Använda det interna grafikkortet till Tvn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008

Använda det interna grafikkortet till Tvn?

Vet inte om jag lagt denna tråd på rätt ställe men vi försöker ändå!

Sitter nu med ett HD4870 som grafikkort på datorn. Dock skulle jag vilja använda mitt interna grafikkort på moderkortet för att visa datorbilden på tv via en HDMI kabel. Är det möjligt att bara koppla in kabeln och sen välja den inställningar via skärminställningar? Eller måste man inaktivera sitt 4870 innan för att det prioreteras?

Frågar mest då jag antingen köper en längre HDMI kabel eller en längre DVI kabel, men antar att HDMI kabeln är billigare och ett lättare alternativ.

Ifall man kör med HDMI kabeln, kommer även ljudet att överföras till tvn? eller behöver man andra inställningar där med?

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2009

vet inte vad du har för moderkort, men på mitt Gigabyte så går det i BIOS att slå på moderkort's gpun även vid extern GPU ikopplad. Har ej testat, men borde ju fungera så

Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Angående ljudet så om tillverkaren av grafikkretsen är ati vilket 4870 är så ska det fungera med en speciell dvi-hdmi adapter(brukar stå ati i produktbeskrivningen) och sedan köra vanlig hdmi i den.

edit: är det full hd dvs. 1920*1080 på både tv och datorskärm går kloningsläget av bilden fint annars får man göra profiler i ccc och typ genvägar på skrivbordet för dator och tv-läge.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Funkar bra, kör själv med ett 4850 och integrerat hd4200.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.