WD levererar fler hårddiskar än Seagate

Permalänk
Melding Plague

WD levererar fler hårddiskar än Seagate

Det går bra för hårddisktillverkaren Western Digital, som i det tredje kvartalet för första gången levererade fler hårddiskar än konkurrenten Seagate.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det framgår inte av artikeln med är WD den största leverantören av hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Seagate och alla deras problem med 1TB diskarna, vilken version det nu var, har därmed inte passerat obemärkt kanske?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Det framgår inte av artikeln med är WD den största leverantören av hårddiskar?

? Det är just det hela artikeln handlar om... WD sålde 800'000 fler än Seagate, så ja, WD är störst.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Seagate och alla deras problem med 1TB diskarna, vilken version det nu var, har därmed inte passerat obemärkt kanske?

Kan nog vara så. Men jag tror också det beror på att WD har sina raptor serier mm vilket kan göra att folk som köper en raptor och behöver ex en disk på 1tb köper den av WD eftersom raptorn presterar så bra. Typ som med allt annat har man det bästa på marknaden så tänker många att även de billigare produkterna man har är bättre än konkurrenternas. Eller är jag helt fel ute?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Permalänk

Bra

Tycker att företag som gör dåliga produkter förtjänar att bli utknuffade!

Visa signatur

Balle

Permalänk

Har WD och rekomenderar det till kunder, har själv aldrig upplevt några problem så det är inte speciellt förvånande att höra med tanke på att det är företag som HP som konsumerar flest diskar.

Permalänk
Medlem

WD har jag stort förtroende för även om jag inte har något bristande förtroende för Seagate idag heller. Priserna är ju nästan vansinnigt låga nu, kanske 2 TB versionerna är nere vid 1000 kr strecket inom några månader.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Äger inte Seagate Maxtor eller vilka det var? isf bör väl 'deras' försäljning överstiga det ändå?

51 Miljoner diskar från ett företag så minst 100miljoner diskar från två företag på ett år det är inte så dåligt det snittsiffra på 500gb kanske

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Seagate köpte Maxtor tror jag, efter det förlorade jag mitt förtroende för Seagate. Samsung eller WD is the way to go enligt min erfarenhet. Presterar bra och fungerar klanderfritt.

Permalänk
Medlem

Kul för WD...men måste hålla med att de gör de bästa hårddiskarna..Tror inte jag kör just nu på något annat....t.o.m lödde in en 250gb i min netbook...och fungerar bra sedan 1:halvt år nu...

Föresten...jag hag har en samsung hårddisk också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Kul för WD...men måste hålla med att de gör de bästa hårddiskarna..Tror inte jag kör just nu på något annat....t.o.m lödde in en 250gb i min netbook...och fungerar bra sedan 1:halvt år nu...

Föresten...jag hag har en samsung hårddisk också...

...

Permalänk
Medlem

Sitter ju själv på en WD Black 1TB och är väldigt nöjd, blev en likadan till brorsan nu också (fast Green).

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Seagate köpte Maxtor tror jag, efter det förlorade jag mitt förtroende för Seagate. Samsung eller WD is the way to go enligt min erfarenhet. Presterar bra och fungerar klanderfritt.

Seagate köpte upp Maxtor -06.

Jag har haft Samsung, Seagate, WD, Hitachi och "gamla" Maxtor - aldrig upplevt problem med någon disk förutom den gamla Maxtor-disken. Relativt kort livslängd, högljudd, slö.

Det tkr jag är ett bevis på att inget utav företagen är "sämre" rent allmänt. Sen har alla företag någon gång skeppat något av mindre lyckad kvalité osv. Företagen emellan har väl lite olika inbäddade tekniker m.m. också.

Sen vill jag minnas att Seagate är det "äldsta", "största" företaget med över 1 mille sålda enheter sedan starten? Något sådant rapporterade ju Swec om för några månader sen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Blev rädd för seagate efter deras fail med.

Har alltid blivit samsung eller westerndigital efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Kul för WD...men måste hålla med att de gör de bästa hårddiskarna..Tror inte jag kör just nu på något annat....t.o.m lödde in en 250gb i min netbook...och fungerar bra sedan 1:halvt år nu...

Föresten...jag hag har en samsung hårddisk också...

Samsung Spinpoint F3 är snabbare, svalare och tystare än WD Caviar Black...och dessutom billigare. Jag har en av båda, och ingen har gått sönder än..

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

"gamla sega" ssd - tekniken...

Jag hoppas att denna minnestekniken kommer in i hårddiskar snart:
http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=51198
eller vem vill inte ha en ssd som är 100tals gånger snabbare

Viktigaste bitarna ur artikeln för dom som inte orkar läsa hela:

"Halvledarbolaget Numonyx släpper sitt första kommersiella fasväxlande minne. Minnet är tillverkat i 90 nm, rymmer 128 Mbit, finns i volym och siktar på en plats i inbyggnadstillämpningar."

"Han nämner också att den fasväxlande tekniken gör att minnet kan skrivas omkring 300 gånger snabbare än dagens flashminnen samt att det kan skrivas bit för bit. Ett flashminne kan enbart ändras ordvis."

"Redan mot slutet av året kommer företaget att släppa prover av fasväxlande minnen i 45 nm. Då handlar det om minnen på 1 Gbit med NOR-gränssnitt som vill in i mobiltelefoner. Kort därefter, strax efter årsskiftet, ska det vara dags för ytterligare minnen i 45 nm med energisnåla (low power) DRAM-grässnitt som vänder sig till datorvärlden."

Mer info om fasväxlande minne här (länk finns i artikeln också): http://www.etn.se/index.php?option=com_content&view=article&id=50420

Lite mer on-topic: Jag har en hel bunt med gamla segate hårddiskar från 80gb (IDE) upp till 320gb (SATA) (320orna använder jag fortfarande i en raid0) och alla funkar än idag. Men sedan ett bra tag tillbaka skiftade jag över till WD (när seagate började få sina problem...) och har numera även en bunt med 500 och 750 diskar från WD som även dom fungerat problemfritt (kör dom på en SATA switch: 1->5 portar). Dock ingen erfarenhet av samsung diskar.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Gött mos! Kör WD 1TB diskar i servern. Dock får det väl bli samsung när jag snart köper mer disk för WD går inte att söva med hdparm under senare linux. Iaf inte på min ubuntu server 9.10.

Permalänk

Väntar med spänning på vad dom kan göra med SSD marknaden! För någon gång bör dom ju kunna komma med ett alternativ som t.om. kan slå Intel lite på fingrarna.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Förstår inte ditt citat...men om det är att jag lägger ... mellan menigarna...så får du PM:a mig, så vi kan diskutera det utan tillsammas.

Permalänk
Skrivet av AmiDonk:

Kul för WD...men måste hålla med att de gör de bästa hårddiskarna..Tror inte jag kör just nu på något annat....t.o.m lödde in en 250gb i min netbook...och fungerar bra sedan 1:halvt år nu...

Föresten...jag hag har en samsung hårddisk också...

Du skulle faktiskt kunna skriva bättre. Ditt "språk" är irriterande...provocerande kanske?...

Permalänk
Medlem

Har tidigare alltid gillar Seagates hårddiskar, tills jag köpte en 400gb som sitter i min stationära nu. Köpte den för något år sedan och från början lät den som ett jetplan och var otroligt seg, verkligen nedgradering från WD disken jag hade före. Efter ca ett år så blev det skadade clusters på disken, knappt använt den 600 timmar om jag kommer ihåg rätt. Skickade in den på garanti och fick en ny men likaväl så låter även den här illa och är otroligt seg.
Efter att ha läst otroligt många som haft problem med deras seagate hårddiskar känns det som att det blir en chansning och köpa en till av dem så nästa disk ser ut och bli antingen WD eller Samsung.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Kul Western Digital har endast en erfarenhet från WD och då i form av en extern hårddisk (Elements). Den fungerade fint o va riktigt snabb för o va extern, men drogs med stora problem sista månaderna jag hade då den kunde vipps sluta fungera, datorn tyckte jämt den hade felaktiga sektorer och ville formatera den. Garantin hade gått ut så skruvade upp den o hittade ett skumt brännmärke på USB-kretsen. Tog ut hårddisken o körde den som internt med SATA, fungerade fint

Kör Samsung Spinpoint F3 som systemdisk numera, men utesluter absolut inte en framtida WD-disk trots kvaliten hos Elementsdisken.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av r:Grid:

Kul Western Digital har endast en erfarenhet från WD och då i form av en extern hårddisk (Elements). Den fungerade fint o va riktigt snabb för o va extern, men drogs med stora problem sista månaderna jag hade då den kunde vipps sluta fungera, datorn tyckte jämt den hade felaktiga sektorer och ville formatera den. Garantin hade gått ut så skruvade upp den o hittade ett skumt brännmärke på USB-kretsen. Tog ut hårddisken o körde den som internt med SATA, fungerade fint

Kör Samsung Spinpoint F3 som systemdisk numera, men utesluter absolut inte en framtida WD-disk trots kvaliten hos Elementsdisken.

Var ju inte själva diskens fel då? Bara USB-kontrollerns?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Har 2 seagate 500Gb 1st 7000.10 och 1st 7000.11 båda crashade med ganska viktiga filer.
Så mitt förtroende för det märket är slut.
Har en massa Gröna Blåa & Svarta Caviarburkar i olika valörer som funkar perfekt en så länge.
Dom åker in och ut i lite olika burkar och formateras om lite då och då utan att protestera.
Även 1st Raptor 74gb och 1 VelociRaptor 150Gb snurrar på.
Samsung/Maxtor fungerar oxå tillfredställande men mina IBM/Hitachi deskstar fungerar dåligt med mystiska random tokigheter.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Där ser man. Sitter 5 st WD i min maskin, no problem.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Har man viktiga filer på en disk får man skylla sig själv!
Tror inte något företag är sämre än det andra. sen kanske ett stort företag upplevs som mer problem med diskar etc bara för att en större mängd har köpt de dvs 100st enheter och 5 går sönder medan det 'mindre' företaget kanske har 50 i omlopp och bara 2-3st går sönder vilket tror ni kommer märkas mest och talas om??

Sen att Seagate skickade ut en 'dålig' fireware på de drabbade diskarna så vara det bara att lägga in den nya och det rullade på som innan både före och efter en krasch. var väl något Dump minnes som inte tömdes ordentligt och bara 'hängde' disken. sen kanske de kunde skött de bättre men att säga att ens förtroende är slut för ett företag är rätt dåligt enligt mig.

Visst vissa är namnintresserade och vill ha rätt logga etc även fast det i många fall är samma tillverkare bakom tex ta nätaggen för att nämna något. Jag har då inte haft en Disk krasch av Seagate fast jag har en 10diskar haft två st som var i den felade länken men vilket avhjälptes. dock har jag haft krascher av både WD, Maxtor, Samsung och ett par äldre märken som jag tror inte ens finns kar utan blivit uppköpta.. jag har även ett par diskar från samma märken som fortfarande rullar.. liksom det viktigaste ligger på 2 diskar och backup som inte är inkopplad utan endast kopplas in när det behövs.

Sen så kan ni alltid ladda hem era porrsamlingar igen...

Öppnar ni gamla datorer så sitter det ganska troligt en disk från Maxtro eller Seagate 'barracuda' i de eller någon annan gammal slagkämpe!

allt är hur man skött disken och hur många start och stopp cykler de har gjort och utsatts för stötar osv.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Hade gästföreläsare från Hitachi på skolan i veckan. En av de påstod att det finns egentligen bara 2 företag som faktiskt tillverkar hårddiskar, Hitachi och Seagate. Tyckte det lät väldigt underligt, antar att WD tillverkar sina hårddiskar själva?

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

WD har jag stort förtroende för även om jag inte har något bristande förtroende för Seagate idag heller. Priserna är ju nästan vansinnigt låga nu, kanske 2 TB versionerna är nere vid 1000 kr strecket inom några månader.

Du kommer skratta åt ditt eget uttalande om ett par år