Bygg "öldator" med Chieftec

Permalänk
Medlem

hmmm,
tror inte det där är en dator för riktiga hardcore nördar!

Byt ut ölen mot cola så blir det nog mer passande!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhenPhantom:

Blir inte ölen varm?

Na, ölen ska ju bara rinna igenom en slang i datorn så tror knappast ölen hinner bli så varm. Fördel är förstås om man råkar ha en kyl bredvid datorn. Kall o god öl!

@ Piece of Cake

Bara för att man dricker alkohol så behöver man inte bli dyngpackad och sätta på fulla tjejer. Man kan ju dricka måttligt och ha kul utan att tappa kontrollen och göra bort sig.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotfuzz08:

@ Piece of Cake

Bara för att man dricker alkohol så behöver man inte bli dyngpackad och sätta på fulla tjejer. Man kan ju dricka måttligt och ha kul utan att tappa kontrollen och göra bort sig.

Vet, men mina klasskamrater verkar inte veta det...
Vilket inte ändrar på att jag helt enkelt tycker att det smakar dåligt.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hjälpsam

Det är som sagt menat som ett skämt och gillar man inte öl, får man väl dricka något annat tex läsk eller kolsyrat vatten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Den stora frågan är hur pass bra vore att kyla datorn med.

Permalänk

Öldator+vattenkylning = ultimate combo , borde ju funka 100% :):)

Permalänk

Hahah, vad folk började rage:a efter vad jag sa xD. Kan tillägga att jag tycker öl inte är speciellt gott, varm öl ännu mindre (tror jag ). Kan inte göra annat än att hålla med Piece of Cake. Det finns få/noll fördelar med att dricka alkohol.

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem

Dom använder ju ingen restriktor(sytråds) slang det blir ju typ bara skum utan

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Fredrik4870:

Hahah, vad folk började rage:a efter vad jag sa xD. Kan tillägga att jag tycker öl inte är speciellt gott, varm öl ännu mindre (tror jag ). Kan inte göra annat än att hålla med Piece of Cake. Det finns få/noll fördelar med att dricka alkohol.

Klart att det är vettigt att vara försiktig med alkohol, du behöver inte försvara att du låter bli.
Själv är jag tyvärr inte alltid helt vettig, med det är en annan historia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Bas Rutten:

hmmm,
tror inte det där är en dator för riktiga hardcore nördar!

Byt ut ölen mot cola så blir det nog mer passande!

Joltcola isf ^^

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAiKoU:

Du menar alkoholism, va?

Lugn, han är absolutist

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fredrik4870:

Hahah, vad folk började rage:a efter vad jag sa xD. Kan tillägga att jag tycker öl inte är speciellt gott, varm öl ännu mindre (tror jag ). Kan inte göra annat än att hålla med Piece of Cake. Det finns få/noll fördelar med att dricka alkohol.

Absolut inget fel att inte dricka alkohol men sen då man börjar klaga på de som gör de så blir det ju annat.

Permalänk

Blir inte ölen varm då? :\
Fyll den med kaffe istället vetja

Permalänk
Medlem

Hahaha. kungligt ju! slipper man öppna flaskorna medans man lirar! risken är väl att man aldrig tar sig igenom ett spel och har 3000 arga svarsinlägg i diverse forum, Hahahahaha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Hedersmedlem

Varför sätter de bara inte in tanken i datorn så har man ju en portabel ölmaskin (alternativt någon annan dryck).
Angående alkoholism så känner jag många som är minderåriga och dricker rejält (inte något måttligt festande) och dessutom vinner inte fördelarna över nackdelarna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Strunta i att diskutera alkohol i tråden och se den för vad det är, en kul moddning Har alltid köpt förklaringen med de för borrade hålen i chassit skulle vara tillför vattenkylning.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kaya:

Varm öl? nee bättre med en fermi och lite snabbkaffe istället, perfekt på morgonen

Nja, fritera lite pommes fries till middag

Visa signatur

Väldigt många tror på den där BLÅsta, BLÅljugande Moderaten... Mytoman, Myglare..

Permalänk
Medlem

Väntar ivrigt på att få se en "kylväska datorlåda" med inbyggd öl/läsk tapp kran i galleriet.
Ett bra utgångs objekt här !
9´C är ju rätt lagom temp både på hårdvara och drickvara...
Sätt igång och MODDA !!

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Skrivet av kaya:

Varm öl? nee bättre med en fermi och lite snabbkaffe istället, perfekt på morgonen

Japp, koka kaffe på fermi, fina grejer.

OnT: Fint, men skulle nog haft läsk. Kul om tanken skulle spricka

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Öldator+vattenkylning = ultimate combo , borde ju funka 100% :):)

HAHAHAHAHA

Jag är helt klart dålig i huvudet idag, skyller det på dålig sömn. Som om vattnet från vattenkylningen skulle kyla ned ölen/jolt. Helt otroligt ibland tänker man inte med hjärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazter:

Tycker det är vettigt att följa sådana regler. Man ska inte börja för tidigt då det ökar chanserna för alkoholism.

Chansen för att alkoholism är en possitiv företeelse tror jag nog inte många håller med dig om
Alkoholism är vanligen ett resultat av överkonsumering. Det är ingen som säger att man MÅSTE dricka sig redlös. En öl kan faktisk var både god och tillräcklig. Förbud har bara motsatt verkan, det är min övertygelse.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Inget fel på en öl, eller alkohol, så länge man inte blir full, då blir man bara till problem
Tyvärr är det alltför få som har vett i sitt drickande, Jolt FTW! (som gick i KK btw). Kul mod iaf, vore helt klart en höjdare att ha i hemmet bara för att...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Viljan? Det är inte direkt så att jag behöver stänga in mig själv för att inte gå ut och festa (= dricka).
Tycker bara att alkohol är äckligt och efter att ha läst vad den kan göra med kroppen och sett hur folk beter sig när de är fulla så är jag inte frestad direkt. Fastän typ 90 % av min klass har s.k. "krök" varje helg där vodkan, dompan och vinet rinner i floder.
Känner inte heller för att ha sex med en tjej bara för att hon är för full för att inse att jag är för ovältränad för hennes smak.

Men, men, nog med off topic nu.

ON Topic: Gillar idén, tror dock inte att man ska ha komponenter i datorn utan att det bara är för synes skull.

Jag har inga problem med att du inte gillar att dricka alkohol men jag gillar inte att du drar slutsatser om folk som gör det.

Kan själv säga att jag undvikit att sätta på fulla tjejer för det mesta för att inte hamna i emo-drama. Visst har det hänt då o då men inget att hänga upp sig på.

Hur som helst tycker jag att varje person ska få göra som dom vill, supa eller inte. Jag tycker personligen att det är gott att dricka sig lite småfull på dagar då jag är ledig eftersom det är något jag är van vid. Om det är hälsosamt eller inte låter jag någon annan avgöra

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Modden nästan skriker Chalmers! Kombinationen med vattenkylning skulle nog funka perfekt när man vill häva öl, då ölen helst ska vara 45-47°C. Eller om man är lika konstig som jag som tycker att varm öl är godare än kall

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakuni:

Modden nästan skriker Chalmers! Kombinationen med vattenkylning skulle nog funka perfekt när man vill häva öl, då ölen helst ska vara 45-47°C. Eller om man är lika konstig som jag som tycker att varm öl är godare än kall

Haha jävlar vad vidrigt! Varm öl är inte nice.

Visa signatur

[Chassi: Lancool PC-K62] - [PSU: Xilence 600W] - [MoBo: Asus P5KPL-C] - [CPU - Q6600 @ 2.40 GHz med stockkylare] - [GPU: Nvidia 8800GT] - [Minne: Apacer 2x2GB av okänd frekvens] - [HDD 1: Seagate 250GB] - [HDD 2: WD 500GB] - [Ljud: X-fi Fatal1ty Champion + Z-5500] - [Fläktkontroller: Zalman ZM-MFC 1 Plus] - [Skärm: Samsung SyncMaster 226BW] - [Tangentbord: Razer Tarantula] - [Mus: Logitech MX518] - [Musmatta: Steelseries av okänd modell] - [Headset: Razer Carcharias] - [OS: Windows 7]

Permalänk

Rolig idé

Om ölen blir varm så får man ta och använda kranen tills hela datorn är kall...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Skrivet av Blazter:

Tycker det är vettigt att följa sådana regler. Man ska inte börja för tidigt då det ökar chanserna för alkoholism.

Skitsnack, 95% av folket dricker innan 18 (och det rejält). Hur många blir alkoholister? Nä, juste.
Det är rent BS men såna regler, det är bättre att börja tidigt och lära sig att respektera skiten. I Danmark t.ex brukar ungdomar under 18 få dricka öl till maten hemma, funkar perfekt. Då lär de sig att hantera alkoholen och att det inte blir en sån stor grej av det. I Sverige är det verkligen antingen eller, antingen blir man helt jävla dyngrak eller så dricker man inte alls. Tycker att mellanläget är bäst, man kan ta en öl eller två om man käkar nån god mat eller tittar på fotboll osv. Har jag inte rätt? Man måste lära sig att en öl räcker, det är allt.

Visa signatur

Intel 2500K | GPU? | MSI Z77A-GD45 | 8GB | Win 7 Pro 64

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenkeOSD:

Snacka om king! En ölkyld dator. Bara ta en kall staropramen från kylen och hälla den rakt ner i radiatorn. Men finns det en kran längst fram finns det ju risk att komponenterna överhettas allt eftersom kvällen rullar på

Tänkte precis samma sak, men sen fick jag en om möjligt ännu bättre idé:
En kaffeautomat med ett vattenkylt GTX 480 som vattenkokare! Det borde ju passa alla nördar bättre. Vill man ha kaffet extra hett kör man lite Furmark först.

edit: jag var visst inte den första som fått denna snilleblixt. ^^

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Kul, men med den lösningen hade man kunnat sätta "tappen" på sid-plåten samtidigt som man kan behålla alla 'vitala' datordelar i burken. Fungerande dator med fungerande öltapp!

Överkurs; skaffa en tunna Ale av lämpllig sort och kör genom vattenkylnings-slingan, ljummen öl och kylddator på en gång. Dock får man dricka mycket eller ha ett stort klientel för att hålla datorn kyld en längre tid... ^^

Har ett svagt minne om att öl faktiskt är rätt bra kylmedel i vätskekylda datorer... Ska se om jag kan hitta testet.

[EDIT]
Min jobbdator är kass och laddar inte alla sidor till 100%, så jag har lite svårt att hitta en länk men det var Tom's Hardware som jämförde olika vätskor i vätskekylda datorer. Prova att gå in på deras hemsida och sök på "beer as coolant" så får du upp resultaten.

Ny info
Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Altså...Jag blir ju inte ölsugen när jag ser datorn...Öl är gott men att ha öl i datorn känns om som EPIC FAIL.
I sånna fall får ju hela datorn se ut som en ölkegg eller tunna på något vis.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/