Permalänk
Medlem

Låg volym i Rhythmbox.

Hej alla
Jag har ett problem med främst rhythmbox i Ubuntu 9.10.
vid ungefär 1 av 4 uppstarter av datorn märker jag att volymen i Rhythmbox är betydligt lägre än i andra applikationer. (Detta ordnar sig dock vanligen efter en omstart av datorn)
De gånger då volymen är betydligt lägre i rhythmbox är applikationen inte heller listat under sound preferences/applications där man vanligtvis kan justera volymen för spelande applikationer.

Jag har inte heller kunnat se någon skillnad i alsamixer då detta sker, men som sagt verkar det endast påverka enstaka applikationer. VLC tror jag även har drabbats ibland.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka detta?

Det jag försökt än så länge är att starta om pulseaudio via terminalen, starta om rhythmbox men ingen lösning där. Kan nämna att detta började efter att jag uppgraderade från 9.04 till 9.10 via uppdate managern.

Permalänk
Medlem

ingen som har några tankar?

Jag har nu märkt att problemet drabbar andra applicationer som vlc ibland.
Det kan ha något att göra med ett tidigare problem jag hade med ljudet, punkt 1, som krävde redigering i pulseaudio filen default.pa.

You experience any of the following:

1 Jumps in volume, e g if everything below 20% is muted, and 21% is very loud.
2 Overdriven (distorted sound) if the volume is set above a certain (low) level
3 No volume changes in parts of the range, e g if 20% is just as loud as 70%.

Fix / Workaround

There are a few variables which control how PulseAudio controls the volume. Edit /etc/pulse/default.pa (you'll have to be root to do that) to change the behavior for all users.

Open the file mentioned above. Find the row saying "load-module module-udev-detect" and change it to:

load-module module-udev-detect ignore_dB=1
Men som sagt, i och med att det endast krävs en omstart för att få rätt på ljudet igen borde det finnas något som löser detta utan att behöva starta om datorn?

Permalänk
Medlem

Avinstallera Pulseaudio, om du inte behöver det av någon speciell anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Avinstallera Pulseaudio, om du inte behöver det av någon speciell anledning.

+1.

Finns ingen anledning att ha skiten kvar, det är packat med krångel.

EDIT; Dum fråga kanske, men har du tittat i applikationsmixern för pulse? Kan ju vara så att just rhythmbox är sänkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Razoz:

+1.

Finns ingen anledning att ha skiten kvar, det är packat med krångel.

EDIT; Dum fråga kanske, men har du tittat i applikationsmixern för pulse? Kan ju vara så att just rhythmbox är sänkt

Jo, de gånger volymen är lägre än den borde är det inte möjligt att se applikationerna i applikationsmixern. (Antar att du menar den jag hittar i soundpreferences under applikations fliken.) Men det är möjligt att applikationens volym är erhört låg men jag kommer inte åt att ändra den.

Jag får då tacka för svaren men det återstår då att se om det löser sig i Ubuntu 10.04 ananrs får jag rensa bort allt pulseaudio och se om det går att lösa på annat vis.