Byggt miniserver enligt Sweclockers-artikeln, vägrar boota!

Permalänk
Medlem

Byggt miniserver enligt Sweclockers-artikeln, vägrar boota!

Byggde just ihop en blivande server enligt Sweclockers-artikeln http://www.sweclockers.com/artikel/6229-bygg_din_egen_miniserver
Samma hårdvara förutom en disk (2TB) istället för två (och inte heller raid-varianten av disk).

Installationen går bra, men när jag plockar bort USB-minnet och bootar om så får jag felmeddelande "A bootable device has not been detected".

Om jag innan BIOS/POST väljer "Boot Menu <F10>" och sedan väljer SATA-disken, då funkar det!
Men det funkar inte att automatiskt boota på SATA-disken.

Jag hade en 2,5" PATA-disk liggande, och när jag provade installera på den istället så funkar det att boota.

/Stefan

Permalänk
Medlem

Kollat så att disken är först i boot/hdd priority i bios?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Niklashog
Kollat så att disken är först i boot/hdd priority i bios?

Javisst, har nog ändrat på alla parametrar jag har hittat om boot-ordning.
Har återställt BIOS till system default och börjat om igen, men ingen skillnad...

Permalänk

Oavsett var disken ligger i bootordningen ska den ju boota därifrån om ingen annan bootbar media hittas. Verkligen konstigt beteende det där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av defaultusername
Oavsett var disken ligger i bootordningen ska den ju boota därifrån om ingen annan bootbar media hittas. Verkligen konstigt beteende det där.

Ja, det konstiga är ju att jag kan trycka F10 och välja att boota från den disken.

Permalänk

Kan det inte vara något med nån jumper på disken då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AntiSmidig
Kan det inte vara något med nån jumper på disken då?

Finns inga jumprar av värde, varken på disken eller moderkortet. Finns nån bygling om man kör XP på disken, och den är ju inte aktuell med linux.

Permalänk
Medlem

Problemet löst!
Det var en BIOS-inställning ändå. Trodde jag hade ändrat på allt i BIOS redan?
Jag fick gå in i 'Drive Configuration' och ställa om 'Configure SATA as' till ACHI istället för IDE