Ang. jakträtt och övriga jaktfrågor

Permalänk
Medlem

Ang. jakträtt och övriga jaktfrågor

Hej alla jagande Swecare (även icke-jagande).
Efter påtryckningar från svärföräldrarna har jag bestämt mig för att börja gå i en studiecirkel för jägarexamen snarast. Jag har länge funderat på det, men nu har jag äntligen tagit tag i saken.
Min fråga handlar om jakträtt på egen (eller egentligen svärföräldrarnas) mark. De äger en gård i Bohuslän med tillhörande mark (vet inte exakt, jag har för mig att det rör sig om en 30-40ha blandat åker/skog. Åkermarken är utarrenderad men jakträtten påstår de att de har kvar. Kan detta stämma? Jag ska ringa länsstyrelsen eller lantmäteriet imorgon och försöka ta reda på hur stor och eventuellt vilken mark som tillhör dem) Svärföräldrarna jagar inte själva och ingen i deras släkt gör det heller, så de försöker få mig och deras dotter tillika min sambo att börja jaga.
De säger att de har "en (outnyttjad) plats i jaktlaget" i och med sin mark, innebär detta att deras mark är med i ett viltvårdsområde? I så fall, vad innebär det för min del? Jag är inte så intresserad av att sitta på pass med de gamla gubbarna på älgjakten utan är mer intresserad av rådjur, hare, eventuellt någon fågel. Vildsvin finns det gott om i området, får se om det är något för mig.
Så min fråga är, om deras mark ingår i ett viltvårdsområde, får jag då jaga småvilt "på egen hand" på deras egendom eller måste detta göras i jaktlagets regi?
Finns det något sätt att "bryta ut" deras mark från viltvårdsområdet? Eller det kanske bara leder till grannosämja om "gubbarna" inte längre får jaga på deras mark som deras farfar alltid fått?

Jag har inte, och kommer nog aldrig ha, en egen jakthund. (Jag är ingen hundmänniska direkt, men om man kunde träna en jaktkatt kanske.. ) Hur funkar det med eftersök och sådant ifall jag råkar skadeskjuta ett rådjur? Får man ringa till jaktledaren i det lokala jaktlaget och hoppas på det bästa eller?

Okej, det var lite funderingar från en som snart ska bli jägare, hoppas någon har svar.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Nå det lilla jag vet. Annars rekommenderar jag detta forum: http://www.jakt.se/forum/viewforum.php?f=5&sid=f6c30dce3d7bbb...

Jakträtt brukar inte ingå i arrendeavtal, så står det inget om jakträtt i avtalet(om det ej är muntligt) så har arrenden ingen jakträtt.

Angående den outnyttjade platsen så är det nog älgjakt som de pratar om, där man får söka licens av staten för att få skjuta älg. Där det då finns fördel med att ha många hektar mark.
Jägare vill då ha så mycket mark som möjligt och köper älgjakträtt på vissas marker, betalning kan t.ex. vara i älgkött. Är marken tillräckligt stor så kan det bli en älgjaktplats och den kan man sälja för någon tusing. Bohuslän ligger långt nere mot och vid göteborg och där finns gott om välbärgade gubbar eller tyskar som vill skjuta någon älg. (nu är i o.f.s. inte jaktlagen alltid så förtjusta i dessa, men, men... )

Nå jag vet folk som har gått ur dessa jaktlag och något hinder att göra det ska det inte vara, mer än sura grannar. Speciellt om man skulle äga en mark mitt i mellan flera marker så att det förstör drevet.
Men om det är ett älgjaktlag och man själv inte ska jaga älg så varför gå ur?

Angående hund så har kravet ökas, förr behövde man ej ha en sådan eftersöks hund själv utan det räckte att man kunde fixa en inom en viss tid, hur det är idag är jag osäker. Det samma är det med apporterande hund.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Nå det lilla jag vet. Annars rekommenderar jag detta forum: http://www.jakt.se/forum/viewforum.php?f=5&sid=f6c30dce3d7bbb...

Jakträtt brukar inte ingå i arrendeavtal, så står det inget om jakträtt i avtalet(om det ej är muntligt) så har arrenden ingen jakträtt.

Angående den outnyttjade platsen så är det nog älgjakt som de pratar om, där man får söka licens av staten för att få skjuta älg. Där det då finns fördel med att ha många hektar mark.
Jägare vill då ha så mycket mark som möjligt och köper älgjakträtt på vissas marker, betalning kan t.ex. vara i älgkött. Är marken tillräckligt stor så kan det bli en älgjaktplats och den kan man sälja för någon tusing.

Nå jag vet folk som har gått ur dessa jaktlag och något hinder att göra det ska det inte vara, mer än sura grannar. Speciellt om man skulle äga en mark mitt i mellan flera marker så att det förstör drevet.
Men om det är ett älgjaktlag och man själv inte ska jaga älg så varför gå ur?

Angående hund så har kravet ökas, förr behövde man ej ha en sådan eftersöks hund själv utan det räckte att man kunde fixa en inom en viss tid, hur det är idag är jag osäker. Det samma är det med apporterande hund.

Om jaktlaget bara gäller för älgjakt så att det är fritt fram för mig att jaga småvilt så finns det ju ingen anledning att gå ur. Jag är ju som sagt inte intresserad av älgjakt så de får gärna skjuta "min" älg också.
Men är det så att jag får jaga småvilt på svärföräldrarnas mark även om marken ingår i ett större jaktvårdsområde? (eller heter det viltvårdsområde? Nu blir jag osäker)

Edit: tack för länken förresten, nu har jag många timmars läsning framför mig!

Edit igen: Vad är det rimligt att jaga utan hund egentligen? Kan man jaga vildsvin eller rådjur, till exempel, utan hund?
(mina frågor är kanske lite dumma och självklara men ha tålamod med mig, jag är ju som sagt inte jägare än. Jag vill bara veta vad jag ger mig in på)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Man kan jaga det mesta utan hund, har i flera års tid jagat fågel utan hund men skaffat mig en iår. På ca40hk är det ingen dröm att jaga något med hund, men det duger gott åt lock och åteljakt.
För högvilt krävs det att man kan få dit en hund 2timmar efter att man skadeskjutit något, nu vet jag inte med småvilt vad som gäller men för änder måste man ha en apporterade hund med sig.

Fast man kan ju ha en hund som glömmer bort hur man spårar och apporterar ifall det kommer någon

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Nu var det iofs några år sedan jag tog min jägarexamen, men ja, det är vanligt att man antingen arrenderar jakträtten separat eller inte alls vid åkerbruk.

Att flera markägare går samman i ett jaktlag innebär inte per automatik att det handlar om ett vvo, men numera börjar det ju ungefär vara så. Ju mer mark och folk man får ihop, desto enklare blir det att både fylla pass och hitta älg i såtarna. Att du sen vill jaga småvilt på "din" mark är ju helt okej, ojmr, den rätten borde du ju ha även om älgjakten är mer organiserad. Det kan ju samtidigt vara en bra idé att du tar kontakt med ledaren för jaktlaget i alla fall, de lär ju säkert vilja fortsätta jaga älg på marken, även om det nu lät som det inte var så många hektar skog(?). Bonden som arrenderar marken blir säkert glad om du håller efter vildsvinen också.

Vad gäller eftersök så bör jaktledaren där åtminstone veta lämplig hundägare som man ska ringa, annars är det något även polisen bör veta.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."