Ingen bild på VTX3D HD 5850

Permalänk

Ingen bild på VTX3D HD 5850

En vän till mig har fått ett problem med sin dator, han bad mig om hjälp men eftersom jag inte riktigt kunde svara på det så tänkte jag fråga er här på Sweclockers. Jag är inte så säker på vart denna tråd passar bäst men jag provar här.

Min vän köpte ett nytt grafikkort, ett VTX3D HD 5850, plus ett nytt nätagg HKC USP5580 på 580 watt.

Problemet är nu den att när han har kopplat in nätagget och grafikkortet och startar datorn så händer ingenting. Inga fläktar snurrar och ingenting låter från hårdisken. Därimot så lyser on/off-lampan på datorn.

Han testade då att ta bort en strömsladd från moderkortet (2 stycken kan kopplas in), och med bara 1 strömsladd till moderkortet så starta datorn upp normalt med snurrande fläktar och hårddisken jobba förfullt.. men istället blev det ingen bild från grafikkortet, det blev bara svart bild.

För mig låter det som att nätagget inte orkar driva allting, att han behöver ett ännu starkare nätagg, men jag är ju inte säker... varför fungerar datorn med 1 strömsladd till moderkortet men då ger grafikkortet ingen bild?

Hans dator-specifikation är en i7 processor (jag tror det är en i7 960, men inte säker på det, men den ligger på runt 3 GHz, när han köpte datorn så hade han bett om den bästa processorn). Den har också 12 gig ram.

Permalänk
Medlem

testa med ett annat nätagg eller testa gf-kortet i en annan dator och skicka in det som inte funkar

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6