Kan ej ta bort smb delade mappar (osol -> Win7)

Permalänk
Medlem

Kan ej ta bort smb delade mappar (osol -> Win7)

Installerade om OSOL (b134) häromdagen, importerade min zfs raid och allt fungerar fin fint. Förutom det faktum att jag inte kan ta väck några mappar i sharen. Skapa en ny mapp och ta bort fungerar fint, men inte de gamla som fanns där sedan innan.

Har prövat sätta chmod 777 på alla filer, ändrar chown på allt till user "share" som är den som ansluter, även prövat att ändra chown till share:other då det var enda skillnaden jag kunde se mellan mina nyskapade mappar mot de gamla.

Så nya mappar som skapas som share:other går fint att ta bort, men gamla mappar som hade någon standardinställning samt root:staff, som jag ändrat till 777 och root:staff å i flera steg till 777 share:other går inte att ta bort via nätverket.

Minns att det var något man skulle skriva eller göra, men kommer fasen inte på vad. Help please!

Permalänk
Medlem

Fast om jag försöker ta över ägarskapet, från min windowsburk (user: admin) på en katalog mappad via SMB från opensolaris, där ägaren är root/share/annan... det går väl inte i think

Edit: Fast ändra ägarskapet eller något sånt är det ju vad jag måste göra,.. men share (som är det konto jag använder när jag accessar nätverksmappningarna) är den som äger mapparna, samt settings är ju satta till 777 så alla ska ju ha rättigheter att ta väck filerna...

Permalänk
Medlem

Hittat lite mer nu, kör jag ls -lV så ser jag att group:2147483648 har alla rättigheter i acl format (something something?), vilket förmodligen är gruppen från min förra installation.
Prövade att ge alla rättigheter till alla, och även det konto jag använder för att accessa nätverkssharesen full rättigheter

chmod A+user:share:full_set:allow Series
chmod A+everyone@:full_set:allow Series

Men inget utav de fungerar heller....
går det att tömma alla sparade rättigheter på något vis? t.ex. få bort så group:2147483648 inte längre finns kvar? Efter flera installationer kommer det ju finnas ett flertal konstiga sådana grupper som har rättigheter till saker

Edit: Löste det med -Recursive flagga

chmod -R A+everyone@:full_set:allow Series
för att ge alla användare alla rättigheter på mappen Series och dess undermappar/filer. Är detta något nytt i OSOL b134 tro? Har aldrig behövt göra det förut när jag installerat om ivf.
Sedan vet jag inte riktigt vad A+ betydde, A är nog acl men vad är + för? Såg i man chmod A3+ och A0+ och liknande.

Permalänk
Avstängd

Rastersize(?) skapade en lång uber post om hur man sätter ACL. Kopiera det han gjorde, eller läs hans långa post? Den är i OSol tråden, typ sid 16 eller så?