Linux och windowskompabilitet, en fundering...

Permalänk
Medlem

Linux och windowskompabilitet, en fundering...

Jag ska först säga att jag är nybörjare inom området. (noob dvs)

windows registrerar ju .exe-filer som program medans Linux distros gör det inte, och .exe är värdelöst i linux (utan wine).

Teoretiskt sett, borde man inte kunna smällta ihop Linux kernel med Windows kerneln?? Tex. man tar en populär distro som Ubuntu eller Debian och blandar det med en bit från windows källkod som gör det möjligt att läsa .exe-filer korrekt. Skulle det fungera eller behöver man hela windows kerneln?

Svara gärna ni som vet (eller ni som tror ni vet).Go easy on me..

MVH Wilcore

Permalänk
Hedersmedlem

Windows kerneln är stängd källkod så kort och gott: nej.

Hade den varit öppen så hade det säkert gått, men det lär inte hända.

Det enklaste är enligt mig att köra Windows virtuellt under Virtualbox om man behöver exempelvis Office/Photoshop då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWE|OggE:

Windows kerneln är stängd källkod så kort och gott: nej.

Hade den varit öppen så hade det säkert gått, men det lär inte hända.

Det enklaste är enligt mig att köra Windows virtuellt under Virtualbox om man behöver exempelvis Office/Photoshop då och då.

ja precis, stängd källkod. men jag skrev ju "TEORETISKT"

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilcore:

Det skulle säkert gå. Ingenting är omöjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wilcore:

Nej. Även TEORETISKT !
APIer och ALLT annat är annorlunda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wilcore:

Ursäkta, läste inte ordentligt.

Kan tänka mig att det skulle gå, med några års utveckling. Det skulle ju garanterat leda till bättre kompabilitet iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilcore:

Jag ska först säga att jag är nybörjare inom området. (noob dvs)

windows registrerar ju .exe-filer som program medans Linux distros gör det inte, och .exe är värdelöst i linux (utan wine).

Teoretiskt sett, borde man inte kunna smällta ihop Linux kernel med Windows kerneln?? Tex. man tar en populär distro som Ubuntu eller Debian och blandar det med en bit från windows källkod som gör det möjligt att läsa .exe-filer korrekt. Skulle det fungera eller behöver man hela windows kerneln?

Svara gärna ni som vet (eller ni som tror ni vet).Go easy on me..

MVH Wilcore

För det första heter det "kompatibilitet". För det andra finns det ingen poäng, för programkompatibilitetssyfte, med att kombinera Windows-kärnan men Linux-kärnan. Även om du skulle kunna få din önskan uppfylld av en magisk ande, skulle det vara smartare att önska något annat än en hybrid av de båda kärnorna. Det finns ett projekt som arbetar med att skriva om de relevanta delarna (bibliotek och API:er) från Windows till Unix. Detta projekt heter Wine. http://www.winehq.org/