Tips på snabb, billig och smidig mat

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

När jag vart med i FBU (Försvars utbildarna) dom ändrade namnet från nåt till d, därför stämmer ej FBU men dom kallar d fort om ni nu undrade..
Iaf, när vi va ute på utbildning/kurs osv.. så käkade vi fryst mat i en grön påse, kmr fan ej på vad d heter förutom "käk" men ngn här i forumet kanske vet vad jag mennar..

Dom påsarna är skit lätta att bära med sig, lätta att göra vid, mättande (RIKTIGT), goda och om dom är tillräkligt bra för en svensk soldat så borde dom vara bra för en ställningsmontör?

d e bara koka vatten (eller bara vatten om man ej bryr sig om att maten ska vara varm), hälla i det i påsen, låta det blöta ner sig i 1-3min, käka, och ingen disk förutom skeden/gafflen.

Du tänker på grönpåsen som är fältmat. Visst de är näringsrika, håller i typ 20år, kan förvars lite hur som helst, det enda man behöver tillsätta är vatten och det går fort att tillaga och äta det. Men en dygnsportion kostar ca 250-300kr har jag för mig. Sen huruvida det är gott eller inte råder det många olika åsikter om. Men efter några veckor i sträck med grönpåse så ledsnar man ganska rejält på den

Permalänk
Skrivet av sunnis:

Men efter några veckor i sträck med grönpåse så ledsnar man ganska rejält på den

hehe sant

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem

Tråden får ju fan inte dö än, har fan gett mig mycket inspiration de senaste dagarna.

Stekte nyss fiskpinnar "15pack royal artic från willys typ 10kr" i smör och citronpeppar, kokade färsk potatis med. Underbart jävla gott!

Permalänk
Medlem

Hej igen folk, har varit lite borta ett tag, ber om ursäkt för det.

Många tips har det blivit ser jag och ett par som kan vara värt att prova.

Anledningen till att jag inte kräver något ordentligt stället att äta på är för att vi kan byta arbetsplatser en väldig massa gånger per dag, det är inte ofta vi är stationerade på samma plats särskilt länge. Många små saker här och där helt enkelt, givetvis har vi stora byggen ibland som kan vara i flera år men just nu så är jag inte placerad på något sådant. Att då kräva att få ordentliga bodar osv känns för mig lite onödigt.

Personligen så vill jag att maten ska i princip vara färdig, inte behöva värmas eller på något annat sätt tillagas. Den får inte heller kosta något och det ska gå fort att äta. Hårda krav?

Färdiga rätter såsom felix och findus tycker jag blir allt för dyrt att äta, 25-40 spänn per portion och minst tre gånger om dagen. Dom är inte heller särskilt stora (enligt mig) och skulle aldrig kunna hålla mig mätta under hela dagen.

Nudlar däremot är rejäla grejer, 4-5 påsar om dagen = 5*2,5 är en total summa av 12.50 Sek per dag i mat kostnader. Ganska svårt att slå även om man känner sig lite extra hungrig och tar en påse eller två till.

Som sagt så är jag själv mest intresserad av direkt ätbar mat (fast dom där militär påsarna lät kanon, om någon har billigt att sälja så PMa mig )
men tråden får gärna växa till andra saker såsom Robbaz nämner, så tipsa på om allt möjligt i mat väg som ni känner för.

Tack för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4ppy0137:

När jag vart med i FBU (Försvars utbildarna) dom ändrade namnet från nåt till d, därför stämmer ej FBU men dom kallar d fort om ni nu undrade..
Iaf, när vi va ute på utbildning/kurs osv.. så käkade vi fryst mat i en grön påse, kmr fan ej på vad d heter förutom "käk" men ngn här i forumet kanske vet vad jag mennar..

Dom påsarna är skit lätta att bära med sig, lätta att göra vid, mättande (RIKTIGT), goda och om dom är tillräkligt bra för en svensk soldat så borde dom vara bra för en ställningsmontör?

d e bara koka vatten (eller bara vatten om man ej bryr sig om att maten ska vara varm), hälla i det i påsen, låta det blöta ner sig i 1-3min, käka, och ingen disk förutom skeden/gafflen.

Frivillig BefälsUtbildning, hette det

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

Pannkakor (3 ägg, 6dl mjölk, 3dl vetemjöl, 1msk salt, 1msk smält margarin)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Entusiast

När jag inte orkar fixa vettig lunch köper jag en burk bönor och en burk tonfisk eller makrill i tomatsås. Blanda bönor med fisk på en tallrik och peppra lite så har du nyttig mat som man står sig på. Bönor kostar väl 5-10 kr och fisken typ 15 så det kan inte kallas direkt dyrt.

Nudlar är ok men man håller sig ju inte mätt i mer än 5 minuter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

jag förstod inte riktigt? måste du ha mat för flera dagar? eller en dag i taget?

det jag har är en mattermos som jag fyller med soppa, fiskbullar och ris, pasta och köttfärssås, man kan fylla den med potatis, och så har du burk matjessill med dig. det fungerar bra med chili con carne, m.m

en sådan kostar 300 kr på naturkompaniet, det finns på clas ohlson för 120 spänn med den håller 7 timmar sämre,

värmer jag maten i micron på morgonen så håller termosen till 7 på kvällen, varm o go

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte riktigt förstått hur länge maten ska hålla sig, men en sak är väl hyfsat säker, grönsaker håller sig ofta fräschare längre än kött, fisk och mejeriprodukter. Färska saker då alltså.

Linser och lök i olika variationer (som sallad med dressing och så, eller linssoppa t. ex.) är ju riktigt billigt, riktigt näringsrikt och kan vara riktigt gott, imo. Ett tips är ju just linssoppa. Lite linser, någon potatis eller två, en lök eller två, några lagerblad, tomatpuré, grönsaksbuljong, kryddor. Kan bli en sjysst soppa för några få kronor portionen som man kan ha i termos.

Ska maten hålla längre är ju dock inte lök att föredra, iofs, tillagad kanske, men i sallad kan den bli ganska äcklig efter ett tag. Hummus på knäckebröd är ju ett utmärkt komplement, billigt och näringsrikt som fan. Hummus kan man lätt göra själv (mixa kikärter, lite olja, mkt citronsaft, salt, chili, spiskummin, vitlök) sen är det bara att frysa in i lagom stora burkar som bara är att packa ner i väskan och låta tina under dagen (eller kanske natten innan, i kylen).

Iofs, med ditt arbete som jag antar är väldigt fysiskt påfrestande bör väl lite kött och potatis (med lite annat då såklart) vara optimalt ur näringssynpunkt. Där har jag dock inga bra tips, är vegetarian. Men sak är ju säker faktiskt, bra kött (ur etisk, eko- och kvalitetssynpunkt, om man nu bryr sig om detta) så är det verkligen inte det billigaste.

Vill du ha något gott och snabblagat är ju annars typ pita- eller libabröd med valfri fyllning ett bra tips, går ju att variera en hel del.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail