B&W DM683 Högtalare + Denon Avr 2310

Permalänk
Medlem

B&W DM683 Högtalare + Denon Avr 2310

Hej.
Håller på och kolla på ett nya högtalarsystem med en förstärkare till.
Jag var nere på hifi klubben och blev helt frälst på B&W DM683.
Så väl balanserade i hela registret med en fin bas. Nu är frågan om
en Denon 2310 är den rätta förstärkaren att driva dessa monster med.
Han på butiken visade att man kan koppla 2 kanaler till varje högtalare och på så sätt
få ut 270 w effect till varje. När jag lysnade på dem hade de bara en kanal per högtalare.
Hur som haver så har jag bestämt mig för högtalarna men är lite osäker på förstärkaren.
Lite råd av er ljudnarkomaner vore till stor hjälp.

MVH

Simon

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Bi-ampa med steg i samma reciever ger väl sällan så jäkla mkt, du har ändå en gräns för vad den kan dra ur väggen. Och det bevisar väl bara hur mkt snicksnack det är från vissa försäljare och tillverkare etc..

Köp till ett slutsteg eller kraftigare receiver från början är mitt råd.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Denon är en av få tillverkar som faktiskt har ÄKTA bi-amping dvs stegen till A och B kanalen är inte bryggade. ger ett rejält lyft.
Nu vet jag att dom B&W du har valt är rejäla men om du inte tänkt att spela ut grannar eller liknande så räcker effekten mer än väl.

Kanske ta en titt på denon 3 serie. bättre kretsar oftast med Burr brown. och större nätdel. kostar lite mer men klart värt pengarna

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neomike
Denon är en av få tillverkar som faktiskt har ÄKTA bi-amping dvs stegen till A och B kanalen är inte bryggade. ger ett rejält lyft.

Vadå "äkta bi-amping"? Dom driver ju fortfarande exakt samma sak som innan, den riktiga skillnaden får du om du aktivt delar innan stegen, nåt som inte är aktuellt här.

"Ger ett rejält lyft" ja det verkar du vara väldigt ensam om att tycka, om du ögnar igenom länken jag postade, samt länkarna från den tråden.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neomike
Denon är en av få tillverkar som faktiskt har ÄKTA bi-amping dvs stegen till A och B kanalen är inte bryggade. ger ett rejält lyft.
Nu vet jag att dom B&W du har valt är rejäla men om du inte tänkt att spela ut grannar eller liknande så räcker effekten mer än väl.

Kanske ta en titt på denon 3 serie. bättre kretsar oftast med Burr brown. och större nätdel. kostar lite mer men klart värt pengarna

Bi-amp med A-B kanal? Blehh... Wont happen.

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Vadå "äkta bi-amping"? Dom driver ju fortfarande exakt samma sak som innan, den riktiga skillnaden får du om du aktivt delar innan stegen, nåt som inte är aktuellt här.

"Ger ett rejält lyft" ja det verkar du vara väldigt ensam om att tycka, om du ögnar igenom länken jag postade, samt länkarna från den tråden.

Vänta, va? Insinuerar du att aktiva delningsfilter inte har någon fördel över de passiva filtren i högtalarna?

AVR-2310 är en surroundförstärkare med sju kanaler. Om man kopplar mellanregisterhögtalaren till en kanal, diskanten till en annan och bashögtalaren till en tredje så får man mycket väl ett 'äkta' bi/tri-ampingscenario om förstärkaren klarar av att dela vid rätt frekvenser.

Man gör ju inte det för att få ut fler decibel, utan för att slippa distorsion vid delningsfrekvenserna på högtalarna. Och så slipper man döda diskanter om man råkar driva bashögtalarnas förstärkare till klippning.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Saken hör till det att många kör bara en brygga mellan steget på A kanalen till B kanalen med ett motsånd för ohmen inte ska falla för mycket.... Vilket ger 90+90 watt som helt plötsligt ska driva 4 kanaler... då kan du själv räkna ut vad som händer....
Har jobbat med detta i 20 år sett vilket jävla skit tillverkarna prackar på kunderna.
Denon däremot har riktiga steg till alla kanaler även på billigare modeller.
Visst har nätdelen kanske inte kapaciteten att driva så många kanaler fullt ut men det blir ändå en stor skillnad

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Vänta, va? Insinuerar du att aktiva delningsfilter inte har någon fördel över de passiva filtren i högtalarna?

Dela aktivt är inte samma sak som biamping. Och ska du dela aktivt med högtalare som har passiva filter dessutom, och du inte vet exakt hur dessa är utformade?

Två olika diskussioner känns det som. Bi-amping med en hemmabioreceiver är inte samma sak som aktiv delning, även om märket är Denon.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

ska du ha aktiv delning måste du ha helt separata steg med egna transformatorer för varje kanal och ljudkällan (försteget) skall vara byggt för det.

Då är vi inne i helt andra prisklasser som flesta svensson ej har råd med

Bi-amping är ju bara ett sätt att förse en högtalare med 2*effekten separerat i högtalaren top och bottom

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Dela aktivt är inte samma sak som biamping. Och ska du dela aktivt med högtalare som har passiva filter dessutom, och du inte vet exakt hur dessa är utformade?

Två olika diskussioner känns det som. Bi-amping med en hemmabioreceiver är inte samma sak som aktiv delning, även om märket är Denon.

Man måste bi-ampa för att kunna dela aktivt, vet du. Jag har inte kollat upp högtalarna särskilt noggrant, men jag antar att de är gjorda för att klara flera förstärkare, dvs. att de har terminaler på baksidan som hoppar över deras delningsfilter.

Och vad menar du att det skulle vara för skillnad mellan en hemmabio-receiver med en drös slutsteg inbyggda och slutsteg i sina egna lådor? Så länge du inte ska dra massvis med effekt ur alla förstärkare på samma gång (vilket man inte gör om man använder den för bi/tri-amping) så spelar det ingen roll om de delar nätdel.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neomike
ska du ha aktiv delning måste du ha helt separata steg med egna transformatorer för varje kanal och ljudkällan (försteget) skall vara byggt för det.

Då är vi inne i helt andra prisklasser som flesta svensson ej har råd med

Bi-amping är ju bara ett sätt att förse en högtalare med 2*effekten separerat i högtalaren top och bottom

Du får inte dubbla effekten, kolla länken jag postade för 3e gången...

EDIT: Länken verkade inte kommit med, så förstår om ni inte kikat på den..

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=234262

Jag skulle vilja se hur en Denon 2310, som har ett maximalt effektuttag på 600W, kan smaska frontkanalerna med 2*270W vardera, sen ha resterande spec (105W) på surrounds och center.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem

Biamping ger inte mera effekt, det är helt emot fysikens lagar, du har fortfarande samma spänningssving från förstärkaren och tillsammans med lastimpedansen så ger det effekten.
Det kan däremot påverka hur delningsfiltret arbetar, oftast till det sämre, biwiring är en hififloskel som man tar till för att sälja mera kablar.
Att ha aktiv delning däremot är bra, men man bör ändå ofta ha passiva komponenter efter slutstegen för att korrigera högtalarens uppträdande.
Att "få ut en viss effekt till högtalaren" är rent försäljningssnack (oxbajs) 270W ? jaha... hurdå? Den ger fortfarande 105 watt, för att öka effekten måste man minska impedansen eller öka spänningen, biwire gör inte det. Bryggkoppling ger däremot större spänningssving samtidigt som förstärkaren känner av en annan last och får det svårare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nä att man i praktiken inte får dubbla efetkten är ju självklart men du får ut mer men huvudsaken är ju minimering av distorition

Kör själv bi-amping och det kopplar ej förbi delningsfiltret i högtalaren utan separerar bara bas från mid\diskant.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Medlem

Oj oj. Så vad är slutsatsen? Kommer jag bli nöjd med den förstärkaren?
För jag blev helt frälst när jag lyssna på dom idag med 2310an.
Kommer skillnaden bli stor när man kör bi-amp?
Vad för kablar borde man köra med någon som har lite tips?

Simon

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simonsky
Oj oj. Så vad är slutsatsen? Kommer jag bli nöjd med den förstärkaren?
För jag blev helt frälst när jag lyssna på dom idag med 2310an.
Kommer skillnaden bli stor när man kör bi-amp?
Vad för kablar borde man köra med någon som har lite tips?

Simon

Är du frälst så är du - go for it. Det är du, och endast du, som kan avgöra vad DU tycker låter bra.

Men att tro att du ska få ut 270W/frontkanal och en ljudförbättring vid bi-amp är ren lögn. Spara dom pengarna extra kabeln går på ett bra slutsteg istället, DET gör skillnad. Och 683 gillar kraft, så du kommer säkert märka en skillnad av ett slutsteg eller starkare receiver.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Är du frälst så är du - go for it.

Men att tro att du ska få ut 270W/frontkanal och en ljudförbättring vid bi-amp är ren lögn.

Nej det tror ja inte. Ni har argumenterat rätt bra emot det högre upp

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neomike
Nä att man i praktiken inte får dubbla efetkten är ju självklart men du får ut mer men huvudsaken är ju minimering av distorition

Kör själv bi-amping och det kopplar ej förbi delningsfiltret i högtalaren utan separerar bara bas från mid\diskant.

Biamp ger en del fenomen gentemot delningsfiltren, så är de inte anpassade för att köras med biamping ökar distorsionen i högtalaren. (under förutsättning att filtren var korrekt gjorda för singelwire)
Bryggkoppling av slutsteg sänker däremot distorsionen (jämna övertoner , udda adderas)i slutsteget, men gör samtidigt att man inte kan driva låga impedanser, vilket med ett korrekt kombinerat system inte brukar vara något stort problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Simonsky
Oj oj. Så vad är slutsatsen? Kommer jag bli nöjd med den förstärkaren?
För jag blev helt frälst när jag lyssna på dom idag med 2310an.
Kommer skillnaden bli stor när man kör bi-amp?
Vad för kablar borde man köra med någon som har lite tips?

Simon

Du blir nog nöjd med förstärkaren. Men om du enbart tänker köra två högtalare så skulle jag köpa en stereo-förstärkare om jag var i din sits.

Om du bi-ampar så kan du i teorin nog få bättre ljud eftersom du slipper en massa kondensatorer och spolar vid högtalarna som kan orsaka diverse roliga fasproblem, och så får du antagligen ett skarpare filter. Men om det är värt det är en helt annan sak, jag betvivlar inte att B&W har ganska välutvecklade delningsfilter i sina högtalare. Om högtalarna inte har terminaler på baksidan som hoppar över delningsfiltren så är det helt poänglöst att bi-ampa över huvud taget.

...och efter att ha kollat upp dem lite noggrannare, så har högtalarna inga sådana kontakter. De har bara terminaler som går genom delningsfiltren, och det minimerar vinsten man får från att bi-ampa dem.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Rekordmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Du blir nog nöjd med förstärkaren. Men om du enbart tänker köra två högtalare så skulle jag köpa en stereo-förstärkare om jag var i din sits.

Om du bi-ampar så kan du i teorin nog få bättre ljud eftersom du slipper en massa kondensatorer och spolar vid högtalarna som kan orsaka diverse roliga fasproblem, och så får du antagligen ett skarpare filter. Men om det är värt det är en helt annan sak, jag betvivlar inte att B&W har ganska välutvecklade delningsfilter i sina högtalare. Om högtalarna inte har terminaler på baksidan som hoppar över delningsfiltren så är det helt poänglöst att bi-ampa över huvud taget.

...och efter att ha kollat upp dem lite noggrannare, så har högtalarna inga sådana kontakter. De har bara terminaler som går genom delningsfiltren, och det minimerar vinsten man får från att bi-ampa dem.

Biamping innebär inte aktiv drift, ditt påstående är inte korrekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Biamping innebär inte aktiv drift, ditt påstående är inte korrekt.

Tack för det.

Nu verkar vi ju iaf ha rett ut att det inte ger nåt vid biampning med en konsument hemmabioreceiver i det här (och många andra) fall.

Det som är lite intressant (och beklagligt) är att HK står och propagerar på 2*270W och mkt mer kräm...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Biamping innebär inte aktiv drift, ditt påstående är inte korrekt.

Vad menar du med 'aktiv drift'?

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Rekordmedlem

Den vedertagna definitionen är att man har delningsfiltret före slutstegen, och endast tex konjugatlänkar med passiva komponenter mellan slutsteg och högtalarelement, och alltså har lika många förstärkarkanaler som högtalarelement.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

http://faktabanken.nu/ohm.htm här är en enkel förklaring på hur effekt, motstånd (impedansen) och spänningen hänger ihop.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Den vedertagna definitionen är att man har delningsfiltret före slutstegen, och endast tex konjugatlänkar med passiva komponenter mellan slutsteg och högtalarelement, och alltså har lika många förstärkarkanaler som högtalarelement.

Det är ju det jag säger. Att bi-ampa utan aktiva delningsfilter på lågnivåsidan är ganska poänglöst. Då kan man lika gärna bara köra med en förstärkare så länge den har den kraft som behövs. Men om man har högtalare som är gjorda för att klara det, så finns ju allt att vinna på att dela aktivt.

Högtalarna i fråga i den här tråden är inte gjorda för det, och därför finns det inte så mycket att vinna på att han ska köpa en surroundförstärkare enbart för att ha fler förstärkare till de två högtalarna.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Det är ju det jag säger. Att bi-ampa utan aktiva delningsfilter på lågnivåsidan är ganska poänglöst. Då kan man lika gärna bara köra med en förstärkare så länge den har den kraft som behövs. Men om man har högtalare som är gjorda för att klara det, så finns ju allt att vinna på att dela aktivt.

Högtalarna i fråga i den här tråden är inte gjorda för det, och därför finns det inte så mycket att vinna på att han ska köpa en surroundförstärkare enbart för att ha fler förstärkare till de två högtalarna.

Och hur hade du tänkt dela aktivt med en vanlig hemmabioreceiver? Det är just det här som varit min poäng hela tiden. Skilj på bi-amping vad avser hemmabios och "riktig aktiv delning till delade system".

För er tvivlare:

"Molt nr. 4-98. sid. 41.

" att biampa innebär teoretiskt en möjlig fördel, nämligen att eventuell övertonsbemängd EMK från högtalarelementen inte kan nå varrandra. samma fördel som anförts för biwire.
Även om det är absolut sant att EMK inte kan ta sig från ett element till det andra om man biampar( vilket de däremot gör nästan lika lätt med som utan biwire) är det inte en relevant parameter ! Det är samma nonsens då som nu. EMK-smitta mellan elementen elementen har aldrig varit något problem när man använder lågohmiga transistorförstärkare och någorlunda kvalificerade högtalare med delningsfilter. Inte om man jämför med de integrationsproblem som uppstår av biwire/biamping. Den naturliga distorsionen från en normal högtalare är mångfaldigt större.
När det gäller bi-amping finns det dock en ytterligare nackdel, nämligen att varje förstärkare belastas av bara en halv högtalare. Förstärkarna tvingas alltså att driva en mera reaktiv last än om de driver hela högtalaren. Skulle detta få förstärkaren att låta bättre ? Knappast. Sen tillkommer förstås klangfel som kan bero på små förstärkningsskillnader mellan effektförstärkarna. sammantaget kan man konstatera att biamping nog är det dummaste man kan slösa bort sina pengar på. Jag bortser då ifrån spikfötter, legatolinkomvandlare och kablar för förmögenheter, som nog är ännu lite dummare."

Slut på citat. IÖ har skrivit artikeln, som är ett svar på en fråga från en läsare.
Jag tar för givet att han undersökt saken noggrant. Allt han förut skrivit har jag ju själv efter egna experiment upptäckt vara korrekt. Om du tycker att detta är en övertro på auktoriteter så är det upp till dig att tolka det så."

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Rekordmedlem

Ja nu börjar vi nog prata om samma sak med gemensamt språk.

Biamp = 2 förstärkare men inget filter före, ger oftast ingen förbättring men väl en förändring av ljudet.

Att dela upp registren i en högtalare med passiva filter gör den inte aktiv även om man använder flera förstärkare.

För att kunna driva en högtalare aktivt måste man kunna koppla bort dess passiva filter helt och ersätta det med ett aktivt filter före förstärkarna och ev passiva kompensationslänkar vid behov.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Och hur hade du tänkt dela aktivt med en vanlig hemmabioreceiver? Det är just det här som varit min poäng hela tiden. Skilj på bi-amping vad avser hemmabios och "riktig aktiv delning till delade system".

Slut på citat. IÖ har skrivit artikeln, som är ett svar på en fråga från en läsare.
Jag tar för givet att han undersökt saken noggrant. Allt han förut skrivit har jag ju själv efter egna experiment upptäckt vara korrekt. Om du tycker att detta är en övertro på auktoriteter så är det upp till dig att tolka det så."

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic...

Jag vet inte hur det är med just den där hemmabioförstärkaren, men jag vet att många andra har möjlighet att agera högpassfilter till större eller mindre utsträckning, i fall man inte vill ha bas ut till satelliterna.

Och som jag sa tidigare så är bi-amping inte alltid en förbättring. En högtalare med ett väl utvecklat delningsfilter presterar antagligen bättre med det än utan. Men om man har en högtalare som t.ex saknar lågpassfilter till baselementet (och det inte rullar av tillräkligt snabbt) eller har ett väldigt mjukt filter till diskanten, så kan man vinna en hel del genom att lägga ett aktivt filter på det.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Jag vet inte hur det är med just den där hemmabioförstärkaren, men jag vet att många andra har möjlighet att agera högpassfilter till större eller mindre utsträckning, i fall man inte vill ha bas ut till satelliterna.

Och som jag sa tidigare så är bi-amping inte alltid en förbättring. En högtalare med ett väl utvecklat delningsfilter presterar antagligen bättre med det än utan. Men om man har en högtalare som t.ex saknar lågpassfilter till baselementet (och det inte rullar av tillräkligt snabbt) eller har ett väldigt mjukt filter till diskanten, så kan man vinna en hel del genom att lägga ett aktivt filter på det.

Du kan styra om bas till subwoofer utgången ja, mer än så är det inte. Att på nåt sätt styra vilket slutsteg som driver vilket element, och till vilken delningsfrekvens är inte att tänka på.

NeoMikes "dubbla effekten och rejält lyft" är ju helt uppåt väggarna.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Du kan styra om bas till subwoofer utgången ja, mer än så är det inte. Att på nåt sätt styra vilket slutsteg som driver vilket element, och till vilken delningsfrekvens är inte att tänka på.

Är du säker på det? Har du erfarenhet av den där förstärkaren?

EDIT: Kollade upp manualen, och du har rätt. Förstärkaren har bara inställningar för delning upp till 250Hz, så man behöver en förförstärkare för att bi-ampa vettigt med den.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

så det ger inget alls med bi-amp i detta fall?

Visa signatur

System: Team Red