Skrivet av Kockski:
i5 860 har HT åxå. angående multiplier frågan har någon sagt att processorn blir sämre att överklocka på en i7 930. pga att dom låst upp mutilpiern och satt upp den ett steg. på en i7 920 ligger normal klocken på ca 4ghz, så på en i7 930 borde det va lätt att uppnå 4,2ghz då ligger man rätt till , men sen beror det på vilket exemplar man nu fått. men va jag vill få med denna diskution är just att DU skälv kan aldrig överklocka på detta vis och fortfarande ha en BLC på 133 ska du nå 2,8ghz med en sån processor typ i7 920 då måste du höja blcn med minst 5steg
i5 860 existerar inte. Det finns däremot en i7 860 tillverkad för socket 1156.
i7 920 har en standardmultiplier på 20x som kan ökas till 21x. För alla andra värden är den låst. Ersättaren i7 930 däremot har en standard multiplier på 21x vilket ger den en standardklockfrekvens på 2800mhz, och kan, så vitt jag vet, ökas till 22x.
En i7 920 går att klocka till 2.8ghz utan att justera bclk värdet, genom att sätta upp multipliern till 21x. Är turbo aktiverat görs detta automatiskt och du har en klockfrekvens på 2.8ghz då fåtal kärnor arbetar. Möjligtvis är det av denna anledning du kan öka multipliern med 1 även på låsta processorer.
Om jag hade varit du, för min egen skull, så hade jag tagit bort den kommentar du har. Tror inte det är många som kommer att ta dig på allvar så länge den står där.
För att ge min personliga åsikt angående TS fråga:
Den största skillnaden mellan 930 och 960 är att 960 sitter på en högre multiplier, 24x. Detta öppnar upp för bättre överklockningsmöjligheter då din platform generellt sätt klockar bättre på lägre base clock värden.
Alla processorer genomgår samma tillverkningsprocess men potentialen varierar mellan exemplaren då vissa genomgår en bättre tillverkning än andra. Processorerna fabrikstestas för att testa hur hög prestanda de kan ge. De bästa processorerna blir modeller i det högre segmentet medan de som presterat sämre blir processorer längre ner i skalan.
Ser man till detta har i7 930 processorer genomgått en sämre tillverkningsprocess medan i7 960 processorer har genomgått en bättre. Därför klockar generellt sätt även i7 960 processorer bättre än i7 930 processorer oberoende av vilka värden man använder vid överklockning.
Det är dock värt att nämna att detta var mycket mer betydelsefullt förr i tiden då prestandan mellan exemplar varierade mer än vad de gör idag. Vilket innebär att skillnaden i kvalité mellan 930 och 960 troligtvis inte är speciellt stor.
I grund och botten blir den största skillnaden att modellerna högre upp har en högre multiplier och därför kan klockas bättre. Jag tycker dock att det är fel att bortse från de andra faktorerna helt och hållet.
Så länge du inte är en extrem entusiast kommer du klara dig lika bra på en 930. Jag kör en 920 24/7 helt stabilt på 21x205 vilket jag tror är mer än många får upp sina 975 exemplar till. Så även om en skillnad existerar, är den inte speciellt stor!