Inbyggd GPU på Asus. Bra eller dåligt?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blacka
Registrerad
Dec 2001

Inbyggd GPU på Asus. Bra eller dåligt?

Jag har en undran vid köp av moderkort. Har kollat lite på Asus M4A89GTD PRO/USB3 det jag undrar över om det är nån nackdel att det finns ett inbyggt grafikort på den? Kan det på nått sätt slöa ner grafikkortet som jag kommer att ha i PCI-E porten. Tänker ju skaffa mig ett 5870 kort på samma gång så det inbyggda kommer jag inte använda mig av, om nu inte det ordinarie grafikkortet skulle gå sönder.

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / Sapphire Radeon R9 380X 4GB Nitro / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Purgatory
Registrerad
Mar 2004

Du stänger av det i BIOS, efter det "finns" det ingen inbyggd GPU längre så vitt Windows förstår. Alltså ingen som helst nackdel att ha det där, förutom eventuellt på priset.

Ryzen 1700, Msi Tomahawk, Vega 64 + Morpheus II Core, Samsung no-name b-die @ 3200.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
0:0:0:0:0:0:7f00:1
Registrerad
Feb 2009

Du behöver inte vara orolig för att den integrerade grafikkretsen kommer störa ditt primära/externa kort. Huruvida det är bra eller dåligt, generellt sett, beror helt och hållet på användaren. Ska du spela är en extern lösning att föredra men för vanligt surf/filmtittande klarar du dig fint med det integrerade.

Det är inte en lösning som lockar mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Diö
Registrerad
Dec 2008

Bra att ha ett integrerat ifall det händer något med det externa

- Xbox One X -
- Lenovo Yoga 700 -
- iPhone X -
Vem behöver stationär rigg? =)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Blacka
Registrerad
Dec 2001

Som jag tolkar era svar, så när jag väl slår av det integrerade grafiken i BIOS så slöar inte det ner PCI-E kortplatserna på nått sätt. Så då kan man fundera på det mobot lika gärna som nått annat.

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / Sapphire Radeon R9 380X 4GB Nitro / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Byske, Skellefteå
Registrerad
Aug 2009
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Som jag tolkar era svar, så när jag väl slår av det integrerade grafiken i BIOS så slöar inte det ner PCI-E kortplatserna på nått sätt. Så då kan man fundera på det mobot lika gärna som nått annat.

Precis!

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bohus (Norr om GBG)
Registrerad
Jan 2008

Annars så finns de väll nån sån nice energi sparnings grej så du använder de inbyggda till surf och sånt som inte kräver så mycke och de köpta grafikkortet till dom tyngre mer krävande grejerna.

Eller?

[Corsair Carbide Air 240 Vit] [Corsair AX 750] [Intel Core i7 4790K] [Antec Kühler H2O 1220] [Corsair Vengeance DDR3 16GB 1600MHz/CL9] [MSI Z97M GAMING] [MSI GeForce GTX 980 Gaming] [WD Black SSD 256GB M.2 & Seagate Momentus XT 7200.1 500 & WD Black 500]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2010

Har ett gammalt skitmoderkort som har intergrerat, också alla datorer som jag har sett har haft intergrerat (?!).

Ser inga som helst problem med detta, jag satte i grafikkortet så stängde den av det intergrerade själv.