Permalänk
Medlem

10.04 och Ati

Jag lade in Ubuntu 10.04 RC på min stationära dator igår.
Jag har ett radeon 4850, jag funderar på om det är någon skillnad på att ladda hem drivrutinen från Ati's hemsida och att helt enkelt klicka igång den i hardware drivers?
Kommer den uppdateras automagiskt om man kör via hardware drivers?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Den kommer att uppdateras av Ubuntu när dom skickar ut en ny version om du låter Ubuntu ta hant om det.

Jag har dålig koll på ATI, men vill minnas att Lucid har en ny version av drivaren som inte är släppt ännnu. Iaf hade dom det förut.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det har fungerat bättre med att använda drivarna från amds sida än de proprietära som ubuntu tillhandahåller. Kan dock behövas ominstalleras efter kernel uppdatering.

Permalänk
Medlem

Om vill slippa problem så kör med de som Ubuntu erbjuder. Personligen så orkar jag inte hålla på och joxa med drivrutiner bara för att ´det har kommit en ny kernel när de som Ubuntu erbjuder fungerar alldeles utmärkt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det ska det göra förutsatt att du laddar hem samma version, men ubuntu fick ju t.ex. en tidigare version av drivarna för att stöda senaste xorg-servern.

Och kör du hardware drivers så ska allt magiskt uppdateras ja, så är en oändligt smidigare lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Om vill slippa problem så kör med de som Ubuntu erbjuder. Personligen så orkar jag inte hålla på och joxa med drivrutiner bara för att ´det har kommit en ny kernel när de som Ubuntu erbjuder fungerar alldeles utmärkt.

Fast jag tror jag har problem med de som följer med. Testade lira lite WoW och det verkade funka bra men efter att ha varit afk en stund hade det krashat. På andra datorn med nvidia-kort och samma mjukvara funkade det utan krash. Kan ju iofs vara något annat problem, ska testa lite mer i helgen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Drivrutinerna i "hardware drivers" kommer inte uppdateras automatiskt (iaf har det inte varit så i tidigare versioner av Ubuntu), dock så kommer du slippa installera om så fort det kommer en ny kernel.

Visa signatur