Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swe021
AMD gör ATI...

Jag gnällde verkligen inte och ärligt talat så är nvidia-användare lite som mac-användare...
*Snipp!*

Det där tyckte jag var lite väl under bältet och protesterar härmed!

MAC användare = pris- & prestanda-omedvetna prylb*gar (inget ont om pride folket ^^)...

NVIDIA användare = blandad kompott (fanbois och andra)

När jag införskaffade mitt BFG-GF8800GT var det bäst prestanda per krona just då, jag hade ett ATi kort dessförinnan, kommer inte ihåg vilket för det är så länge sedan nu.

Just nu lutar det åt ATi till min nästa burk, men dator-fonden har inte vuxit färdigt ännu, så jag följer utvecklingen noga. För tillfället är jag lite besviken på NVIDIA med FERMI korten men vi får se när drivrutirnerna fått lite tid att rätta till sig på samt om de 480 blir 512 kärnor.

Snabbast singel GPU kort är det ju, frågan är om det är prisvärt!

Vad gäller strömförbrukningen bryr jag mig det minsta inte om det, jag kör vattenkylt för tystnadens skull, 100W eller 300W förvinner lika lätt i värmeväxlaren (skönt att värma fötterna på om vintern, engelska hus är rätt dragiga)!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Som många här redan har skrivit. Nvidia kommer att släppa bättre drivrutiner vilket troligtvis kommer göra att 480 går om 5970 i vissa spel och 470 går om 5870 i vissa spel. Dock så löser inte drivrutiner varken strömkrav eller ljudnivå, vilket är något som Fermi har problem med. Ljudnivån går att fixa med hjälp av ny fläkt iaf.

Sen är kanske inte Sweclockers test den bästa heller. Dom valde att testa Unigine Heaven 1.0 och inte 2.0 där Fermi spöar skiten ur AMDs kort.

UH 2.0 ger oss en större hint om hur krävande framtidens spel kommer vara, så Fermi = framtiden.

Skulle jag dock välja ett kort idag så skulle jag nog avstå från GTX480 och satsa på GTX470 eller AMDs kort

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky

Ett rättvist test mellan HD5xxx serien och nya Fermi skulle va att köra båda korten med de första drivrutinerna som kom vid lansering.
Kan nästan garantera att ett 470 slår 5870 på fingrarna med första drivrutinerna. (Om båda lirar på lika villkor)

Det här är nästan signaturmaterial. Ja, det är så korkat.

Varför skulle det vara mest rättvist att dra tillbaka drivarna till de som fanns vid release? Vad får du fram av det? Att HD5870 är bättre idag än vad det var då? Självfallet är det så, men det spelar inte så stor roll då ingen använder 9.10 längre, vi har 10.3.

Om Nvidia inte klarat av att få ut sitt kort på tid och om det har påverkat drivrutinerna så är det inte konsumentens fel, det är Nvidias. Lika villkor är att helt enkelt ta det som finns till hands idag och jämföra.

Om 6 månader så kommer AMD med största säkerhet släppt en ny kortserie elle ren rejäl refresh av Cypress, ska vi då göra benchmarks i jämförelse med de drivrutiner Nvidia har idag?

När man inte tror att folk kan bli dummare så lyckas de ändå, jag är imponerad.

Gender: När den typen av Tesselation finns i spel så kommer både Nvidia och AMD ha släppt 1 om inte 2 nya arkitekturer.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Citat:

Känner precis samma sak som dig, va inne på att köpa ett 470 först, men mitt fina gts250 får funka tills vidare.
Men att kalla fermi för flopp/katastrof/fjasko som många här gör är rena dumheter....
Men med nyare drivrutiner och ett par fermi modeller till så...

Ett rättvist test mellan HD5xxx serien och nya Fermi skulle va att köra båda korten med de första drivrutinerna som kom vid lansering.
Kan nästan garantera att ett 470 slår 5870 på fingrarna med första drivrutinerna. (Om båda lirar på lika villkor)

Förstår inte vad det spelar för roll hur kortet presterade för nästan 7 månader sedan.
Skall man gå efter den logiken skall man oxå tänka på att fermi har 7 månader längre utvecklings tid och det är ju oxå "fusk" isf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Känner precis samma sak som dig, va inne på att köpa ett 470 först, men mitt fina gts250 får funka tills vidare.
Men att kalla fermi för flopp/katastrof/fjasko som många här gör är rena dumheter....
Men med nyare drivrutiner och ett par fermi modeller till så...

Och så kan man ju klocka ned det kortet som är snabbast också så att dom blir lika snabba. Dom måste ju lira på lika villkor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Vet och det är det jag stör mig på mest här i detta forum...

Dom har alltid kastar en massa skit ur sina munnar xD. Som te.x deras fjortis filmer om Hitler och Nvidia m.m

Fermi är ett bra kort. Vänta ett par månader sen spöar det ATI ännu mer när driverna är mer optimerande...

ATI/AMd fanboys=14år eller mindre...MAX 17år!

Man kan sitta och läsa allt hat som ATI fanboysna har mot Nvidia så helvetes löjliga. Om Nvidia gör en liten dålig sak då jävlar är dom ett företag som kan jämföras med Hitler.....

Nu kommer AMD/ATi fanboysna angripa mig som fan :D....

Så innan ni gör det 'väx upp' Tänk på att jag har rätt...

Ja du har redan gjort det klart för oss i andra trådar att du är forumets största nvidia fanboy och du behöver inte berätta det för oss mer....
Och nej det är inte amd/ati fanboysna som komemr angripa dig. Det är dom med minst vett i skallen som angriper dig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Valiumballong
Det här är nästan signaturmaterial. Ja, det är så korkat.

Varför skulle det vara mest rättvist att dra tillbaka drivarna till de som fanns vid release? Vad får du fram av det? Att HD5870 är bättre idag än vad det var då? Självfallet är det så, men det spelar inte så stor roll då ingen använder 9.10 längre, vi har 10.3.

Om Nvidia inte klarat av att få ut sitt kort på tid och om det har påverkat drivrutinerna så är det inte konsumentens fel, det är Nvidias. Lika villkor är att helt enkelt ta det som finns till hands idag och jämföra.

Om 6 månader så kommer AMD med största säkerhet släppt en ny kortserie elle ren rejäl refresh av Cypress, ska vi då göra benchmarks i jämförelse med de drivrutiner Nvidia har idag?

När man inte tror att folk kan bli dummare så lyckas de ändå, jag är imponerad.

Gender: När den typen av Tesselation finns i spel så kommer både Nvidia och AMD ha släppt 1 om inte 2 nya arkitekturer.

Jag är övertygad om att gtx470 kommer gå om 5870 i prestanda, vilket därmed gör det prisvärt om några månader.

gtx480 låter jag förbli osagt då det helt enkelt kostar lite för mycket för att spekuleras i huruvida det kommer prestera med nyare drivrutiner.

Permalänk

Börjar vankas troll varning här..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Som många här redan har skrivit. Nvidia kommer att släppa bättre drivrutiner vilket troligtvis kommer göra att 480 går om 5970 i vissa spel och 470 går om 5870 i vissa spel. Dock så löser inte drivrutiner varken strömkrav eller ljudnivå, vilket är något som Fermi har problem med. Ljudnivån går att fixa med hjälp av ny fläkt iaf.

Sen är kanske inte Sweclockers test den bästa heller. Dom valde att testa Unigine Heaven 1.0 och inte 2.0 där Fermi spöar skiten ur AMDs kort.

UH 2.0 ger oss en större hint om hur krävande framtidens spel kommer vara, så Fermi = framtiden.

Skulle jag dock välja ett kort idag så skulle jag nog avstå från GTX480 och satsa på GTX470 eller AMDs kort

Okej så du menar att ett gtx470 kommer prestera som 5870 medans gtx480 kommer prestera som ett 5970??... Jövligt troligt att gtx480 kommer prestera dubbelt så bra som gtx470 du (y)

Amd leder fortfarande med sitt 5970! världens snabbaste grafikkort som är svalare, tystare samt strömsnålare än nvidias värsting, och ändå nästan dubbelt så bra!

Fermi är en misslyckad arkitektur då den slukar mycket mer ström än atis kort och presterar ändå inte så mycket bättre!

Dock kan det ju bli ett bra kort ändå, om de sänker priserna..

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du påtänd eller?

http://www.youtube.com/watch?v=ASu3Xw6JM1w

Kolla denna, 62c idle.

Killen försöker koka ägg på ett gtx480 (vilket INTE går)

Dessutom låter det inte märkvärdigt heller.

Lägg ner nu ati pojkar.

flänsen ligger på 62c idle, gpun ligger på 83c idle.

Visst har GTX480 en fin prestanda, men för mig så väger inte den lilla prestandan upp nackdelarna.

Fördelar
Prestandan

Nackdelar.
Drar mycket ström
Blir varmt
För högt pris gentemot 5870 som är "motståndaren"

Så det klara valet för mig är ju ett 5970 om man vill ha det bästa, och ett 5870 om man ska ha ett mellan kort i high end serierna.

Permalänk
Medlem

skulle Fermi klara av 900Mhz utan att stekas med originalkylning?

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | i7 920 ca 2.7Ghz | Gigabyte GA-X58A-UD7 | XFX ATI HD 7970 3GB | Corsair XMS3 1600MHz 6GB CL7-7-7-20 | Intel X25-M SSD 80GB / WD Caviar® Black 1TB | Corsair HX 750W | Win 7 64-bit

Permalänk
Citat:

Jag är övertygad om att jag är en nvidia fanboy

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Börjar vankas troll varning här..

Idd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
För att korthelvetet blir varmt som satan, kräver ett värsting nätagg om man skall köra SLI ,värmer upp burken något enormt och låter som en lövblås.
Hade det inte varit för att de var så varma så hade jag bytt upp mig då jag har en skärm som klarar 3D och är ganska sugen på det.

Det gör väl ditt 5870 med?

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Det börjar bli lite bisarrt hur man kommenterar alla Fermi-nyheter numera... Nåja.

Jag måste erkänna att jag gillar nVidia, även om det blir lite orättvis bedömning då jag har ägt/äger fler grafikkort från nVidia än från ATI. Tyck gärna vad ni vill om mitt inlägg, men snälla, läs det innan ni kommenterar det.

Okej, till saken. Det är VÄLDIGT många synpunkter att hålla koll på, och man bör räkna med ALLA, absolut alla. För att ta ett exempel...: såvitt jag har sett handlar de flesta negativa inlägg om att grafikkortet är för dyrt, låter för mycket, drar för mycket ström, blir för varmt och att det är oeffektivt. Å andra sidan så är kortet den snabbaste singel-gpu:n i världen, är väldigt duktig på tesselering, har fler funktioner än ATIs motsvarigheter (vi snackar PhysX, CUDA, 3d-vision) samt att det är nytt och därmed ooptimerat.

När man räknat upp några st som jag precis gjort, så bör man jämföra och prioritera. Vad är det som jag tycker är viktigast? Vad spelar roll för mig? Att 480 är den snabbaste singel-gpu:n i världen, det är fakta. Detta kan man väga väldigt olika, men jag skulle säga att detta vägs upp emot att det finns ett bättre dubbel-gpu-kort för bara något högre pris (ATIs 5970), låter mer och drar väldigt mycket. Så nästa steg, vad är PhysX, CUDA och 3d-vision värt? Återigen, dina personliga åsikter är de som räknas: jag tycker att 3d-vision är väldigt bra, och kan tänka mig att betala lite extra för det (dock kommer snart en likadan från ATI som även passar deras grafikkort, men till det senare). PhysX och CUDA bryr jag mig dock inte mycket om: alltså inga pluspoäng för nVidia där.

Tidsfaktorn är antagligen det svåraste att ge rättvisa. Många tror att nVidias Fermi-kort kan prestera åtskilligt bättre när deras drivers blivit mer optimerade, en åsikt som borde stämma ganska bra med verkligheten. Dock är det ett problem: det tar tid för nVidia att fixa dessa "bättre drivers". Man kan få grafikkort från ATI som har uppemot 6 månader på nacken, och därmed intill så optimerade de kan bli. Är det värt att vänta och se om Fermi blir mycket bättre i så fall? Hur lång tid tar det? Några veckor? 1 månad? 2? 3? 6? Sen som jag nämnde tidigare så är ju saker som t ex 3d-vision snart inte bara nVidias område: ATI är i full gång med att utveckla en likadan teknik för sina grafikkort. Samma sak med PhysX, ATI börjar göra motstånd på dessa fronter.

Så, alla s.k. "ATI-fans" och "nVidia-fans" (jag är förmodligen räknad till det senare, då jag som nämnt tidigare gillar nVidia), glöm för allt i världen inte att det finns massor av aspekter som spelar roll. T ex tycker jag att de som inte tycker om Fermi serien (också kallade "ATI-fans", även om de äger ett 8800GTX eller dy.l.) tittar alldeles för mycket på 480s och 470s strömförbrukning, värme och ljudnivå. Detta är trots allt bara några få av väldigt många olika sätt att se saken på, och det beror också på hur personen i fråga tycker. Vissa bryr sig faktiskt inte om det drar 500W, om det blir 100 grader varmt eller om det låter jättemycket.

Samma sak gäller "nVidia-fans". Ni bör svälja stoltheten över att nVidia gjorde världens snabbaste singel-gpu någon gång, och säg något kreativt någon gång! Jag nämde bara ett par saker här innan, man kan hitta hur många saker som helst som talar till er (/vår är jag rädd) fördel!

Tack, ni som läste. Det var skönt för mig att få ut de här orden.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Det finns inget larvigare än fanboys som säger att andra är fanboys. Piddelmans utalande om vilka som använder ATI är nog bland det mest barnsliga jag läst det här året på Sweclockers. Typ aprilskämt.

Glad påsk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
Det gör väl ditt 5870 med?

Japp, det gör dem.
På smärtgränsen.
Jag vill inte ens veta vad två GTX480 skulle ställa till med.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Är du påtänd eller?

http://www.youtube.com/watch?v=ASu3Xw6JM1w

Kolla denna, 62c idle.

Killen försöker koka ägg på ett gtx480 (vilket INTE går)

Dessutom låter det inte märkvärdigt heller.

Lägg ner nu ati pojkar.

Det är väl snarare du som inte kollar ordentligt?
Den tempen på 62c du pratar om är tempen på den yttre kylplattan som själva ägget ligger på, vilket dom mäter med den fasttejpade sensorn du ser där.
Själva GPU:n idlar på mellan 80-90 grader under deras test.

Men det berodde i grunden på att dom hade två skärmar inkopplade, vilket gör att kortet klockar upp sig REJÄLT och därav blir varmare.
När dom bara körde med en skärm låg kortet på 57 grader, vilket väl kan anses vara okej. Kortet låter ju inte så sjukt mycket under normal idle.

Citat:

Spot on.
grymt trött på detta...
fattiglappar/snåla satyg som inte har råd med nätagg , men nog fan ska dom ha de allra bästa grafikkorten? och sen blir dom skit sura för att dom inte kan ha kortet i sin dator för att nätagget inte räcker till.
Sen har vi de snåla: dom som klagar på 5kr extra i månaden i strömförbrukning när dom byter upp sig, till exempelvis ett nytt fermi kort, då jävlar blir det flame deluxe på forumet om "kostnaden!"
Ni som är sådana, är säkert såna som kör runt i små nissan micra för att spara på soppan, som kör gasolgrill hemma istället för el, och sen har inget bättre för er än att kasta massa skit på forumen om hur de nya korten drar mycket ström.

Jag minns när HD5xxx serien skulle släppas, det va ett jävla snack först (mestadels från ATI fanboys) om de höga watt-siffrorna, och nu, äntligen när nvidia har kommit med något som är värre, ja då jävlar sätter ni igång och spammar sönder forumens alla trådar.

Jag tycker det är lika larvigt åt båda hållen, och medelåldern på fanboys verkar inte skilja heller. Dock tycker jag du resonerar lite konstigt där, jag menar vilken tonåring bryr sig om energiförbrukningen när det ändå är pappa som betalar? Gamla farsan lär ju ändå aldrig lista ut att det är sonens dator som drar.
Däremot lite äldre personer som kanske inte har så pass välbetalda jobb kanske vill kunna spara så många kronor dom kan i månatliga utgifter.
Dock är det väl larvigt vilket som, för det lär inte bli många kronor i slutändan.

Själv tycker jag mest det är konstigt att en så liten prestandaökning kan rättfärdiga så extremt mycket mer energiförbrukning och oljud. Jag hade väntat mig att fermi skulle dra lika mycket och låta lika mycket som 58XX-serien, men prestera betydligt bättre, vilket man borde kunnat förvänta sig med ett kort som är ett halvår nyare. Jag menar, ATI's fläktljud har ju dragits ner sen förra generationen, men Nvidia's har gått upp.

Jag var ganska kluven mellan 5850 och 470 först, var riktigt sugen på båda, men jag vill kunna överklocka kortet och behålla en låg ljudnivå så det får bli ett 5850 eller kanske 5870 för mig denna generationen.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer

Amd leder fortfarande med sitt 5970! världens snabbaste grafikkort som är svalare, tystare samt strömsnålare än nvidias värsting, och ändå nästan dubbelt så bra!

haha?

Permalänk
Citat:

haha?

Vad?
Att han har rätt?
Det var väl inte så roligt eller?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Vad?
Att han har rätt?
Det var väl inte så roligt eller?

Jösses.
Hur hittar alla ati pojkar in i såna här trådar som du? sitter dom/du och skummar igenom nvidia trådarna för att dom inte har något bättre för sig eller?
Inte sitter jag och flame'ar ati kort i deras trådar heller?

5970 är inte dubbelt så bra, inte ens 10% bättre. I en hel del tester är 480 snabbare än 5970.
5970 och 480 är väldigt lika i strömförbrukning.

Permalänk
Citat:

Jösses.
Hur hittar alla ati pojkar in i såna här trådar som du? sitter dom/du och skummar igenom nvidia trådarna för att dom inte har något bättre för sig eller?
Inte sitter jag och flame'ar ati kort i deras trådar heller?

5970 är inte dubbelt så bra, inte ens 10% bättre. I en hel del tester är 480 snabbare än 5970.
5970 och 480 är väldigt lika i strömförbrukning.

Jag är inte fanboy. Jag är verklighets fanboy och anti alla dessa fanboys.

5970 gör minns 50% bättre än 480 i 90% av alla tester

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Pixel
. Å andra sidan så är kortet den snabbaste singel-gpu:n i världen, är väldigt duktig på tesselering, har fler funktioner än ATIs motsvarigheter (vi snackar PhysX, CUDA, 3d-vision) samt att det är nytt och därmed ooptimerat.

Intressanta tankar. Dock har jag sparat det som jag alltid alltid stör mig på i den här debatten. De som förespråkar ett lag skapar alltid sub-kategorier för prestandatoppen. När Ati hade prestanda kronan med 4870x2 så tyckte många att det var fusk i och med att det fanns två kärnor på grafikkortet. När väl prestandakronan norpades av Nvidia med 295 gtx så höll de, som precis klagade tyst, medan de som förespråkade 4870x2 tyckte däremot att det var fusk med två kärnor.
Så. 480 är det snabbaste Nvidia kortet med 1.6 gb grafikminnen, en gpu kärna med CUDA och PhysX. 5870 är det snabbaste ATI kortet med 1 gb och en gpu kärna. 5970 är det kraftfullaste kortet just nu.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobz0r
Jag är inte fanboy. Jag är verklighets fanboy och anti alla dessa fanboys.

5970 gör minns 50% bättre än 480 i 90% av alla tester

Jaså det säger du.... visa mig några sådana tester

Du kanske missade benchmarken längst upp som postades nyligen i heaven? Det är bara ett exempel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma prisklass? gtx480 kostar 4900kr som billigast (och då släpptes det bara några dagar sen), det allra billigaste 5970 (som funnits ett tag) kostar 5500kr+ som billigast..

Den där filmen va det värsta jag sett tror jag.
Killen har alltså placerat en MIC framför kortets fläkt, i ett openair????

Skämtar du med mig eller? Gör om, gör rätt, det är allt jag har o säga.

Sätt in kortet i ett chassi, och kom sen och säg att kortet låter betydligt mer än ett high-end ati kort, bevisa det , och tills dess tycker jag vi ska sluta påpeka såna här störtlöjliga saker...

Inte så konstigt att dom gör på det sättet alla vet ju att både legit och hardocp är ATI fansites det är väl ingen som tar dom på allvar annat än hardcore ati fanboys

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk

Usch, är allt jag har att säga om den här tråden,
fullständigt meninglöst Fanboy krig...

Jävla troll alltså...
Kommer nog överge sweclockers då medelåldern bara sjunker och sjunker

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Man kan undra vart utvecklingen är på väg, då entusiast-grafikkorten bara blir mer strömslukande och för mer oljud för varje år som går. Och detta följs sedan med ner till mer "vanliga konsumentprodukter".

Jag själv tycker Fermi drar alldeles för mycket ström, nu är jag dessutom fel målgrupp, så det gör kanske inte så mycket. Men köper man ett Fermi idag för att ha det bästa kortet, så är det knappast inte roligt att sitta om något år med ett kort som presterar dåligt, men ändå låter som ett reaplan.
Nej denna version (45nm) av Fermi är enbart till för entusiaster som byter grafikkort ofta.

Sedan tycker jag det är synd att datormarknaden är så spelkåta, så fort en ny produkt släpps(t.o.m. en ny skrivare?) så är det enda folk undrar över vad den presterar i spel.
Men ändå det är rätt väg för tillverkarna att gå, att enbart rikta in sig på detta för att komma upp i stora volymer. Jag tror även många blir lurade av recensioner där de testar grafikkort för spel och folk väljer sitt grafikkort efter detta, när de egentligen bättre hade behövt valt grafikkort efter vad det presterar i andra program.

Nå jag hoppas på att Fermi ska bli konkuranskraftig då priserna behöver gå ner.

Gpgpu är extremt intressant, men jag vill ha ett standardiserat open source, speciellt då det finns många olika grafikchiptstillverkare som Intel, AMD, Nvida, och Matrox. Och självklart går det inte implementera en lösning för alla.
Och enbart välja intels lösning för att de är störst, tror jag heller inte på. Man skulle kunna argumentera att intel har slöast grafikkort, men dessa datorer har också oftast slöaste cpu varvid nyttan med gpgpu också är stor.
Så jag hoppas lite på att nvidas cuda ska gå dåligt, såvida de inte släpper in andra grafikchipstillverkare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Inte så konstigt att dom gör på det sättet alla vet ju att både legit och hardocp är ATI fansites det är väl ingen som tar dom på allvar annat än hardcore ati fanboys

Jag har följt HardOCP sedan de startade, mer än 10 år. De har aldrig lutat åt något håll utan följt intressant teknik oavsett tillverkare. Bästa beviset är att de ömsom blivit anklagade för att vara nVidia-site och ömsom ATi-site, precis som du gjorde nu.

Har DU verkligen följt deras tester sedan starten eftersom du påstår saker som helt saknar grund?

Edit: Angående Cuda, PhysX och 3DVision så är de samtliga, i grunden, mjukvarulösningar, så säg inte att korten har detta. Samma sak hade gått att köra på ATi/AMDs kort utan problem om de skulle välja detta eller nVidia släpper standarden fri.

3DVision kommer på ATis kort mycket snart och PhysX körs ju på CPUn utan problem, vilket bekräftar det jag säger. Att sedan nVidia valt att endast köra en CPU-tråd (PhysX) i det läget ändrar inte det faktumet utan stärker endast det alla redan vet: nVidia är ett monopolistiskt företag utan verkligt intresse för gamers.
Så länge beundrarskarorna göder denna Behemoth kommer de inte ändra sig och alla förlorar, både gamers och spelföretagen som tar emot pengar för att koda spel på ett visst sätt som endast gynnar ena sidan. Mindre försäljning och obskyra förklaringar till dålig försäljning, typ pirater.

Cuda-cores, polymorph engine och annat fint på GF100 är inget annat än vackra markandsföringstermer för beräkningsenheter, i många fall precis samma som GT200 fast omflyttade och ibland lite modifierade. Precis som ATi/AMD gör mellan olika modeller. 5000-serien är tex klart förändrad i förhållande till 4000-serien.

T o m JHH själv säger ju numera att nVidia främst är ett mjukvaruföretag.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Det är så enkelt, hade aldrig köpt ett gtx480 så det ser ut nu och då tänker man absolut mest på priset.

Är det billigt tänker man, skit samma om kortet tar så jävla mycket ström. Det bästa man kan göra just nu är att vänta om man nu inte verkligen verkligen vill ha kortet.

Permalänk
Medlem

Strömförbrukning och strömförbrukning hela tiden....Det skiter jag i, man har ju ändå 1,3 KW PSU - däremot priset måste komma ner rejält för att jag ska bli ens måttligt intresserad...

Verkligen ville byta till nvidia för en gångs skull men de tvingar faktiskt mig att köpa ATI.

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

ang. Drivers
ATI försöker fortfarande fixa fram drivare som funkar med 5xxx serien, finns hur mycket strul som helst. så att mäta mot nvidias första drivare är nog bara kanske rättvist.

Ang. Fläkt
det här är trots allt Sweclockers. fabriksfläktar brukar bli utbytta ganska snabbt.
Personligen så gillar jag inte centrifug fläktarna, då dom är mer högljudda än vanliga.
Sen är det jävligt svårt att få någon uppfattning om ljudnivå på ett sketet youtube klipp. Om du blåser lite lätt så låter det inte mycket alls, men blåser du lite lätt i en mikrofon så hörs det. Samma sak när man trycker in en mikrofon i en fläkt.

Ang fanbois...
Sitter och bygger vattenkylning till ett splitternytt ati kort, och håller tummarna för att det går att hitta drivare som funkar. så ni kan inte anklaga mig för att vara nvidia biased.