Apple uppdaterar Macbook Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Är det inte mystiskt att så många studenter har råd med datorer i 15000+klassen och samtidigt klagar på lågt studiemedel?

Inte så konstigt alls faktiskt. Man får ju inga pengar över att festa för!

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk

Hade jag haft pengar så hade jag kanske övervägt en 15" tummare då jag gillar byggkvalitén och OS X. Är ett köp för så mycket pengar verkligen motiverat? Nja, hur man än vrider och vänder på det så känns det inte glasklart.

Asus UL30JT ser jag fram emot då jag tycker de börjat komma med vettiga saker som är alternativ till Macbooksen.
Länk till UL30JT: http://www.sweclockers.com/nyhet/10542-asus_ul30jt_ar_uppfolj...

I dagsläget känns det bra mycket vettigare att satsa på en OS X-kompatibel laptop för en bråkdel av priset på en 13".

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Är det inte mystiskt att så många studenter har råd med datorer i 15000+klassen och samtidigt klagar på lågt studiemedel?

Nu är det förmodigen inte samma personer som klagar som handlar.

Permalänk
Medlem

Inte så oväntat, men trevligt likväl. Det är inte utan att man blir sugen på en 17"-modell.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk

Tror jag blir värd en liten MBP 15". Var lagomt sugen ett bra tag, men nu orkar jag inte hålla mig.

Permalänk
Medlem

12 000 för vad?!?!?!

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
12 000 för vad?!?!?!

Jag skulle nästan lätt kunna betala 12´000kr för ENDAST trackpaden, maken till frustration när man går tillbaka till ett annat märke finns inte, vill nästan slå sönder hela skiten

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
12 000 för vad?!?!?!

För att köra OSX, trodde det var uppenbart...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Jag skulle nästan lätt kunna betala 12´000kr för ENDAST trackpaden, maken till frustration när man går tillbaka till ett annat märke finns inte, vill nästan slå sönder hela skiten

Haha, kunde inte sagt det bättre själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Klockfrekvensen är dessutom lägre än innan så någon större skillnad i CPU prestanda blir det ju knappast.

Wooh, nu får du nog dra lite i bromsen. Kolla upp prestandatester på den nya processorn jämfört med C2D (finns på Toms Hardware bl.a.). Notera dock att det är i5 de testar, ej i7 som har mer cache.

Det är ganska stor skillnad i prestanda.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Ser tjusiga ut men priset var inte snällt!

Permalänk
Medlem

Varför inte 16:9!!!!!!!!!!!ORKA

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Yes. Synd att 13 tummarn inte fick sig en i3 dock. Får ju en sådan när man börjar gymnasiet efter sommaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Varför inte 16:9!!!!!!!!!!!ORKA

Därför att 16:9 är ett otroligt jobbigt skärmformat att arbeta med? Färre pixlar på höjden gör att det blir ett massa scrollande.
En stor majoritet av datorerna och skärmarna i proffsklassen (Tänk bildbehandling etc.) kör 16:10.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Därför att 16:9 är ett otroligt jobbigt skärmformat att arbeta med? Färre pixlar på höjden gör att det blir ett massa scrollande.
En stor majoritet av datorerna och skärmarna i proffsklassen (Tänk bildbehandling etc.) kör 16:10.

Sen finns det i princip ingen laptop som mäter sig med Macbooksen när det kommer till skärm.

Sedan är cleartypen i OSX mycket bättre än i t.ex. Windows.

Ja, jag är bildbehandlingsnörd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Därför att 16:9 är ett otroligt jobbigt skärmformat att arbeta med? Färre pixlar på höjden gör att det blir ett massa scrollande.
En stor majoritet av datorerna och skärmarna i proffsklassen (Tänk bildbehandling etc.) kör 16:10.

Nja, fel att säga så för då kan vi lika gärna skitit i 16:10 från början och stannat med 5:4 samt 4:3

Apple har ju i sina iMac-datorer gått över till 16:9 utan att offra pixlar i höjd, så man måste inte skära ner... Men jag har filioferat och anledningen kan vara att ifall de skulle bytatill 16:9 skulle de få göra om hela chassit på macbookserien.... då skärmen(utgångspunkten för datorns storlek och mått) mäter ett annat format.

Aja. Najs med gt 320 iallafall är den bra eller?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Irriterande..
Jag som ville beställa en MBP 13" med i3/5 och en bättre upplöst skärm..
Varför blev det inte bättre upplösning på skärmen och en i3..?

Finns det någon som kan tipsa om en laptop med chassi av aluminium eller kolfiber att köpa istället för en MBP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Haha, kunde inte sagt det bättre själv.

Wooh, nu får du nog dra lite i bromsen. Kolla upp prestandatester på den nya processorn jämfört med C2D (finns på Toms Hardware bl.a.). Notera dock att det är i5 de testar, ej i7 som har mer cache.

Det är ganska stor skillnad i prestanda.

Ok, i7 dualcore är ganska mycket snabbare vid samma klockfrekvens men någon hysterisk skillnad blir det ändå inte. Det hade det däremot blivit om de lyckats klämma in en i7 quadcore i någorlunda hög klockfrekvens men de e väl fortfarande för varma. Förut kunde man få nästan samma prestanda i Macbook Pro som i iMac men det får man inte nu längre iom att de lyckats klämma in en 2,8GHz i7 quadcore där.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Vore trevligt med en MBP nu när de är uppdaterade och är även en av de få som fortfarande kör 16:10 vilket jag vill ha på datorskärm speciellt i lite lägre upplösningar som 1280x800 då jag hellre har det är 1366x768 som har på tok för få pixlar på höjden men det är ju även mycket en smaksak sen precis som att jag gillar designen på MBP

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa
Sen finns det i princip ingen laptop som mäter sig med Macbooksen när det kommer till skärm.

Sedan är cleartypen i OSX mycket bättre än i t.ex. Windows.

Ja, jag är bildbehandlingsnörd.

Du eller någon annan som är säkra på detta? Jag söker nämnligen en ny laptop och bildkvalité betyder väldigt mycket för mig även om jag inte håller på med bild eller video. Kompisens Macbook må ha fin skärm men det väger inte upp det faktum att det är en mac, jag kommer aldrig använda mig av en mac.

Om någon vet någon laptop i 8-12k klassen med bättre bild än en macbook är jag all ears. Måste ju finnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemongen
Om någon vet någon laptop i 8-12k klassen med bättre bild än en macbook är jag all ears. Måste ju finnas.

Vanliga Macbook har väl ganska normal standard på skärmen, hade det förut i alla fall. Men jag tror inte du hittar någon dator med skärm som är så mycket bättre än de på Pro modellerna. Möjligen med högre upplösning. Har jämfört min MBP mot flera andra bärbara PC och ingen av dem kommer ens i närheten, det är ju lite det man betalar för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa
Sen finns det i princip ingen laptop som mäter sig med Macbooksen när det kommer till skärm.

Sedan är cleartypen i OSX mycket bättre än i t.ex. Windows.

Har du någon källa på de? Jag säger inte emot dig, hade bara varit intressant o se en jämförelse!

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemongen
Du eller någon annan som är säkra på detta? Jag söker nämnligen en ny laptop och bildkvalité betyder väldigt mycket för mig även om jag inte håller på med bild eller video. Kompisens Macbook må ha fin skärm men det väger inte upp det faktum att det är en mac, jag kommer aldrig använda mig av en mac.

Om någon vet någon laptop i 8-12k klassen med bättre bild än en macbook är jag all ears. Måste ju finnas.

Om du är emot mac, köp en macbook pro och installera windows 7 men mac os x är trelvigt när man lärt sig

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mangemongen
Du eller någon annan som är säkra på detta? Jag söker nämnligen en ny laptop och bildkvalité betyder väldigt mycket för mig även om jag inte håller på med bild eller video. Kompisens Macbook må ha fin skärm men det väger inte upp det faktum att det är en mac, jag kommer aldrig använda mig av en mac.

Om någon vet någon laptop i 8-12k klassen med bättre bild än en macbook är jag all ears. Måste ju finnas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Har du någon källa på de? Jag säger inte emot dig, hade bara varit intressant o se en jämförelse!

Det är väldigt svårt att få reda på ren och klar fakta angående skärmar på laptops (Jag har letat men det jag har lyckats läsa mig till är att Macbook Pro använder sig av vanliga TN-paneler, ja, men med ganska mycket högre kontrastratio än andra laptopskärmar. Sedan ska även MBP använda sig av 'RGBLED' medans andra laptops kör "vanlig" 'WLED'. Skillnaden kan ni googla. Den enda PC-laptopen jag hittat är DELL Studio-datorerna som har ett tillägg med RGBLED. Priset för en 15" Dell hamnar på ca 15.500 SEK. Så ja, när folk säger att Mac är överpris så tänker man inte för mycket på skärmen.

Jag tycker det är jättekonstigt att inte Apple trycker på hur bra deras skärmar är, utan är väldigt tysta om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Det nya batteriet på 10h för 13" (och 8-9h för de större) låter inte alls helt fel. Inte för att det gamla 7h-batteriet är dåligt, men bättre för samma pris är alltid välkommet.

Men vad hände med USB3 som det spekulerats om?

Hade också sett usb 3.0, dock är det nog förstort ingrepp. Lär väll få byta ut chipsett om inte annat, vilket leder till nytt moderkort som leder till en helt ny MBP. Dröjer nog innan usb3 kommer ^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roronoa
Jag tycker det är jättekonstigt att inte Apple trycker på hur bra deras skärmar är, utan är väldigt tysta om det.

Dom kanske inte tycker det är riktigt motiverat, en TN-panel är onekligen alltid en TN-panel, dvs egentligen inte särskilt bra. En marknadsföring som säger "våra skärmar suger, men är åtmindstonde bättre än andras" kanske inte klingar riktigt, if you catch my point.

Om dom nu vill sattsa så mkt på designen Apple, som prislappen förmodligen grundar sig mkt på (aa och äpplet me) tycker jag nästan dom kunde tryckt in en IPS-panel i dom me, som i Ipad. Tror Apples tanke är att de ska va lyxigt o ha en mac, framförallt till utseendet.

Macbook Pro verkar hålla en generellt hög klass för TN-panel och laptop om man googlar lite, den billigaste varianten verkar inte va så mkt o skryta med dessvärre: http://macworld.idg.se/2.1038/1.236166/sa-mycket-skiljer-macb...

Kanske är den uppdaterade versionen vassare? Hoppas de. edit: ellr va nog bara Pro-versionerna som uppdaterades..

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Nya displayport-standarden (1.2) verkar vara kraftigt förbättrad. Har bland annat stöd för ljud vilket många saknade.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Rena rånet som vanligt om man jämför vad icke OS-X datorer har för prestanda / krona. Att dom inte kunde smälla in en full hd skärm ens i 15"?

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x1zt
Rena rånet som vanligt om man jämför vad icke OS-X datorer har för prestanda / krona. Att dom inte kunde smälla in en full hd skärm ens i 15"?

Kan ju inte bli mer än trött på trångsynta människor som dig. Alltså, snälla, sen när är det enbart "prestanda / krona" som i min dator har 166MHz snabbare processor än din, den är så mycket bättre!, som är relevant?

Prestanda / krona gällande vad? Syntetiska benchmarks? Touchpad-prestanda / krona? Den går då inte att jämföra med något i PC-världen, kanske värd 5000kr? 1 miljon? Riktigt bra skärm, hur mäter man prestandan på den? Kontrast? Enormt bra batteritid, bra prestanda / krona?

Ooops, dina "GHz" var inte värda så mycket längre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
Apple har ju i sina iMac-datorer gått över till 16:9 utan att offra pixlar i höjd..

Hur tänkte du nu? 16:10 är ett förhållande, så om du exempelvis har 16 pixlar på bredden har du 10 på höjden har du 16:10-förhållande B:H. Har du istället 16 pixlar på bredden och 9 på höjden har du 16:9 förhållande.

Om de inte skulle offrat pixlar på höjden, dvs ha 1200 pixlar på höjden, skulle vi istället ha 2133x1200 som upplösning. Jag ser ingen iMac med den upplösningen?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

En HP Envy 15" spöar skiten ur dessa MBP prestandamässigt samt har bättre skärm och är mycket billigare. MBP med i7 har ett utgångspris på 22k, Envy kostar 15,5k. Jag tvekar inte på att touchpaden är bättre på MBP men 6500:- mer för bättre touchpad (dock är hårdvaran sjukt mycket sämre samtidigt) är det verkligen värt det? Envy har även full hd så jag skulle välja den skärmen anyday framför för Apples lågupplösta skärmar. Visst sämre batteritid för det är quadcore istället på Envyn vilket jag ser som är ett krav idag för en seriös arbetsstation (vilket MBP vill ge ett sken av att det är?).

Edit:
Macbooksen med i5 finns det ju liknande setups för typ 10k. Som sagt, jag ser inte att en bättre touchpad och eventuellt lite batteritid motiverar ett prishopp på cirka 6k där heller.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LillOgi
Haha klart, pengarna är ju slut efter datorköpet och det lilla man får räcker inte

Många skolor delar ju ut macar till eleverna, så där hittar du nog en stor del av dem som ungdomar har

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3