Permalänk
Medlem

ubuntu server, utan raid?

Hej!
Helt ny på linux så jag har ett par frågor..

Efter att ha läst swec guiden "bygg din egen miniserver" och att min egna server havererat blev jag sugen att prova ubuntu på den.

http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg_din_egen_miniser...

Men, i guiden ingår raid, detta är något som jag inte vill ha, så frågan är;

Hur gör jag om jag vill hoppa över det momentet vid installation?
Och måste jag partionera hårdisken som det är beskrivet?

Mvh Henrik

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2

Permalänk
Medlem

För att göra raid så måste du välja det. om du inte väljer raid så blir det inte så

Permalänk
Medlem

okej, så jag behöver inte välja det alltså.
skall se om jag vågar mig på detta ikväll..
jag har ett antal diskar i serven med data på, hur blir det när jag installerar, kommer jag åt dom senare eller blir dom raderade?

Mvh Henrik

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2

Permalänk
Medlem

När du ska partionera diskarna så ser det nästan ut som i windows. du ser alla diskarna i ubuntu installen. och så kan du välja vilken du vill installera på osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
När du ska partionera diskarna så ser det nästan ut som i windows. du ser alla diskarna i ubuntu installen. och så kan du välja vilken du vill installera på osv.

okej det låter ju bra iaf!
du vet inte hur det blir med diskarna eller?
dom har ju ntfs filsystem, kommer ubuntu åt det?

tack så mycket för att du tar dig tid att svara!

Mvh Henrik

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2

Permalänk
Medlem

njaa. länge sen jag körde dualboot. men vet att det har funnits/finns program som gör att man kan se ntfs diskarna. kommer inte ihåg vad det heter. Någon annan här på forumet kanske vet?

btw: ubuntu.se och ubuntu-se.org är 2 bra sidor med forum för ubuntu

Permalänk
Medlem

Efter installationen får du montera dina gamla diskar för att sedan dela ut dem i samba.
edit: ubuntu kan ju självklart läsa ntfs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
njaa. länge sen jag körde dualboot. men vet att det har funnits/finns program som gör att man kan se ntfs diskarna. kommer inte ihåg vad det heter. Någon annan här på forumet kanske vet?

btw: ubuntu.se och ubuntu-se.org är 2 bra sidor med forum för ubuntu

Tack för hjälpen iaf!

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Efter installationen får du montera dina gamla diskar för att sedan dela ut dem i samba.
edit: ubuntu kan ju självklart läsa ntfs

Tackar!

Mvh Henrik

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2

Permalänk
Medlem

Har ikväll installerat ubuntu på servern, gjort som guiden beskriver men jag får det inte att lira riktigt...

Jag har lyckats få en share som heter "delat" med login mm.
Men jag är osäker på hur jag skall göra nu när jag skall ansluta de andra hårddiskarna till den (jag kopplade ur dem vid install då jag var osäker på hur det skulle gå).

Förstår att jag skall ansluta dom, men hur går jag vidare med att få dem utdelade? Hur hittar jag dom i servern?
Har inget gui, kan man få det till den?

Som sagt, är helt nybörjare på det så jag är tacksam för all hjälp jag kan få!

Glad påsk på er!
Mvh Henrik

Visa signatur

Opteron 165@2.53 1.3v, a8n-sli deluxe 2gig corsair, 7900gt, 2*seagate 300gb sata2