Ångerrätt, måste jag betala frakten tillbaka?

Permalänk
Medlem

Ångerrätt, måste jag betala frakten tillbaka?

Om jag vill ångra ett köp inom 14 dagar, måste jag då betala frakten tillbaka eller måste de stå för det`?

Permalänk
Medlem

Du betalar själv returfrakten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Returfrakt behöver du betala om du ångrar dig, är det dock att det är fel på varan så behöver du inte betala något

Permalänk
Medlem

Sånt här stör mig. En person, t.ex trådskaparen beställer en vara, t.ex från inet.se och får gratis frakt därifrån, men personen ångrar sig och vill inte ha varan nu, inet.se måste då fortfarande betala frakten till kund medans kund betalar frakten tillbaks. Inte nog med det så får butiken tillbaks en begagnad vara (om den blivit öppnad) vilket de måste lägga tid på för att återställa till nyskick..

Tycker det minsta en butik kunde begära är att dels få tillbaks sin gratis frakt, så att kunden alltså får betala båda fraktvändorna, plus en avgift på 100 kronor för allt extra krångel är helt befogad enligt mig.

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Sånt här stör mig. En person, t.ex trådskaparen beställer en vara, t.ex från inet.se och får gratis frakt därifrån, men personen ångrar sig och vill inte ha varan nu, inet.se måste då fortfarande betala frakten till kund medans kund betalar frakten tillbaks. Inte nog med det så får butiken tillbaks en begagnad vara (om den blivit öppnad) vilket de måste lägga tid på för att återställa till nyskick..

Tycker det minsta en butik kunde begära är att dels få tillbaks sin gratis frakt, så att kunden alltså får betala båda fraktvändorna, plus en avgift på 100 kronor för allt extra krångel är helt befogad enligt mig.

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Nu tror inte jag dom flesta köper grejer från olika företag, använder dom ett tag och sen skickar tillbaka dom, bara för att få jävlas lite med företag!

Nej, oftast finns en anledning till att dom ångrar ett köp. Varan motsvarar inte kundens förväntningar (menar då att affären brett på i beskrivningen av varan!). Eller affären sänker priset strax efter du handlat där. Eller finns billigare nån annanstans. Eller man precis köpt nått dyrt och hamnar i ekonomiska svårigheter. Eller varan är defekt och man orkar inte vänta på felsökning och ev. reperation. Eller nått annat skäl...

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Sånt här stör mig.(...)Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Hmm...vill nog inte påstå att "konsumenter jävlas med företag" utan jag tror snarare att det är tvärt om: har du inte sett trådarna "Nu är jag förbannad på SIBA", och massor med andra trådar där företagen försöker pracka på ngt till kund som denne inte ville ha, fel vara, eller något annat.:P Nej jag tror knappast man lägger ner tid på att beställa och sen ångra sig bara för att "jävlas" med företag.

DÄREMOT kan det vara så att det finns personer som agerar åt KO/annan organisation för att se om företagen lever upp till lagen men det är ju en helt annan 5:a i så fall.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Sånt här stör mig. En person, t.ex trådskaparen beställer en vara, t.ex från inet.se och får gratis frakt därifrån, men personen ångrar sig och vill inte ha varan nu, inet.se måste då fortfarande betala frakten till kund medans kund betalar frakten tillbaks. Inte nog med det så får butiken tillbaks en begagnad vara (om den blivit öppnad) vilket de måste lägga tid på för att återställa till nyskick..

Tycker det minsta en butik kunde begära är att dels få tillbaks sin gratis frakt, så att kunden alltså får betala båda fraktvändorna, plus en avgift på 100 kronor för allt extra krångel är helt befogad enligt mig.

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Sverige?
Det är ett EU-direktiv för alla EU-länder.
"Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Inget företag är tvingat att sälja på distans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Sverige?
Det är ett EU-direktiv för alla EU-länder.
"Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Inget företag är tvingat att sälja på distans.

Exakt. Och företagen lär ha med ångerrätten i sina kalkyler vilket i slutändan gör att vi konsumenter betalar för förfarandet. Stora stackars företaget blir med andra ord inte lidande så SueCia kan återgå till att sova gott om natten, tryggt vetandes om att hans favorit med gratis frakt kommer vara vid fortsatt god vigör.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fetakniven:

Exakt. Och företagen lär ha med ångerrätten i sina kalkyler vilket i slutändan gör att vi konsumenter betalar för förfarandet. Stora stackars företaget blir med andra ord inte lidande så SueCia kan återgå till att sova gott om natten, tryggt vetandes om att hans favorit med gratis frakt kommer vara vid fortsatt god vigör.

"Stora stackars företaget"? Diskutera politik kan du göra i ÖÄ.

Vill bara påminna dig om att det finns många småföretag som kan ha stora problem att gå med vinst. Alla extra kostnader är av ondo, oavsett vad lagen säger, men givetvis följer man den. Många gånger har man ingen möjlighet att lägga på extra eftersom inköpskostnaderna är högre än för de stora kedjorna/företagen pga mindre volymer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

"Stora stackars företaget"? Diskutera politik kan du göra i ÖÄ.

Vill bara påminna dig om att det finns många småföretag som kan ha stora problem att gå med vinst. Alla extra kostnader är av ondo, oavsett vad lagen säger, men givetvis följer man den. Många gånger har man ingen möjlighet att lägga på extra eftersom inköpskostnaderna är högre än för de stora kedjorna/företagen pga mindre volymer.

Kan man inte anpassa sig som företag och konkurrera på fler plan än priset så tackar jag gudarna för marknadsekonomin och dessa ineffektiva företags undergång.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SueCia:

Men nu har vi laglig rätt att jävlas med företag i sverige tyvärr. Ångerrätten är det inget fel på, men den bör komma med någon sorts ersättning för försäljaren.

Va ?
Du är nog det första som har påstått att privatpersoner har starkare ställning än företag, och jag har hört mycket dumheter under mina 30 år på jorden.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Exakt. Och företagen lär ha med ångerrätten i sina kalkyler vilket i slutändan gör att vi konsumenter betalar för förfarandet. Stora stackars företaget blir med andra ord inte lidande så SueCia kan återgå till att sova gott om natten, tryggt vetandes om att hans favorit med gratis frakt kommer vara vid fortsatt god vigör.

Fetakniven har du gjort som ditt livs mål att förfölja mig på swec? Hur som helst har du fel, som vanligt

Skrivet av pirpen:

Nu tror inte jag dom flesta köper grejer från olika företag, använder dom ett tag och sen skickar tillbaka dom, bara för att få jävlas lite med företag!

Nej, oftast finns en anledning till att dom ångrar ett köp. Varan motsvarar inte kundens förväntningar (menar då att affären brett på i beskrivningen av varan!). Eller affären sänker priset strax efter du handlat där. Eller finns billigare nån annanstans. Eller man precis köpt nått dyrt och hamnar i ekonomiska svårigheter. Eller varan är defekt och man orkar inte vänta på felsökning och ev. reperation. Eller nått annat skäl...

Nej det var inte heller det jag menade, jag är stammis på 2 st webbutiker just nu, och även om jag skulle beställa något ifrån en av dom och sedan ångra mitt köp så tycker jag inte det är mer än rätt att JAG betalar frakten både hem till mig och tillbaks till butik, jag hade t.o.m kunnat betala en 100:- administrativ avgift utan att tveka då det är JAG som krånglat till det. (nej, jag tänker inte vara den enda som gör detta utan jag menar att alla ska göra det, så dryga inte tack...)

Skrivet av SUMITOMO:

Sverige?
Det är ett EU-direktiv för alla EU-länder.
"Den enda kostnad som får läggas på konsumenten på grund av att han utövar sin ångerrätt är den direkta kostnaden för att skicka tillbaka varan. Denna återbetalning skall göras snarast möjligt och i varje fall inom 30 dagar."

Inget företag är tvingat att sälja på distans.

OK, det är ett EU direktiv, vad gjorde det för skillnad förutom att jag borde ändra "i sverige" till "inom EU". Jag tror inte folk JÄVLAS med företag på detta vis med flit, det var aldrig ens det jag menade. Jag skiter väl i vad det står i direktivet, ingenstans i hela tråden har jag sagt något annat. Det jag säger är att DET BORDE vara så att kund får betala båda frakterna.

Så du vill att företagen ska lägga ner webförsäljning? Kanske bäst att stänga ner internet också?

Skrivet av Redzo:

Va ?
Du är nog det första som har påstått att privatpersoner har starkare ställning än företag, och jag har hört mycket dumheter under mina 30 år på jorden.

Du är nog den första som misslyckats med att läsa ett inlägg så brutalt och vrida det som det passar ditt tycke att det tappar all relevans med inlägget du svarar på.

Permalänk
Avstängd

Jaha, jag och i stort sett alla andra som har svarat i tråden. Kan det månne vara så att du utrycker dig fel ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Det är bara du som hävdat att jag sagt att privatpersoner har starkare ställning än företag. Vilket inte finns nämnt någonstans över huvud taget i tråden förutom när du skrev det, finns risken att det kanske är du som är av den åsikten måntro?

Permalänk
Medlem

Tycker att denna tråd börjar bli lite OT.. Har frågade endast ifall han behövde betala frakten eller inte, ifall man vill klaga så gör det på ett Fragbite forum, helst inte här!

Permalänk

Vissa företag som tex Dustin Home står för returfrakten som en extra köptrygghet, men det är som sagt ingen skyldighet.

Permalänk
Medlem

Köpte ett moderkort från dustin då jag trodde mitt gamla hade gått sönder, det var inte samma sort som det jag hade innan och av nån konstig anledning vart datorn sjukt instabil av det.
Tog till ångerrätten och dustin skickade hem en fraktlapp så man inte behövde stå för frakten

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Jaha, jag och i stort sett alla andra som har svarat i tråden. Kan det månne vara så att du utrycker dig fel ?

Uppenbarligen förstår inte killen vad han själv skriver. (-:

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.