Permalänk

AHCI Mode?

Tja, har en Intel X-25M 80GB ssd som OS disk på datorn.
Har hört att man ska ställa in den på AHCI Mode, såg också i en video att det gick åt skogen med en dator. Men detta var bara med ngt nForce chipset?

Är det helt ofarligt och kommer det löna sig?

Fluff

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört att diskarna skulle kunna gå sönder av AHCI...
Annas har du väl garanti på den?

Permalänk
Medlem

För att köra AHCI-mode så behöver man ändra i registret, men det är väldigt lätt.
http://support.microsoft.com/kb/922976

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

För att köra AHCI-mode så behöver man ändra i registret, men det är väldigt lätt.
http://support.microsoft.com/kb/922976

Om man kör windows xp ja, men vem använder ett 9 år gammalt OS?

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Kör windows 7 så, bara att ändra i BIOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Om man kör windows xp ja, men vem använder ett 9 år gammalt OS?

Kollade du länken? "Windows 7 eller Windows Vista"

Permalänk

Hmm, låter lite komplicerat. Men hur mkt prestanda tjänar man ifrån IDE till AHCI?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite till att ställa en fråga om det är värt att göra detta om man har vanliga HDD på 7200rpm?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Hmm, låter lite komplicerat. Men hur mkt prestanda tjänar man ifrån IDE till AHCI?

http://expertester.wordpress.com/2008/07/24/ahci-vs-ide-%E2%8...

Svårt att säga då det är olika beroende på vilken modell det är.. Jag har samsung diskar, kollar man på graferna så ser det ut som om jag kan få högre prestanda på vissa saker iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizgiz:

Kollade du länken? "Windows 7 eller Windows Vista"

Nej jag kollade inte länken då jag av egen erfarenhet vet att man inte behöver göra nånting. Gjorde det så sent som igår på en dator.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av P-NILZ:

Om man kör windows xp ja, men vem använder ett 9 år gammalt OS?

Jag gör det och är faktiskt nöjd med den prestanda det ger, dock blir det flytt till W7 ganska snart då Vista känns lite segt och inte lika fräscht som "nya" W7

Det är faktisk fortfarande fler XP användare än Vista diton.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Är det verkligen nödvändigt att rota i regedit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Är det verkligen nödvändigt att rota i regedit?

Jag började med att manuellt aktivera drivrutinen för AHCI och sedan under andra omstarten så ändrade jag läget i BIOS följt av en till omstart och justering av inställningarna i BIOS....

"För att lösa det här problemet måste du aktivera AHCI-drivrutinen i registret innan du ändrar startenhetens SATA-läge. Gör så här:

1. Avsluta alla Windows-program.
2. Klicka på Start, skriv regedit i rutan Påbörja sökning och tryck på RETUR.
3. Om dialogrutan Kontroll av användarkonto visas klickar du på Fortsätt.
4. Leta upp och klicka på någon av följande registerundernycklar:
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Msahci
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\IastorV
5. Gör följande i den högra rutan: Klicka på Start i kolumnen Namn och sedan på Ändra.
6. Skriv 0 i rutan Data, och klicka sedan på OK.
7. Stäng Registereditorn genom att klicka på Avsluta på Arkiv-menyn."

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på ifall detta funkar eller ens hjälper om man har vanliga hdd på 7200rpm?

Tackar på förhand!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Ingen som kan svara på ifall detta funkar eller ens hjälper om man har vanliga hdd på 7200rpm?

Tackar på förhand!

Ja, det funkar på vanliga 7200-varvare.
Om du har vista eller w7 behöver du bara gå in i BIOS och ändra.

Om det hjälper? Hjälper vad?

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Att datorn bootar snabbare, snabbare access tider

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Hmm, låter lite komplicerat. Men hur mkt prestanda tjänar man ifrån IDE till AHCI?

Om du kör windows 7 måste du väll göra det för att få TRIM, men jag är inte säker xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av erdraug:

Att datorn bootar snabbare, snabbare access tider

AHCI är ett interface för att skapa en standard för hur information utbytes mellan ram-minne och lagringsenheter.

Det påverkar överhuvudtaget inte accesstider då det är hårddisken som bestämmer accesstid.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Ja, det funkar på vanliga 7200-varvare.
Om du har vista eller w7 behöver du bara gå in i BIOS och ändra.

Om det hjälper? Hjälper vad?

Säkert att man behöäver bara gå in i BIOS? Stod ju inte så på Microsofts sida, vill helst inte screwa min dator

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite. Har en sprillans ny dator som innehåller: gigabyte ga-x58a-ud5 och en intel ssd 80gb samt en 1tb sata 3 disk. Jag försökte ställa om (som det även är beskrivet i guiden) från IDE till AHCI, men bios hittar inte min intel-disk när jag gör det. Någon som har några tips?

*EDIT*
Fick det till att fungera, men nu en följdfråga: använde inte det där kommandot "SATA PORT 0-3 NATIVE MODE [ENABLED]", eftersom det var det som gjorde att jag inte hittade disken. Vad gör kommandot mer precist?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 800D | Mobo: Gigabyte GA-X58A-UD5 | CPU: Core I7 930 @ 3.2Ghz | Kylare: H50 | RAM: Corsair 6GB 1600Mhz | Grafik: XFX 5870 | OS-disk: SSD 80GB Intel X25-M | HD: Western Digital 1TB SATA-III | Skärm: TFT BenQ 24'' 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Säkert att man behöäver bara gå in i BIOS? Stod ju inte så på Microsofts sida, vill helst inte screwa min dator

Ja, det är säkert.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av re_ras:

Lånar tråden lite. Har en sprillans ny dator som innehåller: gigabyte ga-x58a-ud5 och en intel ssd 80gb samt en 1tb sata 3 disk. Jag försökte ställa om (som det även är beskrivet i guiden) från IDE till AHCI, men bios hittar inte min intel-disk när jag gör det. Någon som har några tips?

*EDIT*
Fick det till att fungera, men nu en följdfråga: använde inte det där kommandot "SATA PORT 0-3 NATIVE MODE [ENABLED]", eftersom det var det som gjorde att jag inte hittade disken. Vad gör kommandot mer precist?

Native (native command queueing) är bara för mekaniska hårddiskar.
Det innebär i korthet att läsarmen i en HDD kan läsa av datan med ovala rörelser istället för cirkulära vilket innebär att hårddisken inte behöver snurra lika många varv för att hitta samma data som en hårdisk vars läsarm snurrar cirkulärt.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Inaktiv

Varför ska man ihuvudtaget köra ACHI? Någon som kan förklara den riktiga anledningen och köra achi utöver ide mode!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Varför ska man ihuvudtaget köra ACHI? Någon som kan förklara den riktiga anledningen och köra achi utöver ide mode!?

För att win7 skall känna igen din ssd som en ssd och för att få tillgång till TRIM.
Win7 optimerar sig självt för ssd när ACHI är activerat.
Sen för en mekanisk disk så är det en optimering av sättet att läsa data som är utsprid äver disken. Man säger åt läsarmen att ta genvägar över diskytan för att nå dit den skall.

Sen måste man ändra i registret om man har installerat win7 utan achi igång.
Efter registerändring måste man starta om datorn och in i bios innan windows bootar, om man inte hinner så måste man ändra registret igen.

Om datorn inte hittar enns ssd när man ställt över så kan det vara så att ssd'n inte sitter i rätt sataport. (har för mig moderkorten ofta har ide/naitive kvar på några portar.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Ändrade i registret, startade om och gick in och ändrade i BIOS innan windows.
Startade om och gick in i Windows, ny drivers installerades och sedan restart.

Har man lyckats? ^^ Och hur vet man om man har trim?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fluff3n:

Ändrade i registret, startade om och gick in och ändrade i BIOS innan windows.
Startade om och gick in i Windows, ny drivers installerades och sedan restart.

Har man lyckats? ^^ Och hur vet man om man har trim?

Ja du har lyckats, finns ett kommando för att kolla trim, google är din vän.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

För er som var osäkra på att prova... följde regedit instruktioner, sen bios ändringar som det stod och fungerade utan problem i Win 7.
Ingen jumbo skillnad men det flyter lite snabbare

Permalänk
Medlem

Snabb fråga, jag tror att jag har enableat AHCI på min X25-M 80gb, men någon som vet om man kan se i windows om det är aktiverat?

Edit: Sorry, googlade och hittade det, här är det iaf om någon bryr sig:

fsutil behavior query disabledeletenotify
0 betyder aktiverat och 1 inaktiverat.

Visa signatur

Gigabyte P55-UD4 | XFX 5850 + VTX3D 5850 CF | Corsair 650 W | 4 GB corsair XMS3 @ 1520 Mhz | Intel i5 750 3.8 Ghz | Corsair H50 | Fractal Design R2 | Benq T2200HD

Permalänk

om man redan installerat raid (2x intel x25 g2 på ett UD7 mobo)) i ide,, kan man gå över till AHCI baara sådär eller behöver ja göra om heeela skiten igen för o få trim, som jag missat att man kunde då ha!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eliaz:

Native (native command queueing) är bara för mekaniska hårddiskar.
Det innebär i korthet att läsarmen i en HDD kan läsa av datan med ovala rörelser istället för cirkulära vilket innebär att hårddisken inte behöver snurra lika många varv för att hitta samma data som en hårdisk vars läsarm snurrar cirkulärt.

Nej, NCQ betyder att disken kan optimera hur armen ska förflyttas och data ska läsas. Ditt operativsystem kan inte veta exakt hur data är lagrade rent fysiskt på skivan. Detta översätts av styrkretsen på din HDD. NCQ fixar till några av dessa brister.