Använda det interna grafikkortet till Tvn?

Permalänk
Medlem

Använda det interna grafikkortet till Tvn?

Vet inte om jag lagt denna tråd på rätt ställe men vi försöker ändå!

Sitter nu med ett HD4870 som grafikkort på datorn. Dock skulle jag vilja använda mitt interna grafikkort på moderkortet för att visa datorbilden på tv via en HDMI kabel. Är det möjligt att bara koppla in kabeln och sen välja den inställningar via skärminställningar? Eller måste man inaktivera sitt 4870 innan för att det prioreteras?

Frågar mest då jag antingen köper en längre HDMI kabel eller en längre DVI kabel, men antar att HDMI kabeln är billigare och ett lättare alternativ.

Ifall man kör med HDMI kabeln, kommer även ljudet att överföras till tvn? eller behöver man andra inställningar där med?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

vet inte vad du har för moderkort, men på mitt Gigabyte så går det i BIOS att slå på moderkort's gpun även vid extern GPU ikopplad. Har ej testat, men borde ju fungera så

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Angående ljudet så om tillverkaren av grafikkretsen är ati vilket 4870 är så ska det fungera med en speciell dvi-hdmi adapter(brukar stå ati i produktbeskrivningen) och sedan köra vanlig hdmi i den.

edit: är det full hd dvs. 1920*1080 på både tv och datorskärm går kloningsläget av bilden fint annars får man göra profiler i ccc och typ genvägar på skrivbordet för dator och tv-läge.

Permalänk
Rekordmedlem

Funkar bra, kör själv med ett 4850 och integrerat hd4200.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.