Vinn nätagg från Seasonic

Hitta 'Simulate Pressure' i Adobe Photoshop CS2

Permalänk
Medlem

Hitta 'Simulate Pressure' i Adobe Photoshop CS2

Tjena allesammans,

Jag håller på att finslipa lite bilder och skulle behöva komma i kontakt med funktionen "simulate pressure" i photoshop men jag hittar inte funktionen.
Har ägnat tre kvällar åt att googla på det men hittar fortfarande inte funktionen vilket gör mig mäkta irriterad.

Finns det någon vänlig skäl som skulle kunna hjälpa mig med detta?

Ha det göt allesammans!

Permalänk
Medlem

Simulate pressure gör man när man linjerar en arbetsbana (Window > Paths).

1. För att göra en arbetsbana väljer du Penn Tool (P), se till så att du har Path valt i Options-paletten (där du även kan välja Shape och Fill pixels). Rita ut en bana.

2. I paletten Paths (som du vanligtvis hittar vid lagerpaletten) kan du högerklicka på banan du gjort och välja Stroke Path. Denna styrs av vilket verktyg du väljer att linjera med och dess förinställningar. Här kan du även markera att du vill simulera trycket vilket gradvis ändrar tjockleken för linjeringen.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Asså jag kanske verkar jättedum nu men jag får det fortfarande inte till att fungera..
Vill dels kunna rita på frihand och ine använda penntool samt att jag inte vet var lagerpalletterna mm finns någonstans =/

Vore jättesnällt med ett mer utförligt svar eller en printscreen, tack!

Permalänk
Medlem

Behöver inte känna dig dum. Det kan vara så att det eventuellt saknas i CS2, är osäker på det. Dess värre utgår jag från CS4 som bör ha någorlunda samma egenskaper då dessa inte skiljer allt för mycket i verktygen.

Hur menar du med att rita på fri hand, är det med mus eller ritplatta? Om det är det senare så bestäms tjockleken av tryckkänsligheten. Med mus så är du lite begränsad, det du kan göra är att gå in i fininställningarna för penseln som du hittar i Window > Brushes (F5). Här kan du slå på Shape Dynamics och exempelvis välja Control: Fade, varpå siffran bestämmer hur långt strecket kan bli innan det tonas ut (har du en hård pensel så kommer linjen endast smalna av). Vill du ha raka linjer så är det lättast att sätta ut en punkt (klicka en gång och släpp), hålla ned Shift och sätt ut en ny punkt. Penselpaletten syns endast om du har penselverktyget aktiverat.

Lagerpaletten är den du hittar längst ned till höger (där du kan lägga till nya lager).

Vad är det du ska göra? Kanske det du vill göra går att förenkla? Det går att göra mycket med hjälp av lagermasker och till viss del lagereffekter.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X-ZoRe
Vill dels kunna rita på frihand och ine använda penntool samt att jag inte vet var lagerpalletterna mm finns någonstans =/

Om du med frihand menar Brush tool + pen tablet så är det paletten Brushes du vill kolla på (hotkey F5 som default i CS3, eller Window -> Brushes).
I listan till höger i Brushes fönstret finns Shape Dynamics som skall vara i kryssat, plus att om du markerar det alternativet genom att klicka på dess namn så ska du välja Pen Pressure som alternativ för Size Jitter i listan bredvid Control.

Annars vet jag bara ett Simulate Pressure finns som alternativ då man väljer Stroke Path (efter det att man ritat ut en path med Pen Tool eller Freeform Pen Tool), och sedan klickar i kryssrutan.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Om du använder en mus så kan du testa använda fade istället för pen pressure.