Speedtouch-modem som wl accesspunkt mot Xbox 360 Elite

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
stockholm
Registrerad
Apr 2010

Speedtouch-modem som wl accesspunkt mot Xbox 360 Elite

Kanske kan nedanstående vara till hjälp för den som funderar på att använda ett Speedtouch-modem som wl accesspunkt mot Xbox 360 Elite isf för att slanta upp de 800-900 som det trådlösa Xbox-tillbehöret annars kostar.

Har just lyckats koppla upp mitt gamla Speedtouch 780WL och använda som ren trådlös accesspunkt mot vår Xbox 360 Elite 120GB. Använder ett Speedtouch 585 för ADSL-kopplingen. Det verkar fungera, nätverkstesten i Xboxen klagar inte ens på NAT-ningen så den är tydligen inte strict. Att spela Pure och NFS mot andra fungerar utan märkbar laggning och trådlösa hastigheten rapporteras i intervallet 24-48Mbps dvs snabbare än min ADSL-anslutning. Visar det sig fungera är det ett billigt alternativ för trådlös anslutning av Xboxen för den som har ett gammalt ADSL-modem med brygg- och routerfunktionalitet liggande hemma. Varning dock för att jag ännu inte hunnit testa genom att intensivspela samt att st780WL formellt sett inte är certifierad som Xbox Live-godkänd.

Kör just nu således Xbox <--- TP-kabel ---> st780WL <----trådlöst----> st585 <---ADSL-splitter osv ---> "Internetmolnet". Har ett par TP-anslutna PCs till st585an också.

Glöm inte att spara konfigurationerna (web-gränssnittets "Spara eller återställ konfiguration") innan ni sätter igång och ändrar.

Procedur st780WL (såvitt jag minns den, kanske ej helt i tidsordning):
-------------------------------------------------------------------------------------
0. Använde ett gem för att trycka in "resetknappen" på baksidan för att få tillbaka modemet till fabriksinställningarna för programvaruversion v6.1.9.6.
Nedan punkter mha webgränssnittet (Internet Explorer, skriv in 192.168.1.254, 192.168.0.254 eller så småningom 192.168.0.70):
1. Använde Inställningar under webgränssnittet till att ändra den till Bridge-konfiguration.
2. Ingen brandvägg.
3. UPnP påslagen, viktigt annars strikt NAT-ning !
4. Ingen tilldelning av program (Xbox Live eller så) till någon enhet.
5. Satte 780WLs ip-adress till 192.168.0.70 så att den skulle ingå i samma nätverk som st585 (annnars har de 192.168.1.254 samt 192.168.0.254 respektive).
6. Auto-IP samt DHCP-server inaktiverade.
7. Fast (manuellt val) kanal för trådlösa, måste vara samma på st780wl och st585.
8. Valde eget nätverksnamn dvs SSID (påhittat), måste vara samma på st780wl och st585.
9. Ingen broadcast av nätverksnamn.
10. Kryptering: WPA-PSK är ej supportat i bridge mode, det kostade mig flera sköna timmars felsökande, välj t ex 128bitars WEP, ange nyckel i 13 positioner Ascii-format.
11. Sök efter trådlösa enheter, WDS påslaget, identifera st585 - kräver att du har denna påslagen och konfigurerad enl nedan - och bocka i att den ska användas.
12. Inga nya stationer tillåtna efter att st780wl och st585 väl funnit varandra.
13. Ändra admin-lösenordet.
14. Inaktivera fjärrhjälp, telefoni, föräldrakontroll, adressbok, dynamisk dns om du vill.
15. Sparade user.ini och redigerade den: satte samtliga portar under [cac.ini] till disabled, tog bort en massa support-identiteter som låg och skräpade under [mlpuser.ini] - bla tech och tdtech, återladdade därefter user.ini. Detta steg är säkert inte nödvändigt men jag ville t ex inte att st780WL skulle lägga onödig tid på att försöka testa ADSL-status mm.

Procedur st585WL (såvitt jag minns den, kanske ej helt i tidsordning):
-------------------------------------------------------------------------------------
Denna var redan konfigurerad för ADSL, PPPoE, programvaruversion v6.1.9.6, så befintliga inställningar med brandvägg, adminlösenord etc fick vara oförändrade.

I övrigt punkterna 3 och 4 precis som för st780WL ovan.

Auto-IP inaktiverat MEN DHCP-server aktiverat, viktigt annars strikt NAT-ning !

Punkterna 7, 8, 9, 10, 11, 12 precis som för st780WL ovan, fast under punkt 11 är det förstås st585an som ska identifiera st780WL

Gemensamt för st780WL och st585WL: Glöm inte att spara konfigurationerna (webgränssnittets "Spara eller återställ konfiguration") samt ev även genom telnet och saveall. Är lite osäker på vad som skiljer mellan dessa metoder, har inte hunnit kollat upp dem ännu.

Procedur klienter inkl Xbox:
----------------------------------------
Samtliga med ickestatiska IP-adresser erhållna via DHCP, viktigt annars strikt NAT-ning !

Övrigt:
---------
Det är lurigt med alla cache:ar som ligger och skräpar, med t ex översättningstabeller MAC <---> IP <----> www-adress osv. Det är lätt att låta sig luras och tro att en ändring man gjort inte gav något resultat när den i själva verket inte har nått cachen ännu. Bästa sättet att säkert bedöma hur det fungerar efter en ändring är se till att samtliga enheter görs strömlösa i minst 5-10s. Starta därefter upp dem i ordning utgående från telejacket först och "yttersta klienten" sist dvs i mitt fall ADSL-modem (st585), sedan st780wl-brygga, därefter trådanslutna PCs och sist Xboxen. Alternativ för trådanslutna PCs är att inaktivera och sedan aktivera Anslutning till lokalt nätverk under Kontrollpanelen/Nätverksanslutningar.

Speedtouch-modemens webgränssnitt visar ibland inte alla anslutna trådlösa clienter, det verkar delvis ha att göra med om klienterna aktivt har hunnit kommunicera över det trådlösa gränssnittet eller ej. Lite lurigt.

Har du problem att efter omstart logga på SpeedTouchmodemens webgränssnitt med Internet Explorer v8 eller högre får du telneta in och skriva "System config digestauth = disabled", därefter ska det fungera. Själv använder jag DMT v7.35 från dmt.mhilfe.de och har där lagt upp just den strängen under användarspecifika kommandon under fliken moptions2.

Telneta gärna in i resp Speedtouch och kolla med "Nat iflist" att Internet har status Enabled och LocalNetwork har status Transparent, det fungerade inte för mig med några andra inställningar. Ändras mha "Nat ifconfig <Internet/LocalNetwork> = <enabled/transparent>".

Har inte hunnit analysera ev säkerhetsrisker pga lösningen ovan men jag tror inte att det är någon större fara. Punkterna 8-14 bör ge hyfsat skydd. WEP är iofs inte lika säkert som WPA-PSK. Har en ganska strängt ställd brandvägg i st585an. Ska jobba vidare med att stänga till st780WL mha dess brandvägg. Portarna TCP 80, UDP 88, UDP 3074, TCP 3074, UDP 53 och TCP 53 måste tydligen vara öppna för Xbox Live. Är det någon som vet vilket minimum av nätverkstjänster (ipsec, smtp mfl) som krävs för Xbox Live ?