Permalänk
Medlem

Skadligt för processorn ?

Tja !
Jag kommer med en liten noob fråga.

Är det skadligt på något sätt för prollen att folda dygnet runt ?
eller sliter det ut processorn på något sätt?

kollade över lite hur mkt % på prollen det drar att ha igång Folding@home och det är ~25% förbrukning.

jag har bra kylning i övrigt så det är inga problem, men det känns endå fel att den ska dra ~25% hela tiden vilket jag tror kommer slita ut den fortare.

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk

De är nog ingen fara för CPU så länge den håller sig på en jämn, normal tempratur.

Processorn är juh faktiskt gjord för att arbeta, så jag tror inte att den tar nån skada utav att stå o göra det den är byggd för.

De är va jag tror/tycker, men är för trött för att skriva mer.

Hoppas du får ditt svar

MvH Andreas

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk

Så länge man har bra pasta och bra kylning så bör det inte vara skadligt. sen så om du tappar 2% prestanda om 5 år så har du säkerligen redan byggt en ny bättre dator

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Så länge man har bra pasta och bra kylning så bör det inte vara skadligt. sen så om du tappar 2% prestanda om 5 år så har du säkerligen redan byggt en ny bättre dator

jo det är sant , jag uppgraderar så fort en ny sockel kommer ut

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem

För att vara på den säkra sidan bör man inte max-överklocka om man hade tänkt folda 24/7. Något snäpp under överklockningsbarriären (i.e. ~3.6 istället för ~4.0 GHz för vanliga Nehalems) och allt bör vara OK, även långsiktligt talat. Du behöver troligen inte oroa dig för din konfiguration.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Nej, man förlorar ingen prestanda alls.

Skrivet av Weeblie:

För att vara på den säkra sidan bör man inte max-överklocka om man hade tänkt folda 24/7. Något snäpp under överklockningsbarriären (i.e. ~3.6 istället för ~4.0 GHz för vanliga Nehalems) och allt bör vara OK, även långsiktligt talat. Du behöver troligen inte oroa dig för din konfiguration.

Det kan nog vara en fördel. Folding 24/7 på en kraftigt överklockad och övervoltad processor (eller GPU för den delen) kan slita ut den ganska fort - speciellt om temperaturen är hög. Kanske inte så att den går sönder helt utan så att man får dra ner klocken (bästa alternativet) eller öka spänningen (inte så bra alternativ eftersom det ökar slitaget ytterligare) för att få den stabil igen. Men kör man standard-klock/spänning eller lätt överklockning är det ju ingen fara. Då håller den troligen väldigt många år. Iofs är det inte klocken i sig som sliter mest utan det är främst hög spänning och hög temp som är värst.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Skrivet av m3tr0:

Nej, man förlorar ingen prestanda alls.

Det kan nog vara en fördel. Folding 24/7 på en kraftigt överklockad och övervoltad processor (eller GPU för den delen) kan slita ut den ganska fort - speciellt om temperaturen är hög. Kanske inte så att den går sönder helt utan så att man får dra ner klocken (bästa alternativet) eller öka spänningen (inte så bra alternativ eftersom det ökar slitaget ytterligare) för att få den stabil igen. Men kör man standard-klock/spänning eller lätt överklockning är det ju ingen fara. Då håller den troligen väldigt många år. Iofs är det inte klocken i sig som sliter mest utan det är främst hög spänning och hög temp som är värst.

men ett par transistorer bör då då och då så att man förlorar prestanda efter ett par år/tiotal år skulle jag inte se som något konstigt.. men 200st hit elelr dit när det finns ett par miljoners av de så är det knappt ens mätbart.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

men ett par transistorer bör då då och då så att man förlorar prestanda efter ett par år/tiotal år skulle jag inte se som något konstigt.. men 200st hit elelr dit när det finns ett par miljoners av de så är det knappt ens mätbart.

Vad svammlar du om? Slitaget påverkar inte prestandan. Det är stabiliteten som påverkas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Livslängden påveråkas ju såklart men nog så lite att du hinner byta upp dig innan det skulle faila pga detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3tr0:

Vad svammlar du om? Slitaget påverkar inte prestandan. Det är stabiliteten som påverkas.

Men kan inte flekärniga processorer idag komma runt stabilitetsproblem pga detta genom att låta någon annan kärna än den defekta köra igenom den data som failades att köra?
Hade för mig det :/

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Men kan inte flekärniga processorer idag komma runt stabilitetsproblem pga detta genom att låta någon annan kärna än den defekta köra igenom den data som failades att köra?
Hade för mig det :/

Hur vet processorn att den har räknat fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Hur vet processorn att den har räknat fel?

Sicken tankevurpa av mig.
Men mjukvara kan väl skicka åter instruktioner som blir fel och låta processorn använda annan kärna?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Sicken tankevurpa av mig.
Men mjukvara kan väl skicka åter instruktioner som blir fel och låta processorn använda annan kärna?

Hur vet mjukvaran att processorn har räknat fel?

Även om det finns problemtyper där lösningen är relativt billig att verifiera (t.ex. NP-problem) så finns det ingen vettig universallösning annat än att hela tiden räkna dubbelt/trippelt. Extra kostnader för ett "omröstningssystem" och kraftigt reducerad prestanda tilltalar inte dem flesta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=FULLMOON=-:

men 200st hit elelr dit när det finns ett par miljoners av de så är det knappt ens mätbart.

Pajar så mycket som en enda transistor i din processor slutar den fungera eller så räknar den fel. Beroende på var felet uppstår så påverkar det bara någon enstaka instruktion som kanske sällan körs, eller så kör det sig direkt så fort strömmen slår till.

Skrivet av Alakai:

Intels nya 8-kärnors Xeonproppar kan göra detta om vissa typer av fel uppstår (och mainframes kan även fånga i stort sett alla beräkningsfel då de kör samma instruktioner på multipla processorer och jämför resultaten), men vanliga processorer saknar hårdvara för att detektera de flesta typer av fel. Cacheminnen brukar ha ECC-skydd, men det gör ju bara att datorn blåskärmar om ett fel hittas... Det hjälper inte om det redan gått snett.

Det är en kostnadsfråga helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arctunix:

Hur vet mjukvaran att processorn har räknat fel?

Även om det finns problemtyper där lösningen är relativt billig att verifiera (t.ex. NP-problem) så finns det ingen vettig universallösning annat än att hela tiden räkna dubbelt/trippelt. Extra kostnader för ett "omröstningssystem" och kraftigt reducerad prestanda tilltalar inte dem flesta.

Gha, inte min dag i dagarna >.<
Men då borde det alltså finnas mjukvara för att testa ifall en processor räknar fel eller ej, även om den alltså bara används för felsökning då snabbt≠NP? Hum, något man hittar hos Intel?

Skrivet av LennyV:

Intels nya 8-kärnors Xeonproppar kan göra detta om vissa typer av fel uppstår (och mainframes kan även fånga i stort sett alla beräkningsfel då de kör samma instruktioner på multipla processorer och jämför resultaten), men vanliga processorer saknar hårdvara för att detektera de flesta typer av fel. Cacheminnen brukar ha ECC-skydd, men det gör ju bara att datorn blåskärmar om ett fel hittas... Det hjälper inte om det redan gått snett.

Det är en kostnadsfråga helt enkelt.

Vilket gav mid delvist svar på frågan. Lite som jag tänkt, att olika kärnor (eller mjukvara) räknar på samma instruktioner. Fast jag tänkte mig att det på något magiskt sätt skulle räknas om när processorn "gör fel", heh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Vänta nu, ECC kan ju både detektera och rätta till ett fel så en eventuell blåskärm borde väl bara hända i fallet utan ECC. Fast minnes/cache-fel måste nog ända vara rätt ovanligt - för nån som klarar av att hantera sin dator alltså. Jag kör utan ECC på cachen och minnet och datorn går hur stabilt som helst trots att den foldar 24/7.

Iaf så verkar ju FAH ha nån slags feldetektor i deras mjukvara men det rättar dock inte felet och den gör inte om beräkningen för det blir bara EUE istället. Pandelab får åtminstone reda på det. Hörde nånting om att Pandelab kör varje WU flera gånger som en slags felkontroll förresten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En snabb fråga bara !

Nu när jag foldar så har jag bara fått xx/250 Wu's , säkert i en hel vecka med bara den. Jag får aldrig typ xx/2500 och de andra längre :/ någon som vet varför ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NYYankee:

En snabb fråga bara !

Nu när jag foldar så har jag bara fått xx/250 Wu's , säkert i en hel vecka med bara den. Jag får aldrig typ xx/2500 och de andra längre :/ någon som vet varför ?

Kan du kanske formulera om dig för jag förstår ingenting av vad du har skrivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

så här menade jag

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NYYankee:

Kan vara så att de lagt ut ett par nya projekt med WU:s av just den storleken (250) och att de på 2500 är färdiga eller nästan färdiga och det därför råder brist på dem? Svårt att veta, lättare hade varit om du försett oss med deras projektnummer, typ p5735.

Är PPD:n sämre i.o.m. de nya WU:arna eller var det bara av ren nyfikenhet? :happy:

Permalänk
Medlem
Skrivet av él Mero:

Kan vara så att de lagt ut ett par nya projekt med WU:s av just den storleken (250) och att de på 2500 är färdiga eller nästan färdiga och det därför råder brist på dem? Svårt att veta, lättare hade varit om du försett oss med deras projektnummer, typ p5735.

Är PPD:n sämre i.o.m. de nya WU:arna eller var det bara av ren nyfikenhet? :happy:

nu är det så att jag är ny inom detta och förstog bara lite av vad du sa.

projekt nummer är :6501

PPD ?

Visa signatur

Citera för svar!