Playstation 3 låser/fryser

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Playstation 3 låser/fryser

Hej!

Jag har under tiden jag haft mitt PS3 (snart 1,5 år) haft problem med att den någon gång ibland fryst och även spontant startat om. Efter att jag kände mig tvungen att uppdatera firmware igår kväll för att återigen komma åt PSN (hej då OtherOS.....) så fungerar systemet mer eller mindre inte idag.

Systemet fungerade igår kväll efter uppdateringen men idag när jag startade den har det endast varit problem. Oftast fryser hela systemet (kontrollern lyser men får inte någon input till PS3, touchknapparna fungerar inte) och det enda jag kan göra är att slå av strömmen på switchen på baksidan. Jag upplever även att åtkomst till hårddisken tar otroligt lång tid, försökte testa med Flower och spelet tar 30 sekunder på att spara spelet samt att blandannat ljud hackar. Hela maskinen kan frysa även här (lika som i XMB).

Jag har försökt starta systemet för en stund sedan för att försöka göra backup men nu kommer jag inte ens åt systeminställningarna. Och ja, skiten låser sig/fryser.

Jag misstänker att problemet kan ligga i antingen själva maskinen eller hårddisken. Att den startat om eller fryst har hänt förut som sagt men nu gör systemet inget annat än just detta. Någon som vet någon lösning eller är det bara att skicka in skräpet och hoppas på att få ut en ny? Maskinen är köpt hos Dustin.

Maskinen är en PS3 80GB köpt december 2008.

//Anders

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008

gör en diagnostik på PS3:an. Detta gör du när den är avstängd. Håll inne knappen tills det börjar pipa en tredje gång (första gång e force shutdown, andra är softreset och återställning av bild). När PS3:an startar om då så kommer ett fönster upp som låter din PS3:a söka efter fel och rätta till dem. Det hjälpte mig och samtidigt snabbar det upp systemet väldigt mycket i vissa fall.

Förklararas kanske bättre här: http://www.ps3trophies.org/forum/tech-centre/5235-if-you-havi...

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jan 2002

Tack!

Har provat men får inte igång den riktigt. Att komma till återställningsskärmen är rätt lömskt då tre pip både kan vara en softreset, återställning av bild samt återställning för mig.

Den har iallafall gjort någon slags återställning som misslyckats (fyllt i all information som tid och liknande, satt igång wlan samt lagt in min PSN-profil) men problemet sen innan återstår.

Jag ska se om jag får göra backup nu och isåfall försöker jag komma in till återställningen igen och "formatera" hela maskinen för att se om det gör någon skillnad.

EDIT:
Jag har kört den där återställningen av filsystemet ett par ggr nu men filsystemet anses fortfarande vara förstört. Jag försökte göra backup men då detta inte gick så har jag gett upp den tanken. Jag rensade iallafall bort överblivna filer från gamla spel och saves och den går lite snabbare, men mitt Flower-sparfil är förstört.

Får se om skiten håller ihop, annars blir det formatering och i värsta fall RMA då.

Tack för hjälpen!

Main: Corsair 350D, Ryzen 1700, 32GB RAM, 4,5TB SSD+HDD, GTX 1070 Phoenix GS, XB271HU, U2713HM, HP ZR24w
Spel: R5 Blackout, 6700K, 32GB RAM, 2TB SSD, 1080 Ti Phoenix GS, X34A + Oculus Rift
"HTPC": Ncase M1, 2700K, 16GB RAM, 0,75TB SSD lagring, GTX 1070 Mini, TV
Lenovo 700-15ISK: 6300HQ, 16GB RAM, 2,25TB lagring, 950m 4GB
Switch, Wii U, 3DS, GBA, PS4, PS3, PS2, PSP, PS Vita, Xbox One, Dreamcast