Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom II X6

Efter månader av tystnad är det äntligen dags för AMD att röra om i processorgrytan. SweClockers dyker på den alldeles färska sexkärniga processorn Phenom II X6.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

sugen blir man,men dåligt med program för flera kärnor

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Avstängd

Trevlig läsning! Kanske inte den prestandan jag förväntade mig.. Men men

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

behåller min 940 BE ett tag till ser de ut som:P

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skäggig legend

trodde den skulle vara bättre

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

yay. lagom till kaffet.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ser fortfarande ut som i7 är det bättre alternativet i mina ögon. Speciellt eftersom x6 ligger på samma pris som i7. Dock trevligt att amd är på väg in i matchen igen.

Tråkigt att ni testade spel på sådan låg upplösning, hade varit intressant med resultat på åtminstone 1920x1200.

Det hade också varit intressant att se denna överklockad vs överklockad i7.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

såg ju bra ut dock haltar den väl lite hade den kommit ut för ett halvår sen hade den slagit mer. tror inte så många kommer köpa den då andra äldre proppar är likvärdiga. starkt att få ner temperaturen dock!!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Högre upplösning tar väl mer på grafikkortet medans lägre utnyttjar processorn mer?

Däremot fint att de verkar ha lyckats få fram något som kan konkurrera lite med Intel.

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk

Varför använder ni er inte av fler referenser som tex i7 920 som jag antar är den i7 s1366 som flest använder och är mest intresserade av att jämföra mellan? Sedan som någon kommenterade tycker jag också att upplösningarna som testas borde vara högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Tråkigt att ni testade spel på sådan låg upplösning, hade varit intressant med resultat på åtminstone 1920x1200.

Att testa i högre upplösning hade varit helt ointressant. Ju lägre desto bättre då syftet är att utvärdera CPU prestanda och inte grafikkortsprestanda. Processorn arbetar lika mycket oavsett upplösning så det bästa hade varit att köra testen i ännu lägre upplösning för att vara helt säker på att grafikkortet inte flaskar och påverkar resultatet.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Problemet med i princip alla testerna är att jag starkt tvivlar på att dom nyttjar 6 kärniga processorer något vidare.
Testa lite kompileringstider eller 3D rendering i blender eller testa hur den skalar i inte linpack eller nåt syntetiskt bara för att se vad potentialen är.

Som sagt för vanliga spel och program är dessa benchmarks nästan värdelösa. Spel kanske skalar upp till 3 trådar vilket ger en quade övertaget över en dual men efter det så är det igen vinst men det betyder ju bara att mjukvaran fallerar inte hårdvaran. Tror X6 är mycket mer kapabel än testerna visar. hade nog valt lite andra tester för att just framhäva potentialen.

Men det känns ju definitivt som en mer mogen plattform 890FX med X6 än tex P55 och 1156. Lägger sig klart mellan 1156 och 1366.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thg-linus:

Sedan som någon kommenterade tycker jag också att upplösningarna som testas borde vara högre.

Lägre, inte högre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av pa1983:

Problemet med i princip alla testerna är att jag starkt tvivlar på att dom nyttjar 6 kärniga processorer något vidare.
Testa lite kompileringstider eller 3D rendering i blender eller testa hur den skalar i inte linpack eller nåt syntetiskt bara för att se vad potentialen är.

Som sagt för vanliga spel och program är dessa benchmarks nästan värdelösa. Spel kanske skalar upp till 3 trådar vilket ger en quade övertaget över en dual men efter det så är det igen vinst men det betyder ju bara att mjukvaran fallerar inte hårdvaran. Tror X6 är mycket mer kapabel än testerna visar. hade nog valt lite andra tester för att just framhäva potentialen.

Men det känns ju definitivt som en mer mogen plattform 890FX med X6 än tex P55 och 1156. Lägger sig klart mellan 1156 och 1366.

bra sagt.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Man får ju inget hum om hur och om turbo-funktionen fungerar. I de spel som inte använder fler än en eller två kärnor - borde inte turbo-funktionen "hoppa in" då? Och åtminstone se till att x6 klår den gamla x2an?

Utvärdera turbofunktionen, snälla swec.

edit:

Vad jag menar är att i dagsläget så är det väl nästan intressantare att ha en bra turbo än sex kärnor.

Enligt testet verkar ju turbo...inte fungera?

edit 2:

Sedan skulle det vara intressant att jämföra x4 och x6 i samma hastighet och med lika många kärnor, om det nu går.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

I går kom ju nyheten om att BIOS till Asusbrädor var felaktig. Ni testar med en Asusbräda. Är detta något som kommer uppdateras i testet senare?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

tycker det är konstigt att en quad core intel 950 i7 slår amd 6core i x264 benchmark.
Vad jag hört och läst av tester på doom9 forumet där x264 devs är flitigt aktiva så skalar x264 väldigt bra med multi cores / flera processorer.

Fast det är väl hyperthreading som är avgörande i intel's fall antar jag

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem

X4 bättre val? Visst, det presterade ju kanske 5% bättre i spel som inte drar nytta av de extra trådarna. Den skillnaden kan man väl leva med, medan när 6-trådiga spel börjar komma så lär man ju ha ett ganska galet övertag med en X6:a.

Synd ni inte provade Battlefield Bad Company 2, DÄR hade den minsann lyst!

Hoppas vi får se 1055T mot i5 750 som jag tror är ett val många går och grubblar på. Och då testar ni BFBC2 också

EDIT: Phenom II X6 1055T and 1090T review
Där har vi det ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet med i princip alla testerna är att jag starkt tvivlar på att dom nyttjar 6 kärniga processorer något vidare.
Testa lite kompileringstider eller 3D rendering i blender eller testa hur den skalar i inte linpack eller nåt syntetiskt bara för att se vad potentialen är.

Som sagt för vanliga spel och program är dessa benchmarks nästan värdelösa. Spel kanske skalar upp till 3 trådar vilket ger en quade övertaget över en dual men efter det så är det igen vinst men det betyder ju bara att mjukvaran fallerar inte hårdvaran. Tror X6 är mycket mer kapabel än testerna visar. hade nog valt lite andra tester för att just framhäva potentialen.

Men det känns ju definitivt som en mer mogen plattform 890FX med X6 än tex P55 och 1156. Lägger sig klart mellan 1156 och 1366.

2000kr för den billigare varianten av x6 är ett jävligt bra kap. Tror inte vi behöver tester med rendering för vi kan lungt anta att om alla 6 trådarna används så får man en rejält boost över 4 core system.
4000kr för moderkort och cpu är ju nästan 1500kr billigare än motsvarande i7 920 med moderkort.
Så det är rätt lungt att anta att en x6 av AMD är ett grymt budgetval för oss som gillar att pyssla med rendera.
Efter läst det här testet går jag nu i köptankar på skaffa mig en sån här CPU. Det hade nog varit en enorm skillnad mot min Q6600.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Hoppas vi får se 1055T mot i5 750 som jag tror är ett val många går och grubblar på. Och då testar ni BFBC2 också

i5 750 är ju en riktig konkurrent till 1055T, det blir intressant! Jag saknade i7 860 i testet..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Kul läsning, får mig inte att ångra att jag köpte en i5a:) slipper man uppgraderingsmonstret ett tag till.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

I går kom ju nyheten om att BIOS till Asusbrädor var felaktig. Ni testar med en Asusbräda. Är detta något som kommer uppdateras i testet senare?

+1

Ni testar med det BIOS som AMD själva säger är sämre, vore roligt att se ett test med ett BIOS som inte sägs vara defekt.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av pa1983:

Problemet med i princip alla testerna är att jag starkt tvivlar på att dom nyttjar 6 kärniga processorer något vidare.
Testa lite kompileringstider eller 3D rendering i blender eller testa hur den skalar i inte linpack eller nåt syntetiskt bara för att se vad potentialen är.

Som sagt för vanliga spel och program är dessa benchmarks nästan värdelösa. Spel kanske skalar upp till 3 trådar vilket ger en quade övertaget över en dual men efter det så är det igen vinst men det betyder ju bara att mjukvaran fallerar inte hårdvaran. Tror X6 är mycket mer kapabel än testerna visar. hade nog valt lite andra tester för att just framhäva potentialen.

Men det känns ju definitivt som en mer mogen plattform 890FX med X6 än tex P55 och 1156. Lägger sig klart mellan 1156 och 1366.

I vissa fall är syntetiska tester att föredra, särskilt i fallet 3D-rendering och videoredigering. Det existerar så många mystiska optimeringar som skruvar resultaten och enligt våra efterforskningar kan det skilja rejält mellan olika versioner (även subversioner).

Skrivet av superapan:

I går kom ju nyheten om att BIOS till Asusbrädor var felaktig. Ni testar med en Asusbräda. Är detta något som kommer uppdateras i testet senare?

Exakt vad AMD menade med felrapporten är ännu oklart. Vi avvaktar och ser vad som kommer fram under dagen. Vi upplevde inga problem under testningen och resultaten är konsistenta och innehåller inga direkta överraskningar.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Utan att veta specifikt hur många trådar en applikation är skriven för kan man inte veta hur den skalar. Sedan är det inget som säger att en tråd nyttjar en kärna fullt ut så inget som säger att en 4 trådig applikationer skalar märkbart på en fyrkärnig processor om flera trådar kan hanteras av en dualcore utan att den blir överansträngd. Vanliga datorer i dag hanterar hudnratals trådar hela tiden. Många av dom käver minimalt med CPU tid.
Intel själv anser ju att applikationer är dåligt flertrådådade så som spel va det gäller att skala bra. Nehalem som i7 mm bygger på skulle funnits som singelcore med och ursprungligen siktade man på dualcore egentligen och quade skulle komma senare.

Permalänk

Phenom II X6 1090T presterar enligt mig sjukt bra håller jämna steg med Intels 5000 kronors prollar det är väl prisvärt om något? Sen läste jag ett annat test innan idag där Phenom II X6 1055T utpresterar i5 750 jag tycker att AMD har gjort en grym insats med dessa prollarna iallafall. Nu väntar jag med spänning på att recensionerna med Phenom II X4 960T ska dyka upp.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
ASUS Nordic
Skrivet av superapan:

I går kom ju nyheten om att BIOS till Asusbrädor var felaktig. Ni testar med en Asusbräda. Är detta något som kommer uppdateras i testet senare?

Utvecklings-teamet i Taiwan har genomfört tester i en rad olika konfiguration (inkl en matchning av Sweclockers testsystem) för att försöka återskapa prestandaskillnaden mellan bios 0505 och 0602 som AMD varnade för i ett e-mail till media under gårdagen. Vi har inte sett några skillnader. Med andra ord; prestandauppgifterna i detta test är korrekta.

Permalänk

Ja helt klart prisvärd, men jag byter nog inte till 6 kärnor föränn om kanske ett, två år finns helt enkelt ingen anledning i dags läget.

Hade varit kul att få se i5 750, i7 930 och kanske till och med 920 som är dom folk använder mest.

Permalänk
Medlem

Idiotiskt, som någon tidigare också påpekade, att inte jämföra med i7 920 eller snarare i7 930.

Alla tester jag hittills läst använder den 2000kr dyrare 870 som jämförelse i sina tester. Inte svårt att lyfta fram en stor pris/prestanda vinst då. Var det ett krav från amd:s sida kanske

Som den här meningen efter 7-zip testet t ex: "AMD lyckas här även närma sig den 2 000 kronor dyrare i7 870"

Skulle man jämföra mot en i7 930 i det testet, så skulle det snarare stå - "AMD lyckas här få ungefär s a m m a p o ä n g som den 200 kr b i l l i g a r e i7 930.

Jag funderar själv på att köpa den här processorn och håller mig helt öppen i frågan om intel/amd, men ovanstående kommentar från artikelförfattaren tycker jag blir något missvisande om än helt korrekt..

Permalänk
Medlem

Fint test vi läsare fick att tillgå. Tillgången är till gåendes gångbar. Tillgång och efterfrågan kanske.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

dumt att ni missade i5 750 & bc2.. för o jämföra intels 980x 10000:- mot amds 3000:- känns ju dumt... och varför inte ha med intel Q6/Q8/Q9 som dom flesta sitter på och fungerar på o uppgradera?

som mitt gamla befäl skulle sagt, gör om och gör rätt.