varför stor fläkt på HD 5870 och liten fläkt på GTX 480?

Permalänk

varför stor fläkt på HD 5870 och liten fläkt på GTX 480?

Jag undrar lite vad det är för storleks skillnad på fläktarna på referens modellerna alltså.

HD 5870´s stora fläkt borde flytta mer luft med en lägre ljudnivå (de gör den juh iof) än den på GTX 480.
Men varför har Nvidia valt att använda en sån liten fläkt, när de finns plats för en större?

Sen så tänkte om vi kan diskutera lite om för/nackdelar mellan dom olika storlekarna.

Om vi kollar på vanliga chassi fläktar så är de ju oftast större = "bättre" (till en viss storlek)

1:12 in i denna film så kan man se skillnaden mellan fläktarna (hittade ingen bild med båda korten i samma bild)
http://www.youtube.com/watch?v=58GZRdlEWpU&feature=related

PS tror att tråden ligger rätt, och jag hittade ingen tråd om ämnet här eller via google så jag starta en

PS klaga helst inte på min stavning/menings uppbyggnad, den är sämst jag vet, men vi håller diskussionen om fläktarna här

GTX480:

5870:

MvH Andreas

Hittade bilder.
Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Tror inte den är direkt större. Fläkten på GTX 480 är övertäckt av plasten på höljet så den syns inte lika tydligt

Visa signatur

Balle

Permalänk

Där sa du nått, de måste jag kolla lite på!

Såg att fläkten på gtx480 var ganska gömd, men samma sak på 5870

så vill fortfarande veta va skillnaden är

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på hur varm Nvidias kort är så tror jag dom gjort det dom kan för att få ner värmen,Tex har dom lagd dit heatpipes vilket inte är speciellt vanligt på en stockkylare !? så den borde i teorin vara bra mycket bättre än motsvarande kylare på ATI kortet,Med ATi,s kylare på Nvidia kortet skulle antagligen Nvidia chippet brinna upp ganska snabbt.

Rätta mig om jag har fel

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

Jo de har du nog rätt i, gtx480 kylaren är brutal ingen tvekan om den saken

men jag fastnar på fläkten ändå, den skulle kunna vara större och då skulle de bli ett tystare eller svalare grafik kort (iaf i mitt huvud)

Tänk på att heatpipesen blockerar luft flödet oxå, fast den flyttar nog mer värme å höjer kyl förmågan ändå

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Det har ju med fläktbladens storlek och lutning också, en 40 mm fläkt kan utan problem flytta mer luft än en 120 mm som snurrar lika fort om den bara har mer lutning på fläktbladen.

Permalänk
Avstängd

Såg att även 5800 serien hade heatpipes orginal,Dock är Nvidias kylare bättre skulle jag tro av dom bilder man sett när dom plockat isär kortet

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Pontus_mRI:

Det har ju med fläktbladens storlek och lutning också, en 40 mm fläkt kan utan problem flytta mer luft än en 120 mm som snurrar lika fort om den bara har mer lutning på fläktbladen.

Så långt tänkte inte jag, men de borde gå att få i en större fläkt, man kan juh inte ha hur stor vinkel som helst på bladen, då man förlorar statiskt tryck när du vrider för högre flöde, och till gtx480s kylare så behövs de nog en fläkt med högt tryck.

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Tror att både gtx 480 och HD5870 har lika stor fläkt. Sen har båda heatpipes. Dock har ju nvidia valt att dra heatpipesen utanför kåpan, och får därmed pladds med större kylflänsar, så nvidias kylare är nog lite bättre. Dock blir ju gtx 480 ganskas mycket varmare, varför fläkten behöver spinna så snabbt = oljud. Nvidias kylare är ju för klen jämfört med gpun.

En rolig detalj är ju att det sitter ett klistermärke på gtx 480 när det är nytt där det står att det är livsfarligt att röra kortet inom 10 minuter efter det varit igång ^^ Då kan vi snacka värme

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

En rolig detalj är ju att det sitter ett klistermärke på gtx 480 när det är nytt där det står att det är livsfarligt att röra kortet inom 10 minuter efter det varit igång ^^ Då kan vi snacka värme

Nja livsfarligt var väl lite overkill Tror nog de är pga av att avsäga sej eventuella stämningar om någon skulle råka "bränna" sej. kylaren är ju inte på något sätt något vi sett tidigare, då har de varit plasthölje, men de har ersatts av metall. Ta en fundare på hur många gånger per år du plockar ur ditt grafikkort direkt eftert att du lirat (vi pratar minuter).

Å hade du lästva som stod på varnings etiketten hade du sett att de stod "2 minutes" inte 10

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club