Permalänk
Medlem

Märkligt att intel 920 eller 930 inte var med, men hursom, nu vet man att nån AMD x6 blir det inte för mig, går på I7 930 som lätt överklockas lite, eller kanske väntar till Intels "lite billigare" x6 CPU som kommer sen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Skulle varit kul om ni hade kört lite tester där man ser klock vs klock.

Tex. kört en i7 930/950 i 4.0 och en i7 980 i 4.0 och P II 1090T I 4.0

För dom flesta som överclocker så är det mer intresant efter som dom flesta som har en i5 750 eller en i7 920 kör dom i runt 4 Ghz.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk

känns lite som GTX serien, lite flopp.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

1600Mhz DDR3 är ju rät prisvärt i dag. I bland samma pris som 1600Mhz DDR3. verkar ge nån Gb/sek till mer i banbred i dom test jag tittat på mot 1333Mhz. ca 12.8Gb/sek med 1333Mhz och 13.8Gb/sek med 1600Mhz DDR3.

Klart hålla sig till 2st stickor då med om du vill ha maximal banbred enklare så.

Förklara det där men maximal bandbredd igen. Är 4 stickor bättre än 2? Men större chans att fyra stickor inte överklockar så bra som två?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Old KnotVillage:

känns lite som GTX serien, lite flopp.

Du menar 400/Fermi serien

GTX serien är fortfarande bra

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam

Verkar prisvärt.
Håller med om Asus-kortet var mycket tjusigt.

Vore skönt om vi slapp tjatet om att AMD skulle vara effekthungriga i fortsättningen.

Som synes är det inte sant, Intel och AMD mäter max effektförbrukning på olika sätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

skev review, varför inga overclock resultat i spel testerna?

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 3080 | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem

hmm... värt eller inte? borde ju bli bättre prestanda i framtiden om program optimeras för sex kärnor.

hade velat se core i5 750 med i testerna

Visa signatur

ASRock p67 extreme 4 | OCZ 240gb SSD + 320GB WDC + 1TB WDC GP | Intel Core i7 2600k | Nvidia Geforce GTX970 | 16gb Crucial Ballistix | Antec HC pro 1200w | Fractal define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Även om inte 920'n är med på bilden så känner jag mig trygg nu

så länge du håller dig till crysis så

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Verkar vara fin fint för sitt pris!. Blir nog ett köp inom en snar framtid flera trådar är framtiden, finns det x6 känig CPU för detta pris och man vill ha en framtidssäker dator, så tror ja det är bästa köpet.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Verkar prisvärt.
Håller med om Asus-kortet var mycket tjusigt.

Vore skönt om vi slapp tjatet om att AMD skulle vara effekthungriga i fortsättningen.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1662-stromforbruknin...

Som synes är det inte sant, Intel och AMD mäter max effektförbrukning på olika sätt.

den drar ju 20 watt mer idle och 40w mer load för genomgående sämre prestanda jämfört med intel i7 870, särskilt om programmet inte är trådat.

hade hoppats på mer, 1055t är väl fortfarande ganska prisvärd dock om man inte spelar.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Tror nog att den klarar sig riktigt bra i applikationer som är ordentligt skrivna och skalar med antalet kärnor på ett vettigt sätt, något man inte kan säga om dagens spel. Som nämndes tidigare, renderingsresultat hade varit intressant.

Hursomhelst så tror jag att jag väntar på Bulldozer, klarar mig fint på min enkelkärniga 3700+ fortfarande.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt sugen!

Trevlig läsning ilf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ma00aem:

Förklara det där men maximal bandbredd igen. Är 4 stickor bättre än 2? Men större chans att fyra stickor inte överklockar så bra som två?

med DDR3 är officiellt 1333Mhz högsta som stödjs. Men oavset plattformen så är alltid fler minnen i samma kanal sämre. Du har 2 minneskanaler så mer än en sticka i varje kanal försämras signalen mellan stickorna. Så vill du få ut maximalt vid överklockning med text 1600Mhz eller 2000Mhz stickor så bör du inte ha mer än en sticka per kanal för det kommer begränsa systemets maximal minnesfrekvens. Servrar använder tex 4 stickor per kanal men dom kör med buffrade minnen i dom fallen. Sitter helt enkelt ett par buffrar på ram minnena mellan minneskretsarna och minnesbussen på moderkortet. Minskar degraderingen av signalen över kanalen till dom andra stickorna som delar kanalen. Men det har du inte på ett desktopsystem. obuffrade minnen på vanliga datorer.

Så som sagt vill du ha prestanda i form av hög frekvens och låga latencer så är oddsen bättre för att uppnå detta med en sticka per kanal då en sticka inte kan störa några andra.

Är mycket minne prioritet så behöver man inte ödsla pengar på allt för snabba minnen då det inte är säkert att man kan köra dom i det.

Permalänk
Medlem

Konstigt, en del andra ställen jag har läst på visar att 1090T klarar 4GHz på stockvolt ~1,4V (eller lite lägre?) och folk hoppas på 4,4GHz på luft.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Denna X6 CPU var ju inte alls speciellt imponerande, då till och med 2/4 kärniga CPUer kan slå den. Intel har lyckats så mycket bättre med sin 6 kärniga CPU.

Kanske det är svårt att testa dessa CPU just nu men det tycker jag inte riktigt då Intel visar stora vinster med sin version.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av femkantig:

den drar ju 20 watt mer idle och 40w mer load för genomgående sämre prestanda jämfört med intel i7 870, särskilt om programmet inte är trådat.

hade hoppats på mer, 1055t är väl fortfarande ganska prisvärd dock om man inte spelar.

Om vi frånser att Intel i7 870 nästan kostar 2 ggr mer, beror det ju ändå på hur du räknar. Förväntar du att 6 kärnor drar <= 4 kärnor, ja då vinner Intel i7 870. Slår du ut det på antalet kärnor vinner beror det lite på hur stor del av tiden system är under full belastning:
- i idle 14,7 mot 17,8 i idle = fördel AMD
- under full belastning 45 mot 38,8 = fördel Intel

Permalänk
Medlem

För vettigt flertrådade program är X6 sjukt prisvärd. För vanlig desktop/gaming användning presterar dock Intel i5/i7 bättre samt drar även märkbart mindre ström (40W idle och 20W load). Där bidrar väl mycket till AMDs sämre implementation av TC jämfört mot Intels TB också. Så sysslar man inte med professionell rendering eller liknande känns X6 rätt ovärd i dagsläget.
Sedan är i5 750 & i7 860 snäppet billigare i dagsläget än X6 1055T/1090T men AMDs är hyfsat färska så dom går väl ner lite i pris med.

Försöka skrämma upp sina quadcores i högre hastighet skulle vara en bättre väg att gå för AMD tror jag istället för försöka trycka in fler cores som väldigt få applikationer för gemene man utnyttjar.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

man får ju kolla användningsområdena.

Ta Visst Intel är "snabbare" på mindre trådade program. men vart är tekniken på väg? ska man investera i en processor som man tydligt ser att den halkar efter i mjukvara som stödjer fler trådar?

eller ska man köpa en AMD med 6 kärnor som jag är övertygad kommer få bättre prestanda efter lite Bios fixar och med tanke på att allt innom IT går mot att använda fler trådar per aplikation.
jag menar att om ingen köper processorer med fler än 4 kärnor, så har ju IT världen ingen anledning att skapa applikationer/spel som stödjer fler kärnor/trådar eller hur?
det är iaf min tanke!

PS. efter resensionen på toms hardware, här och andra ställen på nätet så har jag nu beställt en 1090t.
gör detsamma och stå på er att vi vill ha mer kärnor och mer aplikationer som stödjer flertrådat.

(ursäkta min urkassa svenska jag har en underbar matkoma just i skrivande stund)

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av femkantig:

den drar ju 20 watt mer idle och 40w mer load för genomgående sämre prestanda jämfört med intel i7 870, särskilt om programmet inte är trådat.

hade hoppats på mer, 1055t är väl fortfarande ganska prisvärd dock om man inte spelar.

Skrivet av KimTjik:

Om vi frånser att Intel i7 870 nästan kostar 2 ggr mer, beror det ju ändå på hur du räknar. Förväntar du att 6 kärnor drar <= 4 kärnor, ja då vinner Intel i7 870. Slår du ut det på antalet kärnor vinner beror det lite på hur stor del av tiden system är under full belastning:
- i idle 14,7 mot 17,8 i idle = fördel AMD
- under full belastning 45 mot 38,8 = fördel Intel

Det var ungefär så jag menade, inte att Intel är törstigare, utan att AMD:s förbrukning inte alls är anmärkningsvärt hög.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av shaglord:

Jag saknade 1055T'an i testet. Den är ju ändå processorn som kommer sälja mest. Om den går att dra upp i 4GHz (vilket de få testexemplar som överklockats har gjort) så har man ju en ny prisvärdhetsvinnare.

4 GHz 6-core för 2000kr. Jag tycker AMD har en riktig vettig produkt här.

Håller med då X6 1055T' bara kostar någon 100lapp mer än X4 955 och frågan är nog för många vilken de ska välja av dessa.

Annars är jag lite besviken då jag trodde 1055T skulle prestera lite bättre än vad 1090T gör enligt denna test.
Nå det blir intressant när resten av Thuban kommer.

Jag tror dock 1055T kommer bli populär bland vanliga användare då det är roligare att ha 6 kärnor än 4, och detta kommer se väldigt bra ut när dessa datorer säljs på elektronikvaruhus. Gamers kommer säkerligen rata denna, såsom många en gång i fritiden valde 2kärniga framför 4 kärniga.

För min egen del så är 1055T intressant och jag skulle nog välja denna framför X4 955, men någon störreköplust fick jag inte.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hunter(Swe):

Ni skulle ha testat processorn under Linux också. Det är ju bevisat förut att AMD gör sig bättre där än under Windows med samma program

Hela windows-plattformen är väl optimerad för intel? Klart att amd får kämpa då, eftersom de måste ha en snabbare processor gentemot intel, för att prestera lika.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Märkligt att intel 920 eller 930 inte var med, men hursom, nu vet man att nån AMD x6 blir det inte för mig, går på I7 930 som lätt överklockas lite, eller kanske väntar till Intels "lite billigare" x6 CPU som kommer sen

Här är ett med i7 920
Phenom II X6 1055T and 1090T review

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Denna X6 CPU var ju inte alls speciellt imponerande, då till och med 2/4 kärniga CPUer kan slå den. Intel har lyckats så mycket bättre med sin 6 kärniga CPU.

Kanske det är svårt att testa dessa CPU just nu men det tycker jag inte riktigt då Intel visar stora vinster med sin version.

För att kosta 5ggr mer så kan man inget annat än förvänta sig att den är mycket bättre.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Håller med då X6 1055T' bara kostar någon 100lapp mer än X4 955 och frågan är nog för många vilken de ska välja av dessa.

Annars är jag lite besviken då jag trodde 1055T skulle prestera lite bättre än vad 1090T gör enligt denna test.
Nå det blir intressant när resten av Thuban kommer.

Jag tror dock 1055T kommer bli populär bland vanliga användare då det är roligare att ha 6 kärnor än 4, och detta kommer se väldigt bra ut när dessa datorer säljs på elektronikvaruhus. Gamers kommer säkerligen rata denna, såsom många en gång i fritiden valde 2kärniga framför 4 kärniga.

För vanlig användning är de flesta ute efter prestanda i mulitasking (flera program som körs samtidigt). Speciellt nu när browsrar börjar nyttja trådar bättre. Multitasking är förmodligen Thuban's absolut starkaste område.

Permalänk
Medlem

Verkar väldigt lovande... 6x kärnor för ca 2100kr är inte helt fel och kommer bli en utmärkt ersättare till mina C2D-riggar.

Edit: Ingen som har sett några virtualiserings tester?

Permalänk
Medlem

Jag är besviken på prestandan. En 4-kärnig intel presterar ju fan bättre än en 6-kärnig amd i flertrådade program. Okej att intels arkitektur är bättre, men amd har ändå 2 mer kärnor liksom?

Hoppas att kommande bulldozer kan konkurrera men intels kommande arkitektur, annars är amd ute ur leken känns det som. De hamnar ju mer och mer efter.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

Det här stämmer ung. med mina erfarenheter av Istanbul vs. Xeon i samma klass.
Men då de riggarna jag sett alltid kör massvis med flertrådat och hög last så slutar det med mer renderat/beräknat per krona, så AMD går ut som vinnare, med en liten marginal.

Phenom X6 för hemmabruk, tja den "äger" ju inte Intel på alla sätt om nu folk tänkte den skulle göra det, men den verkar lika bra mellan tummen och pekfingret och är snällt prissatt. Jag hade inte gråtit över att ha en i burken i allla fall, det är mycket krut i dom, toucha upp med en liten överklockning (10-15-20%) så kommer den stå sig i 2-3 år.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verin:

man får ju kolla användningsområdena.

Visst är det så!

Men nu ligger vi precis i övergångsfasen. Intel kommer med sina mer konsumentinriktade 6-kärniga i början på nästa år. Bulldozer ligger också inom en relativt snar framtid. Detta gör att de här processorerna inte är så bra köp. Det kan vara bättre att köpa exempelvis en i5 750 om man nu "måste" uppgradera nu. Detta är billigare och sen kan man gå över till fler kärnor när det finns bättre och billigare nästa år. Alternativt sitter man ner i båten med det man har.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

eftersom amd kom efter dom 4 kärniga intel, så tycker jag det blev lite av en flopp.
Det är klart, en amd 6x för den billiga pengen kan vara roligt, men, från mitt håll ser det mer prisvärt ut att köpa en intel quad om man vill uppgradera till bättre prestanda. menade såklart inte en 980X, utan en 930 tex^ .. om budgeten tillåter det såklart

Själv sitter man på sin trogna 960 ^^