Nvidia medger att Geforce GTX 480 slukar ström

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chris64 Förövrigt tycker jag fakitskt att Fermi verkar helt okej ja det drar mer ström men presterar okej dess misslyckande är att det inte är snabbare än atis kort som varit ute ganska länge nu. [/B]

Ligger väldigt mycket i det. Utan konkurrens hade nVidias 480 och 470 varit "totally awesome!" (suprize!), men, problemet är att det inte är utan konkurrens, korten är helt enkelt inte tillräckligt bra i jämförelse med Atis motsvarande kort: 5800-korten och 5970.

Visa signatur

ASUS Strix B550-F | AMD Ryzen 5 5600X | Corsair 32GB 3200MHz RAM | ASUS Dual RTX 4070 | Corsair MP600 2TB | Corsair HX650W PSU | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut

Varför detta snack om strömförbrukning? Ja, jag vet att mer ström blir högre värme, men har man bra luftflöde så spelar de ingen större roll. Det är nästan som att ni måste ha något att klaga över bara för att era nya Radeon-kort fått konkurrens på prestanda-fronten, och då måste ni försvara er på de ställe där Radeon fortfarande är bäst, ström och värme. Ljudnivå och värme går att lösa genom att byta ut fläkten på kortet, de kommer garanterat en rad med bra kylare inom kort.

Med tanke på hur mycket kräm kortet kräver så är prestandan inte motsvarande.
Jag klagar eftersom jag hade förväntat mig ett priskrig som hade gynnat mig och dig som konsument. Jag klagar även på att 5970;an helt har försvunnit i diskussionen kring det bästa grafikkortet. Rätt sk vara rätt
Ljudnivå går att lösa genom andra kylanordningar. Hoppas att det kommer en ny version av 480;n inom kort ja - det verkar de flesta vara överns om

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Från artikeln

Citat:

Recensionerna visar att det nya grafikkortet visserligen är snabbast i klassen

Det där är helt felaktigt. HD 5970 är bäst i klassen. Vem som sen bryr sig om det sitter 1, 2 eller 40 gpu's på kortet vet jag inte... det är ju pris / prestanda som spelar roll!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om de kom ett kort som presterar 4ggr bättre än 5970 men slukade 4.5ggr mer ström (vilket inte är möjligt idag men iaf), så skulle du anse att 5970 presterade bättre?

Varför detta snack om strömförbrukning? Ja, jag vet att mer ström blir högre värme, men har man bra luftflöde så spelar de ingen större roll. Det är nästan som att ni måste ha något att klaga över bara för att era nya Radeon-kort fått konkurrens på prestanda-fronten, och då måste ni försvara er på de ställe där Radeon fortfarande är bäst, ström och värme. Ljudnivå och värme går att lösa genom att byta ut fläkten på kortet, de kommer garanterat en rad med bra kylare inom kort.

Glöm inte pris/prestanda oxå.

Nu råkar det ju vara ungefär såhär. Nvidia kostar drygt 30% mer än ett 5870. Det drar mellan 50-100% mera ström. Det presterar ungefär 10% bättre.

Så ja, jag skulle säga att ett kort som presterar 4ggr bättre och drar 4.5ggr mer ström än ett 5970 är mycket bra i jämförelse med ett GTX480.... -_-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Jo för jag har ju snackat ihop mig med Marksix... ?
Det är ju inte jag utan "vi"? eh?
Jag tillhör inte nått lag.
Testet som skall visa vad för temps GTX480 eller något annat grafikkort har i ett stängt chassi skall isf utföras i ett stängt chassi.
Jag skiter i om sidan är stämplad som ati eller nvidia förespråkare.
Det spelar ingen roll hur trovärdigt sidan är om man ser med sina egna ögon vilket chassi som används.
Har själv ägt ett sådant chassi men sålde det då det var som sagt helt öppet på sidorna och släppte ut en massa oväsen från fläktar och hårddiskar.

Vad är problemet? Du tycker intae att du överreagerar? Jag sade bara att man kanske skulle kolla in lite siter innan man började anmäla dem som suspekta. Du gillade inte testen det må vara förståeligt. Jag skiter i om det är baserat på önsketänkande som i MarkSix fall eller om det beror på något annat.

Det är bara onödigt att börja snacka om suspekta tester när man inte har något kött på benen.

De mätte också ljudet på alla korten i GTX470, GTX480, GTX480 Sli testen. på en testbänk utan låda. Både ATi och nVIdia.

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Var det också suspekt? Skulle de inte ha gjort de mätningarna?

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Så om de kom ett kort som presterar 4ggr bättre än 5970 men slukade 4.5ggr mer ström (vilket inte är möjligt idag men iaf), så skulle du anse att 5970 presterade bättre?

Ettt kort som presterar bättre presterar ju bättre oavsett hur stor den är eller hur mycket ström den tar. Däremot så är effektiviteten en annan sak.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

förlåt men ett 480 drar lika mycket som två 5870 i crossfire men den är inte mer än 10 %- 15% bättre än ett 5870 tyder inte det på oeffektivitet så vet jag inte vad.

no shit sherlock nvidia fick ni kompromissa, gissa vad, sånt är livet
tror ati gjorde en avvägning dom med ska ni se.

jag får känslan av att nvidia gör som vissa gör när dom köper datorer sorterar efter pris och tar det dyraste i tron att det ska bli den bästa datorn i världen.

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
Varmt strömhungrigt låter förjävligt skitdyrt bra ide Bud_Bundy?

Fattar inte hur du tänker riktigt

Ja men det är dit utvecklingen går, jag själv sitter med ett passivt kylt matroxkort (G450 dualhead) med bra bildkvalite och allt. Det fick bra beröm då det kom och konkurrenterna var inte så mycket mer högljuda de heller.

Jag tycker det är riktigt sjukt hur kylningen på grafikkorten har utvecklas, men marknaden värderar främst prestanda. Sedan är Fermi överdrivet hett, men jag tror det enbart är temporärt, då Nvida senare kommer göra svalare kort.

Tar vi pris så tycker jag det är samma där, en vanlig persondator blir allt billigare, men grafikkortet som var en "struntkomponent" har gått mot att blivit den viktigaste och kan vara den dyraste enskilda komponenten i hela datorn. När jag köpte min gamerdator för runt 13år sedan utan skärm för runt 10papp, så la jag enbart runt 1000kr på grafikkortet och ändå så var detta det mest optimala.

Så dyrare och mer strömslukande grafikkort är vad utvecklingen de senaste 15åren har gått mot, och jag är skeptisk till att marknaden just nu ska vända och börja gå tillbaka till svalare och billigare grafikkort.

ATT Fermi har tagit ett sådant stort steg framåt i strömförbrukning, beror som sagt på att gpun var tvungen att prestera bättre än AMD´s variant. Hade det bara presterat lika bra och varit svalare, så hade det fått mer kritik än det fick nu.

*edit*
Vi kanske diskuterar olika saker. Jag tror utvecklingen kommer gå mot allt mer strömslukande grafik-kort. Att däremot Fermi blev som det blev, beror på att Nvida blev tvingade då kortet var tvunget att prestera bättre än AMD´s.
Detta får sedan negativa effekter för både konsumenter och tillverkare, för tillverkaren så kostar kylningen och det kommer säkerligen resultera i mer fel. För konsumenten så högre strömförbrukning och oljud.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

I en värld där företag försöker "certifiera" sig som gröna så har vi här ett företag som gör tvärtom ...(ironi/humor).

" Ljudnivå och värme går att lösa genom att byta ut fläkten på kortet, de kommer garanterat en rad med bra kylare inom kort." det där var väl lite märkligt ? ska inte sånt vara löst från början eller är det av omtanke på eftermarknaden som Nvidia inte fixat problemet ?

Jag har tutat både Nvidia och ATI genom åren och blivit lika förbannad varje gång jag behövt köpa effektivare och tystare kylare oavsett märke på kortet,för när kortet väl går svalt & tyst,så glömmer man att elmätaren ev snurrar liiite fortare

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte nämnt prestanda (även fast många kort i toppen av effektivitetsgrafen är också prestandakort), utan det handlar helt enkelt om att Fermi är en betydlig avvikelse i den generella utvecklingen som pågått i tiotals år.

Här har du ett väldigt dåligt skämt:
Vet du vad som har mera prestanda än en Fermi på t ex GPGPU? 10.000st Pentium Pro processorer sammankopplade. Ja men då har vi ju en ny prestandamästare i tronen säger dem som inte bryr sig om effektivitet.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Kan inte fermi ha varit ett medvetet val av Nvida att satsa på gpgpu, där Nvida visste om att det inte skulle bli ett optimalt renodlat gamerkort, men att de ser det på lång sikt och kan låta fermi vara ett förlustkort vid övergången?

Om man kollar på intels pentium pro processor, så fick den knappast så mycket beröm av gamers, man var "tvungen" att använda ett 32bitars OS(t.ex. NT) och 32bitars program för att få ut kraften. Detsamma var det när 2 kärninga processorer kom, gamers gillade inte dessa.

Men ändå på lång sikt så var ändå dessa val bra, Pentium pro som gamers ratade utgjorde grunden för pentium 2.
På samma sätt tror jag kan bli med fermi, folk undrar vad ska jag med gpgpu och 32bitars processorer m.m till? Speciellt när nästan inga program utnyttjade dessa "funktioner".
Men för att program ska utnyttja något, så krävs det först att det finns användare som har hårdvara för detta, annars känner utvecklarna detta som bortkastad tid.

Så jag tror att Fermi kommer bli en kortvarig förlustaffär för nvida, för oss konsumenter så kan nvida göra kortet billigt genom att minska sina marginaler eller t.o.m. gå förlust (såsom Ms gjorde med xboxen).
Men på lång sikt vet jag inte om Fermi var så dum ide, nu var det dock lite mer krångel med 45nm hos tillverkaren(vad den nu hette) än vad nvida hade beräknat.

Sedan angående värmeutvecklingen, ja Fermi var tvungen att prestera bättre än atis singelkort. Så Nvida hade inget val.

*edit*
Så tänk Nvidas satsning på lång sikt, vilket innebär att vissa kort kan bli en förlustaffär.
Men då man själv ska köpa ett kort så ska man välja det kort som bäst passar sitt användningsområde, om det sedan är ett Nvida, AMD eller matroxkort kvittar. Jag kan inte förstå mig på fanboys som hänger upp sig på märke på ett graffikkort, det är skillnad på konsoler där man sedan bara kan använda vissa mjukvaror.

För mig är en grafikkortstillverkare lika trogen som en toalettpapperstillverkare, visst vissa är bättre än andra. Men något fanboykrig över en toalettrulle skulle aldrig falla mig in.

Mycket vettigt inlägg.
Fermi bjuder på väldigt mycket bra och nytt, men, i helt fel förpackning.
Det är 6 månader försenat ska heller inte glömmas.

Till stor del beror det på TSMCs srulande process, men en annan stor del i det hela är att Ferm är för stor och att Nvidias ingenjörer inte hade satt sig in i processen tillräckligt.

Jag tycker man vill för mycket för tidigt med Fermi och prioriterar lite fel.
Men det kan ge oss en otroligt stark nästa generation från Nvidia om dom gör mer rätt där.

Men det krävs en minskad tillverkningsprocess för det och då är det ett helt år borta.
Visst kan man göra 485 och liknande när TSMC har fått mer ordning på sin 40nm process men jag tror inte det kommer vara tillräckligt.
Och om AMD kommer med nästa generation redan till hösten kommer dom fortsätta utöka sitt övertag på marknaden just nu.

Men samtidigt tror jag att Nvidia isåfall blir först på 28nm med en oerhört stark krets.

Aja, det fortsätter vara spännande att följa utvecklingen och även om jag tycker Fermi i praktiken är kobajs så har den många väldigt bra egenskaper som förhoppningsvis kommer till sin rätt i framtiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Vad är problemet? Du tycker intae att du överreagerar? Jag sade bara att man kanske skulle kolla in lite siter innan man började anmäla dem som suspekta. Du gillade inte testen det må vara förståeligt. Jag skiter i om det är baserat på önsketänkande som i MarkSix fall eller om det beror på något annat.

Det är bara onödigt att börja snacka om suspekta tester när man inte har något kött på benen.

De mätte också ljudet på alla korten i GTX470, GTX480, GTX480 Sli testen. på en testbänk utan låda. Både ATi och nVIdia.

http://www.hardocp.com/article/2010/03/26/nvidia_fermi_gtx_47...

Var det också suspekt? Skulle de inte ha gjort de mätningarna?

Om du hänger upp dig på att jag tyckte en nvidia logo på skrivbordet var suspekt så tar jag tillbaka det.
Det relevanta var fortf att man skall göra test som återspeglar verkligheten.
Det gäller naturligtvis ALLA grafikkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Överge inte, låt bara bli att läsa kommentarerna så blir det en mycket trevligare upplevelse. Närmar mig 30 (i år) och känner mig jävligt gammal/vuxen när man läser trådarna här.

Tycker mods borde börja rensa trådar och varna folk oftare.

Satt i exakt samma tankar, närmar mig 30 nästa år.
10 sidor med inlägg varav över 80% är total BS mellan två läger i sandlådan.
Jag ansluter mig till förslaget att mods SKA rensar upp bland pajkastarna.

För i helvete diskussionerna likar en politikerdebatt och det finns inget jag avskyr mer än politiker ... Jo föresten.. religion! ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Satt i exakt samma tankar, närmar mig 30 nästa år.
10 sidor med inlägg varav över 80% är total BS mellan två läger i sandlådan.
Jag ansluter mig till förslaget att mods SKA rensar upp bland pajkastarna.

För i helvete diskussionerna likar en politikerdebatt och det finns inget jag avskyr mer än politiker ... Jo föresten.. religion! ...

Jag håller med.
Tycker det borde bli hårdare tag då swec forum allt oftare börjar spåra ur.
Kanske en max inlägg/timme i en tråd för att få ner spammandet fram och tillbaka?
Kanske skulle få folk att gå i taket, men något måste göras.
Annars fler mods som rensar och varnar oftare i dessa typer av trådar.
Speciellt då folk börjar gå till personangrepp som tex gender bender & cratzky i denna tråden är riktigt trist.
Sorry för off topic. Men ämnet känns allt mer aktuellt.

Permalänk

Hahaha kul att se att fok direkt börjar gnälla över "troll" när den här och hundra andra fermi trådar direkt invaderas av alla atitroll så fort de står ettt enda ord så är de ett ati troll där och gnäller över värme och över strömförbrukning.

Och dom har ALLTID ett ati kort sjävla som man direkt ser i deras tag.

Jag är själv en gammal gammal räv här på sweclockers och har inte skrivit utan bara läst för de har i alla år varit så vettiga poster på de här underbara forumet.
Men sakta men säkert har de vuxit fram så mycke troll så blir tvungen att yttra sig.

Är själv besviken på Nvidias nya serie men jag tror att dom kommer få till det på kommande modeller. Men Nvidia gjorde allt dom lovade iofs, dom levererade de snabbaste kortet punkt slut. Dom sa aldrig att dom skulle släppa de kallaste eller strömsnålaste.

Och för er alla ati fanboys som bara hoppas att nvidia ska gå i graven så kan jag ju bara säga att ni är så dumma för utan konkurans skulle inget av företagen försöka förbätttra sig lika mycke eller ha lika vettiga priser.

Konkurans är bra.

Inget märke är bäst på allt.

Make love not war !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durra_666
Men Nvidia gjorde allt dom lovade iofs, dom levererade de snabbaste kortet punkt slut.

5970?

Snabbaste GPUn.
Jag tycker dock det är skillnad på om ett kort har en eller två kärnor, microstuttering, dåligt stöd för vissa spel och andra små egenheter som SLI/Crossfire har jämfört med singel-gpu.
Har jag hört.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warh0g
Tycker mods borde börja rensa trådar och varna folk oftare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Annars fler mods som rensar och varnar oftare i dessa typer av trådar.
Speciellt då folk börjar gå till personangrepp som tex gender bender & cratzky i denna tråden är riktigt trist.

Hjälp gärna till genom att anmäla dåliga inlägg; risken är annars att moderatorer inte hittar problemen i tid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag är själv en gammal gammal räv här på sweclockers och har inte skrivit utan bara läst för de har i alla år varit så vettiga poster på de här underbara forumet.
Men sakta men säkert har de vuxit fram så mycke troll så blir tvungen att yttra sig.

Och för er alla ati fanboys som bara hoppas att nvidia ska gå i graven så kan jag ju bara säga att ni är så dumma för utan konkurans skulle inget av företagen försöka förbätttra sig lika mycke eller ha lika vettiga priser.

Konkurans är bra.

Inget märke är bäst på allt.

Make love not war !

Jag har kortet som passar mig bäst. Jag lär uppdatera till den setup som passar mig bäst- alltså kommer det troligtvis bli 2x5870 i passiv form efter sommaren. Det handlar inte om vilket märke eller företag, utan vad som är mest gynnsamt för mig som konsument och gamer.

Jag är också en gammal räv (inte gammal gammal ) och jag tror att orsaken till varför många av oss uppfattar att forum har blivit till flame wars/trollning är troligen för att diskussionsmallen har sakta ändrats. Den nuvarande forumkulturen, jag besöker tre olika tre olika forum som täcker mina intressen så jag skriver enbart utifrån min upplevelse av dem, är tyvärr sådan att man ska irritera och vara provocerande i sina inlägg- och sen om det saknas några vettiga tankar eller argument bakom inlägget är helt irrelevant.
Sweclockers 5.0 kommer troligen råda bot på allt Annars fungerar ju alltid ignore.

Konkurrens är bra. Det företaget som inte slåss hårt för mina pengar kan dra åt fanders. Den tanken har sparat mig en hel del cash vid andra tillfällen

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Kan man anmäla rena trollposter från nya användare? Gör moderatorerna något åt det?

Kör hårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Ok, tidigare i tråden hävdade MarkSix att HardOCP var en välkänd ati-fansite. Nu valde de fel chassi för dig så då är de suspekta som nVidia följare.

Ni skulle kolla runt på lite fler siter istället för att skjuta från höften.

Styrkorna med HardOCP är att de är de enda som gör riktiga speltester av grafikkort på internet. De säger vad de gillar och ogillar och skräder inte orden. De är en av de mest trovärdiga siterna på nätet och därför kallar mindre klarsynta folk dem för ati-fansite och nvidia fansite samtidigt.

Jag ber om ursäkt att jag nu råkade skriva att Hardocp är en fan site.
My bad, jag tar tillbaks det hela.

Jag skrev redan dagen då siffrorna presenterades att jag är besviken på vad Nvidia levererade. Men jag tycker att kriktiken har gått till överdrift i vissa fall.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban72
Med tanke på att du verkar hjärntvättad av nvidia och är reggad i år 2010.Så vet vi nog vem som är 17 år:))

Jag skulle nog inte prata iväg allt för mycke Mr November 2009

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
5970?

Snabbaste GPUn.

Den har inte snabbast GPU, de sitter två GPUer som motsvarar 5850, och acceptera de eller ej, men 5970 får stryk i vissa tester av 480, även om 5970 har övertag i dom flesta och just idag mest relativa testerna. Fermi är den snabbaste GPUn.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag skulle nog inte prata iväg allt för mycke Mr November 2009

Den har inte snabbast GPU, de sitter två GPUer som motsvarar 5850, och acceptera de eller ej, men 5970 får stryk i vissa tester av 480, även om 5970 har övertag i dom flesta och just idag mest relativa testerna. Fermi är den snabbaste GPUn.

Men den är inte snabbast i alla tillämpningar

"
Comparing that to a single ATI Radeon HD 5870 1GB, you might be shocked. Recently, we ran a story that ATI Radeon HD 5970 2GB is the king of password cracking. However, it turned out that the software used only one GPU core of the two in question - given that our HD 5870 with its 1600 Shaders running at 853 MHz calculated 129,107.2 iPhone passwords and 63,173.5 Wi-Fi passwords per second - more than an Dual-GTX 480 setup! We can argue all day and night about scalar vs. vector approach, but for security agencies ATI is the right way to go.
"

Permalänk
Medlem

Frågan är nu om ATIs 6*** serie kommer att tillverkas med 32 eller som dagens 5*** serie 40. Om det blir 32 så blir det mycket jobbit för Nvidia att komma ifatt ATIs snabbaste kort de närmaste 2-3 åren.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Vi kanske diskuterar olika saker. Jag tror utvecklingen kommer gå mot allt mer strömslukande grafik-kort. Att däremot Fermi blev som det blev, beror på att Nvida blev tvingade då kortet var tvunget att prestera bättre än AMD´s.
Detta får sedan negativa effekter för både konsumenter och tillverkare, för tillverkaren så kostar kylningen och det kommer säkerligen resultera i mer fel. För konsumenten så högre strömförbrukning och oljud.

Det du skriver i inlägget är helt sant, bra skrivet.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

elektroner! Mums! Massor av elektroner mums mums!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
haha aprill aprill

Men ärligt nu alla som klagar på strömförbrukningen? är det någon som har mätt på hur mycket elräkningen går upp varme månad om man nu skulle ha ett 480 istället för ett 5870 tex?

Tycker det är löjligt, vad kan det röra sig om ? 50spänn?

Nja, 50kr är för mycket. KAnske en 10-15kr.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

En grej som verkar ha glömts bort i tråden här, är nvidias otroligt fula kylare.

Kontakt ytan med GPU'n är full med glipor och ser inte snyggt ut.
Det om något borde förklara den höga temperaturerna.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lordsqueak
En grej som verkar ha glömts bort i tråden här, är nvidias otroligt fula kylare.

Kontakt ytan med GPU'n är full med glipor och ser inte snyggt ut.
Det om något borde förklara den höga temperaturerna.

Det har varken med kylaren eller dess utseende att göra.

Permalänk
Citat:

Men har du tänkt på att det kan kanske möjligtvis har att göra med att Amd/Ati faktiskt gjort väldigt bra kort på sistonde

Just nu tycker jag helt klart att Ati känns bäst.

Men på den tiden när man hade ett 6600GT (funkar fortf) eller när man fick hem sitt 7900GTX i juni 06 då kändes det som Nvidia var bäst.

Och självfallet är det bra att nvidia och ati strider, synd bara att inte fermi satte större press på 6xxx serien!

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Men den är inte snabbast i alla tillämpningar
http://www.brightsideofnews.com/Data/2010_3_26/nVidia-GeForce...

"
Comparing that to a single ATI Radeon HD 5870 1GB, you might be shocked. Recently, we ran a story that ATI Radeon HD 5970 2GB is the king of password cracking. However, it turned out that the software used only one GPU core of the two in question - given that our HD 5870 with its 1600 Shaders running at 853 MHz calculated 129,107.2 iPhone passwords and 63,173.5 Wi-Fi passwords per second - more than an Dual-GTX 480 setup! We can argue all day and night about scalar vs. vector approach, but for security agencies ATI is the right way to go.
"

Detta test är som att jämföra en trampbil med en sportbil

Taget från Elcomsofts hemsida

Citat:

16/03/2010
New versions of EWSA and EPPB: now with support of ATI Radeon HD 5000 series cards!

Stöd för 5000-serien lades in för drygt 2 veckor sen, innan ens Fermi fanns tillgängligt.

GPGPU är Nvidias starka sida, AMD har ingen chans här, och resulatet kommer att ändras när/om Elcomsoft lägger till stöd för 400-serien.

Geforce vann förra generation i detta test tack vare CUDA, något som programmet har stöd för. Så när Elcomsoft lagt till riktigt stöd för Fermi, hur lång tid de nu kan ta, så kan vi göra om testet och se på dom resultaten istället.

Men jag måste säga att resultatet från Radeon är jävligt imponerande då dom saknar CUDA men ändå får så bra resultat.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it