Permalänk

Spelet 100

Hej, behöver hjälp med en programeringsuppgift i C++;

"Spelet 100 går ut på att kasta en tärning, blir värdet på tärningen 2-6 får du välja mellan att fortsätta eller spara dina poäng och låta turen gå över till den andra spelaren. Fortsätter du och slår mellan 2-6 får du välja igen att slå eller spara dina poäng. Slår du däremot en etta förlorar du alla poäng som inte är sparade och turen går över till nästa spelare.
Fortsätt på samma sätt tills någon kommer upp till 100 poäng.

Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

Jag har inte kommit längre än en slumpgenerator;

Citat:

#include <iostream>
#include <iomanip>
using namespace std;

int main()
{
int tal;
char val = 'y';
srand(time(0));
while(val=='y')
{

tal = rand()%6+1;
cout<<tal<<endl;
cout << "Vill du fortsätta? ";
cin >> val;
cout << "Din summa är: "<<endl;

Permalänk

Efter som det är en uppgift så är det dumt att ge dig färdig kod men jag kan hjälpa dig lite med vad du behöver gör.

* Du måste ha en loop som körs tills det totala värdet av en spelare blir lika med eller mer än 100 * I denna loopen måste du hålla reda på vilken spelare som spelar just nu så summan räknas mot rätt person. ¤ Du måste ha en indre loop som körs tills spelaren får en etta eller väljer att spara poängen - Om spelaren får en etta så ska turen gå över till nästa spelare utan att poängen förändras om jag har fattat reglerna rätt. - Annars om spelaren väljer att sparea så måste du i den loopen måste du addera det nya talet på den totala summan för den nuvarande spelaren.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

En ytterligare rolig uppgift kan vara att skriva ett AI för detta spel, jag har ett litet ramverk som kan utvärdera spelet sålänge en funktion med följande signatur finns:
int decidep1(int value, int first);
där value är spelarens osäkra poäng och first är != 0 om det är första kastet. Returnera 1 om du vill slå tärningen annars noll.
Ett exempel på kanske det enklaste AI:t :

int decidep1(int value, int first) { static int throws = 0; throws++; if( first ) { throws = 1; return 1; } return 0; }

Visa signatur

weeeee