Sony slutar sälja disketter

Permalänk
Melding Plague

Sony slutar sälja disketter

Efter mer än 20 år på marknaden närmar sig slutet för 3,5"-disketten. Sony beslutar att upphöra med försäljningen i Japan.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen

Tror inte att det blir många tårar pga den här nyheten.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Avstängd

R.i.p

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det är någon här på Sweclockers som blir direkt påverkad av detta

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Synd :'(

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

R.I.P... Försökte förklara för tjejens lillebror förra veckan vad en Floppy var då han inte förstod, då kännde jag mig gammal. Han är 15 jag är 22.

vad har "Hitta bästa pris på HP USB Floppy Drive Key 1GB" med artikeln att göra varför kostar det USb minnet på 1gb 844kr? och varför heter den "Floppy Drive key"?

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Avstängd

Floppy det var tider det ^^ Opålitligt och segt xD

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Inaktiv

Hur ska jag nu få en kopia på Doom 2 av min polare som bor på andra sidan landet?
Ja ja, som tur blev det inga bad sectors och alla rar filer klarade sig, behöver inte ta mig tillbaka och hämta dom saknade rar filerna.
Goda gamla tider
R.I.P Floppy.

Permalänk
Medlem

R.I.P Floppy

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Minns än idag hur diskettbootljudet lät

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

RIP Floppy:(..

Vi kommer alltid älska dig och du kommer alltid finnas i våra minnen

Permalänk
Hedersmedlem

Var vääääldigt läääängesen man använde FDD.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

RIP Floppy, som du var hatad (man gick med dem som om de var kronjuveler för att de inte skulle skadas), men ändå så använd!

Permalänk
Skrivet av PsychedelicZ:

Hur ska jag nu få en kopia på Doom 2 av min polare som bor på andra sidan landet?
Ja ja, som tur blev det inga bad sectors och alla rar filer klarade sig, behöver inte ta mig tillbaka och hämta dom saknade rar filerna.
Goda gamla tider
R.I.P Floppy.

Inte för att jag vill vara sån, men Doom 2 krävde väl 7 disketter. Spelet behövdes även läggas i arkiv som var 1.44 MB stora eftersom det fanns en fil (tror det var en .dat-fil) som var 10 MB. Det hela var mycket jobbigt. Har hela mitt gamla arkiv med 300 disketter kvar någonstans, om det är någon som behöver. Finfina installationsdisketter för Windows 3.11 och MS-DOS 3.1! tjo tjo

Permalänk
Medlem

Jag slängde igår ett komplett set IBM 3270 Workstation för Dos med 5,25" & 3.5" diskar.
Det rev i själen när jag fick ordern av frugan att dessa saker inte får vara kvar och ta damm plats längre :'(

Kommer även ihåg hur vi rev av hörnen på dig för att få dig dubbelsidig

Så RIP, du kommer alltid att finnas i våra hjärtan,

Permalänk
Medlem

Haha, jag känner (tyvärr) folk som använder disketter.
Själv har man inte haft FDD sedan iaf Socket A.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

byebye floppy

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt en diskett tror jag. Kanske nån gång när jag var yngre och skulle lämna in nått skolarbete hehe. Nån annan som aldrig provat floppy?

Permalänk
Medlem

Har fortfarande en hel låda med floppys med allt möjligt på. Bla windows 95, windows 3.11, olika versioner av dos. Spel som doom, quake, raptor, jazz jack rabbit mfl. Är en ganska kul grej att ha. Har en fungerande 486:na och en fungerande 286:a också :). Får se om man får för mkt tid på händerna någon gång kanske man kan leka lite med dessa gamla grejer :). Men är man född -90 eller senare så har man nog inte många minnen från den tiden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Den japanska tillverkaren har cirka 70 procent av marknaden i hemlandet och levererar 12 miljoner disketter årligen

Rätt stor försäljning ändå för en sådan gammal produkt. Finns nog någon annan som gärna tar över den försäljningen.

Permalänk

Min kompis använder fortfarande disketter.
Han har ett trådlöst tangentbord och drivrutinerna finns då på en diskett.

Jag har sagt åt honom att föra över drivrutinerna på USB-Minne så han slipper problemen, men han vägrar.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5-6600K | Moderkort: Asus Z170 Pro Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8) | Grafikkort: Geforce RTX 3050 | Kylare: Be Quiet Pure Rock | SSD: Samsung 850 EVO 500 GB | Hårddisk: WD Blue 3TB 7200rpm 64MB | Chassi: NZXT S340 Elite | Nätaggregat: Corsair RM750x 750 W

Permalänk
Medlem

Fyfan 12miljoner disketter årligen, bringar det inkomst så bör man ju inte lägga ner

Vi kanske inte är i behov utav disketter men det finns många delar av världen där inte alla sitter på i5 och i7 system RIP iaf och hoppas dom satsar på något kul istället.

Permalänk
Medlem

R.i.p

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DegJ:

RIP Floppy, som du var hatad (man gick med dem som om de var kronjuveler för att de inte skulle skadas), men ändå så använd!

Ungefär. Hemska små saker, ej använt på väldigt länge.
RIP är ett ganska missbrukat uttryck, så jag brukar tänka mig att det står för rip into pieces.

5.25" diskarna dock, de mindre sladdriga(motsatsen till de större sladdriga), höll av någon anledning mycket bättre.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Leqher:

byebye floppy

Bye bye floppy is not your fault that you died But i can't help it

Omgjord från Bye Bye Jonny med Return
Bye Bye Johnny Lyrics - Return

Permalänk

Har fortfarande Floppy i några datorer och tycker det är ganska coolt dom rymmer hela 1,44 mb! Jag mins när hela spel fick plats på sådana disketter och våran 286 hade otroliga 4 mb ramminne med 2 mb grafikkort det var inga dåliga grejjer det! CD när den kom var på ofatbara 650 mb.

Permalänk

Någon undrade varför man slutar att tillverka disketterna även fast de levererade 12 miljoner förra året. Det är förmodligen för att de tjänar mer pengar på att lägga resurserna på usb-tillverkning. Alla fabriker och arbetare i Japan kan användas för annan tillverkning som Sony behöver och som kanske har större avkastning per produkt.

PS/Jag har själv aldrig använt en diskett, jag har knappt sett en i hela mitt liv men jag har någon enstaka flashback från när jag var liten och spelade ett spel hos min äldre kusin som hade spel på diskett. Jag tillhör den yngre generationen så därför saknar jag inte disketten, förlåt?

Permalänk
Musikälskare

R.I.P

Senast jag använde en diskett var nog till S-ata drivvarna till XP

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Det finns rätt så mycket lite äldre industriell utrustning som använder disketter, för att nämna något så industrirobotar, cnc, oscilloskop m.m. Det blir för ägare av dessa att köpa disketter och spara för framtida behov. Nu vet jag dock inte hur det ligger till med andra märken om de fortfarande tillverkar.

Annars tycker jag inte det har kommit en smidig ersättare, usbminne har sina nackdelar med att man måste mata ut den etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Disketten är/var det klart sämsta mediet nånsin. Hur många filer blev inte förstörda tack vare att det blev dålig sektor på disketten? Jag har en diskstation kvar i förrådet om det skulle skita sig på nåt sätt med några få program som jag har på diskett, eftersom programmen kom på diskett som original

Skrivet av bud_bundy:

TEXT

Annars tycker jag inte det har kommit en smidig ersättare, usbminne har sina nackdelar med att man måste mata ut den etc.

Måste behöver man väl inte? det är väl bara en säkerhetsgrej så att inget blir förstört av filerna på USBminnet?. Finns såna som struntar i att göra det

***rättat felskrivning***

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64