Måste jag köpa nytt nu eller går det att fixa detta fel?

Permalänk

Måste jag köpa nytt nu eller går det att fixa detta fel?

Hej.

jag skulle byta kylpasta idag, nyss.då skulle jag lossa på kylaren och den sitter ganska skapligt.
jag tog i rätt hårt sen slant jag och näven åkte in i Nordbryggans kylfläns.(se bild)
så nu sitter den löst!
går det att fixa så den sitter igen eller är det bara att köpa nytt?den lossade aldrig men om man vickar på den så då sitter den löst.det finns två st vita "knappar" runt den som går att trycka ner men ingenting händer, kan man lossa den och sätta på kylpasta så den blir som ny igen eller är det kört?
behöver verkligen hjälp nu alltså!

mvh

jag länkar istället kan inte infoga bilden.

http://pici.se/569516/?size=fullsize

EDIT: öppnade upp burken nyss och då satt den fast igen, konstigt.det måste ha varit kylpastan som släppte men sen klistrade det sej fast igen på nåt vis.är det bra eller är de bättre att byta ut kylpastan?

Permalänk
Medlem

KLANT!

Men iallafall, den är väl fjäderbelastad? Samma kylfläns sitter "löst" på mitt Gigabyte också, även på det "nya" jag fick efter reklamation av det gamla, summa 2 st moderkort där den satt "löst"...

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HvDumle
KLANT!

Men iallafall, den är väl fjäderbelastad? Samma kylfläns sitter "löst" på mitt Gigabyte också, även på det "nya" jag fick efter reklamation av det gamla, summa 2 st moderkort där den satt "löst"...

okej så din nordbrygga sitter löst alltså?
är de som det ska eller är det nåt som inte stämmer för min satt fast nu igen när jag öppnade burken.
tror att den ska sitta fast i moderkortet faktiskt.

Permalänk
Medlem

Det är väl så att den kladdar fast i kylpastan helt enkelt, min sitter på plats tills jag drar lite lätt i den då man tydligt känner att den lossnar men de små plastpinnarna är som sagt fjäderbelastade och håller fast flänsen.

Funderar själv på att montera ur den, göra rent och lägga på ny pasta. Mest för att den som är applicerad säkerligen är av sämre kvalitet än den jag har hemma.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HvDumle
Det är väl så att den kladdar fast i kylpastan helt enkelt, min sitter på plats tills jag drar lite lätt i den då man tydligt känner att den lossnar men de små plastpinnarna är som sagt fjäderbelastade och håller fast flänsen.

Funderar själv på att montera ur den, göra rent och lägga på ny pasta. Mest för att den som är applicerad säkerligen är av sämre kvalitet än den jag har hemma.

okej så då är det ingen fara då att den satt lite löst nu om ändå fjädrarna håller den på plats.
vart lite orolig över min bräda här ett tag och pallar inte köpa nytt nu iaf.okej men är det bara att ta bort den och sätta dit ny kylpasta eller?tror du att det är en kronglig historia?har nämnligen en tub bra pasta jag med som kunde vara bättre än den som sitter där nu..berätta gärna om du gör det och sej hur det gick å så.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thxsen
Köp en ny dom e rätt billiga
http://www.netonnet.se/art/dator/datorkomponenter/kylning/chi...

hur vet man vilken som passar då?

Permalänk
Medlem

Nä, den som sitter där är la lagom stor?

Att pilla loss den innebär att lyfta moderkortet då hullingarna på plastpinnarna som håller fast flänsen måste tryckas in annars går de sönder.

För min del får det vänta till nästa gång jag meckar med maskinen, i övrigt kör jag hyfsat överklockat utan några värmeproblem nånstans. Skulle la vara i lägenheten då, det blir lite ljummet när maskinen stått på några timmar. Då jag prioriterar tystnad så jag kan inte påstå att den är välventilerad.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk

hur mäter man tempen på nordbryggan?

Permalänk
Hedersmedlem

Har för mig att du skall kunna se den i Everest UE.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)