Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Samma prisklass? gtx480 kostar 4900kr som billigast (och då släpptes det bara några dagar sen), det allra billigaste 5970 (som funnits ett tag) kostar 5500kr+ som billigast..

500kr på 5000kr är en prisskillnad på 10%. Ärligt talat så tycker jag att det vore värt det.

Citat:

Den där filmen va det värsta jag sett tror jag.
Killen har alltså placerat en MIC framför kortets fläkt, i ett openair????

Skämtar du med mig eller? Gör om, gör rätt, det är allt jag har o säga.

Tanken är att du ska jämföra med de andra korten.

Citat:

Sätt in kortet i ett chassi, och kom sen och säg att kortet låter betydligt mer än ett high-end ati kort, bevisa det , och tills dess tycker jag vi ska sluta påpeka såna här störtlöjliga saker...

Korten finns inte att få tag på någonstans, så det kan jag inte göra. Däremot är alla recensenter överens om att kortet låter mycket, det är väl bara du (som då förmodligen aldrig hört GTX480 i verkliga livet) som säger annat.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att alla som gnäller har AMD/ATi-kort i sin sign..
Jag ser en röd tråd...

Var glada istället för det stundande priskriget.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Jag ser en röd tråd...

AMD gör ATI...

Jag gnällde verkligen inte och ärligt talat så är nvidia-användare lite som mac-användare...

åh mitt och bara mitt, jag har en personlig relation till det och vägrar erkänna att något annat är bättre prismässigt!

Jag är överlycklig över Nvidias prestation med ny krets men frågan är om det är så jävla "revolutionerande" som dom lovade till en början...

Tillägg: Värme på kortet runt 100 c är inte bra då det höjer värmen på cpu och RAM med mera vilket inte är så bra om du överklockar osv och inte annars heller för den delen. Så då har jag hellre ett kort som får 2 fps mindre in-game men är 20 grader svalare och låter mindre Men det kanske bara är jag ^^

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Citat:

Jag ser en röd tråd...

Det uteblir väll enligt AMD?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Och inte bara det, det är ett ineffektivt kort som kostar mer än det smakar.
Så väl i kronor som i watt och decibel.

Om man tittar på vilka kretsar som varit framgångsrika och man tagit med sig mycket av när man gått vidare så är det effektiva kretsar som gäller.

Det är inte imponerande att tillverka en snabb krets, om pris och energiförbrukning inte är hinder kan man tillverka vilka monster som helst.
Men ineffektiva kretsar har ingen betydelse, allt handlar ju om effektivitet när man pratar om den här typen av kretsar.
Därför ser jag Fermi som ett stort misslyckande och ett steg åt helt fel håll.

Ärligt talat.... Skulle du vilja påstå att en ferrari vore effektiv i ljudnivå samt pris , och så får vi inte glömma bensin förbrukningen?
Du sitter och kommenterar ett grafikkort nu, du är medveten om det va?
Du kommenterar ett högprestanda kort, du är medveten om det också hoppas jag?
Det är inte något GT210 Eco Edition vi pratar om nu.

Om du ser fermi som ett misslyckande åt fel håll, så vet du absolut ingenting om datorer eller hur saker och ting fungerar.

Permalänk
Medlem

Okej, vilket monsterkort HD5870 hade kunnat vara med den dubbla strömförbrukningen. Värre än HD5970. Tycker han resonerar rätt så konstigt, för mig handlar det om att hitta en kombination mellan prestanda, värme och strömförbrukning. Inte fan är det svårt att bygga ett grafikkort ifall man inte tar hänsyn till x antal faktorer. Hoppas ATI satsar på ett grafikkort som tar upp 7 platser på baksidan och kräver 1000w, då jävlar - vilken prestanda!

Go for it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfredrik
Okej, vilket monsterkort HD5870 hade kunnat vara med den dubbla strömförbrukningen. Värre än HD5970. Tycker han resonerar rätt så konstigt, för mig handlar det om att hitta en kombination mellan prestanda, värme och strömförbrukning. Inte fan är det svårt att bygga ett grafikkort ifall man inte tar hänsyn till x antal faktorer. Hoppas ATI satsar på ett grafikkort som tar upp 7 platser på baksidan och kräver 1000w, då jävlar - vilken prestanda!

Go for it!

glöm inte att det ska ligga på 140C idle också! xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Det uteblir väll enligt AMD?

Klart det blir priskrig, det är ju inte så att AMD har monopolstatus på marknaden.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Jag ser en röd tråd...

Vet och det är det jag stör mig på mest här i detta forum...

Dom har alltid kastar en massa skit ur sina munnar xD. Som te.x deras fjortis filmer om Hitler och Nvidia m.m

Fermi är ett bra kort. Vänta ett par månader sen spöar det ATI ännu mer när driverna är mer optimerande...

ATI/AMd fanboys=14år eller mindre...MAX 17år!

Man kan sitta och läsa allt hat som ATI fanboysna har mot Nvidia så helvetes löjliga. Om Nvidia gör en liten dålig sak då jävlar är dom ett företag som kan jämföras med Hitler.....

Nu kommer AMD/ATi fanboysna angripa mig som fan :D....

Så innan ni gör det 'väx upp' Tänk på att jag har rätt...

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu... det genererar ungefär lika mycket värme som ett 5970, det kommer kosta dig ungefär.. 5-10kr extra i månaden på elräkningen (om ens det?) värme avleds ifrån chassit med ett ventilerat bra chassi, eventuell vattenkylning...
Nvidia gjorde faktiskt det dom lovade att göra. Släppa ett kort som skulle va snabbast. Enligt mig har dom gjort något väldigt bra iallafall med o utveckla en helt ny cuda architektur som inte är likt någonting annat, och på så vis , med lite framtid, kan nog ta fram riktigt snabba saker.

Jag trodde att 5970;an var mer energieffektiv än 480 gtx. Mitt misstag.

Det just nu snabbaste grafikkortet är 5970;an. Det är det snabbaste grafikkortet för spel just nu.

Och visst har Nvidia släppt en plattform som är bra. Någon här jämförde detta släpp med ATI´s 2xxx som inte alls mottogs väl av marknaden, men den generationen la grunden för det vi ser idag :).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman

Dom har alltid kastar en massa skit ur sina munnar xD. Som te.x deras fjortis filmer om Hitler och Nvidia m.m

Fermi är ett bra kort. Vänta ett par månader sen spöar det ATI ännu mer när driverna är mer optimerande...

Man kan sitta och läsa allt hat som ATI fanboysna har mot Nvidia så helvetes löjliga. Om Nvidia gör en liten dålig sak då jävlar är dom ett företag som kan jämföras med Hitler.....

haha jag skulle snarare säga tvärtom åldermässigt men ärligt talat så är poster som dina bara så härligt goa, fick mig ett skratt framför allt för att du antagligen ganska seriöst försöker få dig själv att framstå som vuxen och alla andra som småbarn? hehe tack

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Jadu... det genererar ungefär lika mycket värme som ett 5970, det kommer kosta dig ungefär.. 5-10kr extra i månaden på elräkningen (om ens det?) värme avleds ifrån chassit med ett ventilerat bra chassi, eventuell vattenkylning...
Nvidia gjorde faktiskt det dom lovade att göra. Släppa ett kort som skulle va snabbast. Enligt mig har dom gjort något väldigt bra iallafall med o utveckla en helt ny cuda architektur som inte är likt någonting annat, och på så vis , med lite framtid, kan nog ta fram riktigt snabba saker.

Jag trodde att 5970;an var mer energieffektiv än 480 gtx. Mitt misstag.

Det just nu snabbaste grafikkortet är 5970;an. Det är det snabbaste grafikkortet för spel just nu.

Och visst har Nvidia släppt en plattform som är bra. Någon här jämförde detta släpp med ATI´s 2xxx som inte alls mottogs väl av marknaden, men den generationen la grunden för det vi ser idag :).

Citat:

Ursprungligen inskrivet avPantheus

Absolut, det är ett priskrig jag sitter och väntar på. Men eftersom många verkar köpa grisen i säcken (företaget säger att deras kort är bra. Ja men då måste det ju vara så *går och köper ett*) så lär ett priskrig inte komma så snart. Och det är många 48xx ägare just nu eftersom den serien var suverän. Vilket sammanträffande.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Fattar inte varför alla klagar på strömförbrukning??
GTX480 är ett högprestanda kort. Faktiskt det snabbaste som finns i Single GPU just nu. I vissa tester är det till och med nära 5970 som är ett dual GPU kort.

Köper man ett sånt här kort, så vill man ha prestandan, sen om man börjar klaga på strömförbrukningen har man valt helt fel hårdvara, Då är det bättre o satsa på ett Eco Green Shit Card.

Sen ni som klagar på fläkten, har ni ens hört hur ett gtx480 låter? enligt mig låter det inte mer än mitt gts250 som jag sitter på nu (och det är inte speciellt högljutt) ....

Sen tror jag inte fermi kommer bli riktigt grymt först det blir 32nm....

LOL!!Har du hört fläkten?Hur kan man avgöra det via en video?Fermi är 90 grader IDLE ,Mitt 5870 kommer inte ends upp i den tempen i full load någonsin.

Som jag sagt innan har jag bägge märkena men måste ju inse att vissa saker är som dom är

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Avstängd
Citat:

Spot on.
grymt trött på detta...
fattiglappar/snåla satyg som inte har råd med nätagg , men nog fan ska dom ha de allra bästa grafikkorten? och sen blir dom skit sura för att dom inte kan ha kortet i sin dator för att nätagget inte räcker till.
Sen har vi de snåla: dom som klagar på 5kr extra i månaden i strömförbrukning när dom byter upp sig, till exempelvis ett nytt fermi kort, då jävlar blir det flame deluxe på forumet om "kostnaden!"
Ni som är sådana, är säkert såna som kör runt i små nissan micra för att spara på soppan, som kör gasolgrill hemma istället för el, och sen har inget bättre för er än att kasta massa skit på forumen om hur de nya korten drar mycket ström.

Jag minns när HD5xxx serien skulle släppas, det va ett jävla snack först (mestadels från ATI fanboys) om de höga watt-siffrorna, och nu, äntligen när nvidia har kommit med något som är värre, ja då jävlar sätter ni igång och spammar sönder forumens alla trådar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiruz
LOL!!Har du hört fläkten?Hur kan man avgöra det via en video?Fermi är 90 grader IDLE ,Mitt 5870 kommer inte ends upp i den tempen i full load någonsin.

Som jag sagt innan har jag bägge märkena men måste ju inse att vissa saker är som dom är

Är du påtänd eller?

http://www.youtube.com/watch?v=ASu3Xw6JM1w

Kolla denna, 62c idle.

Killen försöker koka ägg på ett gtx480 (vilket INTE går)

Dessutom låter det inte märkvärdigt heller.

Lägg ner nu ati pojkar.

Permalänk
Avstängd

Det här är väl oerhört logiskt ändå.

Ta prestandabilarna t.ex. ... hur många sådana finns det som är mer bränslesnåla än sina svagare konkurrenter?

Permalänk
Citat:

Jag tycker alla fanboys är löjliga.
Har själv ägt kort från båda företagen.
Och varit nöjd i alla av fallen.

Du tycker bara ATI fanboys är löjliga fjortisar?
Varför inte nvidia fanboys då?
Ja just de, det vore ju att kasta skit på sig själv..

Permalänk
Medlem

Fermi (gtx480) presterar visserligen bättre än ett 5870 men är fortfarande att anse som ett misslyckande i sin helhet. De enda som inte tycker det är dem med gröna fina glasögon. För mig påminner kortet om ATI:s 2900xt som visserligen presterade bra med extrem kylning men arkitekturen var ju ett misslyckande överlag, en flopp helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Jag förstår inte, prestandatoppen? 5970 är väl ändå bättre. 5970 drar även mindre ström än GTX480 så sitta och jämföra single vs dual gpu känns irrelevant.

Den enda toppen nvidia har nått är ljud samt strömförbrukningstoppen.

Inte helt sant. GTX480 har 32 kärnor inaktiverade vilket lägger den på en strömförbrukning på 250 watt. Hd 5970 drar 294 watt. Men om man aktiverar alla kärnor så drar GTX480 295 watt.

Visa signatur

3770k @4,5ghz, EK-Supremacy, 2x hd 7970 @1050/1500 , 4x 4 GB corsair vengeance LP 1600 mhz, Corsair RM1000x, z77a-gd65, Samsung 840 pro 256 GB, Crucial m4 128 GB, Nzxt switch 810

Permalänk
Medlem
Citat:

Spot on.
grymt trött på detta...
en massa text som togs bort

Hej Cratzky. Vi är medlemmar i samma forum eftersom vi delar samma intresse. Så jag ser ingen som helst anledning till att gå till personangrepp enbart för att vi inte delar samma åsikt. Ha en bra dag och nästa gång jag ser dig posta här på sweclockers kommer den inte noteras. Om du inte såvida tar och redigerar din senaste post

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Klart det blir priskrig, det är ju inte så att AMD har monopolstatus på marknaden.

HD5970 är snabbare än GTX480 och kostar inte mycket mer.

GTX480 är snabbare än HD5870, men kostar för mycket i jämförelse med prestanda.

HD5870 är snabbare än GTX470 och kostar därmed mer

GTX470 ligger mellan HD5850 och HD5870 i prestanda, men i samma prisklass som HD5870

Ska det bli ett prisklass är det Nvidia som måste göra första draget.

piddeman: Din lojalitet till Nvidia är inte sund.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Det enda jag fick veta från det där är att du är 14 till 17 år gammal och nvidia fanboy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiruz

Mitt HD4870X2 kommer också upp i 90c idle noob, om man inte är efterbliven så sätter man fläkten på så mycket man kan utan att det hörs, själv sätter jag 31% idle på mitt, då håller skiten sig på 65c idle utan att det hörs.

Ändrar jag däremot inte till 31% .. så hamnar fläkten på 20% och då går kortet upp i 90c idle direkt.. samma sak som med GTX480

Ändrar du GTX480 till en acceptabel nivå, så mycket du kan men så att det knappt hörs, så kommer kortet ligga på bra mycket mindre än 90c.

HD4870X2 95c+ så går fläkten igång i 100%, samma sak med GTX480, överskrider den 105c eller vad det är så går den upp i 100%.. och låter så att man tror att datorn ska lyfta

HD4870X2 (ATI) är inte bättre än Nvidias GTX480 på något sätt.

Edit: Läste även att nvidia har satt GTX470/480's fläkthastighet lägre än vad det ska vara i nuvarande drivrutiner.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
HD5970 är snabbare än GTX480 och kostar inte mycket mer.

GTX480 är snabbare än HD5870, men kostar för mycket i jämförelse med prestanda.

HD5870 är snabbare än GTX470 och kostar därmed mer

GTX470 ligger mellan HD5850 och HD5870 i prestanda, men i samma prisklass som HD5870

Ska det bli ett prisklass är det Nvidia som måste göra första draget.

piddeman: Din lojalitet till Nvidia är inte sund.

ATI har haft ett halvår att fixa drivrutiner etc som ska höja prestandan. Nvidia inte haft ens i närheten så långtid. Kom igen om 6mån så ska du se att gtx470 är nog lika snabbt som ett 5870 osv.
Vi pratar alltså om tester som är gjorda med nvidias första fermi drivrutin nu. I jämförelse med ATI's senaste drivrutiner. Det är skillnad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zhrooms
Mitt HD4870X2 kommer också upp i 90c idle noob, om man inte är efterbliven så sätter man fläkten på så mycket man kan utan att det hörs, själv sätter jag 31% idle på mitt, då håller skiten sig på 65c idle utan att det hörs.

Ändrar jag däremot inte till 31% .. så hamnar fläkten på 20% och då går kortet upp i 90c idle direkt.. samma sak som med GTX480

Ändrar du GTX480 till en acceptabel nivå, så mycket du kan men så att det knappt hörs, så kommer kortet ligga på bra mycket mindre än 90c.

HD4870X2 95c+ så går fläkten igång i 100%, samma sak med GTX480, överskrider den 105c eller vad det är så går den upp i 100%.. och låter så att man tror att datorn ska lyfta

HD4870X2 (ATI) är inte bättre än Nvidias GTX480 på något sätt.

Edit: Läste även att nvidia har satt GTX470/480's fläkthastighet lägre än vad det ska vara i nuvarande drivrutiner.

Och så kommer dom som jämför gamla (ja jag sa gamla) 48xx serien med nya fermi... suck

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Det enda jag fick veta från det där är att du är 14 till 17 år gammal och nvidia fanboy

/word

Visa signatur

Permalänk
Citat:

ATI har haft ett halvår att fixa drivrutiner etc som ska höja prestandan. Nvidia inte haft ens i närheten så långtid. Kom igen om 6mån så ska du se att gtx470 är nog lika snabbt som ett 5870 osv.
Vi pratar alltså om tester som är gjorda med nvidias första fermi drivrutin nu. I jämförelse med ATI's senaste drivrutiner. Det är skillnad.

Så du menar att om 6månader då nvidia fixat drivrutinerna så kan det vara prisvärt.. ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe021
Och så kommer dom som jämför gamla (ja jag sa gamla) 48xx serien med nya fermi... suck

Samma princip..

GTX480 drar 100W mer full load än 5870 enligt techPowerUp.. men är det så konstigt? GTX480 prestarar bättre och har mer under huven.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

Jag har suttit och försökt bestämma mig för vilket kort jag ska köpa GTX 470 imponerade inte tillräckligt och 5870 känns för gammalt.

Så nu har jag bestämt mig för att vänta tills 6xxx serien och nästa versioner av Fermi kommer i höst/vinter mitt 9800GTX+ får svettas ett halvår till.

Ska satsa på en sandforce ssd istället nu närmaste tiden.

Visa signatur

Asus P8Z77-V Deluxe || Intel Core-i7-3770K || Palit GTX 680 Jetstream Edition || 16 GB Corsair Venegance 1600Mhz || 2TB Seagate Barracuda XT || OCZ Vertex 2 120GB ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anders127
Inte helt sant. GTX480 har 32 kärnor inaktiverade vilket lägger den på en strömförbrukning på 250 watt. Hd 5970 drar 294 watt. Men om man aktiverar alla kärnor så drar GTX480 295 watt.

Jag ser då inga 250W här inte.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maikel
Jag har suttit och försökt bestämma mig för vilket kort jag ska köpa GTX 470 imponerade inte tillräckligt och 5870 känns för gammalt.

Så nu har jag bestämt mig för att vänta tills 6xxx serien och nästa versioner av Fermi kommer i höst/vinter mitt 9800GTX+ får svettas ett halvår till.

Ska satsa på en sandforce ssd istället nu närmaste tiden.

Känner precis samma sak som dig, va inne på att köpa ett 470 först, men mitt fina gts250 får funka tills vidare.
Men att kalla fermi för flopp/katastrof/fjasko som många här gör är rena dumheter....
Men med nyare drivrutiner och ett par fermi modeller till så...

Ett rättvist test mellan HD5xxx serien och nya Fermi skulle va att köra båda korten med de första drivrutinerna som kom vid lansering.
Kan nästan garantera att ett 470 slår 5870 på fingrarna med första drivrutinerna. (Om båda lirar på lika villkor)