Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

Permalänk
Melding Plague

Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

De allra flesta är överens om att Geforce GTX 480 är ett synnerligen törstigt grafikkort som dessutom får temperaturerna att gå i taket. Nu medger även Nvidia att så är fallet.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slukar ström och pissar varm luft.

Nejdå det här är nog dagens april skämt, alla vet att gtx 480 är väldigt strömsnålt och bra för el räkningen.

Här finns en riktigt bra disuktion om att den slukar ström.
http://www.youtube.com/watch?v=If0Bkfnifi4

Permalänk
Medlem

Man tycker ju att en ny arkitektur ska generera prestanda, inte genom att man höjer effekten på chippet. Men men, vi får väl hoppas att fermi arkitekturen levererar om en generation eller två.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så förvånande att de ska försöka komma med någon bortförklaring. Men med AMD:s 5000-serie så har ju AMD bevisat att korten inte behöver dra 300W för att prestera bra som Nvidia här menar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Slukar ström och pissar varm luft.

Word.

Tycker det låter lite som "vi gjorde världens snabbaste GPU, vad det inte det ni ville ha?", alltså att strömförbrukningen är irrelevant för dom...

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte, prestandatoppen? 5970 är väl ändå bättre. 5970 drar även mindre ström än GTX480 så sitta och jämföra single vs dual gpu känns irrelevant.

Den enda toppen nvidia har nått är ljud samt strömförbrukningstoppen.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Jo, vilket trade-of. Skitsnack bara. Men det är ju snyggare uttryckt än att säga "vi misslyckades". ATI kan ju klämma in 3200 spuer i sin kärna, så får vi en stor, och strömslukande best, men förmodligen bäst prestanda.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Den enda toppen nvidia har nått är ljud samt strömförbrukningstoppen.

Det är status!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Avstängd

Legitreview har faktiskt undersökt saken:
http://www.legitreviews.com/article/1264/1/

Går det att steka ett ägg med 480? Svar..nej

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Är det GPU fläkten som låter så mycket? Sjukt i såfall!

Permalänk
Hedersmedlem

Om man köper ett 480 behöver man inte köpa ett extra element nästa vinter (om de håller så länge i den värmen ).

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Om det inte är någon fara varför är det bara ett års garanti?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Avstängd

Sitter å väntar spänt på GTX 495

Permalänk

Hade väl varit helt okej om strömförbrukning ökat LITEGRANN, men strömförbrukningen på Fermi är bara löjlig. Nepp, blir AMD/ATI för mig!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
Om det inte är någon fara varför är det bara ett års garanti?

Permalänk
Medlem

Det är väl tillverkninstekniken och vald arkitektur som läcker ström som f-n och att dom måste mata duktigt med spänning för att få ut några hyffsade frekvenser också.. Dom sänkte väl frekvensen någon gång under våren.. GTX480 skulle gått i 750Mhz men det blev 700Mhz till slut..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av final stretch
Sitter å väntar spänt på GTX 495

Den får du vänta länge på..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Jag undrar om arkitekturen inte pallar höga klockfrekvenser innan strömläckaget blir för mycket eller om det är någonting annat som är fel. I sådana fall är det ju inte lovande inför mid och low end korten för ett kort som drar 50W och presterar som HD5450 kommer ingen köpa.
Jag hoppas verkligen det här löser sig när de kan tillverka kretsar med en bättre tillverkningsprocess.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Fel strategi eftersom nuvarande generation ser ut som den gör. Hoppas att andra generationen av fermin kommer bli bättre.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

haha aprill aprill

Men ärligt nu alla som klagar på strömförbrukningen? är det någon som har mätt på hur mycket elräkningen går upp varme månad om man nu skulle ha ett 480 istället för ett 5870 tex?

Tycker det är löjligt, vad kan det röra sig om ? 50spänn?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Fattar inte varför alla klagar på strömförbrukning??
GTX480 är ett högprestanda kort. Faktiskt det snabbaste som finns i Single GPU just nu. I vissa tester är det till och med nära 5970 som är ett dual GPU kort.

Köper man ett sånt här kort, så vill man ha prestandan, sen om man börjar klaga på strömförbrukningen har man valt helt fel hårdvara, Då är det bättre o satsa på ett Eco Green Shit Card.

Sen ni som klagar på fläkten, har ni ens hört hur ett gtx480 låter? enligt mig låter det inte mer än mitt gts250 som jag sitter på nu (och det är inte speciellt högljutt) ....

Sen tror jag inte fermi kommer bli riktigt grymt först det blir 32nm....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Fattar inte varför alla klagar på strömförbrukning??
GTX480 är ett högprestanda kort. Faktiskt det snabbaste som finns i Single GPU just nu. I vissa tester är det till och med nära 5970 som är ett dual GPU kort.

Som ligger i ~samma prisklass och drar lika mycket. Spelar det någon roll om det är 1, 2 eller 60 GPUer på ett kort om de ändå spelar på samma villkor?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Köper man ett sånt här kort, så vill man ha prestandan, sen om man börjar klaga på strömförbrukningen har man valt helt fel hårdvara, Då är det bättre o satsa på ett Eco Green Shit Card.

Fast du verkar inte riktigt ha fattat det här, trots att du fått det förklarat för dig minst 3 gånger.

Effektförbrukning => Värme
Värme => Högljudd fläkt

Hög effektförbrukning ger med andra ord ett högljutt kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Sen ni som klagar på fläkten, har ni ens hört hur ett gtx480 låter? enligt mig låter det inte mer än mitt gts250 som jag sitter på nu (och det är inte speciellt högljutt) ....

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Bedöm själv, kortet är högljutt som av bara fan. X1900-vibbar.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Fattar inte varför alla klagar på strömförbrukning??
GTX480 är ett högprestanda kort. Faktiskt det snabbaste som finns i Single GPU just nu. I vissa tester är det till och med nära 5970 som är ett dual GPU kort.

Köper man ett sånt här kort, så vill man ha prestandan, sen om man börjar klaga på strömförbrukningen har man valt helt fel hårdvara, Då är det bättre o satsa på ett Eco Green Shit Card.

Sen ni som klagar på fläkten, har ni ens hört hur ett gtx480 låter? enligt mig låter det inte mer än mitt gts250 som jag sitter på nu (och det är inte speciellt högljutt) ....

Sen tror jag inte fermi kommer bli riktigt grymt först det blir 32nm....

För att korthelvetet blir varmt som satan, kräver ett värsting nätagg om man skall köra SLI ,värmer upp burken något enormt och låter som en lövblås.
Hade det inte varit för att de var så varma så hade jag bytt upp mig då jag har en skärm som klarar 3D och är ganska sugen på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Fattar inte varför alla klagar på strömförbrukning??
GTX480 är ett högprestanda kort. Faktiskt det snabbaste som finns i Single GPU just nu. I vissa tester är det till och med nära 5970 som är ett dual GPU kort.

Köper man ett sånt här kort, så vill man ha prestandan, sen om man börjar klaga på strömförbrukningen har man valt helt fel hårdvara, Då är det bättre o satsa på ett Eco Green Shit Card.

Sen ni som klagar på fläkten, har ni ens hört hur ett gtx480 låter? enligt mig låter det inte mer än mitt gts250 som jag sitter på nu (och det är inte speciellt högljutt) ....

Sen tror jag inte fermi kommer bli riktigt grymt först det blir 32nm....

Å andra sidan presterar ju 5870;an nära 480.
Istället för att köpa det här kortet så kan man välja ett annat som presterar nästan lika bra och som inte generar lika mycket tråkigheter såsom högre elräkning, värme och oljud.

Fermin kommer säkert bli riktigt grymt efter några fixar. Men just nu, nej nej nej.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Som ligger i ~samma prisklass och drar lika mycket. Spelar det någon roll om det är 1, 2 eller 60 GPUer på ett kort om de ändå spelar på samma villkor?

Fast du verkar inte riktigt ha fattat det här, trots att du fått det förklarat för dig minst 3 gånger.

Effektförbrukning => Värme
Värme => Högljudd fläkt

Hög effektförbrukning ger med andra ord ett högljutt kort.

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Bedöm själv, kortet är högljutt som av bara fan. X1900-vibbar.

Samma prisklass? gtx480 kostar 4900kr som billigast (och då släpptes det bara några dagar sen), det allra billigaste 5970 (som funnits ett tag) kostar 5500kr+ som billigast..

Den där filmen va det värsta jag sett tror jag.
Killen har alltså placerat en MIC framför kortets fläkt, i ett openair????

Skämtar du med mig eller? Gör om, gör rätt, det är allt jag har o säga.

Sätt in kortet i ett chassi, och kom sen och säg att kortet låter betydligt mer än ett high-end ati kort, bevisa det , och tills dess tycker jag vi ska sluta påpeka såna här störtlöjliga saker...

Permalänk
Medlem

Förstår inte heller vad folk klagar över, hur mycket MER kostar det att ha ett GTX480 istället för 5870? Småpotatis

Ljudnivån? Mitt HD4870X2 låter som ett jävla flygplan

31% Fläkthastighet = 100c+ (då går fläkten upp i 100% för att kyla ner till 95~)
41% Fläkthastighet = 90c (100c+ i mer GPU krävande spel)
51% Fläkthastighet = 80c (90c max, går inte upp i 100%)

31% hörs inte, 41% hörs, 51% är störande.

Jag tror inte en sekund på att GTX480 är VÄRRE än mitt skitkort.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av astrob0y
Å andra sidan presterar ju 5870;an nära 480.
Istället för att köpa det här kortet så kan man välja ett annat som presterar nästan lika bra och som inte generar lika mycket tråkigheter såsom högre elräkning, värme och oljud.

Fermin kommer säkert bli riktigt grymt efter några fixar. Men just nu, nej nej nej.

Jadu... det genererar ungefär lika mycket värme som ett 5970, det kommer kosta dig ungefär.. 5-10kr extra i månaden på elräkningen (om ens det?) värme avleds ifrån chassit med ett ventilerat bra chassi, eventuell vattenkylning...
Nvidia gjorde faktiskt det dom lovade att göra. Släppa ett kort som skulle va snabbast. Enligt mig har dom gjort något väldigt bra iallafall med o utveckla en helt ny cuda architektur som inte är likt någonting annat, och på så vis , med lite framtid, kan nog ta fram riktigt snabba saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Samma prisklass? gtx480 kostar 4900kr som billigast (och då släpptes det bara några dagar sen), det allra billigaste 5970 (som funnits ett tag) kostar 5500kr+ som billigast..

Den där filmen va det värsta jag sett tror jag.
Killen har alltså placerat en MIC framför kortets fläkt, i ett openair????

Skämtar du med mig eller? Gör om, gör rätt, det är allt jag har o säga.

Sätt in kortet i ett chassi, och kom sen och säg att kortet låter betydligt mer än ett high-end ati kort, bevisa det , och tills dess tycker jag vi ska sluta påpeka såna här störtlöjliga saker...

Du kan ju inte jämföra 480 med 5970 då 5970 är så jävla mycket bättre, jämför det med ett överklockat 5870 istället där prestandan är lika där kan jag garantera dig att ett 5870 låter mindre än vad 480 gör och ja jag har hört båda in action!

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk

Det där är lite som när en biltillverkare gör en riktigt snabb bil med högre förbrukning och folk gnäller på förbrukningen. Köp inte om ni inte vill ha

För övrigt så förstår jag inte varför nvidia och ati inte levererar sin värstingkort med bolt-on vattenkylning som standard. Om ett par gen. kort så är vattenkylningen både bättre, billigare och mer utbredd

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Fast du verkar inte riktigt ha fattat det här, trots att du fått det förklarat för dig minst 3 gånger.

Effektförbrukning => Värme
Värme => Högljudd fläkt

Hög effektförbrukning ger med andra ord ett högljutt kort.

Och inte bara det, det är ett ineffektivt kort som kostar mer än det smakar.
Så väl i kronor som i watt och decibel.

Om man tittar på vilka kretsar som varit framgångsrika och man tagit med sig mycket av när man gått vidare så är det effektiva kretsar som gäller.

Det är inte imponerande att tillverka en snabb krets, om pris och energiförbrukning inte är hinder kan man tillverka vilka monster som helst.
Men ineffektiva kretsar har ingen betydelse, allt handlar ju om effektivitet när man pratar om den här typen av kretsar.
Därför ser jag Fermi som ett stort misslyckande och ett steg åt helt fel håll.