Nya standarder ger förbättrade Blu-ray-skivor

Permalänk
Melding Plague

Nya standarder ger förbättrade Blu-ray-skivor

Blu-ray Disk Association tillkännager två nya Blu-ray-format: BDXL och IH-BD för upp till 128 GB utrymme på en enda skiva.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Blu-Ray kan slänga sig...

USB minnen FTW. Använder verkligen folk skivor att lagra på?

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

BR i dator har inte slagit speciellt mycket... verkar det som. Undrar hur det här går då

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk

Ja vilken tur att man inte har skaffat en Blu-Ray spelare då, med tanke på att det redan har kommit nyare format som kräver uppgradering.

För övrigt tycker jag Blu-Ray är fortfarande för dyrt. Och tror knappast det kommer lyckas slå igenom.

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem

Suck för Bluray. De här nya skivorna lär väl kosta en 4-500 spänn styck, blanka.

Permalänk
Medlem

Jag saknar min bandare till c64....de borde komma tillbaka.....

Permalänk
Medlem

Undrar när första "blue-ray" kommer.

OnT: Kul...typ? Vad ska man säga? Vad ska man med en skiva på 128GB till?

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Har en Blu-ray spelare OCH som kan läsa HD-DVD till datorn. Den kostade 700 kr. För det priset kändes det rätt.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Ser verkligen inte poängen. Tvivlar på att PC-spel kommer säljas på BD anytime soon, och för ren datalagring så kommer hårddiskar och USB-stickor alltid att vara smidigare.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Ser verkligen inte poängen. Tvivlar på att PC-spel kommer säljas på BD anytime soon, och för ren datalagring så kommer hårddiskar och USB-stickor alltid att vara smidigare.

Och snabbare?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Och snabbare?

Och billigare?

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Och coolare ljuseffekter?

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det här med att lagra data på plastskivor slutade jag med för många år sedan. Det är inte prisvärt, det är dyrt. Finns ingen poäng med det då alternativen så som usb minnen är mycket smidigare och lika så hårddiskar.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Tycker inte det är så dumt.. Jag bränner fortfarande DVD för att backa upp random data. Har skivor från 90-talet med gammalt junk på som fortfarande fungerar hur bra som helst. Visst - kanske inte lika pålitligt som en raid/bandlösning av modell dyr, men desto billigare.

Även om det mest sannolikt kommer bli svindyrt så tycker jag att det finns ett visst användningsområde inom hemma-backup för dessa, jag litar i alla fall mer på mina hederliga skivor (2st skivor/backup med samma data, en för arkivet och en för användning), än ett raid-system där kontrollern kan braka när som helst, eller som man måste investera 5-6000 kr i för att man ska kunna lite på det.

128 GB är ju också en hel del bilder / filmer, så varför inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
Vad ska man med en skiva på 128GB till?

T ex för att ta backup, även om det blir smidigare med en extern hårddisk så kan det ibland vara bra med skivor också.

Permalänk

BD måste ner i pris. 25:- är väll max vad en tom skiva kan vara värd, annars blir det annan media (t.ex. hdd).

Permalänk
Medlem

Tja, jag vet inte.. 128GB?

Det skulle i dagsläget och på några års sikt funka som arkivering för mitt privata shit med nån/ett par såna, men då måste skivorna vara billigare och Blu-Ray hänga med länge.

Kom på att det sitter en (aldrig använd) bluray-brännare i min lappy, men gissar på att den inte skriver dessa 128GB-skivor då.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Värst vad alla är negativa... Tiden när man spelen låg på kretsar var det för dyrt att tillverka därför kom man på skivor. Ser man mycket på film är det bara fördelar med skivor. Men däremot undrar jag spelen hade kostat i dagens läge om spelen låg på exempelvis usb minne? Men miljövänligt vet jag inte...
Jag tycker bluray är nutiden och en bit av framtiden. Njuter verkligen av full hd filmer. Även om jag tycker det är mycket överpris på filmer. Så mycket kostar det inte att göra en bluray-skiva. Material kostnaden lär väl vara detsamma som en vanlig cd-skiva?

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Bara att konstatera att BD vann kriget men förlorade ändå. Tror inte BD kommer bli stort som lagringsmedia och att sådana här extensions gör mer skada än nytta enda anledningen till att ha fysiskt media är att alla kan läsa det och specialare är aldrig rätt väg att gå. USB-minnen vare sig det är solidstate eller som externa diskar håller på att krossa optiska skivor om dom inte redan gjort det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Detta är igen större nyhet. läste om detta i andra forum för flera dragarsedan och diskuterat det. Som sagt kräver helt ny spelare inte ens PS ägarna kommer undan.

BDXL lär inte dyka upp i filmhyllorna i första vevan men det kommer definitivt ställa till problem med försäljningen då vanliga kunder vill ha standarder som CD och DVD som varar 10-15 år med befintlig teknik där man inte hela tiden måste fundera på vad som kommer 3 månader från nu. Folk kommer bara skjuta upp ett köp för varje gång man gör ett sånt här drag och introducerar Blu-Ray version 3, 4 osv som kräver ny spelare elelr firmware och alla kanske inte kan upgraderas etc. Folk gillar inte det.

Och jämföra det med medvetna kunder och antusiaster som kan vara bereda att betala för senaste jämt är inte rättvist.

Dom flesta normala sitter på DVD en del sitter än på VHS bandspelare sorgligt nog även om dom flesta har DVD för ren uppspelning i hemmen i dag. Och det är för dom vant sig med att DVD funnits i 10+ år bland folk och inte mycket har förändrats vad det gäller läsarna.

Nya trenden för företag är att släppa nya standarder en gång om året som tivgar folk att byta upp så dom kan sälja nya grejor. Problemet dom inte inser är att vanligt folk helt enkelt skiter i att köpa nåt alls då och sitter kvar på DVD och CD som är nästan hugget i sten.

Bättre dom kallat det något annat och hellre släppt det för ren lagring så att folk inte får massa what if scenarion i huvudet och inte vågar köpa sig en Blu-Ray spelare till TV:n av rädsla att den blir omodern om några månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabex
OnT: Kul...typ? Vad ska man säga? Vad ska man med en skiva på 128GB till?

Det är för att du ska kunna sabba hela backupen med endast en repa

Själv kör jag med NAS hemma och USB-pinne om jag behöver ta med filer någonstans. Enda gångerna jag bränner skivor nu för tiden är när det kommer någon ny Linux-distro

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Det är för att du ska kunna sabba hela backupen med endast en repa

Själv kör jag med NAS hemma och USB-pinne om jag behöver ta med filer någonstans. Enda gångerna jag bränner skivor nu för tiden är när det kommer någon ny Linux-distro

fler och felr distar kommer för USB stickor med eller kan lätt läggas på USB sticka efter lite trixande. entoo har en guide bland annat. ubuntu vet jag inte. Men kommer snart vara dött med optiskt media där med.

Permalänk

Jag blev riktigt förvånad att så många i omröstningen redan ägde en blu-ray spelare.

Annars såklart det finns behov av större lagringskapacitet för "optiska plastskivor". Problemet med bluray idag är att det inom datorsammanhang inte känns som något vettigt steg och inom filmer så är det ändå lite, speciellt om man ska sälja en hel serie.

Annars är jag tveksam till nya format inom blu ray, dvd etc, då jag har hört så mycket att något nytt är på gång. T.ex. holografisk lagring som det pratas mycket om förut:
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.59801

Nu är väl inte Blu-ray Disk Association vem som helst, men jag blir inte alls förvånad att det i praktiken inte blir något nytt format.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Något för Playstation 4 kanske. Datalagring för privatpersoner känns det som det finns bättre alternativ för men för konsolspel samt film kan det bli något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Värst vad alla är negativa... Tiden när man spelen låg på kretsar var det för dyrt att tillverka därför kom man på skivor. Ser man mycket på film är det bara fördelar med skivor. Men däremot undrar jag spelen hade kostat i dagens läge om spelen låg på exempelvis usb minne? Men miljövänligt vet jag inte...
Jag tycker bluray är nutiden och en bit av framtiden. Njuter verkligen av full hd filmer. Även om jag tycker det är mycket överpris på filmer. Så mycket kostar det inte att göra en bluray-skiva. Material kostnaden lär väl vara detsamma som en vanlig cd-skiva?

Om priset på blueray-skivorna hade legat på samma nivå som på cd/dvd-skivor tror jag att det bara hade varit positiva kommentarer här. Men som priset är idag känns det ganska meningslöst med så pass mycket utrymme när priset sätts efter utrymme och inte tillverkningskostnad.

Permalänk
Medlem

Snart går dvd-boxen i graven.Alla säsonger på en skiva.

Permalänk
Medlem

Blu-Ray är verkligen inget att ha...verkar som om jag får ta backups på DVD-verbatims i minst 5 år till med tanke på vad en skiva Blu-Ray kostar.

Sen vad som gäller HD filmer så ta och köp en billig HD-DVD spelare (är vad jag gjort) det finns massor med billiga filmer att köpa. Blu-Ray filmer är dyra. 200-250 kr per film är inte ok.

Så nej jag förstår inte varför någon skulle vilja använda blu-ray överhuvudtaget. Hårddiskar till och med billigare för guds skull!!! Helt otroligt att sånt skräp även finns och överlever på något sätt.

/my 5 cents:rolleyes:

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av igelkotte
Värst vad alla är negativa... Tiden när man spelen låg på kretsar var det för dyrt att tillverka därför kom man på skivor. Ser man mycket på film är det bara fördelar med skivor. Men däremot undrar jag spelen hade kostat i dagens läge om spelen låg på exempelvis usb minne? Men miljövänligt vet jag inte...
Jag tycker bluray är nutiden och en bit av framtiden. Njuter verkligen av full hd filmer. Även om jag tycker det är mycket överpris på filmer. Så mycket kostar det inte att göra en bluray-skiva. Material kostnaden lär väl vara detsamma som en vanlig cd-skiva?

Med tanke på att en spel kostar 500-700 kr så spelar det ingen roll vad den kommer på skiva eller tuggummi...jag köper dom aldrig anyways. I övrigt tror jag spelen skulle kosta detsamma om de kom på usb minnen...

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Jag har 2 st bluray spelare inte så att man sitter på sin hemmabio för 100k och kollar på dvd filmer! haha

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road