Ångerrätt, måste jag betala frakten tillbaka?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jun 2005

Ångerrätt, måste jag betala frakten tillbaka?

Om jag vill ångra ett köp inom 14 dagar, måste jag då betala frakten tillbaka eller måste de stå för det`?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Du betalar själv returfrakten.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2010

Returfrakt behöver du betala om du ångrar dig, är det dock att det är fel på varan så behöver du inte betala något

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002

Sånt här stör mig. En person, t.ex trådskaparen beställer en vara, t.ex från inet.se och får gratis frakt därifrån, men personen ångrar sig och vill inte ha varan nu, inet.se måste då fortfarande betala frakten till kund medans kund betalar frakten tillbaks. Inte nog med det så får butiken tillbaks en begagnad vara (om den blivit öppnad) vilket de måste lägga tid på för att återställa till nyskick..

Tycker det minsta en butik kunde begära är att dels få tillbaks sin gratis frakt, så att kunden alltså får betala båda fraktvändorna, plus en avgift på 100 kronor för allt extra krångel är helt befogad enligt mig.

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hemma
Registrerad
Okt 2002
Skrivet av SueCia:

Sånt här stör mig. En person, t.ex trådskaparen beställer en vara, t.ex från inet.se och får gratis frakt därifrån, men personen ångrar sig och vill inte ha varan nu, inet.se måste då fortfarande betala frakten till kund medans kund betalar frakten tillbaks. Inte nog med det så får butiken tillbaks en begagnad vara (om den blivit öppnad) vilket de måste lägga tid på för att återställa till nyskick..

Tycker det minsta en butik kunde begära är att dels få tillbaks sin gratis frakt, så att kunden alltså får betala båda fraktvändorna, plus en avgift på 100 kronor för allt extra krångel är helt befogad enligt mig.

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Nu tror inte jag dom flesta köper grejer från olika företag, använder dom ett tag och sen skickar tillbaka dom, bara för att få jävlas lite med företag!

Nej, oftast finns en anledning till att dom ångrar ett köp. Varan motsvarar inte kundens förväntningar (menar då att affären brett på i beskrivningen av varan!). Eller affären sänker priset strax efter du handlat där. Eller finns billigare nån annanstans. Eller man precis köpt nått dyrt och hamnar i ekonomiska svårigheter. Eller varan är defekt och man orkar inte vänta på felsökning och ev. reperation. Eller nått annat skäl...

I5 3570K - CM Hyper 212 EVO - 12GB Corsair 1333MHz - MSI Z77A-G43 - Samsung 850 pro SSD 512GB - WD Black 500GB - Seagate 3TB - Asus Dual GTX1070 OC - Creative Sound Blaster Z - FD Define C - EVGA Supernova G2 650w

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av SueCia:

Sånt här stör mig.(...)Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Hmm...vill nog inte påstå att "konsumenter jävlas med företag" utan jag tror snarare att det är tvärt om: har du inte sett trådarna "Nu är jag förbannad på SIBA", och massor med andra trådar där företagen försöker pracka på ngt till kund som denne inte ville ha, fel vara, eller något annat.:P Nej jag tror knappast man lägger ner tid på att beställa och sen ångra sig bara för att "jävlas" med företag.

DÄREMOT kan det vara så att det finns personer som agerar åt KO/annan organisation för att se om företagen lever upp till lagen men det är ju en helt annan 5:a i så fall.:)

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av SueCia:

Sånt här stör mig. En person, t.ex trådskaparen beställer en vara, t.ex från inet.se och får gratis frakt därifrån, men personen ångrar sig och vill inte ha varan nu, inet.se måste då fortfarande betala frakten till kund medans kund betalar frakten tillbaks. Inte nog med det så får butiken tillbaks en begagnad vara (om den blivit öppnad) vilket de måste lägga tid på för att återställa till nyskick..

Tycker det minsta en butik kunde begära är att dels få tillbaks sin gratis frakt, så att kunden alltså får betala båda fraktvändorna, plus en avgift på 100 kronor för allt extra krångel är helt befogad enligt mig.

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Sverige?
Det är ett EU-direktiv för alla EU-länder.
"Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Inget företag är tvingat att sälja på distans.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung/Crucial 6TB | NAS: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av SUMITOMO:

Sverige?
Det är ett EU-direktiv för alla EU-länder.
"Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Inget företag är tvingat att sälja på distans.

Exakt. Och företagen lär ha med ångerrätten i sina kalkyler vilket i slutändan gör att vi konsumenter betalar för förfarandet. Stora stackars företaget blir med andra ord inte lidande så SueCia kan återgå till att sova gott om natten, tryggt vetandes om att hans favorit med gratis frakt kommer vara vid fortsatt god vigör.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005
Skrivet av fetakniven:

Exakt. Och företagen lär ha med ångerrätten i sina kalkyler vilket i slutändan gör att vi konsumenter betalar för förfarandet. Stora stackars företaget blir med andra ord inte lidande så SueCia kan återgå till att sova gott om natten, tryggt vetandes om att hans favorit med gratis frakt kommer vara vid fortsatt god vigör.

"Stora stackars företaget"? Diskutera politik kan du göra i ÖÄ.

Vill bara påminna dig om att det finns många småföretag som kan ha stora problem att gå med vinst. Alla extra kostnader är av ondo, oavsett vad lagen säger, men givetvis följer man den. Många gånger har man ingen möjlighet att lägga på extra eftersom inköpskostnaderna är högre än för de stora kedjorna/företagen pga mindre volymer.

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei P20 Pro
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av MultiMan:

"Stora stackars företaget"? Diskutera politik kan du göra i ÖÄ.

Vill bara påminna dig om att det finns många småföretag som kan ha stora problem att gå med vinst. Alla extra kostnader är av ondo, oavsett vad lagen säger, men givetvis följer man den. Många gånger har man ingen möjlighet att lägga på extra eftersom inköpskostnaderna är högre än för de stora kedjorna/företagen pga mindre volymer.

Kan man inte anpassa sig som företag och konkurrera på fler plan än priset så tackar jag gudarna för marknadsekonomin och dessa ineffektiva företags undergång.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av SueCia:

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Va ?
Du är nog det första som har påstått att privatpersoner har starkare ställning än företag, och jag har hört mycket dumheter under mina 30 år på jorden.

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002
Skrivet av fetakniven:

Exakt. Och företagen lär ha med ångerrätten i sina kalkyler vilket i slutändan gör att vi konsumenter betalar för förfarandet. Stora stackars företaget blir med andra ord inte lidande så SueCia kan återgå till att sova gott om natten, tryggt vetandes om att hans favorit med gratis frakt kommer vara vid fortsatt god vigör.

Fetakniven har du gjort som ditt livs mål att förfölja mig på swec? Hur som helst har du fel, som vanligt

Skrivet av pirpen:

Nu tror inte jag dom flesta köper grejer från olika företag, använder dom ett tag och sen skickar tillbaka dom, bara för att få jävlas lite med företag!

Nej, oftast finns en anledning till att dom ångrar ett köp. Varan motsvarar inte kundens förväntningar (menar då att affären brett på i beskrivningen av varan!). Eller affären sänker priset strax efter du handlat där. Eller finns billigare nån annanstans. Eller man precis köpt nått dyrt och hamnar i ekonomiska svårigheter. Eller varan är defekt och man orkar inte vänta på felsökning och ev. reperation. Eller nått annat skäl...

Nej det var inte heller det jag menade, jag är stammis på 2 st webbutiker just nu, och även om jag skulle beställa något ifrån en av dom och sedan ångra mitt köp så tycker jag inte det är mer än rätt att JAG betalar frakten både hem till mig och tillbaks till butik, jag hade t.o.m kunnat betala en 100:- administrativ avgift utan att tveka då det är JAG som krånglat till det. (nej, jag tänker inte vara den enda som gör detta utan jag menar att alla ska göra det, så dryga inte tack...)

Skrivet av SUMITOMO:

Sverige?
Det är ett EU-direktiv för alla EU-länder.
"Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Inget företag är tvingat att sälja på distans.

OK, det är ett EU direktiv, vad gjorde det för skillnad förutom att jag borde ändra "i sverige" till "inom EU". Jag tror inte folk JÄVLAS med företag på detta vis med flit, det var aldrig ens det jag menade. Jag skiter väl i vad det står i direktivet, ingenstans i hela tråden har jag sagt något annat. Det jag säger är att DET BORDE vara så att kund får betala båda frakterna.

Så du vill att företagen ska lägga ner webförsäljning? Kanske bäst att stänga ner internet också?

Skrivet av Redzo:

Va ?
Du är nog det första som har påstått att privatpersoner har starkare ställning än företag, och jag har hört mycket dumheter under mina 30 år på jorden.

Du är nog den första som misslyckats med att läsa ett inlägg så brutalt och vrida det som det passar ditt tycke att det tappar all relevans med inlägget du svarar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Jaha, jag och i stort sett alla andra som har svarat i tråden. Kan det månne vara så att du utrycker dig fel ?

Der Steppenwolf

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SueCia
Registrerad
Apr 2002

Det är bara du som hävdat att jag sagt att privatpersoner har starkare ställning än företag. Vilket inte finns nämnt någonstans över huvud taget i tråden förutom när du skrev det, finns risken att det kanske är du som är av den åsikten måntro?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2010

Tycker att denna tråd börjar bli lite OT.. Har frågade endast ifall han behövde betala frakten eller inte, ifall man vill klaga så gör det på ett Fragbite forum, helst inte här!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2009

Vissa företag som tex Dustin Home står för returfrakten som en extra köptrygghet, men det är som sagt ingen skyldighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Nov 2003

Köpte ett moderkort från dustin då jag trodde mitt gamla hade gått sönder, det var inte samma sort som det jag hade innan och av nån konstig anledning vart datorn sjukt instabil av det.
Tog till ångerrätten och dustin skickade hem en fraktlapp så man inte behövde stå för frakten

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Långtbortistan
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Redzo:

Jaha, jag och i stort sett alla andra som har svarat i tråden. Kan det månne vara så att du utrycker dig fel ?

Uppenbarligen förstår inte killen vad han själv skriver. (-: