Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Så man drar lite på smilbanden när man ser folk som tvättar sina nya fina bilar så gott som varje dag. xD

Vissa kanske tvättar sina bilar för att den ska vara ren och fin? Så man slipper skämmas över att köra runt i en skitig bil.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av GaMeR2K5:

De har den i ett varmgarage, vilket är bästa förvaringen för bilen.

Oj, här kommer du få mothugg

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av laaf:

Tvätta inte såhär heller: http://www.youtube.com/watch?v=rltqn7ybVEc

jonaktiv: Polishen ska väl gnuggas ut i tunt lager och sen poleras bort. Jag skulle inte ha nerver att polera sånt för hand, har en maskin som sköter jobbet, lägg lite i trissan på den och kör ut små ytor i taget och polera tills det knappt finns något kvar av det, blir bara damm. Sen tar man bara trasa och torkar bort det.

när det gäller polish håller jag med om maskinen, men sen med vaxet så smetas det bara ut, man trycker in skiten i lacken hehe. så jag måste ändå dra med trassel efteråt även om jag låtit det torka.

Skrivet av GaMeR2K5:

Så sant så

NYA bilar rostar snabbare, det är ett faktum. Nya bilmodeller har så förbannat mycket plastkrafs på sig som smuts/vatten/vägsalt/skräp samlas bakom. Och så är väl rostskyddet försämrat förutom i de bilmodeller där de använder mer plast/aluminium.

det beror på modell, menar 940 är ju den bästa bilen när det gäller rost. innan 940 så var det ju 240. och den rostar betydligt mer. 940 har aluminiumbaklucka vilket många nyare bilar inte har, för dyrt antagligen.

och det med plastkrafs upplevde jag på min golf III variant. den rostade inifrån, bakom plastkåpan i hjulhuset för där var 2 liter blöt skit minst. sen hade jag inte ens reflekterat över listen under dörrarna. där var det rost. har fått slipa och tektyla, rostskyddsfärg samt asfalterat för skydda för framtiden.

Permalänk
Medlem

Varmgaragets betydelse för rost beror antagligen mest på hur mycket du kör och klimatet. Har man en bil som mest står vågar jag nästan garantera att den i de allra flesta fall konserveras otroligt mycket bättre i genomsnittsliga varmgarage än genomsnittsliga kallgarage.

Om nyare bilar har större problem med ytrost än äldre vilket jag inte sett några belägg för personligen även om det säkert kan ligga någonting i det, så gissar jag att det beror på hårdare miljökrav på billackerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Varmgaragets betydelse för rost beror antagligen mest på hur mycket du kör och klimatet. Har man en bil som mest står vågar jag nästan garantera att den i de allra flesta fall konserveras otroligt mycket bättre i genomsnittsliga varmgarage än genomsnittsliga kallgarage.

Om nyare bilar har större problem med ytrost än äldre vilket jag inte sett några belägg för personligen även om det säkert kan ligga någonting i det, så gissar jag att det beror på hårdare miljökrav på billackerna.

rost brukar ju inte komma direkt på lackad plåt utan skarvar eller dräneringshål som inte är rostskyddsbehandlade. så det beror på om tillverkaren satsat på att den ska tåla rost eller inte. nya golf ska vara bra medens franska bilar ( ingen källa, det var så för 10 år sen iaf vilket är ny bil för mig ) inte tål rost så bra

Permalänk
Medlem

Varmgarage är inte bra för bilen om du inte har tillräckligt varmt för att få ner luftfuktigheten tillräckligt.

Varm luft innehåller mer fukt än kall helt enkelt.

Jag kör med luftavfuktare jag

Men en grej som jag har dålig koll på är lackskydd, min bil är lackskyddad och skulle därför aldrig behöva vaxas sa dom som gjorde det, om man kommer in på åter kontroll varje eller vartannat år eller vad dom nu sa.

Men det tar inte lång tid innan den ser tråkig ut efter att man kommit ut från deras verkstad, därför är jag lite sugen på att köra på vax för att se om det blir bättre eller inte. Någon som prövat? Det enda problemet jag kan tänka mig är att vaxet inte fastnar på skyddslacken, för det borde väl inte skada skyddet så länge man inte använder något med slipmedel i?

Permalänk
Medlem

Även med lackskydd blir ju lacken sträv efter ett antal tvättar.
Kan motverkas med lite vaxshampo men det bästa är att dra en runda med carnauba vax (i fast form på burk).
Det är väldigt enkelt att arbeta med.

Visst håller det inte så länge men eftersom det är så enkelt att lägga på så är det värt besväret tycker jag

Lägger på med såna här svampar:

Sen torkar av med en ny mikrofibertrasa.

Permalänk
Medlem

Ja precis, sträv som satan blir den, o alla tvättrepor från förra ägaren kommer fram :*(

Ska i princip sluta röra vid lacken när jag fått den om lackerad. Svarta bilar är ett djävulskap, men jag ska testa vaxa den så får vi se. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Autoglyms Gloss Protection eller vad tusan det nu heter, bara ta en bomullstrasa, stryk ut det, det är flytande form, och går över hela bilen, sen är det ett vitt damm kvar då det torkat färdigt och då är det bara att torka av det med en trasa.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Something";10049494]Varmgarage är inte bra för bilen om du inte har tillräckligt varmt för att få ner luftfuktigheten tillräckligt.

Varm luft innehåller mer fukt än kall helt enkelt.

Jag kör med luftavfuktare jag :)[/QUOTE]Visst men problemet med sk kallförvaring så vitt jag kan analysera saken är de ständiga temperaturväxlingarna. I vilket fall som helst brukar inte kallförvarade eller varmförvarade bilar rosta på utsidan men kallförvarade brukar mögla etc inuti och det betyder antagligen även att det blir fuktigt i dörrar, balkar etc.
Men känns som det börjat bli lite väl offtopic eftersom tråden var om biltvättande plus garagefrågan antagligen handlade mest om daglig användning hehe.

Permalänk
Skrivet av jonaktiv:

940 har aluminiumbaklucka vilket många nyare bilar inte har, för dyrt antagligen.

Kan då garantera att det inte är aluminium, då bakluckan på min 940 är den rostigaste delen av dem alla.

Permalänk
Medlem

Vintertid: Fuktar bilen och lägger på OK naturavfettning, väntar någon minut innan jag kör högtrycken nerifrån och upp. Sitter det grus kvar (vilket det inte gör) måste man göra det igen. Sen blir det svamp och shampoo uppifrån och ner med hjulen som avslut. Torkar med torkduk eller ännu hellre gamla urtvättade frottéhanddukar.

Sommar: samma sak fast ingen avfettning.
Kör en recond en gång om året (helst på hösten) med Lahegas lackförsegling/lackskydd som avslut och då blir vintertvättarna som en barnlek.

Kör alltid i en tvätthall

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller