Vad anser ni om jakten på fildelare?

Permalänk
Medlem

om vi tar fast varenda person som laddar ner så får han/hon böta 5 miljoner, då kan vi rädda liv i haiti.
Eller var det så smart, nu har vi ännu fler som svälter.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Slöseri på samhällsresurser. Sen är det tråkigt att se hur väl lobbyverksamheten fungerar i det politiska klimat som existerar i dagens Sverige. Inte undra på att politikerföraktet är så utbrett :/

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket då oundvikligen skapar frågan: Varför följer inte bolagen marknaden?
Eftersom så många fildelar istället för att betala så är det ju uppenbarligen så att folk inte vill använda sig av rådande modell. Men var är alternativen? Var är försöken till att anpassa sig efter vad marknaden så uppenbarligen vill ha? De finns inte, eller är i bästa fall halvhjärtade och mest ett spel för publiken.

Men som någon skrev, det finns 1,5 miljoner fildelare i sverige, är inte det också en del av marknaden?
Jag förstår hur du tänker men jag tycker det är fel. Så här menar jag.

Om alla i sverige ser Titanic-filmen så finns det en marknad på ~9 miljoner.
Men om 1,5 av dom laddar ner filmen är marknaden fortfarande 9 miljoner, eller hur?

En butik räknar inte bort de kunder som går till konkurenter från marknaden, hade man gjort det skulle alla butiker ha 100% av marknaden.

Vad jag menar är att om ALLA vill/kommer se just Titanic så finns det en marknad för den filmen.
Det enda sättet att ändra den marknaden är om vi inte tittar på filmen.

Sen såg jag en del som säger att det är "kultur", nja... Kallar det snarare ett intresse/fritidsaktivitet, och det kostar.
Precis som allt annat, även kultur kostar.
Det kostar inträde på ett museum, galleri osv. Så kultur är inte gratis heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Agonotheta
Men som någon skrev, det finns 1,5 miljoner fildelare i sverige, är inte det också en del av marknaden?
Jag förstår hur du tänker men jag tycker det är fel. Så här menar jag.

Om alla i sverige ser Titanic-filmen så finns det en marknad på ~9 miljoner.
Men om 1,5 av dom laddar ner filmen är marknaden fortfarande 9 miljoner, eller hur?

En butik räknar inte bort de kunder som går till konkurenter från marknaden, hade man gjort det skulle alla butiker ha 100% av marknaden.

Vad jag menar är att om ALLA vill/kommer se just Titanic så finns det en marknad för den filmen.
Det enda sättet att ändra den marknaden är om vi inte tittar på filmen.

Sen såg jag en del som säger att det är "kultur", nja... Kallar det snarare ett intresse/fritidsaktivitet, och det kostar.
Precis som allt annat, även kultur kostar.
Det kostar inträde på ett museum, galleri osv. Så kultur är inte gratis heller.

Ja, de 1,5 miljonerna som laddar ner titanic är fortfarande en del av marknaden. Men det är ju här det totala hjärnsläppet sätter in.

Dessa 1,5 miljoner är en del av marknaden, men de är en del av marknaden som inte följer nuvarande läge på marknaden. Eftersom dem är en del av marknaden och vill ha en förändring så är det givetvis så att marknaden vill ha en förändring. Inte hela marknaden, men en stor del.

Men gör man vad marknaden vill? Nej, istället så försöker man tvinga dessa 1,5 miljoner att göra som de övriga 7,5 och bara acceptera läget som det redan är. Hade man på allvar menat att marknaden styr så hade ju företagen fått acceptera att 15-20% av marknaden inte är nöjda och anpassa sina produkter därefter. Men det görs ju inte utan istället försöker man anpassa marknaden efter vad företagen vill erbjuda. Och det är ju bara bakvänt på alla sätt som går.

Men som jag sa, det går inte bli kvitt det helt utan vissa av dessa 1,5 miljoner kommer ändå fortsätta piratkopiera. Detta används som någon slags generaliserande som säger att samtliga av dessa 1,5 miljoner är likadana, vilket också är fel.

Och samtidigt så har man problemet med att ju längre dessa 1,5 miljoner får på sig att vänja sig vid att stå utanför och kopiera, ju fler blir dem. Det blir istället en naturlig sak för dem att saker finns gratis och givetvis påverkar dem de som är runtomkring sig. De har dessutom det grönare gräset så att säga då många tänker med plånboken idag. Och jag menar vad händer när den där finniga, tonåriga piraten får ungar? Inte kommer de vänja sig vid att betala för sig i alla fall.

Företagen måste anpassa sig efter vad marknaden så uppenbart vill, inte tvärt om och ju längre tid det tar, ju svårare blir det.

Edit**
Det är ju också på grund av detta som jakten på fildelare är så galen. Den går emot precis allt vad borde gälla på en vanlig marknad.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Tror det enda sättet att få slut på fildelningen är att stänga ner nätet. Om man tänker vilka möjligheter har polisen, myndigheter m,m att få stopp på det. Visst dom kan skrämma folk med stora skadestånd. Men folk kommer ju alltid på nya lösningar.

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne Anka
Tror det enda sättet att få slut på fildelningen är att stänga ner nätet. Om man tänker vilka möjligheter har polisen, myndigheter m,m att få stopp på det. Visst dom kan skrämma folk med stora skadestånd. Men folk kommer ju alltid på nya lösningar.

Varför skulle en stängning av nätet fungera?
Vi delade musik o film innan nätet var vanligt.
Dock "accepterade" industrin det då lobby organisationer klarade av att lägga en "kassettavgift" på inspelningsbar media.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frankof
Varför skulle en stängning av nätet fungera?
Vi delade musik o film innan nätet var vanligt.
Dock "accepterade" industrin det då lobby organisationer klarade av att lägga en "kassettavgift" på inspelningsbar media.

Jag menade såklart en fildelning över nätet Att bränna en skiva till en kompis kan ju ingen få stopp på

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Angående jakten så såg jag lite snabbt på svt nyheterna/debatt/2-damer som pratade förra veckan. Någon inom polisen eller liknande var där och pratade lite. Iaf vad hon sa var att dem inte gick ut på jakt efter "karl" som är 18år och laddar ner någon film och lite musik varje vecka. Utan dem skulle självklart gå efter dem stoa fiskarna, dem som laddar upp och ner extremt mycket material...