Finns det något värde i att köpa ett Am3-kort?

Permalänk
Medlem

Finns det något värde i att köpa ett Am3-kort?

Nu böt jag ut hela tråden men fick ingen respons så tyckte det var bättre att göra på detta viset.

Jag spelar i princip endast med min dator. Inge ps eller andra multitask-program.

För tillfället sitter jag på det i sign, vilket IMO inte är så extremt bra.
Min kompis hävdar dock att det är helt ok och tycker inte jag bör uppgradera pga pengar/prestanda!

Jag är för tillfället sugen på att skaffa ett AM3-MoBo som ger möjligheter till CF, ddr3 samt bättre processorer än den jag har för tillfället. Detta skall lira med en Phenom II X4 955BE och grafikkortet jag har i sign, och tanken är då att jag fyller på med ett likadant någon/några månader senare.

Nu vill jag veta från er som kan mer än mig, och troligen mer än min polare, är det värt att lägga de 2-3k på denna uppgradering? Jag anser att det är det, framförallt eftersom det öppnar upp för mycket bättre uppgraderingsmöjligheter i framtiden, så som CF, Thuban osv.

han hävdar som sagt att det är pengar i sjön mot prestanda samt att jag inte kommer märka ett skit när jag spelar.

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning varför man inte skulle köpa AM3 med DDR3 om man satsar på ett nytt AM3-system från grunden. Visserligen har du DDR2-minne du skulle kunna återanvända med ett AM2+ moderkort men då får du ju kanske problem med bios-kompabiliteten istället.

Du ska ha DDR3 om du har AM3-moderkort. AM3-processorer funkar även i AM2+ moderkort med DDR2-minne men då kan det behövas biosuppdatering. För AMD X6 kan det behövas biosuppdatering även för AM3-moderkort så det gäller ju att kolla upp om stödet finns om man inte redan har någon annan AM3-processor liggandes.

Då X6 lanseras samtidigt som 800-serien styrkretsar så är det väl ett bra antagande att något sådant moderkort bör kunna funka. Kolla moderkort-tillverkarnas hemsidor om vilka moderkort och vilka bios som krävs för att X6 ska fungera. Dubbelkolla med butiken när du köper att grejerna verkligen är kompatibla.

Permalänk
Medlem

Visserligen skulle det vara trevligt att slippa uppdatera bios, å andra sidan kommer detta endå behöva göras med x6-prollen!

ddr2 har jag ju som sagt redan, och då minnena såvitt jag vet påverkar spelprestandan ytterst lite (skall uteslutande användas till spel) och minnena jag för tillfället har är helt ok så skulle man ju kunna spara in lite pengar där!

Ang am2+ läste jag något om att 790gx-chippet är att föredra, stämmer det?
Och missuppfattar jag något om jag förstår det som så att am2+-mobos ej är kompatibla med phenom2 utan bios-uppdate?

Kikade lite på detta kort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=332486 , kan det vara något tro?
Alt detta, am3 och ddr2&ddr3 (?) http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=409628

EDIT: hur står sig phenom två med 4 stickor (8gb totalt) ?