Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Har en kompis som skaffade Timeline X 4820TG för någon vecka sedan. Han verkar nöjd, men växlingen mellan Intel-IGP och ATI kortet gör att skärmen flirmar till och det tar en stund. Så irriterande att han valde att köra med ATI kortet 24/7, med mycket reducerad batteritid som följd. Vet inte om man kan låsa maskinen till Intel i stället. Optimus och det som Apple kör med i MBP (Vår 2010) verkar vara en mycket bättre lösning tekniskt sätt.

Det finns en recension på 3820TG på prisjakt. Där skriver han:

Citat:

När man växlar GPU, blir skärmen svart i nån sekund, och sen fortsätter man som vanligt. Det verkar vara en bra idé att stänga ner alla grafikintensiva program under bytet, annars fungerar det inte alltid. Personligen föredrar jag att ha manuell kontroll över GPU-byte, och saknar inte Nvidias Optimus alls.

Jag håller med honom i detta fallet. Jag gillar att ha kontroll på saker och ting.

Han skriver också:

Citat:

Kan notera att jag ibland upplever lite svagt skiftande/blinkande ljusstyrka efter byte till strömsnålt läge/Intel GPU och ljusstyrkan samtidigt sänks. Då höjer jag bara ljusstyrkan lite, så är det borta, även om jag skulle sänka igen.

Kanske något att testa för din kompis?

Permalänk
Medlem

För som mig så lutar det åt ul30jt, eftersom den känns mycket säkrare och man vet vad man får. Dvs en bra dator som kommer att hålla i flera år även fall den kanske inte klarar de nyaste spelen så kommer det inte finnas en massa små skavanker som man blir irriterad på efter 2 års användning tex att det blir svart i några sekunder när man byter till turbo läge.

I det långa loppet så så kommer ingen bärbar dator kunna följa med spelen mer än 1.5 år. Sedan blir dom för gamla och det är då som kvalitet på burken spelar roll, dvs hur mycket batteri tid har man kvar, hur bra är tangent bordet och hur bra är skärmen. På dessa punkter så vinner asus.

Det ska tilläggas att jag pluggar och spelar på dom få timmarna som jag har ledigt. I plugget vill man ha en stabil dator i längden även fall grafiken lockar i 3820.

Permalänk

Jag har haft en Acer förut.
Den har aldrig varit inne på service och den fungerar precis som den ska. Förr när jag använde den, så var det ju dagligen under tre år tills jag införskaffade mig en ny dator.

Så jag har inga dåliga erfarenheter av Acer. Min vän har också en Acer, som han har haft i två år och den fungerar också som den ska göra.

Men vem vet... Det kanske bara är han och jag som haft tur?

Permalänk

Dustin

Jag har skickat en förfrågan till Dustin Home ang:

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

D.v.s. en Acer 3820 med det bättre grafikkortet (HD 5650) men utan det utstickande 9-cellsbatteriet.

De har svarat och ska återkomma efter diskussion med produktavdelningen. Jag återkommer med svar i forumet.

M

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias.m:

Jag har skickat en förfrågan till Dustin Home ang:

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

D.v.s. en Acer 3820 med det bättre grafikkortet (HD 5650) men utan det utstickande 9-cellsbatteriet.

De har svarat och ska återkomma efter diskussion med produktavdelningen. Jag återkommer med svar i forumet.

M

Det där ska bli mycket intressant att få återkoppling på! Väntar med spänning

Permalänk
Skrivet av mattias.m:

Jag har skickat en förfrågan till Dustin Home ang:

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

D.v.s. en Acer 3820 med det bättre grafikkortet (HD 5650) men utan det utstickande 9-cellsbatteriet.

De har svarat och ska återkomma efter diskussion med produktavdelningen. Jag återkommer med svar i forumet.

M

Intressant! Men hur lång anges batteritiden vara på dessa modeller med tanke på att de endast har 6-cellsbatteri? UL30JT har ju 8-cellsbatteri och är väl mer strömsnål överlag så det borde väl vara en markant skillnad?

Permalänk
Medlem

Har nu fått hem min 4820TG och måste säga att jag är mycket nöjd.

Den är tyst, snabb och smidig!

Håller på med installation av lite olika program osv. Återkommer när jag har testat lite spel osv.

Om det är någon som har några frågor så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan! :>

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Har nu fått hem min 4820TG och måste säga att jag är mycket nöjd.

Den är tyst, snabb och smidig!

Håller på med installation av lite olika program osv. Återkommer när jag har testat lite spel osv.

Om det är någon som har några frågor så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan! :>

Den är i princip knäpptyst när man bara surfar och blir inte så varm av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Den är i princip knäpptyst när man bara surfar och blir inte så varm av det?

Japp, både tyst och sval när man surfar!

Någon som vet vilka program man bör ta bort? :>

Vad gör processen IAStorIcon.exe ?

mvh mattias

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Tja, det mest uppenbara är väl: Hur uppfattar du batteritiden so far? Känns den lätt och smidig?

Och hur är det med omställningen mellan power save och performance mode, känns det stabilt eller buggigt? Skärmen, är den bra? Tänker på betraktningsvinkel framförallt, både vertikal och horisontell.

Hoppas du blir nöjd, funderar själv på exakt samma modell!

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk
Skrivet av majje:

Japp, både tyst och sval när man surfar!

Någon som vet vilka program man bör ta bort? :>

Vad gör processen IAStorIcon.exe ?

mvh mattias

Nice, försök lista upp alla program man kan avinstallera också. Ska ju kanske köpa denna under veckan jag med och jag vågar inte avinstallera fel saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias.m:

Jag har skickat en förfrågan till Dustin Home ang:

LX.PV102.063 (HD 5650, 320 GB, i5 430M, 6 cells)
LX.PV102.161 (HD 5650, 640 GB, i5 430M, 6 cells)

D.v.s. en Acer 3820 med det bättre grafikkortet (HD 5650) men utan det utstickande 9-cellsbatteriet.

De har svarat och ska återkomma efter diskussion med produktavdelningen. Jag återkommer med svar i forumet.

M

istället för netonets 9cell, 640GB och i5 430 med 9k så fort en modell med hd5650. 320GB+, i5 520/540 , 6cell och kosta 9k-9.5k skulle jag lätt köpa första dagen den kommer ut

Permalänk
Skrivet av majje:

Har nu fått hem min 4820TG och måste säga att jag är mycket nöjd.

Den är tyst, snabb och smidig!

Håller på med installation av lite olika program osv. Återkommer när jag har testat lite spel osv.

Om det är någon som har några frågor så skall jag försöka svara på dem så gott jag kan! :>

Hur ser prestandaklassificeringen ut? Visa med gärna med en skärmdump. <:

Permalänk
Medlem

Jag är än så länge mycket nöjd med datorn. Har inte hunnit testa datorns batteritid men det känns som att det stämmer ganska bra överens med specen på 8 timmar.
Datorn upplevs som både tunn lätt och smidig. Är mycket nöjd över mitt val om att gå upp till 14". Tyngden är verkligen inget problem för mig och det tunnare batteriet gjorde gott.
Datorn blir inte varm på utsidan där du håller dina händer och när man kör enklare spel verkar komponenterna hålla sig svala. Har inte testat något tyngre spel än.

Skärmen är över förväntan. I sidled så är betraktningsvinklarna helt okej! Lite sämre i höjdled men inget som jag stör mig på iaf. Sitter då ändå och jämför mot en WA2209 skärm.

Det ända negativa jag kan säga om den är att tangentbordet känns väldigt enklet. Det uppfyller sin uppgift men jag tycker att det kunde ha varit något mer "robust".

Prestanda i windows eget test (har inte hunnit testa 3d mark än men spel som world of warcraft, warcraft 3 och CS fungerar utmärkt på högsta inställningarna. Behövde dock vrida ner skuggor i world of warcraft.)

Processor: 7.6
Grafik: 7.6
Minne: 5.9
Hårddisk: 5.9

Maxx = 7.9

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Processor: 7.6
Grafik: 7.6
Minne: 5.9
Hårddisk: 5.9

Maxx = 7.9

Det var ju höga poäng ändå... Denna jag sitter på nu har spelgrafik på 3,1.

Permalänk
Medlem

Hur funkar växlingen mellan energilägena då? Finns det många inställningsmöjligheter?

Är jäkligt sugen nu

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk

fick äntligen svar från Acer Support angående om 9-cells batteriet står ut som på den berömda bild 4 på netonnet

"På disse modellene finnes det en liten ' tapp ' som du kan vippe ned under maskinen for å få bedre ventilasjon under maskinen. Hvis du har sett noe stikke ut under eller på baksiden er det mest sansynlig denne du har sett."

Så det verkar ju lovande

Permalänk

Så den är vridbar?
Intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XizzeriA:

Hur funkar växlingen mellan energilägena då? Finns det många inställningsmöjligheter?

Är jäkligt sugen nu

Växlingen fungerar förvånansvärt bra. Har inte märkt att skärmen går svart eller så. När sladden är inkopplad så körs ju datorn på HD5650 kortet automatiskt.

Tycker att hårddisken är lite seg ibland men det är ju trots allt en 5400rpm disk.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Växlingen fungerar förvånansvärt bra. Har inte märkt att skärmen går svart eller så. När sladden är inkopplad så körs ju datorn på HD5650 kortet automatiskt.

Tycker att hårddisken är lite seg ibland men det är ju trots allt en 5400rpm disk.

Har du upplevt något annat negativt?

Permalänk
Medlem

Mitt supportsvar från Acer:

Citat:

Kära Peter Hygren,

Ni fråga de om:

Hej!

Intresserad av LX.PV102.015 alltså 3820TG med 1GB 5650 grafikkort som säljes här: Acer TimeLineX AS3820TG-434G64N 13,3-tums laptop med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Laptop 13 - 14 tum

Hur långt sticker detta 9-cells batteri ut? Går det köpa till ett 6-cells batteri och stoppa i utan problem? Var kan jag i sådana fall köpa det? Väger datorn verkligen ändå 1.8kg eller har vikten ökat?

För att kunna lösa er problem vänligen:

TimeLineX modellene blir levert med en 'dings' på undersiden på baksiden som du kan vippe ned for å få bedre ventilasjon under maskinen.

Er litt usikker på dette, men utifra bilder jeg har sett vil ikke dette batteriet stikke ut..

Hälsningar,
Acer Support.

<irriterad sarkasm> Vilket fantastiskt bra svar, svarade verkligen på alla mina frågor utan att utelämna något!</irriterad sarkasm>

Nej men jag tror att jag köper en i vilket fall, stör jag mig på batteriet, om det nu ens sticker ut, så får jag köpa till ett 6-cells...

Permalänk

Ni som har 4820 eller 3820 med 6-cells...har ni den där grejen som Acer support menar att man kan fälla ner för bättre ventilation? och ser den i så fall ut som det som spekulerats vara 9-cells batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexxander:

Ni som har 4820 eller 3820 med 6-cells...har ni den där grejen som Acer support menar att man kan fälla ner för bättre ventilation? och ser den i så fall ut som det som spekulerats vara 9-cells batteriet?

Nope Har inte någon sådan vad jag kan se

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Skrivet av majje:

Nope Har inte någon sådan vad jag kan se

ta lite kort på din dator och visa?

EDIT: Blä, jag kommer få mina pengar om två veckor, så jag kan inte köpa den förrän då.
Tror ni den finns kvar i NetOnNets sortiment om två veckor? :s

Permalänk
Medlem

Nu blev jag plötsligt mer sugen på att köpa 3820TG än 4820TG. Finns det några säkra bevis på att 9cells-batteriet inte sticker ut? Norrmännen verkar inte ha så jättebra koll...

Permalänk
Medlem

Jag står inför exakt samma dilemma: Inte utstickande -> 3820, utstickande -> 4820....

Visa signatur

XizzeriA

Permalänk
Medlem

Min situation är snarare:
Inte utstickande => 3820
Utstickande => 3820 plus inköp av 6-cells batteri

Permalänk
Medlem

För mig är det 3st som "slåss" om platsen i mitt hem.

Inte utstickande => 3820 (ATI HD5650)
Utstickande => 4820
eller
Utstickande => 3820 (ATI HD5470)

Men om ca: en vecka så borde det ramla in lite bilder på 3820 med 9-cell tycker jag.

Permalänk
Medlem

Yeeeeeeessss säger jag bara om 9-cells batteriet INTE sticker ut. Då är 3820 med 5650 genast mycket mer intressant

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk

Jag har snackat med tekniker på Acer, beställde själv 3820 (den bästa med 9-cell) minuterna efter att den dök upp hos Netonnet. Teknikern på Acer tog en titt på bilderna och sa att det helt enkelt handlar om ett infällbart stöd. Så för alla er som tvekar med anledning av bilden som finns där den ser jävligt klumpig ut; ta det lugnt! Den är 28 mm tjock som mest med infällt, inte typ 60

Det enda lite störiga är att den skulle komma i lager i tisdags men sen blev lagerdatum flyttat till torsdag nästa vecka.