Permalänk
Medlem

Projektarbete: Energisnål mediadator

Som projektarbete i årskurs 3 på NV-programmet bygger jag en dator som ska vara energisnål, men klara av att spela upp full-HD samt duga till "vanligt" användande. Designen är inspirerad av Apple Imac och har en 22" LG-skärm som bas.

Jag har varit lite dålig på att fota under byggandet men tänkte ändå lägga upp det jag har så här långt. Projektet ska redovisas nu på torsdag så det är nästan färdigt. Jag är lite tråkig och lägger upp allt nu istället för undan för undan i arbetets gång.

Hoppas Ni tycker det verkar intressant!

Projektarbete: Energisnål mediadator

Permalänk
Medlem

ser hyfsat ut, skulle vilja veta hur du kopplar detta till NV praogrammet, skulle också vilja bygga en när jag väl börjar trean:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terihan:

ser hyfsat ut, skulle vilja veta hur du kopplar detta till NV praogrammet, skulle också vilja bygga en när jag väl börjar trean:P

Det är ju det som är det fina med NV. Tänker man bara efter lite kan man ju koppla vad som helst till det

Ska se vad jag kan komma på på nån minut nu

1. NV är en bra bas för att läsa vidare till civilingenjör i datateknik.
2. Vi läser programmering. Datorn kan vara byggt för att programmera med.
3. NV har kurser i miljökunskap, min dator är energisnål och ett steg i rätt rikting för hållbar utveckling

Säg till om du vill ha fler xD

Permalänk
Medlem

ok, låter ju ok. du får berätta vad du får för betyg på det sen då:P

Permalänk
Medlem

Du var ju inte ute i så jävla god tid va ?

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Du var ju inte ute i så jävla god tid va ?

Njaa, haha. Började nån gång i januari efter en massa tjat från handledaren

Permalänk
Medlem

Nu var projektet färdigt! Nu ska jag bara se till att få ihop en projektrapport och en lyckad redovisning på torsdag

Permalänk
Medlem

Sjukt roligt att nån också gör samma projekt som en själv
Snyggt, skulle också gärna haft en 22tummare som bas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkin:

Sjukt roligt att nån också gör samma projekt som en själv
Snyggt, skulle också gärna haft en 22tummare som bas

Kollade in din. Du har lyckats något bättre med projektloggen.

Jo, 22" är ganska trevligt, började dock fundera på om jag inte skulle tagit en 24". Skulle nog ifs vara svårt att försvara den eftersom jag skulle bygga energisnålt.

Permalänk
Medlem

Tjusigt, håller på med ett liknande projekt! Angående temperaturerna så borde du försöka få ner processorn under 50 i idle iaf. GPU temperatur på 60-70 skulle jag inte bry mig om. Ett tips är att köpa en touchscreen panel och sätta på skärmen, jag köpte en för 600 på ebay som funkar bra i Windows 7.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | ASUS STRIX B550-F GAMING | 16GB DDR4 3200MHz | Asus RTX 4070 12GB Dual OC | 2TB Samsung 980 PRO | Apple LED Cinema Display 27 | Bärbar: iPad Pro 12.9 2022 M1
Server: Xeon E3 1280v2 | 16GB DDR3 ECC | 4x8TB Raidz | Esxi

Permalänk

Hur defineras "energisnålt" ?

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pengen:

Tjusigt, håller på med ett liknande projekt! Angående temperaturerna så borde du försöka få ner processorn under 50 i idle iaf. GPU temperatur på 60-70 skulle jag inte bry mig om. Ett tips är att köpa en touchscreen panel och sätta på skärmen, jag köpte en för 600 på ebay som funkar bra i Windows 7.

Tackar.

Jag flyttade cpu-fläkten lite och fäste den så att den blåser ut luften mot ett hål i plasten. Håller på att utvärdera detta just nu. Än så länge ligger tempen på 34 grader och den har varit igång nån kvart. Får se hur det går. touchscreen vore kanske häftigt, nått att tänka på. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldinus:

Hur defineras "energisnålt" ?

Just det. Det nämnde jag inte. Datorn drar drygt 50 watt när jag sitter och surfar. Hur man definierar energisnålt är väl lite subjektivt men min handledare var nöjd, då är jag nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Njaa, haha. Började nån gång i januari efter en massa tjat från handledaren

haha, fint slutresultat iaf Ska du använda den "på riktigt" sen rekommenderar även jag touchplatta.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

haha, fint slutresultat iaf Ska du använda den "på riktigt" sen rekommenderar även jag touchplatta.

Tackar! Visade upp den igår, "öppet hus". En del verkade intresserade iaf, hehe.
Mjo, funderar lite på touch. Nackdelen med det är ju alla fingeravtryck :/

Permalänk
Medlem

Härligt arbete Jashar

/Axel

Permalänk
Avstängd

En LED panel måste ju dock dra mindre ström?`;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eNZED:

Härligt arbete Jashar

/Axel

Så du håller till här

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

En LED panel måste ju dock dra mindre ström?`;)

Utan tvekan Det valet handlade om pengar

Permalänk
Medlem

Måste be om lite hjälp!

Strömförsörjningskortet till skärmen "brann upp". Misstänker att jag råkade kortsluta något. Säkringen är hel men skärmen död.
Jag har letat på ebay efter ett likadant kort men hittar inget. Det finns däremot andra LG kort som har exakt samma kontakter, men ser annorlunda ut i övrigt. Funkar ett sådant eller är dom specifika för varje model?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Kollade in din. Du har lyckats något bättre med projektloggen.

Jo, 22" är ganska trevligt, började dock fundera på om jag inte skulle tagit en 24". Skulle nog ifs vara svårt att försvara den eftersom jag skulle bygga energisnålt.

Tackar Idd. Man får passa sig för vilka mål man sätter upp på sitt PA alltså Skrev min rapport till projektet just... Inser att jag hade glömt bort alla mina mål i princip^^ Men men, blev ju lyckat ändå!

Gj anyway!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Måste be om lite hjälp!

Strömförsörjningskortet till skärmen "brann upp". Misstänker att jag råkade kortsluta något. Säkringen är hel men skärmen död.
Jag har letat på ebay efter ett likadant kort men hittar inget. Det finns däremot andra LG kort som har exakt samma kontakter, men ser annorlunda ut i övrigt. Funkar ett sådant eller är dom specifika för varje model?

Mailat LG? Går kanske att få tag på vars dom får tag på dom vid produktionen? Googlat serienummer osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkin:

Mailat LG? Går kanske att få tag på vars dom får tag på dom vid produktionen? Googlat serienummer osv?

Ah, jo, jag har mailat lg nu. Tack för tipset. Google hittar bara en enda Kinesisk halvskum sida :/

Permalänk
Medlem

Vill bara berätta för den som är intresserad att datorn nu funkar igen.
Reservdelar till LG beställs enkelt hos Spacetronic

Permalänk
Skrivet av zoman:

Just det. Det nämnde jag inte. Datorn drar drygt 50 watt när jag sitter och surfar. Hur man definierar energisnålt är väl lite subjektivt men min handledare var nöjd, då är jag nöjd

Man kan ju anse att en handledare borde kräva en ganska fin presentation av energisnålt i projektbeskrivningen. Att ta delar som kräver lite energi/byggda för att vara endast energisnåla och kalla det energisnålt. Då har ju egentligen inte projektet visat något som inte redan stod på produktens beskrivning?

Då borde det snarare vara att göra något som inte är byggt för att vara energisnålt, att bli det.

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |