Permalänk

Tradera!?

Blev just lätt irriterad..

Satt och bjöd på ett objektiv på Tradera, låg på 1300 så bjöd 1325. F5..F5..F5..F5..1 minut..F5 och vips så var den avslutad och en snubbe hade bjudit 1350!? Vad fan?

Ska inte tiden förlängas typ 3-5min eller något när ett bud läggs precis vid sluttiden? Vill minnas att jag läst det någonstans, men nu går det bannemig inte att finna. Någon som vet? Annars är det ju helt meningslöst att lägga "manuella" bud?

Har egentligen bara mig själv att skylla som inte la ett maxbud.. menmen det kommer fler.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

finns folk som lägger i slut sekunderna och folk som trissar upp priserna att 'köpa' sitt eget och folk som använder botar.

man ska ha tur eller köpa sånt folk inte budar på för att vinna nått

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Re: Tradera!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Blev just lätt irriterad..

Satt och bjöd på ett objektiv på Tradera, låg på 1300 så bjöd 1325. F5..F5..F5..F5..1 minut..F5 och vips så var den avslutad och en snubbe hade bjudit 1350!? Vad fan?

Ska inte tiden förlängas typ 3-5min eller något när ett bud läggs precis vid sluttiden? Vill minnas att jag läst det någonstans, men nu går det bannemig inte att finna. Någon som vet? Annars är det ju helt meningslöst att lägga "manuella" bud?

Har egentligen bara mig själv att skylla som inte la ett maxbud.. menmen det kommer fler.

Nej det förlängs inte när nån lägger bud.. det låter som du läst dom här "lägsta pris auktionerna".. dom funkar så..

Jag bjuder också alltid i slutsekunderna.. onödigt att trissa upp priset i onödan + att dom andra ofta inte hinner uppfatta att man bjudit

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Olika auktionssajter har olika regler, alla har de olika nackdelar. Att skjuta fram försäljningen lite vid bud är smart, det får dock nackdelar som att auktionen dras ut och alla inte har tid och sitta kvar och bjuda.
Nå tradera använder sig inte av detta utan en fast tid och behärskar man denna så är den ändå inte så dålig. Man vet om att folk precis innan slutet lägger sitt högsta tänkbara bud, och gör man likadant så får man varan om priset understiger det som man tänkte ge.
Sedan att varan går för en struntsumma ovanför, ja hur vet man att den andra skulle stanna där? Precis som på en vanlig fysisk auktion, så brukar motparten lägga en struntsumma ovanför. (inte alltid då det är en teknik att chockera budet)

*edit*
Om vi tar exemplet, budet på varan var 1300kr, trådskaparen budade med bara +25kr vilket var lite. Sedan la någon i sista sekunden kanske ett bud på 1500kr och fick den för 1350kr.

Det är då fel att tänka att om man bara hade fått lagt 25kr till, för det är inte säkert att man hade fått den ändå. Lösningen för trådskaparen hade varit och lagt ett högre bud än 1325kr.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tänk istället hur mycket max du vill lägga... om budet ligger på 1300 kanske du vill betala max 1500 eller 1511 jag brukar skriva liknande siffror då har man större chans att vinna även till max pris man är villig att betala.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk

Att lägga sitt bud före de sista 5 sec är bara onödigt. Jag brukar köra hårt med f5 och windows klockan med sekunder, brukar ge bra resultat.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Det jag gör är att mata in exakt den summa jag som mest är villig att betala. Vinner jag inte då så är det för att någon var villig att betala mer. Känner inte att man behöver irriteras över att förlora en auktion på de premisserna.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Nej, var rätt klantigt att inte lägga ett maxbud. Att det gick så pass billigt gör inte det hela roligare. Som tur är är inte Nikkor 55-200 VR speciellt sällsynta.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!