Permalänk
Medlem

Traffic shaping med tc

Ska sätta igång lite traffic shaping på routern (Archlinux), men funkar inte ordentligt/jag fattar inte vad jag gör fel.

Jag tänkte att till en början testar jag med att bara helt simpelt begränsa ned/upp på allt. Redan här börjar problemet. (Testar på min dator så att inte andra ska bli lidande...)

tc qdisc add dev wlan0 root handle 1: htb default 1 tc class add dev wlan0 parent 1: classid 1:1 htb rate 100kbit

Funkar fint för upload, men download begränsas inte. Någon som kan förklara varför?

Nästa fråga är hur jag gör för att via iptables märka de olika paketen?
CLASSIFY/MARK, vilket bör man använda och hur kommer man åt det senare i tc?

...............................................................................

Testade att sätta in samma script på routern och resultatet är samma, fast tvärtom... Jag kan begränsa nedladdning, men inte uppladdning.
................................................................................

Testade att lägga en likadan regel på interfacet utåt och då kunde jag begränsa både upp- och nedladdning, men borde det inte funka och räcka med bara regler på interfacet mot LANet?

Permalänk
Medlem

re

Finns väl igen poäng med att shapa trafik som redan kommit fram är nog därför det inte fungerar

Permalänk
Medlem

Re: re

Citat:

Ursprungligen inskrivet av raGGGe
Finns väl igen poäng med att shapa trafik som redan kommit fram är nog därför det inte fungerar

Precis...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raGGGe

Hmm, låter faktiskt ganska logiskt

Angående CLASSIFY/MARK, så lyckades jag endast att få det fungera med MARK. Blir lite extra rader, men det funkar iallafall.