Intels nästa generation processorer på IDF 2010

Permalänk
Melding Plague

Intels nästa generation processorer på IDF 2010

Nästa steg i Intels tick-tock-strategi är en ny processorarkitektur. Sandy Bridge tillverkas i 32 nanometer och lanseras i början av 2011.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Shit vad Intel tuffar på alltså, andas knappt ut innan nytt släpps tycker jag även ifall detta är 2011

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem

Woo! Lätt värt att vänta på Sandy bridge, om man fortfarande kör core 2 då.

Permalänk
Medlem

Sista meningen:

Citat:

Andra detaljer är två till åtta kärnor och nya socklar/plattformar.

Plural på socklar? Trodde det bara skulle komma 1 ny. :S

Permalänk

Så länge prislappen inte är i det extremaste fallet blir det säkert en lite uppgradering av den kära datorn lagom till lanseringen av denna härliga sak.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Gah denna hatkärlek till snabb utveckling... (Mest kärlek dock)

Problemet när man som jag byter system väldigt sällan är att det är svårt att besluta sig för att slå till när det alltid ligger något nytt runt hörnet.

Om det inte är en ny processorarkitektur så är det en ny grafikkortsserie eller en bättre SSD...

Får väl göra som våre gamle skidhjälte Stenmark en gång sa... "De e bare o åk"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Problemet när man som jag byter system väldigt sällan är att det är svårt att besluta sig för att slå till när det alltid ligger något nytt runt hörnet.

Om det inte är en ny processorarkitektur så är det en ny grafikkortsserie eller en bättre SSD...

Precis..sitter i samma situation som du.
Nu vet man inte vad man ska uppgradera till i heller.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Ja det låter verkligen intressant. Kan nog bli dags att byta till Intel igen då... Fast blir prislappen för saftig så får man väl stanna kvar i AMD lägret ett tag till.

Visa signatur

P182|Phenom2 955BE@3.8Ghz|Asus CrosshairIII|Noctua NH C12P|OCZ 2x2Gb 1600Mhz DDR3|4890 VaporX|1Tb,500Mb,340Mb Hdd|BeQuiet Dark Power Pro 850W

Permalänk
Medlem

Känns att det vore lättare att sälja om de började sälja nya saker på hösten, då alla gamear under vintern och inte sommaren. Vem köper ny dator innan sommaren?

Permalänk
Medlem

Ballt Tror att det kommer komma i bra upplagor och vettigare priser mot hösten 2011. Så ni som tänkt köpa nya datorer kan lungt göra det nu om ni inte känner att ni har väldigt gott tålamod.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad att Intel släpper information om detta samtidigt som AMD släpper sina hexacores

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Känns att det vore lättare att sälja om de började sälja nya saker på hösten, då alla gamear under vintern och inte sommaren. Vem köper ny dator innan sommaren?

Tänkt på att det finns en annan halva på jordklotet?

Jag tror processorn kommer prestera ungefär som en överklockad i7.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Intressant ska bli spännande att se Sandy Bridge mot Bulldozer nästa år!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Handlar det inte om att krympa processorn? Jag tycker i alla fall att det han håller i på bilden i nyheten inte är litet :P.
Men det är satan vad Intel spottar ut nya arkitekturer hela tiden. För snabbt går det tycker jag. En vanlig dödlig hinner ju inte uppgradera (och har råd) att förnya när det kommer något nytt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Gah denna hatkärlek till snabb utveckling... (Mest kärlek dock)

Problemet när man som jag byter system väldigt sällan är att det är svårt att besluta sig för att slå till när det alltid ligger något nytt runt hörnet.

Om det inte är en ny processorarkitektur så är det en ny grafikkortsserie eller en bättre SSD...

Får väl göra som våre gamle skidhjälte Stenmark en gång sa... "De e bare o åk"

Jag tycker datorutvecklingen har stagnerat, en Q6600 som kostade 2500kr för över 2år sedan tutar på bra idag med.

Annars håller jag med om att det alltid ligger någon bakom hörnet som får en att vilja avvakta, men det nästan alltid visar sig att det blir rejält försenat och inte lika bra som man trodde.
Ta ssd som är svindyrt, usb 3 som inte ännu har blivit standard (blir väl nästa år), ddr3 som knappt gör någon skillnad etc. Så egentligen hade man inte behövt vänta på dessa saker, då en dator med dessa idag inte är så extremt mycket bättre än en dator för ett halv år sedan utan.

Så jag hoppas ett det nu med den nya generationen kan ta ett litet skutt framåt och inte stå och trampa i samma träsk. Bättre var det för som när jag köpte min 486a, då jag funderade på om jag skulle lägga till någon tusing och köpa en en 66Mhz istället för 33Mhz.
(någon procent hit eller dit på en processor märks knappt, det ska vara en rejäl skillnad)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker datorutvecklingen har stagnerat, en Q6600 som kostade 2500kr för över 2år sedan tutar på bra idag med.

Annars håller jag med om att det alltid ligger någon bakom hörnet som får en att vilja avvakta, men det nästan alltid visar sig att det blir rejält försenat och inte lika bra som man trodde.
Ta ssd som är svindyrt, usb 3 som inte ännu har blivit standard (blir väl nästa år), ddr3 som knappt gör någon skillnad etc. Så egentligen hade man inte behövt vänta på dessa saker, då en dator med dessa idag inte är så extremt mycket bättre än en dator för ett halv år sedan utan.

Så jag hoppas ett det nu med den nya generationen kan ta ett litet skutt framåt och inte stå och trampa i samma träsk. Bättre var det för som när jag köpte min 486a, då jag funderade på om jag skulle lägga till någon tusing och köpa en en 66Mhz istället för 33Mhz.
(någon procent hit eller dit på en processor märks knappt, det ska vara en rejäl skillnad)

Processors utvecklingen följer fortfarande den där lagen. Fördubblas vartannat år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furuliden
Processors utvecklingen följer fortfarande den där lagen. Fördubblas vartannat år.

Moores lag säger att om antalet transistorer som kan platsers på en yta och inte egentligen prestanda.
Men tar man Q6600, får man en dubbelt så bra processor för 2500kr idag? Jag tycker då inte det.

Sedan har säkerligen finanskrisen påverkat det senaste.

*edit*
Intel Core 2 Quad Q6600 kostar nu 2 400 kronor
Skrivit: 2007-07-25
http://www.sweclockers.com/nyhet/6228-intel_core_2_quad_q6600...

Det blir t.o.m. 3,5 år sedan. Så jag tycker inte processorutvecklingen har gått i rusande fart fram den sista tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Tänkt på att det finns en annan halva på jordklotet?

Jag tror processorn kommer prestera ungefär som en överklockad i7.

Du borde ta i tanke att 90% av landmassan ligger norr om ekvatorn. Det bor inte så människor många söder om ekvatorn.

Permalänk
Medlem

Måste bara gilla deras matematik och fysikkunskaper

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Moores lag säger att om antalet transistorer som kan platsers på en yta och inte egentligen prestanda.
Men tar man Q6600, får man en dubbelt så bra processor för 2500kr idag? Jag tycker då inte det.

Sedan har säkerligen finanskrisen påverkat det senaste.

Vill du ha en dubblet så bra processor för 2500kr? Det räcker om man kan få en processor som är 30% bättre. Det är stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Asså kommer sandy bridge vara något slags Budget alternativ med inbyggd grafik osv i processorn?

så tror jag att det blir då dom flesta värkar vara fett nöjda med sina 9600gt och p4/dualcore/core2duo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darre_OC
Asså kommer sandy bridge vara något slags Budget alternativ med inbyggd grafik osv i processorn?

så tror jag att det blir då dom flesta värkar vara fett nöjda med sina 9600gt och p4/dualcore/core2duo.

sandy bridge kommer finnas i alla segment. jag tror dock att den kommer få grovspö av bulldozer och bobcat, så att vänta på den är dumt, man väntar på legenden bulldozer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stealthbomb
Sista meningen:

Plural på socklar? Trodde det bara skulle komma 1 ny. :S

Jag tror vi kan vänta oss iaf en prestandaplattform och en mainstreamplattform...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker datorutvecklingen har stagnerat, en Q6600 som kostade 2500kr för över 2år sedan tutar på bra idag med.

*edit*
Intel Core 2 Quad Q6600 kostar nu 2 400 kronor
Skrivit: 2007-07-25
http://www.sweclockers.com/nyhet/6228-intel_core_2_quad_q6600...

Det blir t.o.m. 3,5 år sedan. Så jag tycker inte processorutvecklingen har gått i rusande fart fram den sista tiden.

För det första räknar du väll lite fel? 2½ år blir det väll?

http://www.anandtech.com/bench/Product/53?vs=108

Q6600 mot vad man får för ~2500 idag.
Jämför man i serverapplikationer är skillnaden mycket större dessutom, det är en otrolig skillnad där. Många av dom sakerna som kom i Nehelem var väldigt server-fokuserade då Intel redan hade ett försprång på AMD vad gäller spel men AMD var relativt sett mycket starkare vad gäller serverprestanda.

Dagens processor är dessutom mycket effektivare vad gäller energiförbrukningen tack vare många olika saker som jag tycker pushar utvecklingen framåt ordentligt.

Så jag tycker du har rätt fel, det har hänt en hel det på processorutvecklingen.

Men jag tycker också du har en poäng och det finns ett par olika förklaringar till det.
En är precis som jag sade att Nehelem fokuserade väldigt mycket på att få upp mer serverorienterad prestanda och jag har hört rykten om att Xeon inte kommer gå över till Sandy Bridge på ett bra tag då Sandy Bridge kommer fokusera främst på multimedia- och spelprestanda samt energieffektivitet.

En annan anledning till att prestandan i dom applikationerna "vi" är intresserade av inte har ökat sådär ruskigt mycket dom senaste 3 åren är att Intel helt enkelt varit för överlägsna jämfört med AMD.
Intel har ett så klart prestandaövertag på AMD att man väljer att inte höja klockfrekvenserna mer än nödvändigt.

Det är nog ingen som tvivlar på att Intel skulle kunna sälja i5-770 på 3.33GHz för 1700 kronor och fortfarande gå bra med vinst.

Men det vill man inte göra, bland annat för att på så vis kunna ta ut mer pengar på fler processorer, för att skillnaden till nästa generation blir större vilket får fler att uppgradera, för att kunna uppgradera och utnyttja sina fabriker optimalt och säkert massa andra anledningar som är bra för Intel men synd för oss konsumenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Jag tror vi kan vänta oss iaf en prestandaplattform och en mainstreamplattform...

Tror det är frågan om en ny sockel och 4 varianter av styrkretsar för de olika marknadsinriktningarna - dock är det mest rykten än ...

Visa signatur

Storm Sniper, Gigabyte GA-X58A-UD7, Intel Core i7 920, ASUS GeForce GTX 1070 Ti Cerberus 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle J.
Tror det är frågan om en ny sockel och 4 varianter av styrkretsar för de olika marknadsinriktningarna - dock är det mest rykten än ...

Jag tror det handlar om minst 2 socklar.
Jag kan aldrig tro att instegsplattformen för Sandy Bridge kommer ha sockel för 4 minneskanaler...

Men, citera mig inte på det här om det visar sig att jag har fel sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
sandy bridge kommer finnas i alla segment. jag tror dock att den kommer få grovspö av bulldozer och bobcat, så att vänta på den är dumt, man väntar på legenden bulldozer

Såna uttalande ska man hålla sig bort från att göra... de har en tendens till att icke stämma. Det är inte första gången de senaste åren som det uttalandet har gjorts när AMD lanserar en ny processor.

Permalänk
Medlem

Jag tror på en jävligt intressant match med Bulldozer och Sandy Bridge.
Jag tror det kan komma att bli en av dom intressantaste dator-duellerna sedan man slogs om att komma först till 1 GHz.

Jag tror det kommer vara väldigt svåravgjord strid, AMD kommer ha stort försprång i vissa saker och Intel i andra och det kommer inte gå att kröna en given segrare.

Hur det går sen är också väldigt intressant, Intels Plan A är ju redan skrotad, man hade velat ha Larrabee med på bordet redan nu. Om Larrabee inte kommer med i spelet i tid tror jag det kan bli lite tufft för Intel om dom inte har en bra backupplan.

EDIT: Prestanda- och prisvärdhetsmässigt då. Affärsmässigt kommer det antagligen fortsatt att gå lysande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tycker datorutvecklingen har stagnerat, en Q6600 som kostade 2500kr för över 2år sedan tutar på bra idag med.

En Q6600 har ingen chans mot i7 980X exempelvis. Jag kan lika gärna dra till med att Athlon64 tutar på bra med. Då generell desktop användning inte skiljer särskilt mycket mellan processorer längre, är det lätt att dra den felaktiga slutsatsen. Många använder dessutom enklare applikationer som inte tar vara på hela processorns potential samt populära spel med några år på nacken.

Permalänk
Medlem

Har AMD något att svara med överhuvudtaget?

Visa signatur

Fractal Design Define R3, Gigabyte GA-X58A-UD3R, Intel Core i7 2.80GHz, Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz, Corsair SSD Force Series 120GB, Corsair Cooling Hydro H70, 2xGigabyte GeForce GTX 460 1GB OC SLI