WD förbereder ny generation Velociraptor

Permalänk
Melding Plague

WD förbereder ny generation Velociraptor

Hårddisktillverkaren Western Digital skräms inte av SSD-enheternas segertåg på lagringsmarknaden utan förbereder en ny generation prestandaorienterade Velociraptor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Låter ju helt klart trevligt. Har stor respekt för både Western Digital och deras gamla raptordiskar.

Permalänk

145 MB/s är ju riktigt bra för en hårddisk. Däremot tror jag knappast att de kommer sälja bättre då priset förmodligen kommer vara alltför högt.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Med tanke på dom större storlekarna så är de ett bra komplement till ssd, såvida priserna blir humana. ssd runt 300Gb är ju inget o leka med prismässig (iaf inte för min del)

Permalänk

jao det var ju på tiden.. 500g plattorna har ju funnits ett tag nu!
med humant pris så blir det en 300gigare

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem

blir det typ 2kr/GB (+- 0,3kr) så tror jag att de har kommit på nått bra, ~1200kr för 600gb med 145MB/s är riktigt bra.
Blir det dock typ 2k för 600gb så kommer det att floppa tror jag.

Permalänk

Intressant och allt handlar om priset. Jag tror Velociraptor kommer få svårt att konkurrera mot sdd, däremot ett bra komplement som sagt. Fast att bara köpa en ssd hårddisk idag, är för dyrt för mångas plånböcker. Men av "rolighets-argument" gör många det ändå.
(e.g. hade de klarat sig utan ssd hårddisken, men det är roligt att det laddas fort och ha det senaste)

Visst det finns även en skara som hellre väljer att köpa en 450GB Velociraptor än snabb 150GB ssd (om priset är detsamma), men jag tror inte denna skara blir så stor. Det går självklart argumentera att 450GB velociraptor kan vara bättre för vissa datortillämpningar, men praktisk så tror jag de flesta väljer ssd. (inte minst av argumentet att det är roligt att äga en ssd ;), lite som att ha en mac eller en iphone, självklart ska man ha det senaste )

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

jag skulle nog kunna tänka mig att bygga nästa dator med en sån här disk. och låta ssd'n växa till sig lite. tänker på att det alltid finns rätt mycket barnsjukdomar när det kommer nya grejer. brukar som bekant ta lite tid innan saker och ting blir riktigt riktigt bra. men en disk (mekanisk) från wd vet man ju är beprövad och bra.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Skulle sitta fint i laptopen

Permalänk
Medlem

3ms är ju mycket bra, denna kommer vara raketsnabb i så fall.

Vanlig 7200rpm 12ms+
Velociraptor 150GB 7ms
Nya Velociraptor 3ms
SSD 0.1-0.2ms

Denna kommer iaf vara mycket snabbare än dagens mekaniska hårddiskar.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Whats the point... SSD slår den på alla punkter förutom pris och storlek. Man klarar sig på 80gig för system- och speldisk.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
3ms är ju mycket bra, denna kommer vara raketsnabb i så fall.

Vanlig 7200rpm 12ms+
Velociraptor 150GB 7ms
Nya Velociraptor 3ms
SSD 0.1-0.2ms

Denna kommer iaf vara mycket snabbare än dagens mekaniska hårddiskar.

Tror min WD Black har 8.9 MS

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Whats the point... SSD slår den på alla punkter förutom pris och storlek. Man klarar sig på 80gig för system- och speldisk.

Precis, om man vill ha en större och billigare så finns den här!

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Whats the point... SSD slår den på alla punkter förutom pris och storlek. Man klarar sig på 80gig för system- och speldisk.

tala för dig själv xD min system disk är 200 och spel disken är 250 och spel disken är snart full

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
3ms är ju mycket bra, denna kommer vara raketsnabb i så fall.

Vanlig 7200rpm 12ms+
Velociraptor 150GB 7ms
Nya Velociraptor 3ms
SSD 0.1-0.2ms

Denna kommer iaf vara mycket snabbare än dagens mekaniska hårddiskar.

Det är skillnad på latens, söktid och accesstid.

Söktid är tiden det tar för läsarmen att hoppa till rätt spår.

Med latens menar man (när man pratar om HDD) tiden man måste vänta i genomsnitt på att skrivan ska snurra så att sektorn man vill ha åker under läshuvudet. Rotationslatens (i ms) = 30000 / RPM.
3ms är alltså samma latens som alla 10kRPM-diskar alltid haft.

Accesstid är helt enkelt söktid + latens. EDIT: Plus lite till tydligen. Tiden för hantering av kommandon och liknande handlar förmodligen om några ynka µs så jag tror man hamnar rätt nära om man fuskräknar med bara söktid och latens.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
3ms är ju mycket bra, denna kommer vara raketsnabb i så fall.

Vanlig 7200rpm 12ms+
Velociraptor 150GB 7ms
Nya Velociraptor 3ms
SSD 0.1-0.2ms

Denna kommer iaf vara mycket snabbare än dagens mekaniska hårddiskar.

Nej, 3ms är bara väldigt bra om man, som tillverkarna säkert gärna vill, att man blandar ihop begreppen accesstid (access time), söktid (seek time) och latens (latency).

Latens/latency för gamla Velociraptorn ligger även den på 3ms.

Läsvärt utdrag från http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=488&page=4

"Söktid (seek time) är hur lång tid det tar för hårddiskens skriv/läshuvud att positionera sig, ungefär som hur lång tid det tar att flytta armen på en grammofon till rätt plats på skivan. Latens (latency) är hur lång tid det tar för hårddiskens plattor att hamna under läs/skrivhuvudet när sökning är genomförd. Accesstid är en kombination av latens, söktid och andra variabler som hur lång tid det tar för läs/skrivhuvudet att stabilisera sig (settle time) och hur lång fördröjning det är innan hårddisken förstår att den har fått ett läs eller skrivkommando (command overhead). Accesstid omfattar alltså hela processen att hitta rätt fil och börja läsa den. Söktid talar bara om hur lång tid det tar att positionera huvudet."

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Whats the point... SSD slår den på alla punkter förutom pris och storlek. Man klarar sig på 80gig för system- och speldisk.

Det är just det allting handlar om, pris och storlek.

Med en schysst prislapp ersättar jag mina två raid0 systemdiskar till passande raptordiskar. Har inte riktigt fått förtroendet för SSD än, ännu mindre prislappen.

Permalänk

Trevligt. Har gått i tankarna rätt länge om man skulle byta ut den gamla systemdisken mot en nyare och modernare disk, och har varit sugen på både Velociraptor och SSD. SSD kanske är framtiden, men som någon skrev ovan skulle jag vilja låta tekniken mogna lite. 3 ms är ju en riktigt bra accesstid för en mekanisk hårddisk, hoppas att priset blir bra bara. Fler gigabyte/krona på Velociraptor jämfört med SSD i alla fall. Roligt att dom inte är ute ur leken ännu hur som helst.

Drar en hårddisk på 10 000 RPM betydligt mer ström än en klassisk 7200-varvare?

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bad Habit
Whats the point... SSD slår den på alla punkter förutom pris och storlek. Man klarar sig på 80gig för system- och speldisk.

Kan du säga om det där ? Bara mitt Steam är över 100GB -.-'

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Drar en hårddisk på 10 000 RPM betydligt mer ström än en klassisk 7200-varvare?

Man skulle kunna tro det men så är det inte. Iaf inte betydligt mer.
Velociraptor är 2.5" så den drar ju mindre än om den hade varit större. Gamla stor-raptor var inte heller fullstor inuti och hade som mest två skivor och varvade upp relativt långsamt för att inte dra för mycket ström. Men de kan dra lite mer än en vanlig disk när de söker för att de rör armarna ganska snabbt.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Blir ju perfekt att ha en som spel disk och sen kör man systemet på ssd

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Man skulle kunna tro det men så är det inte. Iaf inte betydligt mer.
Velociraptor är 2.5" så den drar ju mindre än om den hade varit större. Gamla stor-raptor var inte heller fullstor inuti och hade som mest två skivor och varvade upp relativt långsamt för att inte dra för mycket ström. Men de kan dra lite mer än en vanlig disk när de söker för att de rör armarna ganska snabbt.

Intressant, tack för svaret.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
Blir ju perfekt att ha en som spel disk och sen kör man systemet på ssd

Ingen dum idé. Svårt att välja mellan SSD och Velociraptor, så det är lika bra att ta båda på en gång.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Blir förvånad om de säljer en enda disk, raptor diskarna är överskattade och högljudda som fan.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Mekaniska diskar är i för hållande till SSD:
Varma, tål inte stötar, underpresterande, ljudliga.

Vanliga diskar är billiga/rymliga. SSD är dyra/små. Raptor ligger mitt emellan... MEN BARA PÅ PRIS.

De är fortfarande allt som skrevs ovan (+ relativt små).

Ser inte vitsen med dem. Vill man ha utrymme köper man en stor 3½, vill man ha prestanda köper man en SSD. Raptorerna är fortfarande varma, tål inte stötar, underpresterar och låter.

I bärbara ser jag det som minst användbart. Där vill man ha kalla och stöt-tåliga diskar.

Behöver man en stor disk för spel? Hur ofta spelarna man 300GB spel? Du kanske spelar motsvarande 10-50GB, resten "ligger bara där". Vill man sedan spela något som bara ligger där, lägg tillbaka det från en lagringsdisk vid behov?

En halvslö, halvstor disk med halvhögt pris och hög ljudnivå som inte tål stötar.... why?

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vilken målgrupp dom tänkt ta marknadsandelar på med denna produkten om jag ska vara ärlig... Raptor har ju alltid varit en entusiastdisk men ingen entusiast skulle väl köra annat än SSD som systemdisk idag? Och som lagringsdisk gör den ju ingen större nytta...

Permalänk
Medlem

Ser helt klart intressant ut, priset blir troligen betydligt mer humant än på SSD. Det jag egentligen är mest rädd för, hur mycket låter den? 37dbA är över fyra gånger så högt som mina fläktar. Ljudet är självklart annorlunda än fläktsus, så det kanske är svårt att jämföra antalet decibel, men de låter alltså betydligt mer än vanliga 3,5" diskar? =/

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Mekaniska diskar är i för hållande till SSD:
Varma, tål inte stötar, underpresterande, ljudliga.

Vanliga diskar är billiga/rymliga. SSD är dyra/små. Raptor ligger mitt emellan... MEN BARA PÅ PRIS.

De är fortfarande allt som skrevs ovan (+ relativt små).

Ser inte vitsen med dem. Vill man ha utrymme köper man en stor 3½, vill man ha prestanda köper man en SSD. Raptorerna är fortfarande varma, tål inte stötar, underpresterar och låter.

I bärbara ser jag det som minst användbart. Där vill man ha kalla och stöt-tåliga diskar.

Behöver man en stor disk för spel? Hur ofta spelarna man 300GB spel? Du kanske spelar motsvarande 10-50GB, resten "ligger bara där". Vill man sedan spela något som bara ligger där, lägg tillbaka det från en lagringsdisk vid behov?

En halvslö, halvstor disk med halvhögt pris och hög ljudnivå som inte tål stötar.... why?

Vill bara tillägga att jag har 2 gamla 74gb raptor och ja dessa är förhållandevis högljuda men de är absolut inte varma på något sätt. Det är mina svalaste diskar jag har.

Visa signatur

Antec 900, Asus Commander, Q6600 m lappad Gemin II, Corsair XMS 4Gb cl 4-4-4-12, XFX 5870 1gb, Intel SSD 320 120gb, Raptor 74gb, WD 750gb Green, WD 320gb,WD 640gb Black, Cooltek 600W, Nec AD-7191S, G15, DeathAdder, 3st BenQ G2222HD, Logitech X-230,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cbrkungen
Vill bara tillägga att jag har 2 gamla 74gb raptor och ja dessa är förhållandevis högljuda men de är absolut inte varma på något sätt. Det är mina svalaste diskar jag har.

Mmm och mina Velociraptors är både dom tystaste och svalaste diskarna jag har, låter bra mycket mindre än WD och Seagates 7200rpm:are

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pappy
Mekaniska diskar är i för hållande till SSD:
Varma, tål inte stötar, underpresterande, ljudliga.

Vanliga diskar är billiga/rymliga. SSD är dyra/små. Raptor ligger mitt emellan... MEN BARA PÅ PRIS.

De är fortfarande allt som skrevs ovan (+ relativt små).

Ser inte vitsen med dem. Vill man ha utrymme köper man en stor 3½, vill man ha prestanda köper man en SSD. Raptorerna är fortfarande varma, tål inte stötar, underpresterar och låter.

I bärbara ser jag det som minst användbart. Där vill man ha kalla och stöt-tåliga diskar.

Behöver man en stor disk för spel? Hur ofta spelarna man 300GB spel? Du kanske spelar motsvarande 10-50GB, resten "ligger bara där". Vill man sedan spela något som bara ligger där, lägg tillbaka det från en lagringsdisk vid behov?

En halvslö, halvstor disk med halvhögt pris och hög ljudnivå som inte tål stötar.... why?

Hur ofta behöver man en stöttålig disk i stationära datorn, seriöst? Man ska ju inte kasta runt den precis.

Varm? Min Veloci ligger på 29C vid normalt användande, mina andra ligger på ca 33C vid samma användande, en av dem en Green Power.

Låter? Endast GPn är tystare, men har andra irriterande saker för sej, och är grymt långsam. Velocin är den tystaste disk jag haft utav de med normal till bra prestanda.

Varför ska jag ha spel, program och stora projekt på långsamma 7200-varvare, eller än värre dessa moderna slö-as till gröna diskar? Jag vägrar kopiera filer fram och tillbaka efter hur ofta jag använder dem bara för prestanda när jag använder dem, vad fan ska jag göra medan jag kopierar?

Vill jag inte betala för en dyr SSD men fortfarande ha bättre prestanda än med traditionella diskar tar jag givetvis en Veloci. Jag behöver 300GB snabb disk, sen har jag flera TB med vanliga och gröna diskar för det som inte behöver prestanda.
Alla använder inte datorn uteslutande till spel, en del vuxna har datorer med, och använder dem till så mycket mer. Håll på med film, enorma bilder och stora databaser så ser du direkt varför man kan behöva en kompromiss mellan storlek och prestanda. Men när SSD i 300GB-klassen är nog billiga så är jag nog den första att köpa! IOFS så när det inträffar behöver jag garanterat 600GB eller mer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorath
Blir förvånad om de säljer en enda disk, raptor diskarna är överskattade och högljudda som fan.

Du måste tänka på första generationen som bara hette Raptor, de låter utav bara helvete!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
Blir ju perfekt att ha en som spel disk och sen kör man systemet på ssd

Samma tanke här, fast jag har redan en veloci så det blir nog snarare så när man skaffar en SSD (när priset blir bättre på dem).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorath
Blir förvånad om de säljer en enda disk, raptor diskarna är överskattade och högljudda som fan.

Velociraptor är en av världens tystaste diskar. (Källa: SPCR)
Raptor är en av världens mest högljudda diskar. (Egen erfarenhet)

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?