3 års Logitech-garanti, 1 år på elgiganten.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

3 års Logitech-garanti, 1 år på elgiganten.

Jag tänkte fråga här först så jag har lite kött på benen när jag går upp till elgiganten. Köpte en Logitech MX Revolution där för ett drygt år sen, och på kvittot står det ett års garanti. Logitech själva ger 3 år, http://www.logitech.com/index.cfm/mice_pointers/mice/devices/130&cl=nz,en.

Felet med musen är att den är svår att ladda. Ibland får den för sig att vägra att ladda sig även om den står i laddaren hela natten. Laddningslampan blinkar då rött efter ett tag. Enligt Logitech rör detta sig om ett fel på produkten som täcks av garantin, dvs. deras tre år. Felet har bara eskalerat den senaste tiden, och nu har jag inte lyckats ladda musen på en vecka. Jag hade starkt för mig att jag köpt musen i Maj, men så var självklart inte fallet, utan jag köpte den i början av April för ett år sen. Men felet har funnits där hela tiden alltså. Täcks då varan inte av reklamationsrätten? Dessutom är det enkelt att påvisa felet för elgiganten.

Jag föredrar att gå upp till dem och få en ny mus, men de kommer säkert sätta emot sig detta. Vad ska jag säga då? Och om det verkligen inte fungerar att få problemet löst hos elgiganten, kommer jag tvingas skicka in musen till Logitech då antar jag? Något speciellt att tänka på i det fallet?

Tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Knivsta
Registrerad
Nov 2002

En återförsäljare kan inte ändra en tillverkares garantivillkor. Du kan kan alltid kontakta Logitech direkt och höra hur du ska göra.

Webb -och apputvecklare på Greater Than AB
Min hemsida | Frilansutvecklaren | LinkedIn profil.
Hemdator: Thinkpad T410S | Jobbdator: Microsoft Surface Pro 4 | Mobil: Samsung S7 Edge.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Ring Logitech direkt istället.
De är världsmästare i kundservice.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
-
Registrerad
Dec 2004

Att gå till Elgiganten, onoff mm i garantiärenden är som att gå till en sushi restaurang för att köpa plankor till köksväggen.

Det fanns en gång en båt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2006

Varför inte gå dit och prata? De kommer gå med på det utan problem har själv jobbat i butik står oftast 1år garanti men sen har du ju tillverkarens garanti och det ska inte vara några problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

I ditt fall hade jag ringt till Logitechs support här i Sverige, dels för att dom kommer lösa ditt ärende snabbare än Elgiganten samt att dom är väldigt trevliga och tillmötesgående.

Dom gånger jag har behövt reklamera en Logitech produkt har jag kontaktat deras support och dom har nästan omedelbart skickat ut en ny produkt till mig.

Första gågen fick jag klippa av kabeln till musens laddstation och skicka in till dom, dock fick jag en ny mus innan jag skickade in kabelbiten.

Den andra gången räckte det med att fota av lappen under tangentbordet med serienumret.

Leverans av produkterna har skett några dagar efter kontakt med kundtjänst och det jag tycker var imponerande var när fraktbolaget ville leverera produkten till min dörr och jag inte var hemma så ringde dom mig och levererade produkten till min arbetsplats istället.

Telefonnummer 08-501 632 83

Så tummen upp för Logitechs service!:up:

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

Ett stort tack för hjälpen. Jag går upp till elgiganten och hör lite snabbt med dem, om de krånglar ringer jag logitech. Skönt att höra av dig xrm att deras kundtjänst är så bra!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Logitech har direktbytesavtal på en stor del av sitt sortiment och alla billigare produkter. Förutsatt att musen inte har uppenbara skador kommer butiken byta ut den mot en ny såtillvida de har den i lager.
Må vara att det kanske är smidigare att ringa Logitech direkt, men det går knappast snabbare än att besöka butiken.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2010

Maxwan, blir väldigt nyfiken på hur det löser sig nu. Posta när du varit där.

Jag tror att skälet till att det står 1 års garanti på kvittot är att det är något dem alltid ger som minimum. För i en del fall, inte ofta, men ibland lämnar tillverkaren själv ingen garanti ö.h.t.

Antec P183 : Asus P6T v2 : i7 930+ Noctua NH-U12P : 6GB Corsair Dominator 1600 Mhz CL8 : Radeon HD 5770 : Intel X25M G2 80GB + 2x 1TB Seagate 7200.12 : Corsair HX-750

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Feb 2005

I Sverige behöver man bara lämna 6 månaders garanti.
Efter det är återförsäljaren inte skyldig till något.
Kontakta Logitech direkt istället, det är deras garanti, inte återförsäljarens.

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 2700X ] [ Asus 1080 ROG Strix ] [ Asus Crosshair VI Hero]
[ 16GB G.Skill FlareX CL14 3400Mhz DDR4 ] [ Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 850 Pro 256GB ] [ Logitech G933 ] [ Corsair H115i ] [ Win10 x64 Pro ] 3dMark 19.263p CPU-Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

ni måste börja skillnad på garanti och reklamationer. i sverige har vi lagstadgat 3års reklamationsrätt och inget annat, dock är det så att under dom första 6månaderna ses felets art som ett ursprungsfel om det inte är handhavandefel. elektronikbranchens organisation har kommit överens med dom flesta elektronikkedjorna att lämna 1års garanti i form av att inom det första året så ses ett fel som ett ursprungsfel om det inte är handhavandefel.

att sen logitech lämnar 3års garanti har inget med lagen att göra, dock kan du reklamera varan till återförsäljaren och då bör ju logitech ta det som ett garantiärende eftersom dom lämnar 3års garanti.

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2007

Åk till Elgiganten och säg som det är, efter bekräftat fel ska du få en ny/pengarna tillbaka. Ingen service på logitech produkter.

Corsair Obsidian 450D - MSI X99A - Intel 5820K - Corsair Vengeance 2x8GB - Asus GTX980Ti - Asus Xonar DX - Samsung 512GB 950 Pro M2 + Intel 530 180GB - WD 1TB RED + WD 3TB RED - EVGA G2 750W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Nacka, Stockholm
Registrerad
Maj 2002

Som Jokke säger ovan, det är skillnad på reklamationsrätt och garanti.

Det är helt frivilligt för butiker att lämna garanti. I ditt fall så lämnar butiken 1 års garanti vilket innebär att du kontaktar Logitech direkt efter det året har gått.
Visst kan butiken säkert vara snälla och hjälpa dig ändå, men de har ingen skyldighet till det och du har inga rättigheter gentemot butiken efter året har passerat.

Intel Core i5 8400 | MSI Z370 Gaming Plus | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | 4x4GB Ballistix DDR4 | Samsung 970 EVO 500GB | NZXT Hale90 650W | Asus Xonar DGC | Corsair Obsidian 500D | Windows 10 64-bit |