Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Köpa moderkort till en AM2'a?

Så vitt jag kan avgöra är det en X3'a (HD8550WCJ3BGH 0830 mpmw) 2.2Ghz. Det vore självklart kul om det gick att låsa upp den fjärde kärnan, men eftersom det är en tidig OEM cpu, så känns det osannolikt att det skulle fungera. Moderkortet måste stödja DDR2-6400, eftersom jag har 4Gb liggande, och burken kommer agera filserver, så det gör inget om där är gott om anslutningsmöjligheter. Jag har ett par RAID-kort att stoppa i, så ett par vanliga PCI platser spar mig en slant, om anslutningsmöjligheterna på moderkortet är begränsade.
Gigabit lan är önskvärt.

Eftersom burken inte kommer spelas på, utan kommer vara till för mitt dagliga surfande, tillgänglig göra filbiblioteket, samt titta på film på, så är övriga krav inte speciellt höga. Om moderkortet har integrerad grafik bör det vara utrustat med DVI anslutning, & ha stöd för H.264 / VC-1 annars stockar jag bara i ett Radeon 3450 med 256MB minne på, och ignorerar det... Det är absolut inte värt några extra pengar för att få ett integrerat grafikchip med det användningsområdet den här burken kommer få.

Någon som har några roliga förslag? AM2+ moderkort, eller AM3 med DDR2 + universalsockel (Ingen aning om hur vanligt / ovanligt det är) AM2 moderkort går bort, eftersom cpu'n får en TDP på 70+ watt, medan den i ett AM2+ får TDP på 55.1w... Den klockar ned sig lika mycket oavsett, men sänker spänningen mer på ett AM2+, och det är alltid tacksamt med mindre värme ut ur systemet...
(Säger jag som ska ersätta en Intel Prescott 3.2Ghz baserad burk med det här systemet...Prescott, bostadens värmekälla...)
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Ont om goda idéer ser jag. Eftersom man inte kan ge sig till tåls så har jag självklart snokat runt lite på egen hand, och MSI 790XT-G45 ser inte helt hopplöst ut. (790X + SB710)
Priset är ju inte hopplöst det i heller. Det klättrar till det dubbla om man insisterar på 790X + SB750, och då har jag inte ens hittat moderkortet i lager någonstans...
Jag hade hoppats på lite mer input från någon som känner sig hemtam med AMD, då jag inte själv känner mig så hemma i frågan, men jag antar att jag får odla mitt tålamod lite till ;- )
B!

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kallhäll
Registrerad
Feb 2005

Alla kort för am3 passar även am2. Dock ska du ju köra med ddr2 vilket ju skapar lite problem. Rekommenderar en titt på prisjakt och där ställa in vad du vill att moderkortet ska klara av.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollefteå
Registrerad
Jan 2009

jag kan till att börja med säga att AM3 mobon går bort om du vill använda ddr2 minnen, dom passar inte ens fysiskt i ddr3 minnesslottar som AM3
mobon har, det finns något enstaka AM3 mobo som har stöd för både ddr2 och ddr3 men ett sådant anser jag är onödigt

jag har kört länge med gigabyte och jag är mycket nöjd, här är ett förslag på ett mobo som jag tror uppfyller det flesta av dina krav.
http://www.inet.se/artikel/1900960/gigabyte-ga-ma790x-ud3p

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av nussse:

Alla kort för am3 passar även am2. Dock ska du ju köra med ddr2 vilket ju skapar lite problem. Rekommenderar en titt på prisjakt och där ställa in vad du vill att moderkortet ska klara av.

AM3 sockeln har 2 ben mindre än AM2/AM2+. Rent teoretiskt är med andra ord de moderkorten inte kompitabla. Sen förutsätter jag att alla moderkort med DDR2 kompatibilitet har en AM2/AM2+ kompatibel sockel, men det är inte ett absolut krav, tror jag...

Skrivet av cossie_martin:

jag kan till att börja med säga att AM3 mobon går bort om du vill använda ddr2 minnen, dom passar inte ens fysiskt i ddr3 minnesslottar som AM3
mobon har, det finns något enstaka AM3 mobo som har stöd för både ddr2 och ddr3 men ett sådant anser jag är onödigt

De har stöd för antingen eller, alltså inte båda sorterna samtidigt. Och jag håller med. Det är onödigt. Jag har 6GB DDR2-6400 minnen, delat på 4'a minnesplatser. Det känns dumt att köpa nytt bara för att det ska så vara.

jag har kört länge med gigabyte och jag är mycket nöjd

Jag köpte mitt sista nya Gigabyte moderkort för ett par år sedan .(P4 478 sockeln var det som gälde) Köpte ett moderkort som utannonserades som bättre, bättre komponenter, med extra separat plugin för 6-phase matning till CPU, tåligare, lämpligt för driftsituationer där det skulle snurra i all evighet, osv.
Det är det moderkortet som ska ersättas med en uppdaterad burk. Egentligen helt onödigt, eftersom prestandan hade varit fullgod, om det inte vore för att moderkortet lider kraftigt av läckande kondensatorer, och hela systemet periodvis fryser ihop, sannolikt till följd av någon brist i matningsspänning till CPU'n. Det till trots så har det blivit ett par andra Gigabyte moderkort, men då har det rört sig om begagnade moderkort, jag är inte fullt så positivt inställd till Gigabyte att jag tänker betala extra för att få ett sådant igen.

här är ett förslag på ett mobo som jag tror uppfyller det flesta av dina krav.
http://www.inet.se/artikel/1900960/gigabyte-ga-ma790x-ud3p

För 5 spänn mer kan jag hämta det här i stan, och slippa frakten, så förutsatt att jag inte hittar något annat alternativ som är mer lockande (läs som icke Gigabyte) och jag inte övertygar mig själv om att jag klarar mig lika bra med MSI kortet, trots SB710. De noterbara skillnaderna korten i mellan: 2 extra USB portar, 8pin's matning till CPU'ns VRM, och kylning av densamma till Gigabytes fördel. 8-pins VRM matning gör att Gigabyte moderkortet klarar 140w TDP cpu'er men MSI kortet "bara" 125w.
Ljudchip, LAN osv allt är identiskt.

Prestanda är ungefär densamma mellan de båda sydbryggorna föreställer jag mig. Gigabyte moderkortet borde överklocka lite bättre tack vara maffigare strömförsörjning, och SB750 chipet har de där 6 extra datakanalerna som jag inte har listat ut vad de ger för fördel vs SB710 chipet...
Kluven, definitivt.
B!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollefteå
Registrerad
Jan 2009

jo jag är medveten om att ett AM3 moderkort som har både ddr2 och ddr3 bara kan använda antingen eller, jag bara upplyste om att det finns.
och som jag skrev så är då i alla fall jag nöjd med gigabyte, har som sagt använt mig av dom i många år och aldrig haft några problem.
det finns ju naturligtvis andra tillverkare som är bra, asus, msi, o.s.v tror inte du behöver en fullständig lista, men om du vill ha med sb750 och nb790
så är det lite svårare att hitta till ett bättre pris än 1k

sen kan du ju alltid spara in dom där 5 sek med detta
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

[cm Storm Trooper][GA-Z68X-UD5][8gb corsair Vengeance 1866mhz][Intel I7 2600K]
[corsair H100][Asus GTX 580 DcuII][corsair TX 850w]
[ HTPC.. nzxt duett][ GA-M720-US3][4gb a-data 800mhz][ athlon2 x3 455][ xfx hd 5770][LG b-ray][ corsair 400w]

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av -=Mr_B=-:

AM3 sockeln har 2 ben mindre än AM2/AM2+. Rent teoretiskt är med andra ord de moderkorten inte kompitabla. Sen förutsätter jag att alla moderkort med DDR2 kompatibilitet har en AM2/AM2+ kompatibel sockel, men det är inte ett absolut krav, tror jag...

De har stöd för antingen eller, alltså inte båda sorterna samtidigt. Och jag håller med. Det är onödigt. Jag har 6GB DDR2-6400 minnen, delat på 4'a minnesplatser. Det känns dumt att köpa nytt bara för att det ska så vara.

Jag köpte mitt sista nya Gigabyte moderkort för ett par år sedan .(P4 478 sockeln var det som gälde) Köpte ett moderkort som utannonserades som bättre, bättre komponenter, med extra separat plugin för 6-phase matning till CPU, tåligare, lämpligt för driftsituationer där det skulle snurra i all evighet, osv.
Det är det moderkortet som ska ersättas med en uppdaterad burk. Egentligen helt onödigt, eftersom prestandan hade varit fullgod, om det inte vore för att moderkortet lider kraftigt av läckande kondensatorer, och hela systemet periodvis fryser ihop, sannolikt till följd av någon brist i matningsspänning till CPU'n. Det till trots så har det blivit ett par andra Gigabyte moderkort, men då har det rört sig om begagnade moderkort, jag är inte fullt så positivt inställd till Gigabyte att jag tänker betala extra för att få ett sådant igen.

För 5 spänn mer kan jag hämta det här i stan, och slippa frakten, så förutsatt att jag inte hittar något annat alternativ som är mer lockande (läs som icke Gigabyte) och jag inte övertygar mig själv om att jag klarar mig lika bra med MSI kortet, trots SB710. De noterbara skillnaderna korten i mellan: 2 extra USB portar, 8pin's matning till CPU'ns VRM, och kylning av densamma till Gigabytes fördel. 8-pins VRM matning gör att Gigabyte moderkortet klarar 140w TDP cpu'er men MSI kortet "bara" 125w.
Ljudchip, LAN osv allt är identiskt.

Prestanda är ungefär densamma mellan de båda sydbryggorna föreställer jag mig. Gigabyte moderkortet borde överklocka lite bättre tack vara maffigare strömförsörjning, och SB750 chipet har de där 6 extra datakanalerna som jag inte har listat ut vad de ger för fördel vs SB710 chipet...
Kluven, definitivt.
B!

Dagens moderkort har överlag inte problem med läckande kondingar eftersom de helt enkelt inte använder sådana längre, och det vart ju inte bara GB som hade detta problem, även om du ju hade ett av denna tillverkare

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

sen kan du ju alltid spara in dom där 5 sek med detta
https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Kul, mer jag inte visste fanns. Blir det något är det inte omöjligt jag tar det nere i stan i alla fall, mest för att det är hämta i butik, betala kontant, osv, men det är ju onekligen ett attraktivt erbjudande.

Skrivet av Jalle64:

Dagens moderkort har överlag inte problem med läckande kondingar eftersom de helt enkelt inte använder sådana längre, och det vart ju inte bara GB som hade detta problem, även om du ju hade ett av denna tillverkare

Under tidsperioden det här moderkortet kommer från vet jag ingen annan som hade problem med fallerade kondensatorer. Under P3 eran var det ju många som råkade ut för det pga dåliga kondensatorer men på det här moderkortet verkar det snarare vara frågan om att man har designat moderkortet felaktigt / lovat mer än man kunnat hålla. Problemet uppstår nämligen bara när man stoppar i en Prescott i CPU sockeln, och motiveringen känns uppenbar. Den kräver något mer effekt för att producera samma arbetsinsats som Northwood CPU'n...
När man påtalade det var det kalla handen. De kunde inte ens tänka sig att ställa upp med fabriksrenovering mot betalning, utan köp kondensatorer själv, och laga på egen hand var det ända alternativet. Knappast vad man vill höra när man sitter på ett av de dyraste workstation moderkorten P4 eran hade att erbjuda. Man har lovat mer än vad man vid närmare granskning kunnat hålla, och vägrar på något sätt hjälpa kunden när problemet uppstår. Jag har i övrigt bara gott att säga om Gigabytes produkter, men deras vilja att göra något nyttigt när problem uppstår är obefintlig, och det är där jag känner att jag hellre vänder mig till någon annan leverantör.

Sen är jag inte riktigt säker på vad du försöker säga. Man har bytt typ av kondensatorer, men man använder fortfarande kondensatorer... Dagens kondensatorer är polymerbaserade, medan tidigare var aluminium & elektrolytisk pasta. När de gamla blev för varma kokade elektrolytpastan, när de nya blir för varma smälter polymererna. Den största skillnaden är väll vid vilken temp det sker, och att man med dagens kondningar inte ser att det hänt något innan det är för sent. Förhoppningsvis är det väll bara grafikkort som kommer i närheten av 100 graders sträcket, och det har gjort att exempelvis ASUS tyckt att det var en smart marknadsföringsstrategi att annonsera att deras kondensator-val håller för 5000 timmar under de förhållandena. (105c) Det är lite över 200 dagar 24/7. Märkligt nog är det samma siffror som gäller för de gamla alufolie baserade kondensatorerna... Så skillnaden är...

Och, bara för att det ser flashigt ut, är det inte detsamma som att det är nyare & bättre. Det här är en vanlig Aluminium-elektrolytkondensator, och är internt identisk med de som vi är vana vid kan läcka...

B!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av -=Mr_B=-:

Kul, mer jag inte visste fanns. Blir det något är det inte omöjligt jag tar det nere i stan i alla fall, mest för att det är hämta i butik, betala kontant, osv, men det är ju onekligen ett attraktivt erbjudande.

Under tidsperioden det här moderkortet kommer från vet jag ingen annan som hade problem med fallerade kondensatorer. Under P3 eran var det ju många som råkade ut för det pga dåliga kondensatorer men på det här moderkortet verkar det snarare vara frågan om att man har designat moderkortet felaktigt / lovat mer än man kunnat hålla. Problemet uppstår nämligen bara när man stoppar i en Prescott i CPU sockeln, och motiveringen känns uppenbar. Den kräver något mer effekt för att producera samma arbetsinsats som Northwood CPU'n...

Sen är jag inte riktigt säker på vad du försöker säga. Man har bytt typ av kondensatorer, men man använder fortfarande kondensatorer... Dagens kondensatorer är polymerbaserade, medan tidigare var aluminium & elektrolytisk pasta. När de gamla blev för varma kokade elektrolytpastan, när de nya blir för varma smälter polymererna. Den största skillnaden är väll vid vilken temp det sker, och att man med dagens kondningar inte ser att det hänt något innan det är för sent. Förhoppningsvis är det väll bara grafikkort som kommer i närheten av 100 graders sträcket, och det har gjort att exempelvis ASUS tyckt att det var en smart marknadsföringsstrategi att annonsera att deras kondensator-val håller för 5000 timmar under de förhållandena. (105c) Det är lite över 200 dagar 24/7. Märkligt nog är det samma siffror som gäller för de gamla alufolie baserade kondensatorerna... Så skillnaden är...

Och, bara för att det ser flashigt ut, är det inte detsamma som att det är nyare & bättre. Det här är en vanlig Aluminium-elektrolytkondensator, och är internt identisk med de som vi är vana vid kan läcka...
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/medium/801162f.jpg

B!

Vad jag menade är att de nyare kondensatorerna inte medför problem lika snabbt. Visst problemet finns ju där fortfarande men inte lika tydligt iaf enligt mig. Jag vet att en hel del av tillverkarna hade problem runt 2002-05 och däribland ABIT, ASUS, GigaByte och Soltek, så det kommer ju inte som en överraskning att ett moderkort för s478 skulle ha dessa problem, såvida det inte var nyproducerat för "ett par år sedan"?!

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av Jalle64:

Vad jag menade är att de nyare kondensatorerna inte medför problem lika snabbt. Visst problemet finns ju där fortfarande men inte lika tydligt iaf enligt mig. Jag vet att en hel del av tillverkarna hade problem runt 2002-05 och däribland ABIT, ASUS, GigaByte och Soltek, så det kommer ju inte som en överraskning att ett moderkort för s478 skulle ha dessa problem, såvida det inte var nyproducerat för "ett par år sedan"?!

Problemen man hade var att Intel släppte CPU'er med ett mycket högre energikrav än vad de hade informerat tillverkarna om, och att moderkortens VRM delar helt enkelt fick en mycket tyngre belastning än beräknat. Och så vitt jag vet har alla andra tillverkare varit snabba och tillmötesgående när & om problemen uppstått, vilket alltså inte Gigabyte var i mitt fall, trots att jag köpte ett då lite dyrare moderkort bland annat för att jag kände till problematiken, och det här moderkortet minsann var designat så att det inte skulle vara en faktor. Problemen här härrör alltså inte alls från kondensatorerna, deras kvalité eller konstruktionstyp, till skillnad från P3 erans motsvarighet där det var elektrolytpastan i kondensatorerna som var undermålig.

Vad jag försöker säga är att även om det ser bra ut så hade det inte gjort någon skillnad om de använt modernare kondensatorer på moderkortet, det här felet hade uppstått i alla fall, eftersom man har designat undermåligt, och trots att man inte klarar av att leverera så listar man CPU'er med för hög effektförbrukning som kompatibla, vilket får effekten att kondensatorerna förstörs.
Hade man valt att lista cpu'erna som fungerande, men inte lämpliga pga effektkraven, eller rent av valt att inte lista dem som kompatibla alls, hade jag inte brytt mig i samma utsträckning.
Hade man öppnat burken och tittat till kondensatorerna vid slutet av garantitiden hade det inte varit något problem, eftersom de hade uppvisat visuella skador redan då, men jag var inte i burken och rotade förens någon månad efter garantitidens utgång, och då var Gigabyte mycket kallsinniga. Till skillnad från Asus & MSI som tagit samma typ av skador på förlängd garanti och fixat det.

Men det känns som om vi kommer från ämnet. Jag tackar för tipset på moderkort & fraktfritt.
B!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Säkert ingen som bryr sig, men jag har inte kommit loss än, så jag sitter fortfarande och velar. Det lutar nu åt att det antingen blir ett ASUS M4A78L-M för att slippa ta ett Gigabyte kort, eller ett GA-MA790X-UD3P... Gigabyte.
Den största nackdelen med det första är att det bara är 2 minnesplatser, och jag har 4GB minne liggande på 4'a stickor... Men jag undrar fan om det inte är värt det.
B!

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Omnipresent
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av -=Mr_B=-:

Säkert ingen som bryr sig, men jag har inte kommit loss än, så jag sitter fortfarande och velar. Det lutar nu åt att det antingen blir ett ASUS M4A78L-M för att slippa ta ett Gigabyte kort, eller ett GA-MA790X-UD3P... Gigabyte.
Den största nackdelen med det första är att det bara är 2 minnesplatser, och jag har 4GB minne liggande på 4'a stickor... Men jag undrar fan om det inte är värt det.
B!

Jag kör på det senare kortet och är nöjd med prestandan, och haft det i snart ett år. Med det har jag lyckats låsa upp min PII 720 BE till 4 kärnig. Men som du nämnde det är ju ett GigaByte-kort

Gud är Död! - Nietzsche
Nietzsche är Död! - Gud

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Det blev ett Asus moderkort. Mer exakt ett M4A785-M. Nu är det egentligen bara frågan om hur lång tid det tar innan det anländer, så jag kan låta den här överutnyttjade P4'an vila. De sista 4-5 åren har inte en enda kondensator på moderkortet sett ut som den ska, och det sista året har den kämpat med näbbar och klor för att hänga sig fast, och troget kämpat för att hålla mig med surfburk. Det är väll en merit Gigabyte kunde tagit åt sig äran av, om de bara erbjudit en metod för att fixa problemet till en rimlig kostnad när man tog kontakt med dem. Det blev alltså ett Asus moderkort, och förhoppningen är att jag på lite sikt på egen hand ska kunna bota kondensator problemen här, och använda moderkortet med en lågt klockad CPU som filserver. Sådant blir ju möjligt när man har en alternativ burk att sitta på.

Nu hoppas jag bara den här stackars burken överlever tills min order från Inet anländer. Orderbekräftelsen fick jag 1 minut över 5 i eftermiddags, så det är ju tryggt att säga att den inte går ut med dagens post, vilket borde göra att jag har grejerna tidigast måndag. Någon som har erfarenhet av Inets leveranstider? Brukar det ta 2-3 dagar, eller mer upp mot en vecka att få grejerna? Det är som bekant första gången jag tar hem något från dem.

B!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2003

Jag har ägnat större delen av dagen åt att fara runt som en skållad råtta mellan olika "måste göra" saker, men någonstans längs vägen lyckades jag plocka på mig en låda från posten. 2 dagar tog det för moderkortet att anlända, tillsammans med lite annat, en disk, minnen till lapisen osv. Tyvärr, måste jag säga, så verkar inte min X3'a vilka samarbeta, och bli en X4'a, men det är ju skönt att ha möjligheten om någon annan CPU dyker upp.
Det ska bli så skönt och ersätta P4'an med en lite mer tillförlitlig burk, det har varit lite av en chansning om den skulle fortsätta leva dag för dag...

Jag tackar för visat intresse, och jag tror härmed tråden har fyllt sitt syfte, och kommer överges.
B!