Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elajt_1
Hmm... Jag fallerar dock i att se logiken med hur det gynnar dig att köpa ett dyrt grafikkort som underpresterar, för att det finns fientlighet mot Nvidia på sweclockers forum?

"underpresterar" vilket BS...

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix

underpresterar i förhållande till effekten ja. Det drar mer än två st 5870 och är inte särskilt mycket bättre än 1. Är det att inte att underprestera mot vad det borde göra när det släpps 6 månader senare. Effektivitet för hållande till prestanda är det vad de handlar om.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cratzky
Samma prisklass? gtx480 kostar 4900kr som billigast (och då släpptes det bara några dagar sen), det allra billigaste 5970 (som funnits ett tag) kostar 5500kr+ som billigast..

Den där filmen va det värsta jag sett tror jag.
Killen har alltså placerat en MIC framför kortets fläkt, i ett openair????

Skämtar du med mig eller? Gör om, gör rätt, det är allt jag har o säga.

Sätt in kortet i ett chassi, och kom sen och säg att kortet låter betydligt mer än ett high-end ati kort, bevisa det , och tills dess tycker jag vi ska sluta påpeka såna här störtlöjliga saker...

Du menar alltså att GTX 480 som kostar 5000 spänn är mer i HD5870:s prisklass (dvs. 3700) än HD5970? Tänk lite. HD5970 och GTX 480 är high-end korten i dagsläget.

Vad är det för fel på videon? Han har ju spelat in HD5970 under exakt samma omständigheter. Oavsett om det är i ett chassi eller inte så har han ju bevisat att GTX 480 låter mycket mer än ett HD5870. Han försökte inte bevisa att "kortet låter i ett chassi" utan försökte bara ge en jämförelse för hur korten låter.

Sedan så tror jag inte strömförbrukningen i sig är det som många tycker illa om hos Fermi utan det är det att Nvidia har tagit helt fel riktning. De har utvecklat en enorm krets som kostar svinmycket för både dem och oss konsumenter, drar mer ström i Load än 2 stycken HD5870, ligger på 90+ grader i Load och det med en monsterkylare med 5 kylrör, och samtidigt inte presterar bättre än ett överklockat HD5870. I de allra flesta spelen så handlar det inte om mer än kanske 5 extra fps för GTX 480 och i andra fall så presterar HD5870 bättre, och samtidigt kostar GTX 480 nästan 40% mer än HD5870. Börjar du förstå argumenten nu?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

ge dom ett stort tuggummi som det står nvidia på så kan dom tugga, hålla käften och njuta.
det behöver ju inte va gott eller liknande för dom sväljer ju allt bara det står nvidia på det

frågor?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk

Fermi känns riktigt krystat ärligt talat.

Och om jag väntat ända sedan 5xxx seriens release hade jag nog skjutit mig själv när jag sett prestandan och effektförbrukningen.

(Men nu är jag ingen fanboy av varken det ena eller det andra, utan sitter lugnt under min korkek och spelar med mitt 5770 )

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Pucko eller inte, du har en dubbelmoral. Nästa drivrutin från AMD kanske inte kommer göra någon skillnad alls, kanske kommer de fördubbla FPSen, ingen vet. Men du tycks ha höga förväntningar på den nya drivrutinen, varför är de då omöjligt att Nvidia kan leverera en drivrutin som gör att FPS höjs och förmodligen går om AMDs kort? Nyheter om Nvidia fylls hela tiden av AMD-fanboys, och jag är så jävla trött på de.

Jag föredrar Nvidia, men gör AMD något bra så erkänner jag de, det är något som AMD-fanboys ALDRIG kan göra. Nvidia har gjort ett jävligt bra kort nu, men ni måste klaga på nånting som hotar eran burk som ni betalat flera tusen för med era kommentarer som, oh de är för varmt, oh de drar för mycke ström, oh de är en total flopp, men vilken tur att ni har bra kort redan då, håll er till dom. 5800-serien är en jävligt bra serie, och grymt prisvärd, mycke mer prisvärd än GTX480, men 400-serien är drygt en vecka gammalt, så självklart kan man inte förvänta sig fullt ut på de. Ser man tillbaka på 5800-serien så såg siffrorna inte lika bra ut som idag, desamma gäller Geforce. Om ett halvår så kommer Fermi prestera bättre än va de gör idag.

Nu får du ge dig. Först är jag pucko, sen har jag dubbelmoral.

Klart Nvidia kommer att få vissa prestandaförbättringar med drivrutiner. Jag har inte påstått något annat. Vad får du det ifrån?

Sätt inte ord i folks mun. Du hittar ju bara på vad jag tycker och har sagt.

Du generaliserar om folk och påstår att du är bättre. Men de flesta du kallar amd fanboys är säkert inte det utom i dina ögon. De har bara en ganska krass syn på Fermi efter all hype och försening. Tror du att jag är en fanboy?

Personligen så tycker jag att Fermi är ett lika stort magplask som som R600. Däremot ingen katastrof son NV30. R600 ledde till två extremt framgångsrika grafikkortsgenerationer. Kanske blir det samma sak med Fermi. Vissa prestandaförbättringar via drivrutiner kommer inte att ändra den uppfattningen. Sånt händer alltid men det sker inga underverk.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Nvidia har väl tagit ett steg mot ny teknik med fermi..Så klart det inte blir klockrent då..Hade dom struntat i alla finesser och bara satsat på top fps hade det ju spöat skiten ur ATi..

Fermi nr2 som säkert kommer komma inom en väldig snar framtid kommer nog vara grymt som fan..

Har alltid gillat AMD och ATi men fientligheten på swecklockers mot Nvidia gör mig bara sugen på ett GTX480 ändå hahaha

Skiter i om det blir varmt..Perfekt då kan jag slå av elementet på vintern.På sommaren sitter jag inte så mycket vid datorn ändå så..

Och några kronor mer på elräkningen skiter jag i ...

Ja. För att göra ett kort som presterar väl utan massor med konstiga kompromisser är ju för lätt, menar du? "Om dom hade struntat i alla finesser" - AMD:s gamla R600 hade också en massa fina finesser, gjorde föga skillnad då dessa aldrig riktigt gjorde något för sig.

Fermi "Nummer två". Roligt. Nvidia har knappt hunnit knuffa iväg sina kort till butik innan folk börjar tjöta om nästa revision. Om inte annat har väl GF100:s ständiga förseningar knappast lämnat mycket rum för att börja pilla på förfinade versioner, åtminstone inte i sådan grad att det är värt att ens nämna.

Citat:

Gender Bender:
Pucko eller inte, du har en dubbelmoral. Nästa drivrutin från AMD kanske inte kommer göra någon skillnad alls, kanske kommer de fördubbla FPSen, ingen vet. Men du tycks ha höga förväntningar på den nya drivrutinen, varför är de då omöjligt att Nvidia kan leverera en drivrutin som gör att FPS höjs och förmodligen går om AMDs kort? Nyheter om Nvidia fylls hela tiden av AMD-fanboys, och jag är så jävla trött på de.

Nvidia har gjort ett jävligt bra kort nu, men ni måste klaga på nånting som hotar eran burk som ni betalat flera tusen för med era kommentarer som, oh de är för varmt, oh de drar för mycke ström, oh de är en total flopp, men vilken tur att ni har bra kort redan då, håll er till dom. 5800-serien är en jävligt bra serie, och grymt prisvärd, mycke mer prisvärd än GTX480, men 400-serien är drygt en vecka gammalt, så självklart kan man inte förvänta sig fullt ut på de. Ser man tillbaka på 5800-serien så såg siffrorna inte lika bra ut som idag, desamma gäller Geforce. Om ett halvår så kommer Fermi prestera bättre än va de gör idag.

Dina kommentarer sprider knappast något helig objektivitet heller för den delen.

Att kalla GF100-baserade produkterna för "jävligt bra [grafik]kort" är väl att ta i. Man kan peka på vissa tester och flagga gröna fanan men kompromisserna gör sig sedda på ett sätt som drar ned hela produkten i smutsen. Hög effekter, temperaturer och ljudnivåer är något man kanske kan bortse en kortare period men som tär på intrycket väldigt snabbt. Inga nya drivrutiner kommer magiskt göra rätt för sig, utan enbart bredda ut för marginellt bättre effektivitet per effekt.

Den enda riktiga miljön GF100 verkligen lirar i idag är i tyngre tessellering. Men med en teknik på sina barndomsfötter så lär ta en stund innan tekniken propert implementeras i program samt är den avancerade tesselleringen helt orimlig i spelmiljöer som inte är mer eller mindre gjorda för att visa upp tekniken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
underpresterar i förhållande till effekten ja. Det drar mer än två st 5870 och är inte särskilt mycket bättre än 1. Är det att inte att underprestera mot vad det borde göra när det släpps 6 månader senare. Effektivitet för hållande till prestanda är det vad de handlar om.

Det du påstår är en ren lögn.

Enligt dessa siffror så ser det inte ut att vara dubbla förbrukningen mot HD5870 vid load i Furmark.
System med
2st HD5870 = 375 + 375 = 750W
1st GTX480 = 479W

Detta trots att HD5875 trottlar ner och inte kör Furmark på fullt fart för att skydda VRM kretsarna på kortet. Om man presentar Furmark siffror på temp och strömförbrukning så ska man också presentera vilken FPS kortet presterar i testet för att man ska kunna prata om fps/watt.

Radeon HD5870 hardware power protection

Sen snackas det så mycket om temperaturen på kortet men ATI korten är ju inte direkt svala heller.
HD5870 = 86C
HD5970 = 92C
GTX480 = 92C

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Nu får ni väl lugna er.... Fermi höjdes till skyarna... deras processor lanserades låååångt senare än ati:s 5800 serie och så levererar den inte som väntat! Vad är det som inte folk fattar?
ATI vann denna ronden så är det med det.
Självklart är detta jätte bra! för nästa processor tror jag nvidia tar... (kul ändå att de blev så tagna på sängen)
OKI nvidia kan tweaka med drivisarna och öka tempen på processorn, ATI sänker priset med en femhundring.... Vilken idiot som helst vet vem som vann denna fighten !
Sedan kan man vara fan boy hur mycket som helst.

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det du påstår är en ren lögn.

Enligt dessa siffror så ser det inte ut att vara dubbla förbrukningen mot HD5870 vid load i Furmark.
System med
2st HD5870 = 375 + 375 = 750W
1st GTX480 = 479W

Kolla i testet istället, har du två grafikkort har du inte dubblat datorn

Men två 5870 tar såklart inte mindre. Men man kolla på gtx480 i sli också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sen snackas det så mycket om temperaturen på kortet men ATI korten är ju inte dirkt svala heller.

http://images.anandtech.com/graphs/nvidiageforcegtx480launch_...

Värt att nämna för detta testet är även ljudnivåer, om man ska vara jobbig. Standardkylarna på just HD5850/70 har jag ingen erfarenhet utav men AMD tycks ha försök satsa mer på lägre ljudnivåer när möjligt hellre än vassare rotationshastighet på fläktarna under belastning efter HD2000-tiden. Vilken kör kompromissen med högre temperaturer mot lägre oväsen - vilket är annat mot GTX480 som helt enkelt producerar för mycket värme för att undvika att göra väsen för sig.

Jämförelsevis så finns det dokumentationer, både med mätinstrument samt mer intressantare filmsekvenser, som jämför HD5000-seriens värstingar mot GTX470/80:s oväsen. Och med standardkylaren är GTX470 och GTX480 i en helt annan liga med vassa, tråkiga väsen om sig.

Ska jag föra in egen data i det hela, som inte kontribuerar med något egentligen, sitter mitt HD5850 på ~65*C i maxload med virtuellt ljudlöst arbete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Detta trots att HD5875 trottlar ner och inte kör Furmark på fullt fart för att skydda VRM kretsarna på kortet. Om man presentar Furmark siffror på temp och strömförbrukning så ska man också presentera vilken FPS kortet presterar i testet för att man ska kunna prata om fps/watt.

Radeon HD5870 hardware power protection

Sen snackas det så mycket om temperaturen på kortet men ATI korten är ju inte dirkt svala heller.

Det robbaz sa.

Jag refererade till idle effekten vilken den mesta tiden bedrivs i däremot är väl inte där effektiviteten mäts men tex ett 5970 är bra mycket effektivare då det drar snäppet mindre och presterar bättre. Angående tempen sitter jag själv med ett hd5870 och kan inte heller säga att det är direkt svalt men för mig är det lika tyst i load som idle så det stör mig inte, men det lär skilja från rigg till rigg. Jag bryr mig egentligen inte om hur mycket ström det drar eller om det är lite varmare så länge det är inom rimliga ramar, jag jagar prestandan.

Däremot så underpresterar det fortfarande det är det jag vill få sagt .

Mvh

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX5090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dansk1
Nu får ni väl lugna er.... Fermi höjdes till skyarna... deras processor lanserades låååångt senare än ati:s 5800 serie och så levererar den inte som väntat! Vad är det som inte folk fattar?
ATI vann denna ronden så är det med det.
Självklart är detta jätte bra! för nästa processor tror jag nvidia tar... (kul ändå att de blev så tagna på sängen)
OKI nvidia kan tweaka med drivisarna och öka tempen på processorn, ATI sänker priset med en femhundring.... Vilken idiot som helst vet vem som vann denna fighten !
Sedan kan man vara fan boy hur mycket som helst.

Antar att du menar grafikkort eller grafikprocessor. Processorn i datorn är inte samma sak.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem
Citat:

text och diagram

Enligt de där diagrammen ska jag vara sjukt nöjd med mitt 5850. Är så nöjd nu i efterhand att jag inte väntade in fermi utan slog till på ett 5850!

Synd att Nvidia släppte detta "skitkort"! Jag som faktiskt ville ha ett hyfsat Nvidia kort så jag kunde få fin prestanda i linux, det verkar få vänta.. =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Nvidia måste säkert själva tycka att det underpresterar med tanke på att de innan CES i januari hävdade (och säkert räknade med) att kortet skulle vara 60% snabbare än Cypress.

Fermi är 60% större än Cypress (530 mot 334 mm2).
Drar ca100% mer i idle och mellan 50- 80% mer i load.

Det presterar ca 10% bättre än ett oklockat Cypress överlag.
Kostar i bästa fall dubbelt så mycket som Cypress att tillverka.

Om rykten på 30000 kort på 9000 riskskivor stämmer så ligger chipkostnaden närmare 10 ggr mer i pris än Cypress.

Klart som korvspad att det underpresterar. Tror du att nVIDIA är nöjda med den här situationen. Varför tror du att folk besvikna på kortet? För att det överpresterar?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Tycker det är hemskt att den tar mer än gtx 295 ibland till och med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz

Tycker det är hemskt att den tar mer än gtx 295 ibland till och med.

+1

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Baserat på tabellerna om strömförbrukning Robbaz postade så ser drar GTX480 så här mycket mer:

Idle: 184%
Avarage: 83%
Peak: 78%
Maximum: 51%

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Sen kan vi lika gärna ta med total prestanda och prestanda per watt vid 1920x1200:

GTX480 har 10% bättre prestanda än 5870 och 28% sämre prestanda än 5970.

Väldigt stor skillnad här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klimpen2
Baserat på tabellerna om strömförbrukning Robbaz postade så ser drar GTX480 så här mycket mer:

Hahaha!! Det är ju helt fantastiskt att några faktiskt försöker försvara det och påstå att det är ok att kortet sörplar i sig ström som det gör. Helt underbart! xD

Permalänk
Medlem

Men det tas ju ingen hänsyn till att VRM kretsen io HD58/59XX trottlar ner kortet i furmark så att kortet inte kör testet i full fart. Att då jämföra strömförbrukningen med ett kort som kör testet i full fart är fel tycker jag. Att säga att kortet underpresterar är skitsnack och ren fanboyism.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

ja tyvärr... när dom flyttar hemifrån och får betala elen själva så inser dom att den är fan inte billig...

Man försöker spara in på varenda krona när man ej bor hemma!!!

Plus vem vill ha ett värmeelement i burken? hade ett HD4870x2 en gång det åkte ur burken direkt... blev varm om benen när man satt vid burken plus döv av oljudet det gav i från sej och 480GTX är värre än det kortet....

FERMI... FAIL!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Sen kan vi lika gärna ta med total prestanda och prestanda per watt vid 1920x1200:

http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fermi/images...GTX480 har 10% bättre prestanda än 5870 och 28% sämre prestanda än 5970.

http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_480_Fermi/images...Väldigt stor skillnad här.

Dom glömde testet som visade en svenssons plånbok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
ja tyvärr... när dom flyttar hemifrån och får betala elen själva så inser dom att den är fan inte billig...

Man försöker spara in på varenda krona när man ej bor hemma!!!

Plus vem vill ha ett värmeelement i burken? hade ett HD4870x2 en gång det åkte ur burken direkt... blev varm om benen när man satt vid burken plus döv av oljudet det gav i från sej och 480GTX är värre än det kortet....

FERMI... FAIL!

När HD4870x2 kom höjdes det till skyarna här på ATI clockers. Spelar ingen roll vad Nvidia gör för det är skit enligt 90% av medlemarna på denna site.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Men det tas ju ingen hänsyn till att VRM kretsen io HD58/59XX trottlar ner kortet i furmark så att kortet inte kör testet i full fart. Att då jämföra strömförbrukningen med ett kort som kör testet i full fart är fel tycker jag. Att säga att kortet underpresterar är skitsnack och ren fanboyism.

Den throttlar inte hela tiden, bara när det finns risk för skador och då märks det eftersom fps och temperaturer sjunker ganska mycket.
Hur lång tid det tar innan den börjar throttla beror på exemplaret och hur bra ventilation man har osv, ibland throttlar de inte alls.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Som Tannat skrev:
Fermi är 60% större än Cypress (530 mot 334 mm2).
Det presterar ca 10% bättre än ett oklockat Cypress överlag.

Ett väldigt ineffektivt kort med andra ord som helt klart underpresterar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Dom glömde testet som visade en svenssons plånbok.

Menar du denna?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att the båttom is nådd med Fermi vad gäller strömförbrukning, värmeutveckling och ljudnivå. Kan ju inte va rimligt när man redan från början lägger ut så mycket pengar på ett grafikkort som t.ex. för ett GTX 480 att det första man måste göra är att införskaffa en alternativ kylare för ytterligare ett antal hundralappar bara för att få en acceptabel ljudnivå.

Det må så va att fanboysen slår dövörat till men jag tror knappast att man vinner särskilt många nya kunder med Fermi i sin nuvarande kostym.

Permalänk

personligen tycker jag inte att ström biten är det stora problemet. Det stora problemet är att GTX480 är nästan 6 månader nyare HD5870 1GB och det är pissa marginaler mellan dom. Ström biten är en svikt fast att haka upp sig på det är löjligt. Om man köper ett sånt kort brukar man ha ett agg som kan driva det och resten av datorn med en stor rest. Ser många som har ett 5870 och ett 1000w agg. Det vi ska klaga på är att det inte presterar bättre en HD5870 2GB. Det är en förlust enligt mig. Fast ett stort plus till GTX480 är att det är ett underbart kort att klocka högt. Men alla vet ju inte hur man gör det..
Om man har ett bra chassi och är kunnig på klockning så är detta (enligt mig) bättre köp en att köpa (ett) 5870

Visa signatur

Tryck på Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

När HD4870x2 kom höjdes det till skyarna här på ATI clockers. Spelar ingen roll vad Nvidia gör för det är skit enligt 90% av medlemarna på denna site.

Uh...
Det har väl att göra med att Nvidia inte lyckats med någonting sedan 8-serien för tre och ett halvt år sedan lite drygt?

Sedan har AMD fått en hel del mark inom entusiastsegmentet ganska nyligen (efter Nvidia:s 8-serie plogade ned hela marknaden) med HD3000-serien men framför allt med HD4000-serien där HD4870 satt med vansinnigt bra prestanda för pengarna mot Nvidias motsvarigheter under hela livslängden.