Ubuntu server edition - Mailserver

Permalänk
Medlem

Ubuntu server edition - Mailserver

Tja!

Under installationen så valde jag att installera Mailservern. Nu undrar jag hur jag ska kunna börja använda denna. Hur kan jag börja skicka mail, ta emot mail osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vilken mailserver?

Permalänk
Medlem

Någon mailserver som man kan få välja under installationen av Ubuntu server edition

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Här finns en guide som länkar till guider på de olika tjänsterna du behöver köra.
https://help.ubuntu.com/community/MailServer

Permalänk
Medlem

Men jag antar väl att allt sådant redan installeras när man väljer att installera en mailserver under installationen av Ubuntu Server Ediition?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Men jag antar väl att allt sådant redan installeras när man väljer att installera en mailserver under installationen av Ubuntu Server Ediition?

Jag vill bara i all välmening påpeka att en mailserver är inget man kör "på känn". Det är lätt att göra sig till ett spyhål av spam och allehanda otrevligheter.

Du bör läsa på om hur SMTP fungerar och vilka problem som finns förknippade med en SMTP-server. Och läsa på noggrant.

Sen vet jag inte om det föreligger ett missförstånd så till vida att en mailserver är inget du behöver för att ta emot och skicka email, det klarar du fint med en mailklient som Thunderbird och rätt uppgifter från din ISP.

EDIT: Dessutom blockerar många ISP:er möjligheten att skicka mail från sina klienter (utgående TCP till port 25).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Men jag antar väl att allt sådant redan installeras när man väljer att installera en mailserver under installationen av Ubuntu Server Ediition?

Kräver fortfarande massa efterkonfiguration. En mail-server är ingen lätt sak att sätta upp. Jag kör ett par nu men det kräver att man läser på, speciellt när det gäller säkerheten.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Har ni någon bra guide där det förklaras hur man konfiguerar den mailservern som följer med Ubuntu Server Edition?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag kör exim4 på alla mina ubuntu servrar. funkar bra.

exim4 är relativt enkelt o confa oxå jämfört med typ postfix.

som sagt läs på säkerheten annars lär du bli blockerad eller få arga brev (ja i brevlådan) av din ISP .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Har ni någon bra guide där det förklaras hur man konfiguerar den mailservern som följer med Ubuntu Server Edition?

https://help.ubuntu.com/community/MailServer

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Är ni säkra på att MTA och sådant INTE är installerade när man valde att installera mailservern under installationene av Ubuntu server edition?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Är ni säkra på att MTA och sådant INTE är installerade när man valde att installera mailservern under installationene av Ubuntu server edition?

Installerat är det väl men inte konfigurerat, kanske. Du får helt enkelt kontrollera.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Är ni säkra på att MTA och sådant INTE är installerade när man valde att installera mailservern under installationene av Ubuntu server edition?

Varför tror du att ingen MTA installerats?

Permalänk
Medlem

Hur kontrollerar jag att allt är installerat till Mailservern?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad "allt" innebär går ju inte att svara på eftersom vi inte vet vad du har tänkt implementera för tjänster men börja med

dpkg -s postfix|grep -i ^status

Om postfix är installerat har du en MTA och kan hantera SMTP-trafik.

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har nu testat det kommandot och jag fick nu följande:
Status: install ok installed

Hur ska jag nu göra för att kunna hantera SMPT-trafik samt börja kunna skicka mail samt ta emot mail?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajan:

Hejsan!

Jag har nu testat det kommandot och jag fick nu följande:
Status: install ok installed

Hur ska jag nu göra för att kunna hantera SMPT-trafik samt börja kunna skicka mail samt ta emot mail?

Läs guiden... https://help.ubuntu.com/community/MailServer

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder