Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Så det är för att fixa cachemissar, jag undrade vilken nytta HT kunde gör på en Quadcore eller högre.
Då borde HT göra mer nytta ju mindre cache man har, Intels cache är ju jädrigt stor.
Om inte något patent kommer i vägen, lär vi se HT i AMD:s nästa processorgeneration.

Bulldozer har nåt slags mellanting mellan Hyper-Threading och hela kärnor kallat Clustered Multithreading (CMT). Med HT så delas i princip allt (utom register ungefär tror jag) i processorkärnan mellan de 2 trådarna. Bulldozer har separat integer/load/store-enhet och L1-datacache per tråd. Däremot delas instruktionsavkodaren, flyttalsenheten, L1-instruktionscachen och L2-cachen mellan två trådar. En dual-core som delvis har smält ihop alltså.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Klart man måste jämföra med Intels 6 kärniga för att få en bättre uppfattning.

Jasså, jämför du Core i9 Extreme med serverprocessorer med 12-kärnor? Man måste jämföra i samma prisklass annars faller syftet helt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av m3tr0:

Bulldozer har nåt slags mellanting mellan Hyper-Threading och hela kärnor kallat Clustered Multithreading (CMT). Med HT så delas i princip allt (utom register ungefär tror jag) i processorkärnan mellan de 2 trådarna. Bulldozer har separat integer/load/store-enhet och L1-datacache per tråd. Däremot delas instruktionsavkodaren, flyttalsenheten, L1-instruktionscachen och L2-cachen mellan två trådar. En dual-core som delvis har smält ihop alltså.

Bulldozer verkar intressant, jag hade egentligen tänkt byta rigg till hösten, men jag vänter nog ett tag till, på just Bulldozer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapust:

Sen så skall ni ju veta detta.

När Sweclockers testade Intel i7-920 och i5-750 så skrev dom att hyper-threading slöade ner i7-920.
Och de är mycket möjligt. Så lägg även till att AMD har 2 extra fysiska kärnor som förmodligen slöar
ner den ännu mer än 4 extra trådar....

Alltså detta får förklaras:
Enligt vilken logik så slöar fler riktiga kärnor ner en dator ännu mer än HT?

Om inte apps/os lägger last på fler än 4 t.ex. så sitter ju de andra bara och idlar, inte tar de resurser direkt.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Bulldozer verkar intressant, jag hade egentligen tänkt byta rigg till hösten, men jag vänter nog ett tag till, på just Bulldozer.

Ja, de nu varande 6-kärniga lär bara en bra sista uppgradering innan man slår till på stort. Sitter kvar på DDR2 och ett am2+-moderkort och får det stöd för X6:or blir det väl en sån, och ett 5850. Då kan man lira på med den tills Bulldozer kommit, och sälja det man har till en hyfsad peng

Där har man en sak man glömmer i Dual/Quad/Hexa-debatten; Andrahandsvärdet. Säg om 1-2 år när flertrådade program är vardag och även spel drar nytta av t.om 8/10/12 kärnor. Vad köper man då om man jagar begagnat? 4-kärnigt eller 6-kärnigt? Tror man har större chans att sälja en 1055T då än en 965:a, litegrann som att det var ganska länge sen enkelkärniga processorer började skänkas bort på begagnatmarknaden medan AMD's första X2:or levde på ganska länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Men det krävs väl en hel del för att en ny processor ska flaska i ett spel?

Ja, i de flesta datorer är det grafikkortet som flaskar och sätter gränsen, då spelar det ingen roll hur snabb cpu man än har. Sen kan man ju alltid ställa ned grafikinställningarna riktigt lågt så att grafikkortet får det lätt för sig och orgar pressa ut extrema fps, vilket cpuer inte hinner med och sätter då gränsen (så man testar cpuer i spel).

Processorn får det inte svårare när grafiken höjs, den får det snarare lättare efter som grafikkortet bromsar mer då.
Säg att en processor klarar 50fps i sett spel (oavsett inställningar). medans ditt grafikkort klarar 100fps i lägsta grafikinställningen, du får då 50fps. Sätter du då in en processor som klarar 70fps så får du 70fps, det är så man ser skillnaden. Nu är det onödigt att ligga på 100fps, så du sätter grafikinställningen till normal, så att ditt grafikkort orkar med 50fps, då ligger du på 50fps. Slänger du i en värre cpu så kommer du alltså inte märka någon skillnad. Däremot om du slänger i en värre gpu så komemr du ju kunna köra högre inställning.

Många som bygger speldatorer och slänger in en dyr I5 och sedan ett HD5770 etc. när man får en phenom II x4 + hd5850 för samma pris, vilket presterar bättre.

Säg att en phenom II x4 925 klarar 80fps i de flesta spel, varför ska du då ha en bättre processor, man märker ju ingen skillnad på 80fps och 120fps liksom.

Därför är en überbra processor helt onödigt i spel. Och grafikkort sätter alltid gränsen (eftersom man ställer grafikinställningarna så att kortet klarar ca 30-50fps, vilket cpun klarar galant)

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RHWarrior:

Alltså detta får förklaras:
Enligt vilken logik så slöar fler riktiga kärnor ner en dator ännu mer än HT?

Om inte apps/os lägger last på fler än 4 t.ex. så sitter ju de andra bara och idlar, inte tar de resurser direkt.

I spel... HT slöar ner i spel.. Kolla testerna själv

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutide:

Hm, den var visst klockad till 4026 MHz. Pinsamt :/

Hmm, om man antar att sambandet mellan klockfrekvens och score är linjärt, så borde den hamna på 6300-6400 oklockad. Gissningsvis.

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

ja men nu hade jag tänkt köpa amds crosshair formular iv. eller ett eVGA p55 ftw eller asus maximus III formular om det nu blir i5. Jag kommer inte alls sluta på en i7 980 för 10k....
och nu frågade jag vad jag ska ta av 1055T eller i5 750. båda boderkorten kommer kosta ca 2k.

Sitter och klurar på samma sak . i5 750 lutar det mot, eftersom den verkar prestera grymt i spel

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepperflame:

Sitter och klurar på samma sak . i5 750 lutar det mot, eftersom den verkar prestera grymt i spel

samma här. sen kommer jag köra med detta mobo Komplett.se - EVGA P55 ForTheWin, Socket-1156 ATX kommer matcha med rästen av komponenterna

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

samma här. sen kommer jag köra med detta mobo Komplett.se - EVGA P55 ForTheWin, Socket-1156 ATX kommer matcha med rästen av komponenterna

Tyckte det verkade bra eftersom det stod CF/SLI: dubbekt x16
Men kollar man hemsidan EVGA | Products
så står det x8/x8
så jag tänkte mer Asus P7P55D-E PRO - Inet.se till min i5 ifall det nu blir det

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk
Medlem

kör man cf/sli till 1156 så körs dom alltid 8x 8x.
jag ska ha röd svart tema på mitt system

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapust:

I spel... HT slöar ner i spel.. Kolla testerna själv

Jo jag har sett det med HT, det är en sak.
Det jag inte är med på är hur då fler riktiga kärnor automatiskt ska göra det ännu långsammare då?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av InluZion:

Skulle gärna villja se hyr den presterar gentemot en i5-750 då jag sitter med en sådan i dagsläget och är sugen på att byta!

Vad gör du som din 750 inte räcker till för?

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ceogar:

Vad gör du som din 750 inte räcker till för?

Han kanske vill bli AMD Fanboy som omväxling

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk

Som jämförelse är CPUscore högre än i7 930@stock.
Har inte hunnit klocka än men det ska jag försöka hinna med ikväll

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sennebring:

http://pici.se/pictures/FvWVlTqNr.jpg

Som jämförelse är CPUscore högre än i7 930@stock.
Har inte hunnit klocka än men det ska jag försöka hinna med ikväll

Fick du den scoren när CPU'n var på 800MHz?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Skrivet av Hunter(Swe):

Fick du den scoren när CPU'n var på 800MHz?

Nej, det är cpuscoren för 2,8GHz... Tänkte inte på att den klockar ner sig så vart fel skärmklipp.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperOlsson:

Kan det verkligen stämma att en prolle för 3k pissar på en för 6k?

passmark tabellen ger ett medelvärde för all utförda passmark benchmarks samt, samt medelvärde på cpuhastigheten. Tittar man på X6 så ligger medelvärdet just nu på överklockat jämfört med många av intel prollarna som är underklockade dessutom är antal testresultat bara 7 just nu.

Permalänk

Den må inte vara bäst men den slår hårt mot intel då den har väldigt hög prestande emot Intels priser i samma klass! hade jag nu inte haft en hyfsad AMD propp som rullar ett bra tag så hade jag köpt mig en nyare!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

passmark tabellen ger ett medelvärde för all utförda passmark benchmarks samt, samt medelvärde på cpuhastigheten. Tittar man på X6 så ligger medelvärdet just nu på överklockat jämfört med många av intel prollarna som är underklockade dessutom är antal testresultat bara 7 just nu.

Jag vet inte riktigt vad du pratar om nu. Syftar du på den här sidan: PassMark Software - CPU Benchmark Charts ?

I så fall är det enkelt att läsa tabellerna, för de är avdelade mellan både prissegment och standar- och överklockat. Hur du får detta till att Intel processorerna är underklockade förstår jag inte. Att frekvensen endast anges för Intels processorer kan ju kanske ha att göra med att utbudet är enormt och att dess beteckningar kan vara förvirrande.

Det kunde ju ha hjälpt om de överklockade resultaten angavs med medelöverklock för genomsnittsresultatet, men nu anges bara frekvensen i den tabellen också endast som en processor beteckning, alltså standard frekvens.

Permalänk
Medlem

Pratade om
PassMark Intel vs AMD CPU Benchmarks - High End
Håll muspekaren över stapeln så ser du antal samples och average clockspeed

Permalänk
Hedersmedlem

Är du säker på det verkligen är överklockade processorer? Det finns en tabell för sådana, och i den du hänvisar till är skillnaderna inte större än vad Intel boost och AMD overdrive ger. Jag skulle tro att det också förklarar varför vissa processorer tycks underklockade, och av någon anledning inte går för fullt i alla tester.

Hur som har du Passmarks egen kommentar direkt citerad här:

Citat:

Overclocking is when a CPU is made to run faster than it was designed for. Often people who like to test their computers and submit results are also the kind of people who like to overclock their computers. As such there are several benchmark results where the CPU has been overclocked. In most cases it is easy to see when some of the CPU's in the sample have been overclocked as the average CPU speed in Mhz will be high than the design speed. However, it is particularly difficult to find these results in the case of the AMD CPU’s where the CPU name does not explicitly state the speed it is meant to run at. As much as possible we have seperated out the overclocked results, compiling them into a seperate overclocked CPU chart. However to help viewers of the chart spot any cases where overclocking may have skewed the results the average CPU speed of all the samples is included in the charts tool-tips just below the number of samples. Additionally in the case of the overclocking chart we have included a statistic that shows by how much the CPU was overclocked.

For the purposes of the graphs overclocked CPU's are defined as those with a clock speed that is at least 5% greater than the CPU base speed.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Är du säker på det verkligen är överklockade processorer? Det finns en tabell för sådana, och i den du hänvisar till är skillnaderna inte större än vad Intel boost och AMD overdrive ger. Jag skulle tro att det också förklarar varför vissa processorer tycks underklockade, och av någon anledning inte går för fullt i alla tester.

Hur som har du Passmarks egen kommentar direkt citerad här:

Tycker att Passmark diagramen känns rätt flumiga. Men till det det du citerar så står det ju så här:
"However to help viewers of the chart spot any cases where overclocking may have skewed the results the average CPU speed of all the samples is included in the charts tool-tips just below the number of samples"

Permalänk
Avstängd

kommer köra på phenom 965 ett bra tag, kanske kommer uppgradera till 2 st 5850 när det behövs, kanske 4 gb ram till. eventuellt en ny cpu men inte på ett bra tag, först skall jag skaffa ssDiskar när de blir 10 gånger så snabba och rymmer 640 GB för under 2000 kr.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MarkSix:

Tycker att Passmark diagramen känns rätt flumiga. Men till det det du citerar så står det ju så här:
"However to help viewers of the chart spot any cases where overclocking may have skewed the results the average CPU speed of all the samples is included in the charts tool-tips just below the number of samples"

Visst, det är absolut ingen exakt referens och det är ju trots allt mer ett sätt att marknadsföra sin produkt.

Permalänk
Medlem

Hur var det med turbofunktionen nu då? Gör den något vettigt? Har inte dubbelkollat men när jag läste recensionen då den precis gjorts, fanns inga belägg för att funktionen använts?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem

Ja, den gör något vettigt. Fast jag kör utan turbo. Har dock inte orkat pilla med den något för att se vilken kärna som kan klocka högst osv...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som hittat en recension som är vettig vad gäller turbo? Borde inte turbo-funktionen göra så att x6 åtminstone presterar bättre än x4 i spel?

Annars blir ju x6 tämligen värdelös för gamers?

Någon som jämfört klock vs klock?

Tycker swec har missat de intressantaste jämförelserna...Eller är det så att turbon användes i swecs test? Recensionen pekar väl både på ja och nej?

Enligt Swec: "Turbo Core-funktionen jämnar ut det hela, men det räcker inte hela vägen fram, vilket främst syns i speltesterna."

Det framgår ju dock inte någonstans hur många kärnor som använts i spelen eller i vilken hastighet de har körts.

peace!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anarkizt:

Ja, den gör något vettigt. Fast jag kör utan turbo. Har dock inte orkat pilla med den något för att se vilken kärna som kan klocka högst osv...

Turbo funktionen tycker jag är onödig om det inte är för extrem noobs som inte vet hur man överklockar, annars är det onödigt för klockning vill man ju göra själv i BIOS. Finns en overklocknings guide på youtube för den som inte kan YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64