Asus UL30JT vs Acer TimeLineX 3820TG (Vilken är bäst?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Haha, är din sambo våldsam eller?

Nej verkligen inte, men spontana utgifter i 10k klassen kanske kan få henne att bli det. Är det verkligen värt att chansa frågar jag mig.

NU är jag sugen på den bärbara.. blir väl att den kommer på måndag då, skulle såklart beställt den innan 15 idag, fast hade jag beställt då hade det blivit en Asus. Lite av ett moment 22.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussii:

Nej verkligen inte, men spontana utgifter i 10k klassen kanske kan få henne att bli det. Är det verkligen värt att chansa frågar jag mig.

NU är jag sugen på den bärbara.. blir väl att den kommer på måndag då, skulle såklart beställt den innan 15 idag, fast hade jag beställt då hade det blivit en Asus. Lite av ett moment 22.

Den var väll ändå livsnödvändig. Hur skulle du kunna leva utan den liksom ?

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Du hittade ju en jättebillig laptop som bara kostade 4k för det va superrea ;D.

Hoppas att ni inte har gemensamt konto på banken

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Någon som har lust att testa om det trådlösa fungerar bra i linux på TimelineX?
Download Ubuntu | Ubuntu
Och välj att köra utan att installera. Förhoppningsvis borde den hitta nätverket etc.
Om någon är jättesöt och testar detta så skriv gärna hur bra det fungerar att röra sig med den etc och om nätverket verkar bli mindre stabilt i linux.
Vad jag fattar så är det ett broadcom ship som är wifi på den och det är lite si och så med dem. Annars så undrar jag om någon vet en liknande laptop fast med intel som wireless, i samma prisklass. Diggar inte asusen riktigt fasten den ligger närmast.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Kom på fråga till, hur mycket tror ni batteritiden droppar från en modell med i5 till i7?

Såg nu också att det finns 3 modeller med olika i5 processorer. Den som netonnet har tydligen den klenaste? Någom som vet om vi i Sverige får modeller med de starkare i5 processorerna hit inom en snar framtid?

Intel® Core i5-430M/i5-520M/i5-540M processor (3 MB L3 cache, 2.26/2.40/2.53 GHz with Turbo Boost up to 2.53/2.93/3.06 GHz, DDR3 1066 MHz, 35 W)

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Skulle någon som fått tag på antingen en acer 3820 eller 4820 kunna ta kort på tangentbordet?
Skulle vilja se hur layouten är, de bilder jag tittat på verkar nämligen ha haft engelsk layout.

Permalänk

Har inte 3820TG minneskortläsare?

Permalänk
Medlem

Väntar med spänning på recension med bilder på 3820TG med 9-cell batteri.......

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av powder:

Borde inte de första ul30jt dyka upp hemma hos dom som har beställt ??? Jag är väntar med spänning på första recensionen....

vad tycker du är det den största skillnaden mellan ul30jt och vt asus david ? om man bortser ifrån CPU och GPU ?

Har nu haft min UL30JT i snart 24 timmar. Är hittils mycket nöjd trots lite installationsproblem i början. Allt fungerar jätte bra och kvalitén är så jäkla mkt bättre än min förra Amilo Xi 1546. Satte in en Intel SSD (testade inte ens med den som följde med).

+
Byggkvalitet
Prestanda
Batteritid
Värt pengarna
Asus support som svarar fort och korrekt via tele

-
Kan ej installera Windows från FAT32 USB-minne, krävdes NTFS.

Största skillnaden är väl Optimus, att den själv växlar mellan de olika grafikkorten automatiskt. Du slipper ändra manuellt.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheddar_bob5:

Har nu haft min UL30JT i snart 24 timmar. Är hittils mycket nöjd trots lite installationsproblem i början. Allt fungerar jätte bra och kvalitén är så jäkla mkt bättre än min förra Amilo Xi 1546. Satte in en Intel SSD (testade inte ens med den som följde med).

+
Byggkvalitet
Prestanda
Batteritid
Värt pengarna
Asus support som svarar fort och korrekt via tele

-
Kan ej installera Windows från FAT32 USB-minne, krävdes NTFS.

Största skillnaden är väl Optimus, att den själv växlar mellan de olika grafikkorten automatiskt. Du slipper ändra manuellt.

Hur är växlingen ? märker man när den byter grafikkort ?? Har du nån gång varit med om ett mellan lägga där datorn inte kan bestämma sig ifall den ska vara i turbo eller inte ?

Permalänk
Medlem

för övrigt så har 3820TG kommit ut i 2 netonnet lagershopar ( Göteborg och Ullared ) när den kommer till malmö så är jag den första på plats :D. Jag misstänker att alla butiker kommer att ha dom i lager imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av powder:

Hur är växlingen ? märker man när den byter grafikkort ?? Har du nån gång varit med om ett mellan lägga där datorn inte kan bestämma sig ifall den ska vara i turbo eller inte ?

Växlingen mellan Performance och power saving tänker man på (man ändrar själv) då skärmen blinkar till och lite annat ändras. Vad gäller växlingen av grafikkort har jag lite svårt att bedömma men satt igår en stund och märkte att den helt plötsligt blev väldigt sval och tyst (efter att alla drivruitner installerats), vilket antagligen betyder att den böt grafikkort. Så OM det var att den böt, svar NEJ du märker inte att den byter!

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

9-cell batteriet är enormt! Det är alltså inte fråga om infällbart stöd. Ser helt jävla groteskt ut. Den går tillbaka direkt.

Permalänk
Skrivet av golanisheli:

9-cell batteriet är enormt! Det är alltså inte fråga om infällbart stöd. Ser helt jävla groteskt ut. Den går tillbaka direkt.

Bilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racemouse:

Har inte 3820TG minneskortläsare?

Det verkar sitta en på framsidan i höjd med Ctrl- och Fn-tangenterna. Dock märkligt att Netonnet inte har med det i den tekniska specen.

Skrivet av ecksun:

Skulle någon som fått tag på antingen en acer 3820 eller 4820 kunna ta kort på tangentbordet?
Skulle vilja se hur layouten är, de bilder jag tittat på verkar nämligen ha haft engelsk layout.

Vet inte vad engelsk layout innebär men den jag såg hade svenska tecken och våran större enter/return-tangent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golanisheli:

9-cell batteriet är enormt! Det är alltså inte fråga om infällbart stöd. Ser helt jävla groteskt ut. Den går tillbaka direkt.

Jag säger detsamma, BILDER vill vi se

Gärna med nån tändsticksask eller likande jämte så man verkligen ser hur stort det är..

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

9-cellsbatteriet är jääääättestort, men jag behåller datorn och köper till ett 6-cells. För övrigt sitter en kortläsare i fronten.

Permalänk
Skrivet av hygren:

9-cellsbatteriet är jääääättestort, men jag behåller datorn och köper till ett 6-cells. För övrigt sitter en kortläsare i fronten.

Bra bra med läsaren.
Posta lite bilder på den nu!

Permalänk
Medlem

Knäppte lite bilder med mobilen, kanske går att se något.

Index of /3820tg

EDIT: Ursäkta kaoset i bakgrunden på bilderna

Permalänk
Medlem

Så nu när vi konstaterat att niocellsbatteriet är utstickande, kan man få 3820 med det mindre batteriet och Radeon HD 5650, eller måste man välja 14-tum varianten?

Permalänk
Medlem

Groteskt ja, men jag kommer ändå att använda det.

Har just nu en HP 2510p med tre batterier, 3-cell, 6-cell och ett hiskeligt, fult 9-cell batteri. Ändå är det den som jag använder mest, speciellt om jag ska ut någonstans.

Jag kan lita på att jag klarar mig en hel dag på en laddning. Dessutom får jag automatiskt en lagom vinkel på tangentbordet och bra luftgenomströmning under datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leffo1:

Så nu när vi konstaterat att niocellsbatteriet är utstickande, kan man få 3820 med det mindre batteriet och Radeon HD 5650, eller måste man välja 14-tum varianten?

14-tummarn verkar vara slut nu på netonnet.. men finns på tex komplett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygren:

Knäppte lite bilder med mobilen, kanske går att se något.

Index of /3820tg

EDIT: Ursäkta kaoset i bakgrunden på bilderna

Kan du väga den på en våg och kolla hur mycket mer den väger än 1.8kg? Tack.

Tycker också den ser lite väl stor och ful ut. Men kanske bra vinkel och luftkonditionering.
Sen kanske det blir svårare och ta med sig datorn i en sån väska pga av batteriet hmmm.

Kanske också ska köpa till en 6cell. Men då undrar jag var man köper dessa ifrån?

edit: Såg att acercomputer har egen sida där dom säljer saker. Fanns olika batterier till olika modeller. Men inte till 3820TG. Kanske man får vänta tills dom får in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygren:

Knäppte lite bilder med mobilen, kanske går att se något.

Index of /3820tg

EDIT: Ursäkta kaoset i bakgrunden på bilderna

Har du lust att titta om batteritiden stämmer? Dvs de 12 timmar som utlovat?

Permalänk
Medlem

Ska testa den ordentligt i helgen, men först ska jag installera om den med Intel SSD istället. Hoppas det går att använda produktnyckeln till en ny installation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Du hittade ju en jättebillig laptop som bara kostade 4k för det va superrea ;D.

Hoppas att ni inte har gemensamt konto på banken

med ett enormt batteri så jag va tvungen att köpa nytt

Skämt åsido så gillat jag tanken på den fina batteritiden så jag behåller säkert det men med ett 6cells till.
Några tips på var man fixar ett sånt?

Permalänk
Medlem

Jag har lagt en supportfråga på acer store gällande 6-cells batteri. Postar här om/när jag får svar.

Permalänk
Medlem

Här ser ni några bilder jag tog...

Minhembio.com - Hemma hos samuels3 - Acer TimelineX 3820

Har inte hunnit testa mer, men den e riktigt läcker. Otrolig kvalitetskänsla!

Visa signatur

LACIE 324

Permalänk
Medlem
Skrivet av hygren:

Jag har lagt en supportfråga på acer store gällande 6-cells batteri. Postar här om/när jag får svar.

Då avvaktar jag längtar för övrigt ihjäl mig till måndag. Haha

Permalänk

Jag hann inte fixa bilder eller så innan, hade på tok för bråttom till tåget. Sitter och skriver på den nu faktiskt, bestämde mig för att behålla den eftersom jag kan köpa till ett mindre batteri senare. Skulle jag skicka tillbaka den så blir det inget 5650. Ikväll får jag smälla in en ren kopia 7 och sen bedöma prestandan.

Vad jag kan säga är att den känns väldigt solid, är skön att skriva på och ger mycket fin respons.